Eerst nog droog en zonnig, een winters kerstcadeautje is nog onzeker

Eerst nog droog en zonnig, een winters kerstcadeautje is nog onzeker
Unten grau, oben blau ook in Anzère, Zwitserland (roundshot.com)
Unten grau, oben blau ook in Anzère, Zwitserland (roundshot.com)

De Alpen hebben al de hele week te maken met droge en zonnige weersomstandigheden. Ook in de komende dagen verandert er nog maar weinig aan dit weerbeeld, al krijgt een deel van Oostenrijk wel een kleine opfrisser. Tot en met medio volgende week blijft het voor grote delen van de Alpen in ieder geval droog, maar wat er rond de kerstdagen gaat gebeuren is nog altijd erg onzeker. Wel lijkt het erop dat de Alpen in ieder geval in een wisselvalligere fase terecht komen.

Nog steeds hoge druk, dus hetzelfde weerbeeld tijdens het weekend (wetter3.de, DWD)
Nog steeds hoge druk, dus hetzelfde weerbeeld tijdens het weekend (wetter3.de, DWD)

Zonovergoten weekend

Over het weer tijdens het weekend kan ik het vrij kort houden: droog en zonnig. De sterke invloed van het hogedrukgebied houdt aan. Poeder zal er alleen hogerop op de schaduwhellingen te vinden zijn, maar let wel op dat veel van deze hellingen ook nog steeds te maken hebben met een venijnige Altschneelaag.

Hieronder zie je een mooie timelapse van een typische inversielaag in het Inntal wat als gevolg van een dominant hogedrukgebied boven de Alpen vaak kan ontstaan. Je kunt goed zien dat zo’n wolkendek erg dynamisch is. Langdurige hogedruksituaties kunnen overigens ook voor een (sterke) luchtvervuiling zorgen in dalen omdat de inversielaag als een soort deksel werkt. Er vindt vrijwel geen uitwisseling plaatst tussen de luchtsoorten.


Sneeuwval voor het oosten van Oostenrijk op maandag

Opfrisser voor de Oostalpen

Op de zesdaagse forecast zien we nog steeds zoals verwacht nauwelijks neerslag voor de Alpen, enkel voor het oosten van Oostenrijk staat er wat op het programma. Deze sneeuwval wordt zoals ik in de vorige weerberichten heb verteld veroorzaakt door het opschuiven van het hogedrukgebied waardoor de weg vrij wordt gemaakt voor een noordelijke stroming.

Op de oostflank van het hogedrukgebied stroomt er koude lucht naar Oostenrijk (wetter3.de, DWD)
Op de oostflank van het hogedrukgebied stroomt er koude lucht naar Oostenrijk (wetter3.de, DWD)

Op maandag kan met deze noorderwind wat sneeuw gaan vallen en moet de rest van de noordkant tijdelijk met wat meer bewolking rekening houden. Gebieden zoals Hochkar en Loser – Altaussee kunnen met wat stuwing zo’n 10 à 15 centimeter meepakken, maar veel meer dan dat zal het niet worden. De inneralpiene gebieden ten westen van Tirol houden het hoogstwaarschijnlijk nog gewoon mooi zonnig. Wel wordt het ook hier merkbaar kouder. In de Westalpen kan de zachte lucht zich nog wat langer handhaven en merken ze niks van deze sneeuwval. Hier blijft het gewoon zonnig. In de Zuidalpen lopen de temperaturen met name op zondag en maandag op door een toenemende Nordföhn.

Nordföhn in de Zuidalpen (meteocentrale.ch)
Nordföhn in de Zuidalpen (meteocentrale.ch)

Onzekerheid!

Direct na deze sneeuwval neemt de hogedrukinvloed weer wat toe en blijft het rustig en overwegend zonnig. Tijdens het midden van de week volgt mogelijk een warmtefront in de Noordalpen, maar vooralsnog lijkt het erop dat dit front de Noordalpen enkel zal schampen en dus niet voor veel neerslag zal gaan zorgen. Enkel in de uiterste noordelijke gebieden kan het wat sneeuwen en regenen.

De weermodellen gaven al langer aan dat er rond de kerstdagen weer wat spannende dingen kunnen gebeuren, maar de onzekerheid was (en is!) nog groot. Eigenlijk wilde ik graag “Positieve signalen voor de West- en Zuidalpen” als titel van het slot van dit weerbericht, maar het is simpelweg nog te vroeg en ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen. Met de nieuwe modelberekeningen lijkt het erop dat een sterke depressie vanuit het westen de boel weer een beetje kan opschudden en mogelijk voor veel sneeuw in de West- en/of de Zuidalpen kan zorgen. Dit zou tegelijkertijd kunnen betekenen dat de Noordalpen grote kans op föhn krijgt. Ik moet er bijzeggen dat de modelberekeningen onderling nog zodanig verschillen dat ik liever even afwacht wat er gaat gebeuren. Al met al lijkt het er nu wel op dat we met de kerstdagen dus mogelijk wat met een meer zonale stroming te maken krijgen.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Expert
ieismAuteur17 december 2021 · 20:16

Henri, als je er voor zorgt dat er volgende week weer een legendarische zuid dump komt stuur ik je persoonlijk een fles champagne.
Ik weet dat je het kan, geloof in jezelf.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Arnie777Auteur17 december 2021 · 21:37

@@ieism dit dus, met meer dan genkeg sneeuw voor tignes of fornet, voor een paar legendarische treeruns. En amders ga ik wel verder richting het zuiden!

Freeride = Life
Expert
ieismAuteur19 december 2021 · 12:49

Weg kerstcadeautje in de run van vandaag.

[huilt in een hoekje]

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
CheizzAuteur19 december 2021 · 14:11

Ach, in de Dolomieten staat er nog wat sneeuw voor 2e en 3e kerstdag. De truc is: je moet het aantal kerstdagen gewoon oprekken totdat je gegarandeerd een witte kerst hebt. Veel mensen denken dat kerst beperkt is tot een bepaalde dag. Maar het is kerst op het moment dat er verse sneeuw ligt en je dat cadeautje mag uitpakken!

gigiski.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur19 december 2021 · 17:41

Gave timelapse. Meer zonaal is ook meer sneeuwkansen Ivar, zeker wat verder vooruit.
Liever wat onzekerheid dan twee weken hogedrukblokkade toch? ;)

(Scandiland-update)
Ik zat er naast! Net wat hogere temperaturen en een dikke week regen aan de westkust. De noordelijke helft zelfs zoveel dat de stroomprijs er stevig van is gezakt (https://www.nrk.no/nordland/na-er-det-slutt-pa-ekstreme-strompriser-i-halve-landet-1.15778221). Richting werd wat meer W en NW, maar er schoof wat meer warme lucht mee vanaf de oceaan. Resultaat, sneeuwgrens ordegrootte 300-600m. Een en ander weg geregend, maar ingewaaid pockets liggen wel nog tot aan de waterlijn. Dit alles lokaal wel met wind. Sneeuwdek dus ingeklonken/aangewaaid. Kansen rond de boomgrens/in 't binnenland?

Vooruit kijkend: Komende vijf dagen wat meer koude vanuit het binnenland rond en wat onder nul, met net wat warmere lucht boven de oceaan. Lijkt hier en daar wat uit te gaan sneeuwen vanuit N/NW, eerst in 't zuiden, daarna in 't noorden. Verwacht geen vuurwerk, maar de beste kansen op wat rijdbaar-vers verwacht ik tussen Ålesund en Trondheim. Mocht je in de buurt zitten zou ik 1. beter kijken dan ik nu heb gedaan en 2. Mikken op Romsdal of Sunndal (of toch gnarly Narvik?)
(Effe geen neerslag-prognose maar een occlusiefront wat de grootste factor is de komende dagen)
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/9071f8bcb7a5d841cf798e911ced50d8_occlusiefront.png?width=800

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!