Touringlocaties/bergpassen (Centraal-)Zwiterserland

• Axxisrider
    Beginner
    Axxisrider op 4 april 2022 · 16:35
    Ik ben ook zoek naar de beste locaties om te touren in Zwitserland waar je zo hoog mogelijk kan starten (om later op het seizoen nog goede condities te hebben). Ik neem nu regelmatig een enkele trip met de lift maar die kost vaak nog >30CHF. Ik ken heel wat bergpassen boven de 2000m maar de meeste zijn lang afgesloten in de winter. De Julierpass richting St Moritz is open bijvoorbeeld, maar dat is een stukje rijden.

Wat zijn de andere suggesties waar je tot op grote hoogte kan rijden en parkeren om van daar te touren (ook eventueel afgesloten passen/doodlopende wegen)? Ik woon nu in Zurich, dus liefst niet te ver rijden.
  • ieism
    Expert
    ieism op 4 april 2022 · 17:05
    Er zijn niet super veel passen in ch omdat ze tunnels hebben.

Uit mijn hoofd in de winter: Ibergereggpass, Brünigpass, Bernina, Simplon, Gr. st Bernard, Julier, Ofenpass, Maloja, Stelvio?
    Maar de meesten zijn voor jou niet interessant qua afstand. Naar mijn mening kan je dan beter naar een hoog inneralpien skigebied rijden of een pas zoals Oberalp waar je met het treintje kan komen.

Er zijn echt veel tourgebieden in Zwitserland, waarom niet gewoon lid worden van jouw locale SAC sectie en dan je wat inlezen of eens meegaan met een groepje? https://www.sac-cas.ch/de/der-sac/ueber-uns/
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 4 april 2022 · 18:18
    De Flüelapas kun je een best stuk omhoog rijden vanaf de Davos kant. Hetzelfde geldt voor de Sustenpas vanaf de weg naar de Gotthardpas.

Op Google maps staat wel aangegeven tot waar een pas nog te berijden is.
    bericht aangepast door Ee1co op 4 apr 2022 18:37 (51% bewerkt)
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 4 april 2022 · 22:57
    Fluëlapas is inderdaad een mooi uitgangspunt, 2 uur rijden van Zürich.

Let wel op met Google maps.
    Toen ik dit jaar bij de afgesloten slagboom halverwege de volgesneeuwde Fluëlapas zat te lunchen stapte er een vertwijfelde dame in deftig rood uit die zich afvroeg waarom ze niet door kon rijden naar Italië. Want deze route had haar navigatie uitgestippeld. En inderdaad, ook Google gaf nog aan dat je daar gewoon zou moeten kunnen rijden. Haar afspraak zal ze wel niet gehaald hebben.

Aan de andere kant, als je wilt toeren zul je juist een afgesloten pas op gestuurd willen worden om halverwege je ski's te kunnen pakken...
    Avalensemble!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 4 april 2022 · 22:57
    Fluëlapas is inderdaad een mooi uitgangspunt, 2 uur rijden van Zürich.

Let wel op met Google maps.
    Toen ik dit jaar bij de afgesloten slagboom halverwege de volgesneeuwde Fluëlapas zat te lunchen stapte er een vertwijfelde dame in deftig rood uit die zich afvroeg waarom ze niet door kon rijden naar Italië. Want deze route had haar navigatie uitgestippeld. En inderdaad, ook Google gaf nog aan dat je daar gewoon zou moeten kunnen rijden. Haar afspraak zal ze wel niet gehaald hebben.

Aan de andere kant, als je wilt toeren zul je juist een afgesloten pas op gestuurd willen worden om halverwege je ski's te kunnen pakken...
    Avalensemble!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 april 2022 · 23:09
    Als je toch nog passen zoekt, had ik de Susten en de Grimsel aan het lijstje toegevoegd om wat buiten te spelen vanuit Zurich. Lekker een fiets achterin de auto/mee in de trein en dan een afgesloten weg op.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro