Safety update S2:E2 Mooi weer, steeds minder poeder

Safety update S2:E2 Mooi weer, steeds minder poeder

In deze tweede editie van onze safety updates kijken we naar de situatie in de Alpen op dit moment. We zien dat voor de hele Alpen een gevaarsniveau 1 of 2 geldt en dat lijkt dus heel gunstig. Toch zijn er een paar verrassende lawines gerapporteerd uit O’rijk en uit Zwitserland en de VS zijn zelfs met ‘Fernauslösungen’. We laten de voorbeelden zien en gaan in op een lawinegevaar 2 situatie. Hoe kan het dat er in zo’n ogenschijnlijk gunstige situatie toch zulke lawines voorkomen.

We gaan in op het regionale aspect van een lawinebericht en op het fenomeen waaisneeuw (‘Triebschnee’). Bij het bekijken van de ontwikkeling in de nabije toekomst bespreken we een mogelijk scenario: dat van de ‘diurnal recrystallization’ in goed Nederlands. Hoe werkt dit gekke fenomeen waarbij we op zonnehellingen weer losse sneeuw zouden kunnen krijgen? Een beetje technisch geneuzel hoort er af en toe ook bij! ;-)

Het blijft voorlopig mooi weer in de Alpen en dus zal de sneeuwkwaliteit langzaam maar zeker gaan afnemen, evenals het lawinegevaar. Voor wat, hoort wat, zal Moeder Natuur kennelijk denken!

Opa

Reacties

Gevorderd
iPowAuteur16 januari 2022 · 10:16

Lekker weer Opa!
Gr. Martin🤙

Gevorderd
Ee1coproAuteur16 januari 2022 · 13:27

Bedankt Rolf. Leuk dat je de actualiteit koppelt aan, voor mij nieuwe, theorie!

Weer wat geleerd: diurnal recrystallization. Wat ik me nog afvraag: als dit fenomeen deze dagen op sommige helingen zal optreden en daar vervolgens aan het eind van aankomende week een laag verse sneeuw overheen valt dan wordt dit een zwakke laag neem ik aan? Het lijkt me dat op deze manier gevormde kristallen niet zo gevoelig zijn voor wind als oppervlakte rijp?

Gevorderd
evr66proAuteur16 januari 2022 · 13:56

Dank je Rolf!

Gevorderd
OpaproAuteur17 januari 2022 · 14:19

@@Ee1co: Dat wordt zeker een zwakke laag! Zijn gewoon kantige kristallen, hoewel soms in ‘chains’: aan elkaar geplakt.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Expert
Nico V.Auteur20 januari 2022 · 22:20

Top uitgelegd Rolf! Dank!

Expert
Nico V.Auteur20 januari 2022 · 22:20

Top uitgelegd Rolf! Dank!

Expert
Nico V.Auteur20 januari 2022 · 22:20

Top uitgelegd Rolf! Dank!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!