Safety update S2:E5 De ene drie is de andere niet!

Safety update S2:E5 De ene drie is de andere niet!

Eén van de problemen die mogelijk een rol hebben gespeeld bij de vele ongevallen van vorige week is dat niet iedereen de lawineberichten goed begrijpt. Daarom bekijken we de situatie in Zwitserland nog eens gedetailleerd en daarbij focussen we ons vooral op het lawineniveau 3 dat voor een groot deel van het land geldt. We zien dan dat bij nadere beschouwing de situaties ogenschijnlijk vergelijkbaar zijn, maar in de details erg verschillen. En die details geven richting aan wat mogelijk (en dus verstandig) is en wat niet. Met andere woorden: de details bepalen je tactiek voor een freeride- of toerdag! Zorg dus dat je begrijpt hoe je een lawinebericht moet interpreteren en als je de verschillende lawinesituaties (bijv Altschnee of Triebschnee) niet tot in de details in je vingers hebt, volg dan een vooral cursus om dat wel te leren! It might safe your life.

Opa

Reacties

Gevorderd
FonzieAuteur16 februari 2022 · 20:06

Rolf bedankt !

Never a last run..
Gevorderd
VinnieAuteur17 februari 2022 · 10:52

dank @@Opa ! Devil is in the details en ik heb denk ik beter begrijpend leren lezen in Zoetermeer bij meester Rolf (en maarten) dan op de middelbare school. lawineberichten op je Frans of Duits 1 eindexamen: ik ben voor.

Moet wel zeggen dat er nog veel te verbeteren valt in de manier waarop lawine berichten geschreven worden, wat dat betreft zijn de alpen 1 bergketen, maar ook heel duidelijk een heleboel landen met hun eigen signatuur.
De stappen die er bijv in tirol gezet worden met de pictogrammen voor de verschillende problemen helpen mijn inziens best goed.
Dan zou je in de situatie uit jouw filmpje snel de selectie kunnen maken obv de genoemde problemen/pictogrammen ipv zoeken naar details in de tekst

Waar ik wel nog benieuwd naar ben is of jij (obv je bezoeken van seminars etc) verwacht of er ooit nog een nieuwe schaal komt voor lawinegevaar.
Heuristisch gezien kunnen wij eigenlijk helemaal niet omgaan met Oranje / (3 van 5) kunnen we toch wel constateren?
en 3+ is daarvoor niet de oplossing lijkt me.

Zeker voor de wintersporter die sneaky wat doorsteekt (denk aan het verschrikkelijke ongeluk in fr recentelijk) is dit gewoon niet duidelijk genoeg.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
OpaproAuteur17 februari 2022 · 11:32

dank @@Opa !

Waar ik wel nog benieuwd naar ben is of jij (obv je bezoeken van seminars etc) verwacht of er ooit nog een nieuwe schaal komt voor lawinegevaar.
Heuristisch gezien kunnen wij eigenlijk helemaal niet omgaan met Oranje / (3 van 5) kunnen we toch wel constateren?
en 3+ is daarvoor niet de oplossing lijkt me.

Zeker voor de wintersporter die sneaky wat doorsteekt (denk aan het verschrikkelijke ongeluk in fr recentelijk) is dit gewoon niet duidelijk genoeg.\

Vinnie op 17 feb 2022 10:52

Ik heb geen aanwijzingen dat daar plannen voor zijn. Is ook meteen een wereldwijdprobleem en als je kijkt hoe moeilijk het al is om Eu homogeen te krijgen (ondanks dat er op zich wel degelijk strakke afspraken zijn gemaakt over het gebruik van de pictogrammen bijvoorbeeld!), verwacht ik daar op de kortere termijn niks van.
Wat ze wel hebben gedaan is de terminologie van de maten van de lawines aanpassen om de snel oplopende urgentie iets duidelijker te maken (je hebt nu dus veel sneller met ‘grote’ lawines te maken dan voorheen; dat waren toen middelgrote lawines). De discussie over 3 en 4 wordt echter wel volop gevoerd. In delen van O’rijk en Zwitserland spelen ze er al wel mee. O’rijk spreekt af en toe over een ‘Wintersportler Vier’ en in Zwitserland zien we een opmerking in de trant van ‘het gevaar heeft vooral betrekking op wintersportterrein’ opduiken. Veel beter wordt het voorlopig niet.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
VinnieAuteur17 februari 2022 · 13:04

helder, we stoppen dus een homogeen wereldwijd lawinebericht in dezelfde categorie als wereldvrede, of denk je dat dat er eerder is ;)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
OpaproAuteur17 februari 2022 · 15:26

helder, we stoppen dus een homogeen wereldwijd lawinebericht in dezelfde categorie als wereldvrede, of denk je dat dat er eerder is ;)

Vinnie op 17 feb 2022 13:04


Dat dacht ik altijd wel, maar sinds Oekraïne heb ik toch goede hoop dat de lawineberichten het gaan winnen! ;-)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
Ee1coproAuteur4 maart 2022 · 09:31

@@Opa je bent vast druk met de voorbereidingen op de SSC praktijk maar ik heb een vraagje over zaken die ik op dit moment in de lawine bulletins zie staan.

Het oude sneeuw probleem is nog wijdverbreid. In het bulletin van het SLF (regio Davos) staat momenteel:

Tief in der Schneedecke sind kantig aufgebaute Schwachschichten vorhanden. Lawinen können vor allem an eher schneearmen Stellen im Altschnee ausgelöst werden und eine gefährliche Grösse erreichen. Dies besonders an sehr steilen Hängen im selten befahrenen Tourengelände. Die Gefahrenstellen sind sehr selten aber auch für Geübte kaum zu erkennen. Eine defensive Routenwahl ist sinnvoll.

Mijn vraag gaat over de opmerking “Dies besonders an sehr steilen Hängen im selten befahrenen Tourengelände”. Ik kan me goed voorstellen dat het oude sneeuw probleem minder speelt in ‘viel befahren’ hellingen maar voor mijn gevoel zit er een heel gebied tussen ‘viel behahren’ en ‘selten befahren’ of bedoelt men dit toch heel zwart / wit. Als het niet ‘viel befahren’ is dan is het ‘selten befahren’. Populaire ski toer routes worden regelmatig gedaan maar zou ik toch lang niet altijd als ‘viel befahren’ kenmerken.

Een andere vraag is over de gleitschnee situatie waarvoor men in het bulletin van het Vorarlberg waarschuwt:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/dc31e7ec7575ece6a9c10c10933aeb1f_screenshot_202022_03_04_20at_2009_25_57.png?width=800

Ik heb dit jaar al eerder gezien dat men in het Vorarlberg voornamelijk op noordelijke exposities voor gleitschnee waarschuwt. Ik zou zelf verwachten dat dit probleem zich voornamelijk op zuidelijke, oostelijke en westelijke exposities zou optreden vanwege de instraling van de zon. De begeleidende tekst geeft mij ook geen uitsluitsel. Waarom is dit hier juist in Noordelijke exposities het geval?

Mooie dagen toegewenst tijdens de praktijk weken. Ik hoop op nog wat nieuwe sneeuw voor die tijd. Het altschnee probleem gaat het in ieder geval interessant maken!

Gevorderd
OpaproAuteur4 maart 2022 · 11:40

@@Ee1co: Een modetoer zou ik niet als ‘selten befahren’ beoordelen. Niet alle modetoeren (vele ook wel!) zijn meteen ‘vielbefahren’ in de zin zoals je dat in een skigebied aantreft. Maar dat is dan weer genoeg befahren om niet selten befahren te zijn. Capisce? :-) Dit zijn grijze gebieden in de lawineberichten (net zoals bijv. wanneer er sprake is van ‘…lawines die gevaarlijk groot kunnen worden’. Het is een deel niet weten, een deel niet te optimistisch willen zijn of klinken en een deel ervaring dat het wel goed, maar nog niet helemaal pluis, is. Mijn interpretatie is dat je in ‘selten befahren gebied’ eigenlijk nooit iemand ziet.
Qua Gleitschnee: ik volg dat altijd wat minder, maar op noord spelen een paar dingen. Enerzijds; ligt er op zuid überhaupt nog sneeuw op de aangegeven hoogte en zo ja: hoeveel? Weinig sneeuw maakt geen gleitschneelawine. Anderzijds: op noord is het sneeuwdek dikker en harder en ws een grote stevige massa, waardoor het als geheel nog kan gaan schuiven als er eenmaal voldoende vocht zit tussen bodem en sneeuwdek. Nog anderzijds: hoeveel Gleitschnee- en nattesneeuwlawines zijn er op de genoemde hoogte op zonnehellingen al uitgegleden? Mogelijk zijn de verdachte hellingen al eerder weggegleden.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
Ee1coproAuteur4 maart 2022 · 12:35

Capisce. Gewoon zelf blijven nadenken dus. :-)

Bedankt voor de duiding.

Gevorderd
Ee1coproAuteur17 maart 2022 · 21:26

Het SLF gaf deze week een online lezing over altschnee. Terugkijken kan hier:

https://m.youtube.com/watch?v=5FR1E3QwOiY

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!