Case study "Windslab"

• coeninthewhiteroom
    Beginner
    coeninthewhiteroom op 13 maart 2022 · 21:22
    Een case study naar de lawine die pro snowboarder Austen Sweetin veroorzaakte en te zien was in de film "Windslab".

Een interessant verhaal en een klassiek geval poederstress op de eerste zonnige dag na 60cm+ sneeuw in bekend terrein met een goede crew en draaiende camera's...

bericht aangepast door coeninthewhiteroom op 13 mrt 2022 21:29
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 14 maart 2022 · 18:20
    Thanks voor het delen. Ik vond veel van de vragen die gesteld werden goed, maar miste bij de boarder zelf nog wat. In de avy-reports van de dag staat toch duidelijk waar je niet moest zijn (lexi dupont zei het goed), er was een terrain trap, ze zagen elkaar niet, enzv. het leek niet of er wel een plan was in de scenario die voorkwam. En dat was nog lang niet eens een worst case. Als de deep weaklayer los gegaan was, als ie eerder was gevallen, enzv. Hij zegt dat als het een 3 was geweest hij het misschien niet zou hebben gedaan. (-serieus?, denk je dat echt? -nou haha misschien ook wel haha). Alsof wat er in het lawinebericht niet genoeg was om een dagje te wachten. Het was toch een storm die goed zou gaan zetten...?

Poederstress in de VS, canada,... ook in Europa is steeds groter, waardoor ik toch meer geneigd ben om verder van de skigebieden te gaan, waar je nog minder risico's kan lopen omdat hulp verder weg is. Ze zeggen dat ze hopen dat zo'n lawine de risico tolerance in de regio jaren zal laten zakken, dat het mensen afschrikt, denk het niet. En waarom zou het? Je MOET toch die lijn rijden voordat iemand anders erheen gaat? Het fijt dat ie eerst een gopro vind van iemand die precies daar een andere lawine heeft getriggered een paar weken na zijn eigen zegt genoeg.

Kortom, ik vind het goed om van closecalls te leren, maar er moet toch wel iets meer "ik heb een (hele boel) fout(en) gemaakt" bij zitten om er zelf van te leren.

Steeds vaker ski ik toch maar niet die ene lijn. Zie je later iemand die het wel heeft gedaan. Was het dan niet de goede keuze? Jij hebt het risico niet gelopen, iemand anders wel. Het is goed afgelopen, good for them. Wie weet of het de volgende keer ook zo gaat...

• ieism
    Expert
    ieism op 14 maart 2022 · 19:53
    Interessant vond ik de vraag waar normaal gezien jouw risicoacceptatie ligt, en hoe je er dan toch bewust overheen gaat. Ook al is de kennis en kunde aanwezig. Daar kan je als groep iets van leren, dus ik benieuwd hoe dat bij jullie is.

Wat is voor jullie de grens, en blijf je echt 100 procent daarbinnen? Is dat voor jullie de reductie methode en ben je daar flexibel in? En reken je dan net zoals deze jongen op "mijn crew is erbij" of maakt dat niet meer uit.

Of rij je bijvoorbeeld boven een bepaalde stufe helemaal niet meer, of zou je nooit terrein rijden dat zo expliciet in het lawine bericht staat?

Ik heb zo voor mijzelf een aantal regels over groeps samenstelling, omstandigheden, motivatie en terrein . Maar ik zie om mij heen dat discipline echt lastig is voor velen. Of zoals ik dat soms achteraf zeg, dat was niet slim of kan beter.
    Hij claimt dat hij een solide crew had, maar mijn crew had me keihard gezegd dat dit niet te rijden was die dag. En ik ook zo bij mijn vrienden. Dat is wel iets om bij stil te staan dan.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 15 maart 2022 · 15:52
    Zoals hij zelf al aangeeft, waren er duidelijk 2 ‘heuristic traps’ super hard aanwezig:
    Familiarity en Scarcity.
    Maar de reden dat we daar in lawine veiligheid aandacht aan besteden, is dat we weten dat die factoren to slechte keuzes leiden.
    Dan moeten we dus ook tools hebben om er mee om te gaan, als ze aanwezig zijn. Het lijkt er op dat dat ontbrak, en ik hoor hem ook niet met een plan komen hoe hij dat in de toekomst gaat doen.

Voor mijzelf is dat dat ik de kans een tikje hoger inschaal.
    Dus, als in dit lawine bericht stond ‘wind slabs possible’ (2/5) en ik heb 2 van zulke risico factoren , dan maak ik er voor mezelf ‘likely’ (3/5) van.
    Als je dan dat combineert met het feit dat je een grote helling, ver boven de 35 graden, op een plek waar je die windslab verwacht voor ogen hebt dan zou ik het wel weten: no go.

Maar, ik heb makkelijk praten, ik ben geen pro rijder, ik hoef geen film vol te krijgen, ik kan überhaupt geen klifdrops en back Flips doen, dus voor mij is het makkelijk, ik ga lekker 25 graden poeder rijden en kom beneden met een smile.
    Net terug van 3 dagen skiën met moderate en considerable lawine gevaar, met windslab en deep persistent weak layer. Heerlijk geskied, maar met mijn video krijg ik geen sponsors binnen 😅

Ik weet serieus niet hoe pro (filmende) rijders dit kunnen doen, want die ‘scarcity’ maakt voor hen inderdaad uit.
    Als hij een dag zou wachten, dan is die helling verspoord, en wil hij niet meer van die klif afgaan.
    bericht aangepast door Slim op 15 mrt 2022 15:57 (3% bewerkt)
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 17 maart 2022 · 11:15
    Verse Triebschnee is altijd een probleem boven de 30 graden.
    Daarmee kunnen al je reguliere risicoanalysemodellen de vuilnisbak in.
    Dit lijkt vaak vergeten te worden, omdat je met dit gegeven deze helling niet meer kunt skiën en je met de reductiemethodes jezelf nog weleens rijk kunt rekenen.

Dan kun je met een crew hooguit nog afspreken hoe je snel gevonden en uitgegraven kunt worden als het misgaat. Want de kans dat het op deze helling misgaat met Triebschnee is groot, gezien de steilheid.
    En alert zijn op het trekken van je airbag als er iets loskomt, wat hier ook niet gebeurd is.
    Avalensemble!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro