PA#4: Nordstau voor Oostenrijk!

PA#4: Nordstau voor Oostenrijk!
Totale neerslaghoeveelheden t/m zondag volgens het Europese model (wxcharts.com)
Totale neerslaghoeveelheden t/m zondag volgens het Europese model (wxcharts.com)

Vanaf morgen is het na een lange droge periode tijd voor een flinke Nordstau in Oostenrijk. Lokaal kan er maar liefst een meter sneeuw gaan vallen, dus hoog tijd voor een nieuw Poederalert! Let op dat niet alle gebieden in Oostenrijk de volle laag krijgen. Natuurlijk zitten de gebieden in Osttirol en Karinthië aan de verkeerde kant van de alpenhoofdkam, maar ook het westen van Oostenrijk (Vorarlberg en Tirol) krijgt waarschijnlijk veel minder van deze sneeuwval mee.

Nog één zonovergoten dag, zoals hier in Arosa (roundshot.com)
Nog één zonovergoten dag, zoals hier in Arosa (roundshot.com)

Vandaag nog zonnig

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Over vandaag kunnen we kort zijn: het is de laatste rustige dag voordat de boel in Oostenrijk wordt opgeschud. Hoge luchtdruk domineert boven de Alpen waardoor het overal zonnig zal worden. In de loop van de namiddag nadert vanuit het westen bewolking. De Nordstau staat in de startblokken, maar voordat het zover is zorgt een klein hoogtelaagje voor een zuidwestelijke stroming met vanavond wat sneeuwval in de Franse Noordalpen en Zwitserland. Het is een zeer kleinschalige feature wat met maximaal 5 centimeter niet veel meer dan dust on crust zal opleveren.

Klein hoogtelaag zorgt voor enkele centimeters sneeuw voordat het koufront arriveert (wetter3.de, DWD)
Het koufront arriveert in de loop van vannacht (wetter3.de, DWD)

Nordstau

In de loop van vannacht volgt al snel een koufront vanuit het noordwesten, wat ervoor gaat zorgen dat de gehele Noordalpen in de sneeuw komen te zitten. Tot en met morgenavond gaat er tussen Centraal-Zwitserland en de Arlberg ongeveer 10 tot 20 centimeter sneeuw vallen. In de loop van vrijdag verplaatst het zwaartepunt van de sneeuwval zich steeds verder naar de Oostalpen, waardoor het hier ook steeds harder gaat sneeuwen.

Vrijdag neemt de intensiteit van de sneeuwval vanuit het westen af en ook in Oostenrijk sneeuwt het tijdelijk wat minder hard door. In de Westalpen klaart het op en ook in de meeste gebieden ten westen van Innsbruck houdt het op met sneeuwen. Ten oosten van Innsbruck kan het met name in de staugebieden de hele dag nog doorsneeuwen, waardoor er tot en met vrijdagavond hier zo’n 20 tot 30 centimeter sneeuw kan vallen. In de loop van de nacht van vrijdag op zaterdag volgt een warmtefront met een enorme bak met sneeuw. Rondom het Salzburgerland kan deze sneeuwval tot het eind van het weekend aanhouden (en misschien zelfs langer), waardoor we lokaal accumulaties van een meter sneeuw kunnen gaan zien.

Ik heb hierboven het ECMWF model erbij gepakt omdat ik niet overtuigd ben van ons weermodel. Al dagenlang wordt het zwaartepunt van de sneeuwval vrij consistent in het oosten van Oostenrijk berekend, maar ons weermodel doet daar niet echt aan mee. Focus dus niet te veel vast op de cijfers die je in onze skigebiedenforecast ziet! Het meeste sneeuw verwacht ik in de staugebieden rond het Dachsteinmassief en het Totes Gebirge. Hier kan dus een meter sneeuw vallen tot en met zondagavond.

Sneeuwbom in de Oostalpen op zaterdag (wxcharts.com)
Sneeuwbom in de Oostalpen op zaterdag (wxcharts.com)

Timing, wind en lawinegevaar!

Belangrijk is wel om de timing van de sneeuwval in de gaten te houden. Het gaat namelijk niet meteen vanaf donderdag helemaal los. De zwaarste sneeuwval komt zaterdag pas (mogelijk een halve meter sneeuw in de staugebieden) met het passerende warmtefront, waardoor het vanaf dan pas écht diep gaat worden. Ook zondag sneeuwt het in het oosten van Oostenrijk waarschijnlijk de hele dag nog door met vooral in de staugebieden wederom 20 tot 30 centimeter vers. De verdere ontwikkelingen begin volgende week zijn nog erg onzeker. Het Europese model laat het nog een aantal dagen (licht) doorsneeuwen in de Oostalpen, maar het Amerikaanse model kiest juist voor de drogere weg met mogelijk al wat zon op maandag en dinsdag.

Let op dat met name op donderdag en zaterdag tijdens de frontpassages de noordenwind flink aantrekt! In combinatie met de hevige sneeuwval op zaterdag wordt Triebschnee een serieus gevaar in de Oostalpen. Raadpleeg dus eerst het lokale lawinebulletin voordat je de diepe poeder in duikt! Sowieso is het verstandig om het zaterdag niet meteen hogerop te zoeken en ver van steile hellingen verwijderd te blijven. Ondanks de wat zachtere lucht blijft de sneeuwvalgrens onder de 500 meter hangen, waardoor ook lagergelegen staugebieden gewoon dik in de sneeuw komen te zitten.

Where to go?

Het Salzburgerland en Oberösterreich gaan zaterdag dus de volle laag krijgen. Bovenop de 20 tot 30 centimeter (lokaal mogelijk al wat meer) die tot en met vrijdag gaat vallen kan er dus nog eens 30 tot 50 centimeter sneeuw bijkomen. Door de harde wind is het niet verstandig om in steil en geëxponeerd terrein onderweg te zijn. Vanaf zondag neemt de wind weer af, maar kan het in de staugebieden in het oosten van Oostenrijk flink doorsneeuwen. Ook dan zal het lawinegevaar nog erg hoog zijn. Hotspots qua sneeuwval zijn bijvoorbeeld:

Hier wordt het erg diep. Waar het ook goed vertoeven wordt is onder andere:

Heb je livebeelden vanuit de Nordstau? Deel ze met ons en plaats ze hier!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
ivy-vAuteur19 januari 2022 · 14:28

Ik wil vrijdag richting de alpen rijden. Alleen zijn ik en me buddy niet geboosterd. Hierdoor mogen we helaas Oostenrijk niet in. Het zal dus een keuze voor oost Zwitserland of zuidoost Duitsland worden. Iemand misschien een goede tip?

Toerist
MDHAuteur19 januari 2022 · 15:34

Mooi nieuws!
@@Henri (en/of anderen), gezien je twijfel bij de voorspellingen van het weermodel hier op de site, vraagje:
Ik moet zaterdag einde dag in Zell am Ziller zijn, vertrek morgenavond vanaf regio Zürich. Voor vrijdag en zaterdag, welke gebieden daartussen kan ik me het beste richten? Is het waard om in regio Arlberg te stoppen, of liever direct zo ver mogelijk naar het Oosten richting ZaZ en de gebieden daaromheen?

Gevorderd
MichelAAuteur19 januari 2022 · 16:20

Hoop dat we hier in Ischgl toch een totaal van 20cm kunnen krijgen tegen het einde van het weekend, kunnen het gebruiken.

Beginner
JanEyckensproAuteur19 januari 2022 · 16:34

Als er iemand zaterdag tot en met woensdag wil gaan, stuur me gerust een PM.
Locatie ben ik flexibel, zolang we maar gaan waar er veel sneeuw valt.

Beginner
HenriAuteur19 januari 2022 · 21:56

@@MDH vrijdag aan de noordkant van de Arlberg is geen slechte optie, want tot dan heeft het rondom Zell am Ziller nog niet echt veel gesneeuwd. Zaterdag dan zover mogelijk naar het oosten.

Gevorderd
Ee1coproAuteur20 januari 2022 · 07:34

Ik wil vrijdag richting de alpen rijden. Alleen zijn ik en me buddy niet geboosterd. Hierdoor mogen we helaas Oostenrijk niet in. Het zal dus een keuze voor oost Zwitserland of zuidoost Duitsland worden. Iemand misschien een goede tip?

ivy-v op 19 jan 2022 14:28

Het Kleinwalsertal heeft hanteert de Duitse inreisregels en daar zou je dus wel naar toe kunnen. Al lijkt dat iets te westelijk.

Gevorderd
KRoversAuteur20 januari 2022 · 11:42

@@ivy-v

Volgens mij kun je nu in Amsterdam zonder afspraak boosteren. De QR code staat dan ook vrij snel klaar…

https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/boosterprik-zonder-afspraak/

Avalensemble!
Gevorderd
AryenAuteur20 januari 2022 · 13:00

@@Ee1co Waar vind ik die die inreisregels voor Kleinwalsertal?

Gevorderd
Ee1coproAuteur20 januari 2022 · 13:28

@@Aryen goed punt. Dat had ik wel even kunnen vermelden: https://www.kleinwalsertal.com/de/Aktuelles-Service/Service/Sorgsam-Sicher-Sanft

Expert
ieismAuteur21 januari 2022 · 07:44

OK, dat is apart want dat zijn ook niet helemaal de Duitse regels. In Duitsland mag ik met een kind zonder vaccin nu toch weer niet.
Het iedere keer veranderen van al die inreis toestanden begint wel een beetje te irriteren nu. Zou mooi zijn als we dat in de toekomst min of meer gelijk konden trekken. (ook een beetje salty omdat ik naar Oostenrijk moet…)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur21 januari 2022 · 09:46

Een beetje uniformiteit in de Europese regels zou wel prettig zijn ja. 3x3 begint zo wel erg ver voor de trip.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!