PA#4 voor Oostenrijk - Update

PA#4 voor Oostenrijk - Update
Loser - Altaussee - in de komende 48 uur gaat het hier los (panomax.com)
Loser - Altaussee - in de komende 48 uur gaat het hier los (panomax.com)

Vandaag zitten we precies tussen twee sneeuwfases in. Na 20 tot 30 centimeter gisteren in de oostelijke Oostenrijkse staugebieden is het vandaag tijdelijk wat rustiger. Morgen komt door een passerend warmtefront een echte klapper, waardoor er op grote schaal een halve meter sneeuw gaat vallen. Een stormachtige wind gaat morgen hogerop roet in het eten gooien en maakt de condities erg tricky.

Hoeveel is er al gevallen?

Zo’n 20 centimeter in de Nordstaugebieden vanaf Tirol en verder naar het oosten. Rondom de Dachstein lokaal al wat meer. Hogerop was de wind gisteren al behoorlijk stormachtig, met name in het oosten. Het weerstation op de Feuerkogel in Oberösterreich heeft gisteren al windstoten van ruim 100 kilometer per uur gemeten. Met het passeren van het warmtefront wordt er morgen in combinatie met de hevige sneeuwval nog een schepje erbovenop gedaan en kan het flink gaan spoken.

Restbewolking en zon in het Inntal (foto-webcam.eu)
Restbewolking en zon in het Inntal (foto-webcam.eu)

Intermezzo

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Vandaag is het even wat rustiger voordat het sneeuwgeweld in de vorm van een warmtefront arriveert. Op het webcambeeld in Innsbruck zie je de noordelijke stuwing in de Karwendel nog (links), maar ten zuiden daarvan klaart het al een stuk op en is het zelfs vrij zonnig. Verder naar het oosten is het nog wat bewolkter en blijft het nog wat langer doorsneeuwen in de staugebieden.

Warmtefront zorgt voor een bak sneeuw morgen (wetter3.de, DWD)
Warmtefront zorgt voor een bak sneeuw morgen (wetter3.de, DWD)

Warmtefront

Morgen volgt de echte dump waar we al een tijdje op zitten te wachten. Een warmtefront zorgt voor een milde en vochtige stroming die op de Oostenrijkse Alpen klapt. Door de extra stuwing aan de alpenrand kan er enorm veel sneeuw gaan vallen in een korte tijd. Met het passeren van het warmtefront wordt de kou verder naar het oosten verdreven, maar het blijft alsnog koud genoeg voor sneeuw tot in de meeste dalen. Onder de 1000 meter zal de sneeuwval naarmate de dag vordert wel wat natter worden. De sneeuwgrens zal niet veel hoger dan 600 meter uitkomen.

Tussen het Tiroler Unterland en de uiterste oostelijke Alpen kan er hogerop een halve meter sneeuw vallen tot en met zaterdagavond. Het zwaartepunt van de sneeuwval ligt zoal ik in de afgelopen weerberichten heb geschreven rondom het Dachsteinmassief. In de staugebieden is hier hogerop 80 tot 100 centimeter mogelijk bovenop de sneeuw die nu al is gevallen. Zoek het zaterdag vooral niet te hoog op, want de wind gaat dus flink huishouden. In combinatie met de hevige sneeuwval en slecht zicht geen goed idee dus. Ook zondag waait het nog hard, maar vergeleken met zaterdag al een stuk minder. Als de rust is wedergekeerd na het weekend worden met name maandag en dinsdag twee droomdagen in het:

Met name op zaterdag veel verse sneeuw in Oostenrijk
Met name op zaterdag veel verse sneeuw in Oostenrijk

Stormachtige wind en lawinegevaar!

Zoals ik eerder al vermeldde gaat de wind een grote rol spelen tijdens de hevige sneeuwval morgen, waardoor het erg tricky wordt. Windstoten van ruim 100 kilometer per uur zijn wederom mogelijk en zorgen ervoor dat er heel wat sneeuwverplaatsing kan plaatsvinden. Zowel aan de Alpennoordrand alsook in de inneralpiene gebieden rondom de alpenhoofdkam. Triebschnee wordt een groot probleem! Check de lawinebulletins van de lokale lawinediensten voordat je op pad gaat.

Als je in de gebieden zoals Krippenstein en Loser - Altaussee onderweg bent (waar het écht diep wordt) moet je naast de krachtige wind en het oplopende lawinegevaar met nog een ander gevaar rekening houden. Let op de dolines in het terrein in deze gebieden! Er is nog niet bijzonder veel sneeuw gevallen deze winter en het karstlandschap met trechtervormige dolines in o.a. Loser - Altaussee en Krippenstein is verraderlijk, al helemaal tijdens hevige sneeuwval, wind en slecht zicht. Ken je het terrein niet, ga dan op pad met een gids.

Hogedruk neemt het stokje over na het weekend (wetter3.de, DWD)
Hogedruk neemt het stokje over na het weekend (wetter3.de, DWD)

Maandag en dinsdag droomdagen

Vanaf zondag klaart het langzaam maar zeker ook in Oostenrijk op en maandag en dinsdag beloven zoals ik eerder al zei twee schitterende poederdagen te worden. Alleen in de uiterste Oostalpen hebben nog wat langer te maken met bewolking, maar hier blijft het ook een stuk kouder dan meer naar het westen. In de rest van de Alpen blijft het in de komende dagen droog en zonnig. Voor zowel de West- als Zuidalpen hoeven we tot en met eind volgende week geen verse sneeuw te verwachten.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
henwildieproAuteur21 januari 2022 · 15:38

Bedankt voor de update Henri! Hoe komt het dat op alle bekende sneeuwvoorspel websites de hoeveelheden voor de door jouw genoemde gebieden niet verder reiken dan ongeveer 20cm voor morgen?

Ik zou graag gaan morgen, maar gezien de beperkte base gaat 20cm teleurstellend zijn terwijl 50+ top is!

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
elwinlooijeAuteur21 januari 2022 · 17:18

klinkt super goed! als de sneeuw hierna nog even weg blijft moeten we NU de alpen in! Ik weet dat Ripstar een last minute tripje organiseert en er is nog plek (ik hoop het doorgaat bij genoeg deelnemers… oproepje in eigenbelang).

Beginner
HenriAuteur21 januari 2022 · 18:42

@@henwildie de weermodellen zijn het er redelijk over eens dat er op grote schaal een halve meter kan gaan vallen. ZAMG heeft enkele uren geleden ook een waarschuwing voor hevige sneeuwval uitgegeven:\

Am meisten Neuschnee kommt zwischen dem Hochkönig in Salzburg und dem Hochschwab in der Steiermark zusammen. Hier können es am Berg bis zu 80cm werden. In den Tälern sind von Kitzbühel bis zum Wienerwald in den Niederungen verbreitet 20cm zu erwarten. In den klassischen Staulagen wie etwa dem Ausseerland können es auch über 40cm werden.

ZAMG

Expert
ieismAuteur22 januari 2022 · 14:24

Het is een beetje heen en weer gewaaid, dus moeilijk te zeggen hoeveel er nu echt gevallen is hier in Loser. Maar sinds vanmorgen zo’n 20cm, en gister 15 of zoiets? Het is niet moelijk plekken te vinden waar een meter ligt door de wind, en het ziet er niet naar uit dat het gaat ophouden met sneeuwen vannacht. Hopelijk gaat de wind iets liggen morgen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur22 januari 2022 · 15:16

Thanks for the update @@ieism. Zijn de liften open?

Wij gaan morgen rijden. Als ik naar de meetstations en de sneeuwradar kijk lijkt veel iets westelijker te zijn gevallen dan voorspeld. Krippenstein lijkt wel flink te profiteren.

Beginner
SimonDAuteur22 januari 2022 · 15:51

Hier in Dachstein West is vandaag heel veel gevallen, en het blijft gaan. We hebben niet echt mooie lange afdalingen kunnen vinden, vooral veel platte stukken. Iemand tips of mooie routes? Zouden ook morgen graag Krippenstein gaan, maar we kennen het gebied niet, en gids met 2 is nogal prijzig… 🙏

Expert
ieismAuteur22 januari 2022 · 17:39

Thanks for the update @@ieism. Zijn de liften open?

Wij gaan morgen rijden. Als ik naar de meetstations en de sneeuwradar kijk lijkt veel iets westelijker te zijn gevallen dan voorspeld. Krippenstein lijkt wel flink te profiteren.

Ee1co op 22 jan 2022 15:16


De liften waren vandaag geloof ik dicht. Ik ben hier eigenlijk nog nooit echt in het skigebied geweest, en dat ga ik dit weekend ook niet echt doen. Het schijnt niet heel veel voor te stellen qua afdalingen.

Qua sneeuw geen klachten, genoeg om lekker in het bos te spelen met een snowsurfer voor ons. https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/b0fc6f376505cef3b510e89e965daee3_20220122_160416.jpg?width=800\
Op de meeste plekken in het bos is het heupdiep ofzo.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur22 januari 2022 · 19:03

Helemaal niet slecht. Enjoy!

Beginner
GerritAAuteur22 januari 2022 · 21:20

Thanks for the update @@ieism.

Ee1co op 22 jan 2022 15:16


De liften waren vandaag geloof ik dicht. Ik ben hier eigenlijk nog nooit echt in het skigebied geweest, en dat ga ik dit weekend ook niet echt doen. Het schijnt niet heel veel voor te stellen qua afdalingen.

ieism op 22 jan 2022 17:39

Volgens mij ben je een keer in skigebied geweest en ben je in avond omhoog gelopen en heb je afdaling gedaan. ;)
Toen stond je met je vito naast onze campert en was je dochtertje gezellig mee. :)

And snow it is.....
Beginner
Roeland VCAuteur23 januari 2022 · 18:45

Wij plannen richting Oostenrijk te gaan tegen donderdag tem zaterdag. Iemand tips waar we best heengaan? (Weinig ervaring met Oostenrijk)
Gastein? Obertauern? Dachstein? andere?
Dank voor de tips!

Beginner
GerritAAuteur23 januari 2022 · 18:48

Ik zou zeggen Loser, lekker klein gebiedje, veel sneeuw, mooi poederterrein. Mogelijk ook nog wel huisje of Airbnb te scoren.

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!