Het jaar eindigt met een anti-winterse week

Het jaar eindigt met een anti-winterse week
Nu nog mooi in Sankt Anton, maar ook hier gaat het woensdag hogerop regenen (foto-webcam.eu)
Nu nog mooi in Sankt Anton, maar ook hier gaat het woensdag hogerop regenen (foto-webcam.eu)

Het wordt een bijzondere laatste week van het jaar voor de West- en Noordalpen. We moeten even door de zure appel heen bijten, want de we krijgen te maken met hevige regenval en een erg hoge sneeuwgrens. Tot ruim 100 millimeter neerslag kan er van de Franse Noordalpen tot helemaal aan de Arlberg vallen. De regen wordt een serieuze klap voor het sneeuwdek onder de 1800 meter en kan bovendien voor lokale overstromingen en nattesneeuwlawines gaan zorgen.

Opeenvolgende neerslagfronten in de komende dagen (wetter3.de, DWD)
Opeenvolgende neerslagfronten in de komende dagen (wetter3.de, DWD)

Eerste sneeuw vandaag

Vandaag bereikt het eerste neerslagfront de Westalpen. Er wordt met dit front nog wat kou meegenomen waardoor de sneeuwgrens nog niet al te hoog ligt, rond de 1500 tot 1800 meter. Meer dan 10 centimeter zal deze eerste sneeuw niet opleveren. Net na middernacht komt de tweede golf met neerslag. Met dit warmtefront wordt ook de eerste portie warme lucht meegevoerd. Van de Franse Noordalpen tot aan Centraal Zwitserland kan er al zo’n 30 centimeter sneeuw vallen, lokaal zelfs richting een halve meter, maar wel pas boven de 2200 meter.

Een extra portie warmte vanuit het westen op woensdag (wetter3.de, DWD)
Een extra portie warmte vanuit het westen op woensdag (wetter3.de, DWD)

Waterballet

In de nacht van dinsdag op woensdag intensiveert de neerslag en komen de gehele noordwestelijke Alpen in de vuurlinie te liggen. Het hogedrukgebied dat zich boven het Iberisch Schiereiland nestelt zorgt er bovendien ook voor dat er nog meer warme luchtmassa’s de Alpen kunnen bereiken. De wind trekt nog verder aan en de sneeuwgrens schiet nog verder omhoog tot ruim boven de 2500 meter. Het zou aan de westkant tijdelijk tot 3000 meter kunnen regenen. Bizarre omstandigheden voor eind december. Met hoeveelheden van 50 millimeter of nog wel meer op woensdag kunnen we spreken van een waterballet. Op donderdag klaart het vanuit het westen op, maar blijft het in Oostenrijk nog langer regenen. De sneeuwgrens ligt hier ook ver boven de 2000 meter, in de noordelijke gebieden zelfs ook rond de 2500 meter.

Sneeuwverwachtingskaart voor de komende zes dagen
Sneeuwverwachtingskaart voor de komende zes dagen

Where to go?

Waar moet je dan in de komende dagen zijn? De West- en Noordalpen wordt geen pretje. Zit je te laag, dan ben je in de stromende regen aan het skiën en ga je hogerop dan gooit de stormachtige wind roet in het eten. De meeste liften zullen hier door de wind en lawinegevaar niet kunnen draaien. Waar het allemaal wat rustiger aan toe gaat is in de Zuidalpen. Ook hier wordt het warm, maar blijft het met uitzondering van de gebieden dicht tegen de Alpenhoofdkam droog.

Stijgend lawinegevaar

Veel sneeuw in de Westalpen. Door de vochtinput van de regen gaat het sneeuwdek aanzienlijk zwaarder worden. Natte sneeuwlawines zullen een toenemend probleem worden deze week. De hoge temperaturen in combinatie met de regen en de sneeuwsmelt tot grote hoogte zorgt er bovendien dat de kans op overstromingen ook flink toeneemt.

Winterse hittegolf

Na de regen is het nog niet gedaan met het anti-winterse weer. De gifbeker moet even helemaal leeg. Rond de jaarwisseling krijgen de Alpen en heel Centraal-Europa te maken met een winterse hittegolf. Met name op hoogte stijgen de temperaturen flink (uitschieters van 16 graden warmer dan normaal op 1500 meter), maar ook in veel dalen gaat het kwik stijgen tot waardes die in het voorjaar niet misstaan. Temperatuurrecords sluit ik niet uit.

Ensemble van het Amerikaanse model voor Genève (wetterzentrale.de)
Ensemble van het Amerikaanse model voor Genève (wetterzentrale.de)

Afkoeling volgt voor de Alpen hoogstwaarschijnlijk direct na het weekend, in de Noordwestalpen ook mogelijk met een mooie laag sneeuw, maar er zijn ook weer signalen dat we daarna nog eens te maken krijgen met een warme fase. Een (stevige) koude-uitbraak met langdurige kou en veel verse sneeuw zit er vooralsnog helaas niet in.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
vascoAuteur27 december 2021 · 14:21

Wanneer verwacht je dat de modellen meer zekerheid geven over de eerste week van januari?

Beginner
HenriAuteur27 december 2021 · 16:58

Woensdag hoop ik er meer over te kunnen vertellen @@vasco

Gevorderd
NiekLBAuteur27 december 2021 · 21:59

Aan de andere kant van de grote plas daarintegen, mijn god wat een sneeuw😅

Gevorderd
Arnie777Auteur29 december 2021 · 09:07

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/5ee0acbcb2b0454728ce6c48e9201a36_img_20211229_090519.jpg?width=800

Gigantische berg sneeuw gevallen. Gaat nog steeds hard door. Gisteren een paar uurtjes regen, maar veruit het meeste is sneeuw. Nog niks open vanwege hoog lawinegevaar. In tignes brevieres op 1550m

Freeride = Life
Toerist
poederbuusAuteur29 december 2021 · 09:40

In val cenis was het gisterenavond al aan het regenen, de sneeuw die gisteren overdag viel in bonneval-sur-arc was nogal plakkerig. Vandaag in val cenis heel de ochtend kannonnen en regen, ik ga vandaag wat lectuur inhalen denk ik…

Beginner
AndrevanHeeswijkproAuteur29 december 2021 · 09:46

@@Arnie777 top beeld. Volgens mij vandaag nog een bak erbij? Met de oplopende temperaturen komende dagen ziet t er naar uit dat je daar nog goed zit, zeker op die hoogte. Ik wil de 2e gaan rijden en over een dag of 2 definitief bepalen waarheen . Tignes komt zo wel met stip binnen op mijn lijst 🤩👍🏼

I don't need therapy, i just need to go skiing
Gevorderd
VinnieAuteur29 december 2021 · 10:03

Gaat deze opwarming/ regen nog wat doen voor de altschnee problematiek in met name inneralpiene gebieden?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!