PA#7: Alle details & where to go

PA#7: Alle details & where to go
PA7
PA7

Het laatste PowderAlert is alweer bijna 40 dagen geleden, dus de verwachte sneeuwval is een geweldige manier om deze extreem droge maart te vergeten. De hoogste tijd om in de details van deze sneeuwval te duiken en te kijken waar je de hotspots van deze sneeuwval kunt vinden.

In deze update:

  • Veel sneeuw in de komende dagen
  • Flinke dump in de noordwestelijke Alpen
  • Dalende sneeuwgrens
  • Where to go?
  • Ook sneeuw voor de Pyreneeën
Satellietbeeld van gisteren (sat24.com)
Satellietbeeld van gisteren (sat24.com)

Wat sneeuw gisteren

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Met enkele lokale buien in de westelijke Alpen gisteren, kregen we een voorproefje van het echte werk in de komende dagen. Het Saharaanse stof was nog steeds in de lucht aanwezig. De rimpelstructuur van de wolkenlaag op het satellietbeeld is een indicatie voor de aanwezigheid van stof. Langzaam raken we van dit stof af. Deels door de veranderende winden en deels doordat de regen en sneeuw het stof zal afzetten.

Frontenanalysekaart voor vandaag (wetter3.de, DWD)
Frontenanalysekaart voor vandaag (wetter3.de, DWD)

Meer sneeuw vandaag

De westelijke Alpen kregen al tot 5 centimeter sneeuw, maar er komt natuurlijk nog veel meer aan. Deze kaart met de frontenanalyse voor vanmiddag spreekt boekdelen. Eindelijk is de hogedrukinvloed weg. De Alpen staan onder invloed van toenemende lagedruk boven de Middellandse Zee, maar tegelijkertijd nadert een koufront vanuit het noordwesten.
Na enkele eerste buien in de loop van afgelopen nacht, komt op dit moment de eerste golf van sneeuwval op gang. De lagedrukkern verplaatst zich naar het noordoosten, waardoor er in het uiterste zuidoosten van de Alpen vrij veel neerslag gaat vallen. De Julische Alpen kunnen vandaag 20 tot 30 centimeter sneeuw krijgen met een sneeuwgrens op ongeveer 1500 meter.

Neerslag tot en met middernacht (kachelmannwetter.com)
Neerslag tot en met middernacht (kachelmannwetter.com)

Tegelijkertijd nadert het front de noordwestelijke Alpen. Tot middernacht is er zo’n 10 tot 20 centimeter mogelijk vanaf de Franse Noordalpen tot aan de Arlberg boven ongeveer 1500 tot 1700 meter. Vandaag is het dus nog relatief zacht, maar de komende dagen zullen we een dalende sneeuwgrens zien.

Ook de rest van de Alpen zullen enkele buien krijgen, maar veel meer dan 5 tot 10 centimeter sneeuw zal het in de meeste gevallen niet geven. Het westelijke deel van de Zuidalpen, dus Lombardije en Piemonte zullen het de hele dag relatief droog houden. De sneeuwval zal hier wat later arriveren.

Koude lucht arriveert morgen (wetter3.de, DWD)
Koude lucht arriveert morgen (wetter3.de, DWD)

Morgen een stuk kouder

Morgen zien we een verdere ontwikkeling van het laag boven Genua en tegelijkertijd nadert er nog koude lucht vanuit het noorden. De sneeuwgrens zal morgenochtend in de noordwestelijke Alpen snel dalen tot zo’n 500 meter. Ook in Oostenrijk zal deze dalen tot zo’n 800 a 1000 meter en later ook tot in de meeste dalen, maar aan de zuidkant van de Alpen verwacht ik door de zuidelijke stroming een sneeuwgrens van zo’n 1200 tot 1500 meter. Tot zaterdagavond blijft het sneeuwen, maar vanaf vrijdagmiddag sneeuwt het aan de noordkant van de Alpen tijdelijk wat minder.

Grote sneeuwhoeveelheden volgens het ECMWF tot en met zaterdagavond (wxcharts.com)
Onze zesdaagse forecast laat ook veel sneeuw zien!

Sneeuwhoeveelheden

Deze situatie zal veel sneeuw geven voor zowel de Noord- als Zuidalpen. Maar omdat de lagedrukkern vrijwel direct boven de Alpen ligt zijn exacte sneeuwvalvoorspellingen nog vrij moeilijk. Er gebeuren namelijk veel dingen tegelijk.
Ik verwacht rond de 50 centimeter sneeuw voor de noordwestelijke Alpen, met lokaal mogelijk tot 70 centimeter. Deze hoeveelheden zouden we ook in de Julische Alpen kunnen gaan zien. Grote delen van Oostenrijk zullen tot 30 centimeter sneeuw krijgen. In de Zuidalpen zouden ook accumulaties tot 50 centimeter kunnen voorkomen, vooral in Lombardije, maar de weermodellen zijn het nog niet allemaal eens over deze hoeveelheden voor deze hoek van de Alpen.

Iets meer hogedrukinvloed op maandag (wxcharts.com)
Iets meer hogedrukinvloed op maandag (wxcharts.com)

Daarna rustiger

Na deze sneeuwval zien we zondag nog enkele buien voor Oostenrijk. In de avond volgen nog enkele sneeuwbuien voor de zuidelijke Alpen. Maandag wordt een topdag. Na een koude nacht zal het ook overdag koud en vrij rustig blijven door een zwakke hogedrukinvloed. We zullen te maken krijgen met een mix van wolken en zon.

Ook voor de rest van volgende week blijft het vrij wisselvallig met een afwisseling van zon, wolken en sneeuwbuien. Vooral de noordelijke Alpen houden deze sneeuwbuien waarschijnlijk de hele week, maar de temperaturen zullen wel weer stijgen. Tegen het einde van de week krijgen we mogelijk weer een golf met sneeuw, maar dat is voor nu nog te ver vooruit.

Where to go?

De belangrijkste vraag is nu dus: waarheen? De wind zal wat aantrekken gedurende de sneeuwval, maar het zal verre van een storm zijn, dus hogerop lijken de condities ook zeker niet slecht te worden. Het Saharazand kan mogelijk wel een rol gaan spelen in het sneeuwdek, dus check de lawinebulletins voor dit en meer info je op pad gaat.

  • Noordwestelijke Alpen
  • Tirol / Salzburgerland
  • Zuidalpen?

Met meer dan een halve meter sneeuw zou ik zeggen: check de skigebieden van de noordwestelijke Alpen tussen de Franse noordalpen en Arlberg zoals Engelberg. Let wel op dat ondanks deze sneeuwval sommige skigebieden na dit weekend het seizoen al beeindigen! Ook in Tirol en Salzburgerland, in bijvoorbeeld de Zillertaler Alpen, Stubaier Alpen en de Tauern zal zo’n 20 tot 30, lokaal misschien 40 centimeter sneeuw vallen. Voor de zuidkant van de Alpen is het wat lastiger. Gebieden zoals Val di Sole - Adamello kunnen aardig wat sneeuw krijgen, maar je moet hier wel voorzichtig zijn aangezien een goede basis hier volledig ontbreekt.

Koude-uitbraak richting de Pyreneeën
Koude-uitbraak richting de Pyreneeën

Ook veel sneeuw voor de Pyreneeën

Tot slot nog wat info over de Pyreneeën. Het heeft er al een beetje gesneeuwd en ook hier zullen we weer verse sneeuwval zien met een opvallend lage sneeuwgrens voor deze tijd van het jaar. Vrijdag en zaterdagochtend kan de sneeuwgrens zelfs tot onder de 500 meter dalen omdat de koude-uitbraak recht op de Pyreneeën afstevent. Ik verwacht sneeuwhoeveelheden tot 50 centimeter aan de noordkant in gebieden zoals Baqueira-Beret en het zal zeker tot maandag koud blijven.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Deel ze met ons en plaats ze hier!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
PascalitoAuteur31 maart 2022 · 13:39

“Maandag wordt een topdag”…
Nog mensen die juist dan vrij zijn?

Chur Bro
Gevorderd
StenAuteur31 maart 2022 · 14:03

Pascal: je hebt een PB.

Wie heeft er nog plek in de auto? heb zelf vervoer maar zoek nog een groep of persoon om aan te sluiten, as vrijdag weg.

never grow up.
Beginner
twintipmafiaAuteur31 maart 2022 · 16:01

Vertrekken zondag naar Warth, ziet er veelbelovend uit !!!

Gevorderd
MedicineAuteur31 maart 2022 · 17:46

Als het toch over de Pyrenëeen gaat, vind ik dat het wel een soort van belangrijk is om te zeggen dat er hier (aan de zuidkant van de pyrenëeen vooral) eigenlijk helemaal niet droog is geweest in maart. Veel plekken rond komen toch wel in de buurt van de 150-200 mm neerslag verspreid over de hele maand, met increases van 80 cm in het sneeuwdek rond de 2400 meter (bvb Vallter, Boí Taüll). Daarbij komt wel een hele hoop wind deze keer weer, dus aan de zuidkant blijft er weinig of niks van die nieuwe sneeuw liggen en verdwijnt misschien zelfs een deel van die oudere sneeuw. Hoe dan ook, het is welkom. Probeer zondag en/of maandag op de berg te staan

Gevorderd
evr66proAuteur1 april 2022 · 10:19

@@henri geen update meteo vanmorgen, blijft hangen?

Beginner
AvdLAuteur1 april 2022 · 10:36

@@evr66 Ga je nog richting de Alpen?

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
evr66proAuteur1 april 2022 · 11:15

@@henri hij is er inmiddels
@@avdl yup, gaan zo rijden. Ff een rondje kleinwalsertal. Maandagmiddag weer naar huis. Ziet er goed uit voorlopig, 30cm vers vr/za, weinig wind en zo/ma zon ;). Is t niks, kunnen we in Garmsiuch terecht, maar daar valt in principe veel te veel ;)

Gevorderd
evr66proAuteur1 april 2022 · 11:16

@@avdl als je mee wilt altijd plek he voor je ;)

Beginner
ardtAuteur1 april 2022 · 17:16
Gevorderd
Ee1coproAuteur4 april 2022 · 21:14

Maandag wordt een topdag.

Eens kijken of ik hier nog wat van kan leren.

Volgens mij waren vrijdag, zaterdag en zondag echt super lekkere dagen maar helaas kon ik pas op zondag vertrekken. Onderweg hebben we zitten wikken en wegen waar heen te gaan. We wilden een mix van lift assisted en nog wat toeren en best wat gebiedjes sloten afgelopen zondag. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in Gargellen. Volgens het lawinebericht is daar ruim 45cm gevallen en met het koude weer zou dat dus goed moeten komen.

De stoke was daarom ook hoog zondagavond. Toen we Gargellen in kwamen rijden zagen alle bomen wit. Er vielen nog wat vlokken sneeuw. Kortom, het zag er veelbelovend uit. Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan en we zaten mooi op tijd in de gondel. Boven gekomen zagen we dat alle met de lift bereikbare freeride routes flink verspoort waren. Dat was een tegenvaller maar we hadden er wel rekening mee gehouden. We hadden skins mee dus we konden best een stukje touren om onverspoorde poeder te vinden.

Voordat we gaan toeren proberen we eerst een stukje van de Nidla freeride route uit, die is redelijk noord georiënteerd. Tot onze grote teleurstelling ligt er een onder een dun laagje poeder een harde korst. Ook op andere noordelijke hellingen blijkt dit het geval te zijn. We hebben eigenlijk geen lekkere poeder meer kunnen vinden.

Ik ben benieuwd hoe dit nu kan? Het is koud gebleven. Er is voldoende vers gevallen en toch is er een korst ontstaan in het sneeuwdek.

We hebben evengoed een mooie toer kunnen maken, dus het was zeker geen verloren dag, maar we hebben niet de poeder gevonden waar we van te voren zo op hadden gehoopt.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen kritiek op de gequote opmerking. Ik ben oprecht benieuwd waarom omstandigheden, waarvan ik verwachte dat ze gunstig waren, toch niet zo blijken uit te pakken. Om van te leren!

Gevorderd
KRoversAuteur4 april 2022 · 23:35

@@Ee1co Vanuit mijn bureaustoel in Nederland heb ik de weerberichten een beetje in de gaten gehouden.
En ik heb de sneeuw en het weer na de voorlaatste sneeuwval aan de andere kant van de berg bij Gargellen meegemaakt een paar weken geleden.

Als ik het zo moet inschatten zou ik zeggen dat het aan het begin van de nieuwe sneeuwval nog te warm was en dat er eerst regen of/en natte sneeuw bij zat die niet meteen een luchtige laag heeft opgeleverd voor de koudere sneeuw daaroverheen ging. Dan zit er ook nog warmte in het sneeuwdek die de verse sneeuw geen goed doet. Zodat de neerslag niet allemaal in mooie sneeuwcentimeters wordt omgezet en je een rommelige tussenlaag krijgt.
Op de zuidhellingen ging het ook al hard toen ik er was. Dan heb je op sommige plekken niet eens een base.

Verder was de sneeuw die net was gevallen toen ik er zat door het mooie weer al snel behoorlijk hard en compact geworden. Dat zal in de weken daarna alleen maar erger geworden zijn met de extra warmte.
De snowsafety praktijkcursussen zaten in de week na mij in Klosters, misschien dat zij nog wat extra waarnemingen hebben om de onderlaag en omstandigheden te duiden.

Ook in Amsterdam zag je de afgelopen dagen dat er al zoveel warmte in de stad zat dat de koude wind en de sneeuw totaal geen kans hadden op de warme droge bodem. De sneeuw bleef nauwelijks liggen en de grond was vrij snel weer droog. Alleen op snel afkoelende oppervlakken als auto’s bleef wat liggen.

Wellicht dat @@Henri wat inzichten kan delen hierover?
Het lijkt mij interessant om te weten hoe de stijgende temperaturen en veranderende klimatologische omstandigheden van invloed zijn op de kwaliteit van de sneeuw die valt tijdens een PA.
Dat maakt het beter mogelijk om het juiste gebied te kiezen om teleurstellingen als van Ee1co te voorkomen.

Avalensemble!
Gevorderd
SteefAuteur5 april 2022 · 09:19

@@ee1co de Nidla route begint volgens mij op 2200mtr en daalt af naar 19, 1800 als ik het goed heb? Dat vind ik voor deze tijd van het jaar, met in het achterhoofd de warme droge periode van de afgelopen tijd wel erg laag.

Ik was zondag in Hintertux. Tussen de 3250 en ca 2400mtr perfecte diepe sneeuw te vinden. Daaronder werd het op sommige stukken ook al wat zwaarder in de loop vd dag. Zeker als de zon tussen de mist/wolken doorkwam en zijn ding deed. Het is april…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
AndrevanHeeswijkproAuteur5 april 2022 · 11:03

@@Henri,
ziet er toch wel spannend uit voor de komende dagen. Komt er een PA#8 aan? Aan de ene kant denk ik ook wat @@steef zegt, dat we al in april zitten en het dus snel kan opwarmen. Al denk ik wel dat de wind flink kan gaan toenemen de komende dagen in de hoger gelegen gebieden? Kom maar door met de sweetspots! :)

I don't need therapy, i just need to go skiing
Beginner
HenriAuteur5 april 2022 · 11:36

@@Ee1co thanks voor de info, altijd erg belangrijk en interessant deze input! Zoals Steef zegt, ik denk dat het hoofdprobleem was dat de zon op zondag al in de ochtend en ook gedurende de dag meer door kon breken dan verwacht, en dat merk je dan vrij snel in april. Over de hele dag is er dus toch flink wat globale straling binnengekomen, waardoor het onder de 2000 meter vrij snel zwaarder werd. Ik was zelf zondag onderweg in Kitzbühel bij de Steinbergkogel (1600-2000m noordhelling) en ook daar brak de zon af en toe door in de ochtend en werd de sneeuw binnen een paar uur al een stuk zwaarder. Hogerop (bijv. in Ischgl) was er gisteren nog wel wat te vinden.

@@AndrevanHeeswijk in de loop van de middag volgt er een weerupdate over PA#8.

Gevorderd
GeertHoutenbosproAuteur5 april 2022 · 13:03

Allen, dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben aan het plannen voor de volgende sneeuwval, vooruitlopend op PA#8 🤞. Als ik zo lees dat je deze tijd van het jaar hoog moet blijven voor lekkere zachte poeder, dan klinkt dat logisch. Maar dat is meestal ruim boven de boomgrens, toch? waar moet je dan zijn als het nog sneeuwt en het zicht slecht is?

Gevorderd
SteefAuteur5 april 2022 · 13:41

waar moet je dan zijn als het nog sneeuwt en het zicht slecht is?

GeertHoutenbos op 5 apr 2022 13:03

Lekker thuis, in de kroeg, wellness,… niet boven de boomgrens in een white-out in ieder geval. Dat geldt ook voor andere jaargetijden 😉

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
GeertHoutenbosproAuteur5 april 2022 · 14:35

haha, de kroeg, ook geen slecht idee! 😂. Maar serious, valt er dit jaargetijde nog te rijden tussen de bomen? of al snel te nat en te zwaar?

Gevorderd
3zelAuteur5 april 2022 · 14:45

Allen, dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben aan het plannen voor de volgende sneeuwval, vooruitlopend op PA#8 🤞. Als ik zo lees dat je deze tijd van het jaar hoog moet blijven voor lekkere zachte poeder, dan klinkt dat logisch. Maar dat is meestal ruim boven de boomgrens, toch? waar moet je dan zijn als het nog sneeuwt en het zicht slecht is?

GeertHoutenbos op 5 apr 2022 13:03


@@GeertHoutenbos Expositie van de flank is uitermate belangrijk, mss zelfs nog meer dan de hoogte. Sneeuw warmt sneller op door instraling dan door de ‘luchttemperatuur’. Wanneer het 's nachts vriest straalt het sneeuwdek uit waardoor de sneeuw langer ‘goed’ kan blijven…
Inneralpine gebieden blijven langer koel, en dat kan zelfs op een paar km afstand een groot verschil in temperatuur maken door bijvoorbeeld een bergkam die warme lucht tegenhoudt. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld het verschil tussen het gebiedje Sonnenkopf bij Skt Anton, en Skt Anton zelf. Warme lucht kan ‘ongehinderd’ tot Sonnenkopf maar botst wat verder op een flank die skt Atnton afschermt.
Als de condities slecht zijn kan je die dag opteren om piepersearch te oefenen, profieltje graven, graaftechnieken oefenen,…
Tussen de bomen blijft het dikwijls ook wat langer koel en is er minder instraling waardoor je ‘betere sneeuw’ hebt…
‘waar moet je dan zijn als het nog sneeuwt en het zicht slecht is?’ ik zou zeggen treeruns… heel goede plek ook om je techniek bij te schaven, oriëntatie te oefenen en groepsdynamiek te (h)erkennen… om daarna in de kroeg lekker na te kletsen over de opgedane ervaringen… enjoy!

knowledge is powder
Gevorderd
3zelAuteur5 april 2022 · 14:47

haha, de kroeg, ook geen slecht idee! 😂. Maar serious, valt er dit jaargetijde nog te rijden tussen de bomen? of al snel te nat en te zwaar?

GeertHoutenbos op 5 apr 2022 14:35

kan wel… afhankelijk van base, hoogte, inneralpien…

knowledge is powder
Expert
ieismAuteur5 april 2022 · 14:58

uit het lawinebericht…
in den klaren Nächten kühlten die nassen Schneeoberflächen durch langwellige Abstrahlung stark ab. Es entstanden mächtige Schmelzharschkrusten, die im Tagesverlauf lediglich an Südhängen und in mittleren Lagen ganz aufgetaut wurde.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur5 april 2022 · 16:36

Hartelijk dank voor alle reacties. Ook die via whatsapp 😉. De quote uit lawine bericht van @@ieism vat het wel goed samen.

Ik denk ook dat er minder is gevallen dan ik in het lawinebericht heb gelezen. Door de laag saharazand kon je dat goed zien. Verder een beetje pech gehad dat het in Gargellen zondag wat warm en bewolkt was. In het foto topic is te zien dat het gisteren in KWT dikke prima was. Dus op redelijk kleine afstand toch behoorlijke verschillen.

Win some loose some. Volgende keer beter!

Gevorderd
evr66proAuteur5 april 2022 · 17:29

@@ee1co : ook in het kwt niet overal hoor. Noord hellingen waren super tot in de middag. Oriëntaties die wat meer zon gehad hadden , vrij zwaar en hier en daar een (weliswaar hele lichte, hauwelijks hinderlijke) korstje. Lage gedeeltes gewoon ontwijken tot het echt niet anders kan. Maar inderdaad, de schaduw hellingen waren zalig. https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/9817c360dd2c4001738320198119d55a_319359d2_e75c_4f81_9c99_b0b01104c64a.jpeg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!