Hidden Faces - Episode 8!

Door paulski op 15 februari 2022 · 9

De wind hamerde door de Alpen in verschillende richtingen en verpestte alle plannen die we hadden. Nadat we meerdere lijnen hadden bekeken en ontdekten dat niets haalbaar was, besloten we naar het oosten te rijden in de hoop op meer en betere sneeuw. Na wat onderzoek leek het erop dat Pizol een goede optie zou kunnen zijn. We reden vier uur en bezochten Pizol voor de eerste keer. Ook daar had de wind veel invloed op de sneeuw en was het lawinegevaar aanzienlijk. Daarom hebben we een hele dag geïnvesteerd om een plan te maken, de sneeuwcondities en het sneeuwdek te controleren. Dag 2 zou heel warm worden, daarom moeten we zelfs half februari echt snel zijn en voor het middaguur van de berg af zijn.

Prio

Veiligheid is prioriteit nummer 1 en wij vinden communicatie heel belangrijk. In het Duits vertelden we de man bij het bergstation wat we van plan waren, en hij beloofde ons in de gaten te houden. We zeiden ook dat we een waarschuwing zouden geven als we terug waren. Op die manier is het zowel voor ons als voor de diensten optimaal.

Reacties

• coeninthewhiteroom
    Beginner
    coeninthewhiteroom op 15 februari 2022 · 21:55
    Super gaaf! Fantastische opnames ook.
  • popski
    Advanced
    popski op 15 februari 2022 · 23:20
    Yihaa, wat is het weer genieten van deze prachtige beelden. Voelt een beetje alsof ik er zelf bij kan zijn. 😀
  • Slim
    Beginner
    Slim op 16 februari 2022 · 15:06
    Zoals alle vorige aflevering, ook deze weer heel goed qua productie! Echt knap hoe jullie dat met z’n tweeën allemaal zo goed in beeld kunnen brengen!

En inderdaad, blijf doorgaan met de het laten zien van het hele proces voor de afdaling. Ten eerste omdat het daardoor pas een echt verhaal wordt, in plaats van alleen een mooie lijn, maar ook om in ieders onderbewuste het idee te verankeren dat dat soort afdalingen niet zomaar en altijd gedaan (kunnen) worden.

Keep ‘em Coming!
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 17 februari 2022 · 14:32
    Lekker weer hoor! Toen ik de face zag had ik precies de lijn van Paul geskied in m'n hoofd.

heb een vraag, als dat mag. Wat is het nut van een "lichte" skicut in simple-challenging terrein als je daarna gaat skiëen in complex terrein waar de helling zelf een hanging slope is, waar je bovendien clifs dropped? Zou het ook leuk hebben gevonden om te zien wat jullie precies gezien hebben in het sneeuwprofiel, wat voor tests jullie gedaan hebben, enzv.

Kan me wel een snowpack verbeelden waarin je met een par zigzags op simpel terrein geen lawine triggered maar met een dropin op een hanging snowfield juist wel. Wat als de potentiele weak layer bij de helling waar jullie het sneeuwprofiel hebben gemaakt diep ziet (noem het een meter twintig o.id.) en niet triggered met een compressie test, maar het wel doet als je op die face net wat hoger aan het skiën bent waar er wat minder sneeuw is ingeblazen... ?

Sneeuwtests zijn inderdaad punt opnames, en het is echt lastig om een plek ervoor uit te zoeken. Hier en daar in de video waren er tekens van lawines de dagen/weken(?) ervoor, zelfs op de face zelf leek er eentje te zijn geweest. Hoe ga je daar mee om?

Anyways, ben gewoon benieuwd naar het gehele proces, ik begrijp dat het allemaal uitleggen in een korte film ook niet de bedoeling is, maar vind het hier juist wel weer kunnen.

Thanks voor het delen😀
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 17 februari 2022 · 18:02
    Super nice filmpje idd en een lekker lijn naar beneden.

Ben het eens met @Medicine; dat sneeuw profiel is in de edit gemonteerd, maar ondanks dat je errug diep graaft, mist het wat diepgang. Wat zie je qua opbouw in die snowpit en hoe relateerde dit aan het lawine bericht, wat leverde de compressie test voor resultaat, etc. leek mij interessant om iets meer over te zien/horen.

Misschien een idee om keer een video te weiden aan de 3 Munter momenten; de planning vooraf vanuit huis (waar gaan we naartoe en waarom en wat hopen we te skiën), de aankomst op de bestemming en hoe ziet het er live uit en het 3e moment; het daadwerkelijk uitvoeren (of bijstellen) van het plan in het terrein.

Just feedback boys; keep up the good 'work' (wat is jullie dagelijkse werk eigenlijk; verblijven jullie fulltime in Wallis?) en keep the edits coming!
  • paulski
    Elite
    paulski op 19 februari 2022 · 17:19
    Dank voor de mooie en waardevolle reacties! @popski dat is precies wat we willen bereiken.

@Medicine, Ik snap je punt helemaal, echter we willen vooral een aantal zaken kort aanstippen om men er bewust van te maken dat je hier zelf meer over kan gaan leren of mee kan gaan oefenen. Voornamelijk, het feit dat we bepaalde tactieken gebruiken om de veiligheid te verhogen.

Aanvankelijk wilde we meerdere profielen graven, alleen tijdens het eerste profiel vonden we alles eigenijk heel stabiel, alleen de bovenste laag, laat zeggen de eerste 15cm leek wat instabieler, daarom kozen we vervolgens voor een skicut. Omdat het zo recent is en geüpload worden slechts dagen na de opname willen we bewust niet te veel info geven over de details van het sneeuwdek. Dit is wat ons betreft aan de lawine experts, het was namelijk zo positief dat we geen scheef beeld wilde creëren van de in het lawine bericht toch echt zorgelijke toestand. Zoals Rolf in zijn video ook al aangaf zijn de verschillen van lawine gevaar drie soms klein maar van groot belang om het juist te interpreteren.

Loic is als eerste aan de beurt om te skien en doet geen drops en eindigt hoog, daar kwam niets los, voelde stabiel en dat heeft mij doen besluiten de lijn met cliffs te droppen, of dat echt verstandig is is natuurlijk te betwijfelen. Dat opend een nieuwe discussie van risico bereidheid en het vertrouwen in combinatie met vaardigheid.

@dejongarno Thanks volgens mij heb ik je vraag hierboven beantwoord, gaan we zeker doen, de volgende episode is al weer in de maak!
  • Hendrik5
    Hendrik5 op 24 februari 2022 · 13:21
    Vette beelden! Netjes in mekaar gezet met een bescheiden ploegje van twee. Chapeau!

Ik zie dat de QST Blank wordt ingezet - hoe vind je die skiën?
    Is dat in combo met een Shift of heb ik dat verkeerd gezien?

En omdat ik enkel de video's ken en niet jullie equipment & zeker niet de achtergrond: vanwaar deze keuze? Lijkt me vooral allemaal afdalingsgericht te zijn, en het minder ski touring stuk. Klopt dat of zien jullie dat anders?
    Ben er nl. zelf al 2m hoofd over aan het breken welke quiver richting ik uit zou willen.
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 24 februari 2022 · 16:55
    Heerlijk weer!
    sneeuw!!!!
  • paulski
    Elite
    paulski op 1 maart 2022 · 08:13
    @Hendrik5 Dank! yes dat zijn de Blanks met de shifts, wat mij betreft echt een waanzinnig ski, super stabiel en werkt perfect in alle omstandigheden. Idd echt afdaling gericht en voor Touren behoorlijk zwaar. Voor deze dag waarbij er niet veel hoogtemeters gemaakt werden wel te doen. Voor een langere tour ski ik de nieuwe "one o six" van Salomon met een MTN binding. Qua ski nog steeds niet echt licht maar de binding scheelt wel veel tov de shift.

@Dennnnis

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro