PA#8: Update

Door Henri op 7 april 2022 · 7

Vandaag een kleine update over de aankomende sneeuwval. Veel info staat al in het vorige weerbericht, maar omdat er ook het een en ander onzeker was is het tijd om er nog wat dieper op in te gaan.

Onzekerheid in de weermodellen

Ook gisteren lieten de verschillende modellen nog verschillen zien voor de sneeuwval van vrijdag en zaterdag met het ECMWF de kern van de lagedruk nog steeds wat verder noordelijk met minder neerslag in de Alpen en GFS die wel voor volle bak sneeuw aan de noordkant op zaterdag ging. Vandaag is het ECMWF min of meer ook bijgedraaid en volgt de kern van het lagedrukgebied nu dezelfde koers. Goed nieuws, want dat betekent dat er voor de Noordalpen meer sneeuw in zit dan de berekeningen van de afgelopen dagen.

Eerste golf met sneeuw
Eerste golf met sneeuw

Veel sneeuw vanuit het westen

De eerste flinke sneeuwfase vanuit het westen is inmiddels al begonnen met een sneeuwgrens oplopend tot 1800 tot 2000 meter en tijdelijk zelfs wat hoger bij de verwachte stormachtige wind. Terwijl het morgenochtend (vrijdag) in grote delen van Zwitserland en Oostenrijk tijdelijk weer droog is en het in de inneralpiene gebieden zelfs even kan opklaren blijft het in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland ook vannacht en morgen (vrijdag) de hele dag doorsneeuwen. Later op de middag volgt er vanuit het westen opnieuw neerslag met nog steeds een vrij hoge sneeuwgrens van 1700 tot 2000 meter en tijdelijk ook zelfs wat hoger.

Koufront bereikt de Alpen in de nacht van vrijdag op zaterdag (wetter3.de, DWD)
Koufront bereikt de Alpen in de nacht van vrijdag op zaterdag (wetter3.de, DWD)

Zaterdag opnieuw sneeuw en kouder

De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Pas na het passeren van het lagedrukgebied van west naar oost draait de wind verder naar het noorden en kan er met een koufront eindelijk koude lucht de Alpen bereiken. Na een kort sneeuwintermezzo in de nacht van vrijdag op zaterdag bereikt het koufront de Alpen en daalt de sneeuwgrens overal rap tot onder de 1000 meter.

Hogedrukinvloed op zondag (wetter3.de, DWD)
Hogedrukinvloed op zondag (wetter3.de, DWD)

Zondag zonnig?

Zondag leek even voor heel de West- en Noordalpen een schitterend zonnige poederdag te worden, maar met een noordelijke stroming moet met name Oostenrijk in ieder geval tot het middaguur nog rekening houden met sneeuwval. Daarna kan het ook hier steeds meer opklaren. De Nordstaugebieden (met name verder naar het oosten) houden het wat langer bewolkt. De rest van de Alpen, dus ook de West- en Noordwestalpen waar het zoveel heeft gesneeuwd, zullen een zonnige dag tegemoet gaan, maar met de grote sneeuwhoeveelheden en de stormachtige wind is het wel oppassen geblazen met het lawinegevaar. Check dus de lawineberichten voordat je op pad gaat!

Sneeuwhoeveelheden

Onze sneeuwkaart geeft een redelijk goed beeld van de sneeuwverdeling tot en met zondag. De Westalpen tussen Écrins en Wallis / Berner Oberland krijgen bakken met sneeuw in het hooggebergte (> 2000m). Hier valt op grote schaal 50 tot 80 centimeter sneeuw. Ruim een meter sneeuw is rondom het Mont Blancmassief mogelijk, maar de wind wordt wel erg problematisch.

Aanvankelijk krijgen alle regio’s ten oosten van Wallis slechts 10 tot 25 centimeter, maar hier gaat de sneeuwval van het koufront op zaterdag voor zo’n 20 tot mogelijk 30 centimeter sneeuw zorgen, lokaal in bijvoorbeeld Arlberg ook zelfs nog meer. Het voordeel is dus dat deze sneeuw met een lage sneeuwgrens valt.

Sneeuwhoeveelheden volgens ons weermodel
Sneeuwhoeveelheden volgens ons weermodel

Wind

De vraag is dus of wind echt roet in het eten gaat gooien met deze dump in de Westalpen. Problematisch wordt de sneeuwval vanuit het westen morgen, want met de sterke westelijke stroming kan het echt gaan spoken in het hooggebergte. Te laag en je zit in de regen, te hoog en het waait te hard en met een white-out en stijgend lawinegevaar zullen ook veel hooggelegen skiliften sluiten.

Zaterdag kan het tijdens het koufrontpassage ook nog erg hard waaien hogerop, maar na het koufront neemt de wind steeds meer af. De sneeuwval van zaterdag is dus al met al wat gunstiger met een lagere sneeuwgrens en na het achter het koufront met minder wind, maar ook deze situatie moet zeker niet worden onderschat. Vanaf zondag neemt de wind nog verder af.

Daarna?

Volgende week lijkt de rust en de warmte weer terug te keren met mogelijk wat toenemende sneeuwkansen vanaf het midden van de week, maar deze ontwikkelingen zijn op dit moment nog erg onzeker.

Reacties

• ieism
    Expert
    ieism op 8 april 2022 · 06:28
    Ik wacht lekker tot zaterdag, ga dan op mijn gemak het lawine bericht 2x lezen en dan beslis ik wel waar ik ga rijden.
    Die sneeuwkaarten zijn leuk, maar levend thuis komen is ook leuk.
  • evr66
    Advanced
    evr66 op 8 april 2022 · 16:12
    Ik wacht lekker tot zaterdag, ga dan op mijn gemak het lawine bericht 2x lezen en dan beslis ik wel waar ik ga rijden.
    Die sneeuwkaarten zijn leuk, maar levend thuis komen is ook leuk. ieism op 8 apr 2022 06:28

Precies, klinkt alsof het een "meer dan goed oppassen weekje" zou kunnen gaan worden.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 10 april 2022 · 22:24
    Zijn er nog ervaringen te delen... ?
    Never a last run..
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 11 april 2022 · 19:21
    Zijn er nog ervaringen te delen... ?Fonzie op 10 apr 2022 22:24
    Van een vriend gister ergens in Oostenrijk

• Heremans
    Heremans op 11 april 2022 · 20:00
    Zijn er nog ervaringen te delen... ?Fonzie op 10 apr 2022 22:24

Zaterdag en zondag 2 prachtige dagen gehad in St Anton op de schindlergrat. Koude superlichte poeder en naar St Anton-normen bijna geen volk onderweg. Zaterdag al een mooie hoeveelheid gevallen en tegen zondag was het gewoon kniediep. Wind viel ook reuze mee.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 12 april 2022 · 09:09
    Wow !!
    Never a last run..
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 12 april 2022 · 09:10
    Ziet er goed uit !!
    Never a last run..

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro