Weinig sneeuwval van betekenis

Weinig sneeuwval van betekenis
Opnieuw een zonovergoten dag in Arosa (roundshot.com)
Opnieuw een zonovergoten dag in Arosa (roundshot.com)

Voor zonaanbidders is deze week een schitterend cadeautje, maar wie op zoek is naar een flink pak verse poeder moet geduldig wachten. Het blijft deze week grotendeels droog en zonnig. Pas tegen het einde van de week kan er weer wat sneeuw vallen in de Zuidalpen, maar ik ga vooralsnog niet vanuit van substantiële hoeveelheden. Vandaag een korte update.

ECMWF Ensemble voor Innsbruck (wetterzentrale.de)
ECMWF Ensemble voor Innsbruck (wetterzentrale.de)

Koude nachten, zonnige dagen

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Door de noordoostelijke stroming hebben met name Zwitserland en Oostenrijk te maken met koude nachten. We zien hier in veel dalen strenge vorst. In Zwitserland doken de temperaturen op veel plekken in hooggelegen gebieden tot onder de -20 graden. Als we een kijkje nemen in het ECMWF Ensemble voor Innsbruck, dan zien we dat we tot morgen nog te maken hebben met deze koude luchtmassa’s, daarna stijgen de temperaturen weer wat en komen we tot net boven gemiddeld voor deze tijd van het jaar uit. Onderin zien we ook meteen het probleem waar we ook in de komende week mee te maken krijgen, want het blijft vrijwel de hele week droog.

Storingen blijven ver van de Alpen verwijderd (wetter3.de, DWD)
Onzekere sneeuwval in het weekend

Weinig sneeuwval

Met uitzondering van wat sneeuw in Piemonte en de uiterste zuidelijke gebieden in de Zuidalpen vannacht door de oostelijke stroming blijft het grotendeels droog deze week. Vanaf vrijdag nemen de neerslagkansen weliswaar toe, maar vooralsnog verwacht ik geen dump. De sneeuw die we op onze weerkaart zien (vanaf donderdagavond tot zaterdag) is niet overal in de andere modellen terug te vinden en dus vrij onzeker. Op dit moment ga ik ervan uit dat het bij slechts een paar centimeter blijft voor de westelijke Zuidalpen, maar ik hou deze sneeuwval de komende dagen in de gaten. Na het weekend volgt er mogelijk sneeuw voor Oostenrijk, maar vooralsnog is het Europese model de enige die deze sneeuwval berekent. Het GFS laat het hogedrukgebied boven Centraal-Europa teveel domineren.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!