Tripreport: een weekend rond de Walensee

• willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 2 maart 2022 · 14:11
    Maandagochtend 7:18 spoor 9, Utrecht CS naar Rotterdam CS. Gister om deze tijd sliep ik nog. Ik was nog in de bergen en had nog plannen. Nu ben ik onderweg naar kantoor. En het is te vroeg.

Woensdagmiddag zat ik ook in de trein. 15:23 spoor 19, Utrecht CS naar Nijmegen. Daar stond Tim me op te wachten en van daar reden we naar het Safiental. Rond half 3 zochten we in het pikkedonker een parkeerplek en een slaapplek. Terwijl ik in het lager naar het gesnurk lag te luisteren, liet ik het even bezinken: ik ben op Splitfest.
    De Splitfest crew is al de hele week in en rondom dit huis van de opperbeste sneeuw aan het genieten. ’s Ochtends, in de zon, is te zien dat de weilanden rondom het huis volledig verspoord zijn. Stijgsporen, daalsporen en hier en daar wat kraters. De no-boards zijn ook mee.
    De ochtend staat in het teken van koffiedrinken, bijpraten en afscheid nemen. Splitfest loopt op z’n einde en een deel vertrekt nog voor ik m’n koffie op heb.

Rond half 11 gaan Ard, Floris, Tim en ik naar buiten om ook wat sporen achter te laten. Vooral bochten, hier en daar een krater. Wanneer Hayo en Arjan rond 15:00 van hun tourtje terugkomen, lopen Hayo, Tim en ik ook nog een stukje omhoog achter het huis. Lekker om even een klein stukje proef te draaien voor we echt gaan touren, want de routine ben ik een beetje kwijt. De afdaling, hoewel hij maar kort is, is goed! Omdat ik nog niet helemaal hersteld ben van corona, en het een bijzonder korte nacht was, was dit de perfecte manier om de trip te beginnen.
    Om 18:00 gaan we nog even melk halen bij de boerderij beneden aan de weg. Terwijl wij de kalfjes knuffelen vertelt de familie ons over het bedrijf en de koeien. Als ik het zo opschrijf klinkt het misschien een beetje suf, maar de smiles toen we daar vandaan kwamen waren minstens zo groot als na een dag op de berg.

Vrijdagochtend ontbijten we met verse melk en laten we het Safiental achter ons. De groep is nog weer een beetje kleiner geworden en Ivar, Ard, Tim en ik gaan we no-boarden in Elm. We hebben hoop dat we in het skigebied terecht kunnen, lekker lui met de lift, maar daar aangekomen lijkt de sneeuw op de zuidhellingen erg dun. Gelukkig vinden we twee mooie spots langs de weg die redelijk beschut liggen. De eerste spot heeft wat steilere stukken maar de sneeuw is plenty diep om in je bochten flink te remmen. Wanneer Ard naar huis gaat, verkassen wij naar een tweede spot wat dieper in het dal. Hier is het minder steil maar, er is genoeg te doen. Er staan paaltjes voor een slalom en zijn er boulders voor Ivar om vanaf te rijden.

We maken een paar mooie lange runs en ‘springen’ (voor zover dat gaat zonder bindingen) wat er te springen valt. Wanneer de zon er de brui aan geeft, taaien wij ook af en rijden we naar Amden waar we Arjan weer treffen. Daar hebben we een kamer geboekt in hotel Schäfli, een aanrader! Op basis van de naam dacht ik een klassiek Zwitsers hotel geboekt te hebben, maar het was… Indiaas! We waren sowieso blij dat we het hotel niet uit hoefden om te eten, maar dit Indiase buffet was extra nice!

Zaterdag staat er een tourtje op de planning. In Mettmen is een gondel naar een stuwmeer waar ijsvissers, wandelaars, sneeuwschoeners, tourskiers en splitboarders hun hart op kunnen halen. Het is fantastisch weer, het lawinebericht waarschuwt zelfs voor gleitschnee in de middag. Het plan is om omhoog te lopen tot we de kom aan het einde van het dal kunnen overzien, voor we beslissen hoe verder. De tocht omhoog is al een feestje; top weer, prachtig uitzicht en een leuk damwandje om overheen te lopen. Met wind en/of tegenliggers is zo’n smalle muur vast minder fijn, maar nu was het een leuke ervaring.

Het spoor omhoog staat er goed bij en we klimmen vlot tot in een prachtig vlak stuk. Een wat steiler stukje in de klim maakt duidelijk dat ik te lang niet heb gesplit; de kick in mijn kickturns komt steeds te laat waardoor ik ontzettend sta te hannesen. Gelukkig is het maar een klein stukje.

Wanneer we de kom overzien, overwegen we de opties en kiezen al snel voor de oosthelling. Een overzichtelijke route zowel omhoog als naar beneden, en niet zo vreselijk winderig als sommige andere opties. Er zijn wel wat windtekenen, maar met verstandige routekeuze staan we snel en veilig boven. Daar zien we een groepje niet nader te identificeren bergbeesten. Tim hoopt op Ibexen, dus gaan we daar van uit. Al kunnen we het niet met zekerheid zeggen.

Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de afdaling er lekker bijligt. We kunnen lange stukken doorrijden en hebben alle ruimte om een eigen lijn te kiezen. Het gevoel wat je dan na zo’n afdaling hebt, is echt lastig te beschrijven, maar dat is ok. Als ik zeg: het was écht een goeie afdeling, weten jullie wat ik bedoel. Ondertussen is het 14:00 en hebben we honger. Tijd voor een picknick in de zon, met als kers op de taart nog wat overgebleven champagne. Splitfest is dan officieel al voorbij, dit is Splitfest.
    Tegen de tijd dat we klaar zijn om weer in beweging te komen, is het ook tijd om terug te keren naar de gondel. Dit keer laten we de dam rechts liggen en steken we dwars over het meer. Het idee is spannender dan de feitelijke oversteek, maar toch een leuke ervaring.

Via de supermarkt rijden we naar ons appartementje net buiten Vaduz, waar we ’s avonds nog bezoek krijgen van Jan Willem en Julia. Helaas kunnen we deze trip niet samen de berg op, maar een avondje borrelen is ook leuk! Wanneer zij de volgende ochtend weer naar Nederland rijden, gaan Arjan, Tim, Ivar en ik nog even kijken in Alt Sankt Johann. We verwachten een klein familiegebiedje, maar wel met noordhellingen. Het is alleen een stuk drukker dan verwacht, zowel in de rij voor de kassa als in de off piste. Ik merk dat de tour van gister een beetje too much was voor mijn semi-herstelde persoontje, dus ik beperk mij tot wat gerommel langs de pistes. Arjan en Ivar hebben nog een mooie run in de off piste en Arjan en Tim plakken de vellen nog een keer onder voor een extra run.

En dan is het afgelopen! Ik heb nog gar kein bock, maar het is tijd om naar huis te gaan.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 maart 2022 · 15:07
    Heerlijk!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 2 maart 2022 · 15:58
    smullen!
    knowledge is powder
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 maart 2022 · 16:45
    JALOEEERSSS!!!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 maart 2022 · 19:15
    Het was wel raar om weer in een echt skigebied te staan, dat was toch wel enkele jaren geleden voor mij... Thanks voor de gezelligheid...
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 maart 2022 · 22:14
    Eclectisch tot en met. Iedereen kan er heen, maar niemand doet het. Laat staan die verse melk halen 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 2 maart 2022 · 22:31
    Leuk leuk!
    Volgende keer wil ik toch echt wel mee naar het meertje. Met de vislijn in de lift staat al veel te lang op de bucket list 😃
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 maart 2022 · 08:24
    Heerlijk zeg. Ik moet absoluut ook eens die kant op.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 3 maart 2022 · 09:05
    Lekkere trip! Wij hebben ook nog naar die regio gekeken. Goed om te zien dat jullie lekker gescoord hebben.

we need more TR's
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 3 maart 2022 · 09:27
    Tof Willemien! Was een trip met goede vibes en alleen maar hoogtepunten 😀! Het avontuur vanaf de dam was er zeker een om niet te vergeten 😃. Verder graag alleen maar bevestigingen van de Ibex-spotting, ontkrachten hoeft niet, echt niet.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 3 maart 2022 · 10:03
    @Tim3
    Ik heb wel eens een verhaal gelezen in het SAC blaadje dat de Ibex vrijwel weg was in de Alpen behalve een paar in de Aosta, en dat de Italiaanse koning ze probeerde te behouden. Uiteindelijk zijn er geloof ik een aantal illeaal naar St. Gallen gehaald, en van daaruit is de populatie in Zwitserland weer langzaam aan het toenemen/uitgezet door heel Zwitserland. Het is dus niet heel onwaarschijnlijk qua plek, bij het meer staat ook een bord met diersoorten waar het vermoedelijk wel op had gestaan.
    splitfest.nl
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 3 maart 2022 · 17:22
    Nice Willemien!zo te zien nog een paar heerlijke dagen, jammer dat we mekaar net zijn misgelopen, hopelijk snel nog ergens een trip!
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 3 maart 2022 · 18:24
    Lekkere tripreport Willemien!!! 💯👌🏾👌🏾👌🏾
    Live to ride, ride to live
  • ardt
    Advanced
    ardt op 4 maart 2022 · 14:16
    Duidelijk een goed besluit om alsnog naar Splitfest te gaan.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro