Julbo The Peak: de ideale helm voor avontuurlijke freeriders

Julbo The Peak: de ideale helm voor avontuurlijke freeriders
Julbo The Peak
Julbo The Peak

Off-pistewintersport en bergsport komen soms dicht bij elkaar. Als we op zoek zijn naar diepe poeder klimmen we door echt alpiene terrein. Met alle gevaren van dien. Wintersportmateriaal is echter lang niet altijd het beste materiaal voor dit terrein, dit geldt in het bijzonder voor skihelmen. Steeds meer merken komen op de markt met helmen die getest zijn voor alpinisme en wintersport. Ik heb deze winter ‘The Peak’ van Julbo getest. Een helm die ideaal is voor toerskiërs, steil terreinskiërs en avontuurlijke freeriders.

Normeringen skihelm vs bergsporthelm

De normeringen voor bergsport/rotsklimhelmen en skihelmen zijn (logischerwijze) niet hetzelfde. Als je dit allemaal precies wilt weten, zijn er genoeg zeer technische en ‘nerdy’ artikelen over deze onderwerpen terug te vinden op het internet. Ik hou het hier liever simpel: het belangrijkste verschil is dat skihelmen beter beschermen tegen een impact/botsing en dat een groter deel van het hoofd beschermd wordt dan bij bergsporthelmen. Bergsporthelmen zijn daarentegen ook bedoeld om bescherming te bieden tegen scherpe/puntige voorwerpen, en worden dus getest op penetratie door dit soort voorwerpen.

Typisch terrein voor bergsporthelmen tijdens de klim en een skihelm tijdens de afdaling
Typisch terrein voor bergsporthelmen tijdens de klim en een skihelm tijdens de afdaling

Voordelen bergsporthelm

Veel toerskiërs gebruiken bergsporthelmen tijdens hun tochten. Vooral omdat deze helmen koeler en veel lichter zijn dan skihelmen. Deze helmen zijn letterlijk ontworpen om mee omhoog te klimmen. Een skihelm opzetten tijdens een serieuze klimtocht ben je snel zat.
Daarnaast hebben bergsporthelmen nog enkele andere voordelen ten opzichte van skihelmen. Denk bijvoorbeeld aan speciale clips, zodat je ook een hoofdlamp op de helm kunt gebruiken bij vroege starts. En, natuurlijk, speelt ook de goede bescherming tegen vallende stenen en ijspegels mee; een reëel gevaar als je in steil terrein omhoogklimt
Het is op die manier veel makkelijker om altijd een helm op te hebben. Maar bij een botsing of een val beschermd een bergsporthelm minder goed dan de skihelm.

Voordelen skihelm

De echte skihelm heeft dan weer zijn eigen voordelen. Natuurlijk is de veiligheid tijdens een botsing of val veel groter. Ook is een groter deel van het hoofd beschermd. Verder hebben deze helmen oorpads: wel zo lekker in koud weer. Ook niet onbelangrijk: deze helmen hebben een clip om je skibril op zijn plek te houden. Kortom deze helmen zijn gemaakt voor het mooiste deel van de skidag: de afdaling!

Dan blijft de vraag over voor welke helm je kiest? Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer te kiezen. Verschillende merken zijn op de markt gekomen met hybride helmen, die én de rotsklimnormering halen én de skinormering doorstaan. Ideaal of niet?

Tijdens de klim naar de Mont Blanc, een bergsporthelm is qua gewicht de meest logische keuze, maar in de afdaling?
Tijdens de klim naar de Mont Blanc, een bergsporthelm is qua gewicht de meest logische keuze, maar in de afdaling?

Twee in één? Concessies of geniaal?

Vaak zijn zogenaamde ‘twee-in-ééns’ redelijk op beide vlakken, maar nergens echt goed. Dat geldt niet voor deze helmen. Want deze twee-in-één-helmen zijn in mijn optiek geen echte twee-in-één-helmen. Deze helmen zijn namelijk te zwaar en warm voor ‘s zomers bergsportgebruik. Prima om een keertje te klauteren als je het nog nooit gedaan hebt, maar absoluut niet geschikt voor serieuze bergsporters. Maar voor off-pistewintersporters is dit eigenlijk goed nieuws, want deze helmen zijn echt met een doel ontworpen en dat is toerskiën en serieus freeriden.

Getest Julbo The Peak

Clips voor hoofdlamp
Clips voor hoofdlamp

Licht!

Dit seizoen heb ik de Julbo The Peak getest. Deze toerski/freeridehelm is echt gemaakt met freeriders in het achterhoofd. Met 410 gram (met oorpads) en 360 gram zonder oorpads is dit een lichte helm, waarvan je vergeet dat je hem op hebt. Standaard skihelmen zitten meestal goed boven de 600 gram.

Goed geventileerd

De helm heeft veel ventilatieopeningen, waardoor je ook tijdens de klim niet snel last hebt van de warmte. Natuurlijk heeft deze helm verder clips voor je hoofdlampje als je ‘s ochtends vroeg op pad gaat. Je skibril zet je vast met een elastiek. Dit heeft persoonlijk altijd mijn voorkeur boven de sneller brekende plastic clips.

Prettige earpads

Wat mij ook prettig opvalt, is dat de earpads niet al te veel gevoerd zijn. Dit is fijn, want dat is niet te warm en ook is het zo eenvoudig om je maatjes goed te kunnen verstaan. Iets wat bij sommige skihelmen niet altijd vanzelfsprekend is.

Clips voor skibril
Clips voor skibril

Comfortabel

Verder zit de helm gewoon goed, maar zoals altijd is het wel verstandig deze eerst even te passen. Het BOA-verstelsysteem achterop de helm is eenvoudig en makkelijk in te stellen. Verder klik je de helm vast met een magnetische clip. Dat maakt natuurlijk geen wereld van verschil, maar het werkt wel echt makkelijk. En je huid in de buckle krijgen (auw!), is zo echt verleden tijd.

Ideaal voor iedereen die verder gaat dan lift-accessed

Al met al een no-nonsense freeridehelm die even prettig is tijdens een dag in het skigebied, als tijdens een bootpack net boven het gebied, een lange klim in een couloir of tijdens de haute route. Een helm dus voor iedere freerider die verder gaat dan alleen lift-accessed afdalingen. En zelfs als je alleen onder de liften blijft, is deze helm wel zo lekker licht dat ‘ie ook daar niet misstaat.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Gevorderd
vascoAuteur28 februari 2022 · 18:21

Hoe verhoudt deze helm zich met bijvoorbeeld de skimountaineerhelm van petzl?

Kwaliteitseisen gewicht is deze jubo helm wel iets lichter dan andere helmen, maar ook niet heel veel. Een hoop daarvan zitten zo tussen de 450 en 550 gram (ik heb gisteren een nieuwe helm gezocht en kwam die getallen tegen). Mijn vorige en mijn huidige helm zijn 490 gram (en zitten goed met mijn sneeuwbril).

Gevorderd
SportGillieproAuteur28 februari 2022 · 18:40

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/256522b8f130fbfa53029d8ed704a236_img_20220228_182909.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/414e224b01f07dedb7a2288dc58b30a8_img_20220228_182841.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/00c57fb98c8fe2e827f0b1288812ace2_img_20220228_182819.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/c09fbe7e21a4f10bb9153dbee9653126_img_20220228_182739.jpg?width=800\
Ik heb de voorloper. Julbo Freetourer. Net voor corona aangeschaft en dit seizoen 3 keer mee op pad geweest. Fijne pasvorm, ventilatie en superlicht. Zeer tevreden over. Begin feb wezen splitboarden in Pischa en tijdens het hiken opgehouden. In de volle zon. Geen moment onaangenaam geweest. Deze serie van Julbo is zeker de moeite waard. Freetourer wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar met The Peak als opvolger zit het vast wel goed

Live to ride, ride to live
Beginner
kjiratsiekoedelAuteur28 februari 2022 · 23:37

Petzl meteor is 240 gram. Scheelt wel. Maar beschermt wat minder zo te zien

En zijn de earpads te verwijderen?

Gevorderd
popskiAuteur1 maart 2022 · 07:52

Interessant,
Ben juist toe aan een nieuwe helm.

Gevorderd
popskiAuteur1 maart 2022 · 07:52

Interessant,
Ben juist toe aan een nieuwe helm.

Gevorderd
Ee1coproAuteur1 maart 2022 · 08:53

Interessant,
Ben juist toe aan een nieuwe helm.

popski op 1 mrt 2022 07:52

Ben je van dat dak af gevallen? ;-)

Expert
RogieradminAuteur1 maart 2022 · 08:54

Let op: de Petzl-Meteor heeft niet de alpine-ski normering. Deze zeer lichte (en fijne) helm wordt vooral veel gebruikt voor die-hard toerskiërs.

Gevorderd
VinnieAuteur1 maart 2022 · 11:02

Check ook de Smith Maze. Ski certified en maar 350 gram. Warmte en ventilatie zijn op orde. Maar met touren zet ik hem graag af. Maargoed redelijk hot headed;)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
SlimAuteur2 maart 2022 · 20:47

Let op: de Petzl-Meteor heeft niet de alpine-ski normering. Deze zeer lichte (en fijne) helm wordt vooral veel gebruikt voor die-hard toerskiërs.

Rogier op 1 mrt 2022 08:54

Om daar even op verder te gaan: Petzl heeft het bij de Meteor over een ski-mo norm. Dat is iets wat ze hebben uitgewerkt met de ski-mo wedstrijd federatie, maar, zoals Rogier zegt, geen echte ski helm certificatie.

BCA heeft omgekeerd dan weer de Air helm, die wel ski normering heeft, maar geen bergsport normering.

Er zijn er nog een aantal anderen, die wel echt die dubbele normering hebben, sommigen zelfs nog fiets helm er bij.

Beginner
SlimAuteur2 maart 2022 · 20:47

Dubbel post

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!