Nieuwe ski's

• PoederAlex
    Tourist
    PoederAlex op 24 maart 2022 路 00:20
    Mijn vriendin wil haar eerste tour ski setje kopen. Ze is niet een super goede skier, maar wil haar gewoon gaan meenemen op eenvoudige tour ski tochtjes. Wil dus een makkelijke ski die breed inzetbaar is in de meeste condities, maar vind het nog wat lastig. Ze is 170cm en 65kg. Nu kwamen ze in de winkel met als advies een 170cm lange Head Kore 97 W. Lijkt me op zich een leuke ski, maar twijfel een beetje of dit een goede breedte is of beter een maatje smaller kan nemen - 93? Bij veel poeder is dat misschien lastiger skien, maar bij hardere condities makkelijker en weer iets lichter. Maar vind het lastig inschatten voor haar.

Wil van de ene kant proberen het gewicht wat lager te houden, maar ook iets dat makkelijk skiet en veilig is.

Wil verder combineren met de shift bindingen, omdat ik die gewoon de veiligste vind en waarschijnlijk de Scarpa Gea schoenen. Technica Tour Scout ook mooie schoenen, maar met een flex 115 lijkt me dat misschien weer een te stijve schoen voor haar niveau. Uiteraard vooral belangrijk dat hij goed zit. Zat ook nog naar de F1 Scarpa te kijken, maar die gaat niet met de shift binding geloof ik.

Zou wel voor wat lichtere tech bindingen willen gaan, maar kies toch liever voor veiligere bindingen voor haar denk ik.

Spullen voor mezelf kopen is makkelijker 馃槂

Any thoughts?
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 24 maart 2022 路 07:46
    Gekeken naar de Firtschi Tecton 12 binding? Ook alpine hiel en DIN release in het teenstuk, maar een stuk lichter dan de Shift.
    gigiski.com
  • svenk
    Advanced
    svenk op 24 maart 2022 路 09:31
    De gedachte van een maatje smaller kan ik prima volgen gezien het beoogde doel. Rond de 90mm will do the job.
    If in doubt, don't go out!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 24 maart 2022 路 10:53
    Ik stond twee jaar geleden voor hetzelfde dilemma voor de freeride/toer-ski's van de vrouw.
    Wij hebben gekozen voor de salomon qst 97 lengte 174 icm een shift binding.
    Voornamelijk in de optiek om af te dalen en indien nodig een stukje te touren.
    Ondertussen hebben we er een 5daagse huttentocht mee gedaan in de Ecrins. Voornamelijk hardpack en ijzige condities, dus dat gaat zeker ook.
    De ski is zeer 'makkelijk' te ski毛n zonder dat ze te slap is.

Het verschil in gewicht tussen de kore 97 en 93 valt eigenlijk wat tegen: per ski 50gr. Dus daarvoor zou ik het niet doen.

Indien je er ook technische toertjes mee wil doen is een 93 net iets makkelijker in het stijgen vnl op ijzige traverses...
    Indien je voor mellow toertjes gaat zou ik toch opteren voor de 97.
    Wat betreft het 'niveau' van de skier... bij kartonsneeuw, in natte zooi en diepere poeder heb ik liever wat meer onder de voet indien het 'niveau' wat lager is...

Maar het verschil tussen 93 en 97 lijkt me niet zo groot...

bericht aangepast door 3zel op 24 mrt 2022 10:55 (3% bewerkt)
    knowledge is powder
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 24 maart 2022 路 19:38
    Ik kan niet echt advies geven over de ski, maar als je van plan bent ook wat hoogtemeters te gaan maken doet gewicht er echt wel toe. Uitzonderingen daar gelaten zijn mannen toch wel veel sterker dan vrouwen. Dat betekent dat als je als man nog redelijk fris op de top staat, ik al een stukje minder fris ben, en zeker als je een minder goede ski毛r bent gaat dat ten koste van het plezier en gemak in de afdaling. Met veel conditietrainingen en technieklessen op de band valt er wel wat te compenseren, maar het blijft een dingetje.
    Als je vooral met lift ondersteuning tochtjes gaat maken met beperkte hoogtemeters is de afweging anders.
    Ik heb overigens K2 TalkBack 88mm met marker F10 binding ook omdat ik geen briljante ski毛r was toen ik starten. Inmiddels doe ik daar 1400 hoogtemeters mee en op de volgende ski komt wel een pinbinding zodat er nog wat bij kan 馃槈.
  • PoederAlex
    Tourist
    PoederAlex op 30 maart 2022 路 21:23
    Super, dank voor alle reacties! Uiteindelijk toch gekozen om voor de 97 te gaan, vooral omdat we denk in het begin vooral 'mellow' tourtjes gaan doen inderdaad. Haar ski techniek is niet super goed nog, dus ik verwacht toch dat het hier iets makkelijker mee gaan in de diepere sneeuw of wanneer het zacht wordt eind van de dag. IJzige technische passages hoop ik nog even te vermijden....voor zover dat lukt natuurlijk. Bedankt ook Maaike voor de feedback, maakte me ook wat zorgen inderdaad over het totaal gewicht in combinatie met de shift en je hebt een terecht punt lijkt me. Tecton ook wel overwogen, maar aangezien haar techniek nog niet super goed is, verwacht ik misschien nog wat meer valletjes (ik weet - offpiste kun je beter niet vallen uiteraard). Dus voor nu nog even voor veilig gegaan en iets meer gewicht, misschien dat we na een paar tourtjes de komende jaren tot een ander inzicht kopen en wat kunnen gaan optimaliseren. Haar piste skies zijn ook al iets breder, en de 93 kwam daar anders ook wel weer erg dicht bij in de buurt. Dit setjes kunnen we ook mooi gebruiken om in het pistegebied dan wat meer offpiste afdalingen te gaan maken.

Dank voor het meedenken allemaal!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro