PA#5: eerste lading sneeuw ligt er, tweede volgt vanaf vanavond

PA#5: eerste lading sneeuw ligt er, tweede volgt vanaf vanavond
Enorme dump in Lech (FB Lech Zürs am Arlberg)
Enorme dump in Lech (FB Lech Zürs am Arlberg)

We zitten midden in PoederAlert #5 met een bijzonder sterke Nordstau. De eerste sneeuwgolf is nu voorbij, maar een tweede volgt in de komende uren. We kunnen binnen drie dagen enorme hoeveelheden sneeuw verwachten aan de noordkant van de Alpen. We hebben het dan over één of misschien zelfs anderhalve meter sneeuw plaatselijk! Wees echter voorzichtig, want het lawinegevaar is op dit moment extreem groot!

Verse sneeuw in Zwitserland gisteren (whiterisk.ch)
Volgende golf met sneeuw komt eraan (wetter3.de, DWD)

Nu al ruim een halve meter

Op grote schaal, van de centrale gebieden van Zwitserland tot in de omgeving van Salzburg is de afgelopen 24 uur al 30 tot 60 centimeter sneeuw gevallen. Lokaal zien we al hoeveelheden tot 80 centimeter, zoals op de Nordkette in Innsbruck. Tegelijkertijd was het extreem winderig met hogerop windstoten van ruim boven de 100 kilometer per uur. Met de volgende sneeuwgolf die later vandaag op gang komt, zal de wind opnieuw toenemen.

In de loop van de middag zal het tweede deel van deze Nordstau-episode in de noordelijke Alpen arriveren. Natuurlijk zullen de Staugebieden zoals Engelberg, Braunwald en de Arlberg meer dan een halve meter krijgen, maar ook verder naar het oosten in Oostenrijk zien we nog zeker hoeveelheden van 30 tot 50 centimeter op grote schaal. Door de meer noordwestelijke stroming verwacht ik het meest tussen Berner Oberland en Vorarlberg.

Jet stream (meteociel.fr)
Jet stream (meteociel.fr)

Straalstroom pal op de Alpen

De straalstroom, een band van sterke winden hoog in de atmosfeer op ongeveer 10 kilometer, bevindt zich momenteel precies boven de Alpen. Dit is de reden waarom we op dit moment zulke enorme hoeveelheden sneeuw hebben, maar tegelijkertijd is deze straalstroom ook verantwoordelijk voor de stormachtige wind. Dus ook woensdag moeten we er rekening mee houden dat veel skiliften gesloten zullen zijn. Natuurlijk neemt met deze harde wind ook het lawinegevaar aanzienlijk toe.

Overzicht van de lawinesituatie van LWD Tirol (lawine.report)
Overzicht van de lawinesituatie van LWD Tirol (lawine.report)

Zeer hoog lawinegevaar

In grote delen van de Noordalpen is het lawinegevaar toegenomen door de eerste golf sneeuwval in combinatie met de harde wind. We hebben nu al te maken met een wijdverbreid lawinegevaar 4 en we kunnen morgen na de tweede golf sneeuwval een toename van het lawinegevaar verwachten met heel misschien zelfs lawinegevaar 5 mogelijk.

De wind slabs kunnen gemakkelijk door individuele skiërs worden getriggerd en spontane lawines zijn te verwachten. Het beste advies bij deze kritische lawineomstandigheden is om gewoon op de geopende pistes in de skigebieden te blijven. Off-piste is woensdag in de meeste delen een no-go, vooral in steiler terrein. Een andere factor voor de lastige lawinesituatie is de opwarming vanaf morgen. Voordat je naar buiten gaat, check alsjeblieft eerst het lokale lawinebericht!

Warmtefront morgen (wetter3.de, DWD)
Warmtefront morgen (wetter3.de, DWD)

Tweede golf sneeuw

De oplopende temperaturen gaan gepaard met een passerend warmtefront, waardoor we morgen in de lagere dalen de sneeuw langzaam zullen zien overgaan in natte sneeuw of zelfs regen. In de Westalpen zal de sneeuwgrens morgenmiddag stijgen tot zo’n 1200 à 1400 meter. Verder naar het oosten in Oostenrijk verwacht ik in de middag een sneeuwgrens van zo’n 800 tot 1000 meter.

Lokaal zien we bij deze twee sneeuwvalperiodes samen totale hoeveelheden van ruim boven een meter sneeuw. Deze hoeveelheden vinden we bijvoorbeeld in de Arlbergregio en de Nordstaugebieden van Tirol en Zwitserland zoals de Karwendel en de Glarner Alpen. De meer inneralpiene gebieden zullen iets minder krijgen, maar met hoeveelheden van 60 tot 90 centimeter in totaal hebben we daar absoluut niets over te klagen.

Sneeuwhoeveelheden tot en met donderdag
Koufront in de loop van vrijdag (wetter3.de, DWD)

Opwarming op donderdag

Donderdag blijft het in de meeste delen van de noordelijke Alpen droog maar vrij bewolkt. Alleen de meest oostelijke skigebieden van Oostenrijk zullen in de ochtend wat sneeuw krijgen door de passage van het warmtefront. Met een westelijke stroming wordt warme lucht richting de Alpen gebracht met temperaturen die donderdagmiddag op 1500 meter misschien wel tot 10 graden kunnen oplopen. Gelukkig zal deze warmte van korte duur zijn, want vrijdag wordt koelere lucht richting de Alpen aangevoerd.

In de nacht van vrijdag op zaterdag kunnen de noordelijke Alpen met een nieuw koufront weer wat verse sneeuw krijgen. Ik verwacht niet veel meer dan 5 tot 15 centimeter sneeuw met een sneeuwgrens rond 800 a 1000 meter. Daarna zijn de ontwikkelingen nog erg onzeker.

Geen signalen voor verse sneeuw in de Zuidalpen (wetterzentrale.de)
Geen signalen voor verse sneeuw in de Zuidalpen (wetterzentrale.de)

Veel te droog in de Zuidalpen

En hoe zit het met de Zuidalpen? Opnieuw moeten we hier nog even geduld hebben. Voor grote delen is het een van de slechtste winters van de laatste jaren wat sneeuwhoeveelheden betreft en ook de komende week verwacht ik geen verse sneeuw. Als we kijken naar deze ensemble forecast voor prikpunt Milaan dan zien we dat vrijwel alle leden het erover eens zijn dat er geen verse sneeuw in zicht is. Het zal tot ver in februari droog blijven…

Met de sterke noordelijke stroming van dit moment hebben grote delen van de zuidelijke Alpen te maken met sterke Northföhn condities. Alleen de gebieden dicht bij de alpenhoofdkam krijgen wat sneeuw uit het noorden, zeker met deze tweede sneeuwvalgolf. De vochtige stroming met de sterke sneeuwval kan wat verder over de alpenhoofdkam reiken dan de eerste golf van afgelopen nacht.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
JanWillem1965Auteur1 februari 2022 · 22:01
Beginner
JanWillem1965Auteur1 februari 2022 · 22:01

Vanaf maandag 1 week tussen Damuls en Schrocken.
Voldoende poeder… Maar hoe lawine gevaar zich gaat ontwikkelen?
Anders maar voornamelijk fun op de piste.\

Toerist
Patrick2Auteur2 februari 2022 · 10:33

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Toerist
Patrick2Auteur2 februari 2022 · 10:34

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Gevorderd
eversronaldAuteur2 februari 2022 · 11:15

Zit in Pitztal (Rifflsee & Gletsjer). Mega veel wind, maar ook echt flinke dump sinds maandagmiddag bijna onafgebroken t/m vandaag. Vannacht denk ik alleen al 40cm erbij op 1700m.
Zou dit weekend wel een gids willen (delen). Raphael Eiter is erg goed hier. Vrees mittagskogel wat gevaarlijk. Gaan we komende dagen zien. Stuur me een bericht als je aan wil haken!

Gevorderd
pulverdudeAuteur2 februari 2022 · 11:19

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

https://irianvanhelfteren.com/

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
wanobiAuteur2 februari 2022 · 14:18

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

www.intothewhite.at

Beginner
wimbersAuteur2 februari 2022 · 14:27

ik ga vanmiddag rijden, vanaf morgen 3 dagen st. anton!

Expert
ThijsAGAuteur2 februari 2022 · 16:30

Gisteren in Damüls een top dag! Fluffy poeder vloog je om de oren, bovenop veel wind en white out, een rustig in het gebied. Dus alles lag voor het oprapen. Gisteren einde middag werd sneeuw al zwaarder, vannacht helaas weinig gesneeuwd, vandaag nog meer wind en minder liften open. Prima klooien tussen de pistes (onder de boomgrens een 3) maar sneeuw was echt nat, zwaar en windpressed. Prima schik gehad, maar kost wel kracht!

Gevorderd
MichelAAuteur2 februari 2022 · 17:00

Ischgl, paar liften open, zicht in de bomen perfect, sneeuw was goed en licht.
Vandaag absoluut een van mijn beste dagen ooit, een lift of 5 open, amper volk, faceshot na faceshot tussen de bomen, het voelde juist alsof ik in canada aan het skien was, sneeuw bleef gewoon uit de lucht vallen, de tracks van de voormiddag waren in de namiddag weer volgesneeuwd.

Gevorderd
MissBlissAuteur2 februari 2022 · 18:37

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

Als je nog wat vindt sluit ik graag aan. Ik mag het morgenochtend nog proberen bij de groepen van de skischool, daarna alles volgeboekt inderdaad. Stufe 4 momenteel, dus ben benieuwd of we wat kunnen. Als je zondag anders gewoon een skimaatje zoekt, let me know.

Toerist
MDHAuteur2 februari 2022 · 21:45

Ischgl, paar liften open, zicht in de bomen perfect, sneeuw was goed en licht.
Vandaag absoluut een van mijn beste dagen ooit, een lift of 5 open, amper volk, faceshot na faceshot tussen de bomen, het voelde juist alsof ik in canada aan het skien was, sneeuw bleef gewoon uit de lucht vallen, de tracks van de voormiddag waren in de namiddag weer volgesneeuwd.

MichelA op 2 feb 2022 17:00

Same hier in Zauchensee!
Nu al 2 dagen op rij de hele dag ononderbroken faceshots tussen de bomen… Blijft/bleef maar doordumpen, temperatuur ook vandaag nog dik onder 0 (en dus geen last van de verwachte opwarming). Praktisch alle liften open, niet te veel volk op de berg, maar vooral zo veel poeder dat elke run wéér een uitdaging is om hard genoeg te blijven gaan :-)
Kijken of we deze streak morgen vast kunnen houden… enjoy!

Beginner
elwinlooijeAuteur2 februari 2022 · 23:21

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

hi Patrick, en aderen in St Anton,

Ben hier ook met off-piste maatje, en kunnen wellicht samen op pad? hier tm zondag.

groet
elwin
looije@gmail.com

Gevorderd
tomasdehoogAuteur3 februari 2022 · 09:00

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.
Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

De bekende NL gidsen zitten in principe van tevoren het hele seizoen volgeboekt. Op het laatste moment met hen op pad gaan lijkt over het algemeen kansloos.

Maar misschien helpt dit:

https://www.skibro.com/nl/skilessen-skischolen-st-anton?startDate=2022-02-05&endDate=2022-02-06&activity=off-piste-skien&activity=off-piste-snowboarden

Gevorderd
barttoorn2Auteur3 februari 2022 · 11:28

Ik zoek een gids voor as zondag en maandag regio St. Anton.\

Iemand een direct contact of tip?

Heb er al een aantal gecheckt, maar “not available” :(

Bij voorbaat dank,
Patrick

Patrick2 op 2 feb 2022 10:34

hi Patrick, en aderen in St Anton,

Ben hier ook met off-piste maatje, en kunnen wellicht samen op pad? hier tm zondag.

groet
elwin
looije@gmail.com

elwinlooije op 2 feb 2022 23:21

Andreas Margotti heeft maandag nog plek (althans gisterenavond was dat zo) https://www.freeride-guiding-arlberg.com/arlberg-guide-eng

Toerist
timodupontAuteur3 februari 2022 · 20:43

Kan er iemand iets zeggen over de schade van de warmte vandaag?
Of volgt hier nog een update van?

Thx alvast!

Gevorderd
MissBlissAuteur3 februari 2022 · 22:16

In Sankt Anton heeft de warmte geresulteerd in wat zetten van het sneeuwdek dus de verwachting dat het lawinegevaar sneller een niveau naar beneden kan. Verder was de sneeuw zwaar vanmiddag. Vooral benieuwd hoe het morgenochtend is. Als de sporen die vandaag gezet zijn vannacht mooi vastvriezen dan wordt het even geen feestje, maar hopelijk valt het mee.

Gevorderd
MissBlissAuteur3 februari 2022 · 22:16

In Sankt Anton heeft de warmte geresulteerd in wat zetten van het sneeuwdek dus de verwachting dat het lawinegevaar sneller een niveau naar beneden kan. Verder was de sneeuw zwaar vanmiddag. Vooral benieuwd hoe het morgenochtend is. Als de sporen die vandaag gezet zijn vannacht mooi vastvriezen dan wordt het even geen feestje, maar hopelijk valt het mee.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!