Fohndalen noord-zuid

• ieism
    Expert
    ieism op 13 april 2022 · 15:31
    Ik heb wat moeite goede snow kitespots te vinden, ondanks dat ik toch wel enige gebieds kennis heb in Zwitserland en Frankrijk. De gemiddelde kiter zoekt min of meer vlakke spots, ik zoek juist bowls met hellingen tussen de 30 en 35 graden. Dus eigenlijk doolopende fohndalen.

Omdat ik een zeldzame combinatie van wind en zachte diep sneeuw nodig heb (ik rij zonder bindingen op snowsurf) heb ik meer opties nodig om de juiste condities te treffen. Een goed voorbeeld van wat ik zoek is bijvoorbeeld Montespluga, Guttannen, Lago di Lei, Averstal, Galibier. Wat ik niet zoek is gangbare alpenpassen zoals Simplon en Lukmaniers waar de wind meestal dwars op de helling staat.

@Henri ik heb sowiezo veel moeite de wind enigzins te voorspellen, dat blijkt in de alpen toch een ander spelletje dan thuis. En dan moet ik er ook nog minimaal 30cm pow bij hebben wat over het algemeen wel lukt ondertussen. Ik weet dat het een beetje een rare request is, maar ik droom al twee corona jaren van die ene sessie waar ik 1500hm pak in een kwartier en door boterzachte sneeuw naar beneden surf. En jullie gaan me daar bij helpen.

Dus roep maar willekeurig wat grote bowls in Zwitserland met fohn of thermische wind, met name in de noordalpen en Wallis weet ik het allemaal niet zo goed. Dan ga ik lekker de hele zomer aantekeningen maken en kaarten lezen, en dan ben ik volgend jaar echt klaar voor.
    bericht aangepast door ieism op 13 apr 2022 15:41
  • Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 13 april 2022 · 18:36
    Hi!

Daar heb ik weinig ervaring mee maar wat bij mij als eerste opkomt is de Maloja pas voorbij Sankt Moritz. In de zomer een vaste stek voor kitesurfers op de Silsersee en Silvaplanasee. Wellicht in de winter ook een fijne spot? Ik ben benieuwd naar je zoektocht!

• coeninthewhiteroom
    Beginner
    coeninthewhiteroom op 13 april 2022 · 19:16
    Hoi Ieism,

Het valt me hier in Saas Grund (Wallis) op dat 's middags de wind vaak snoeihard door het dal blaast (zuid -> noord of noord -> zuid), in theorie zullen de gletsjers tussen de Mattmark See en Monte Moro/Macugnaga daarmee vol in de richting liggen die je wenst. Tussen Saas Almagell en de Mattmarksee is de weg in de winter dicht maar dit is een langlauf loipe en goed te splitten/lopen. Heb de afdaling vanaf Saas Fee vaak gedaan en het dal is ten zuiden van het meer erg ruim en ligt bijna strak noord-zuid. Vooral de oostkant van het meer lijkt redelijk stijl. Maar goed, het is wel gletsjer gebied.

Succes.
  • ieism
    Expert
    ieism op 13 april 2022 · 19:44
    Hi!

Daar heb ik weinig ervaring mee maar wat bij mij als eerste opkomt is de Maloja pas voorbij Sankt Moritz. In de zomer een vaste stek voor kitesurfers op de Silsersee en Silvaplanasee. Wellicht in de winter ook een fijne spot? Ik ben benieuwd naar je zoektocht!

Hairofthedog op 13 apr 2022 18:36

De Maloja is een pas zoals ik het niet zoek, met aan beide zijden flanken. Ik zoek juist een doodlopend dal min of meer. De meren is ook niks, het gaat me om het afdalen.
  • wim_k
    Advanced
    wim_k op 13 april 2022 · 20:17
    Check het oude ski gebied van de St Bernard pas. Nu helemaal verlaten. Start is direct van de parking bij ingang tunnel. Noord-zuid, goede hellingshoek. En ontzettend wind/fohn gevoelig.

Anders vanaf zelfde parking richting hospice ook een paar zijdalen met mogelijkheden, maar beetje vlakke approach.

Alternatief, vanuit la fouly : de Dotse is klassieker maar iets minder geschikt voor kite lijkt me. Ernaast ligt petit col Ferret, nooit gedaan maar staan altijd veel sporen en lijkt geschikt voor je doel.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 april 2022 · 20:31
    Weet niet of ik de vraag helemaal snap, maar zat te denken aan Vichères boven Liddes, maar geloof dat de liften er stil staan en 1500hm zijn het ook niet 😞

Is dat op de lift en hoogtemeters na wel de goeie kant op, het stuk boven de boomgrens?

Voor regenachtige dagen zou ik nog eens kijken naar stukken tussen col les Mosses en Lauchernalp. Misschien zoiets als Grindelwald of het Kandertal. Hoe meer ik rond kijk, hoe meer ik zie dat het altijd hoogte, helling of föhn lijkt te missen😅
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Expert
    ieism op 13 april 2022 · 20:39
    Een lift hoeft niet per se. Als het maar omhoog gaat en er wind staat. Een uurtje hiken als approach ook geen probleem.
    De st Bernard was ik dit weekend nog langs, maar ik wist eigenlijk niet eens dat daar ooit een lift liep. Dat ziet er perfect uit qua richting en helling, er lag nu niet voldoende sneeuw maar vaak wel natuurlijk.

La Fouly ben ik wel eens geweest, dat zou ook wel te doen zijn al is het eerste stukje uit mijn hoofd dan wel wat rommelig terrein.
    bericht aangepast door ieism op 13 apr 2022 20:44 (24% bewerkt)
  • thomas
    Tourist
    thomas op 14 april 2022 · 09:41

Ik heb van een iemand uit de buurt ooit eens iets gehoord over snowkiten in het Rojental ( dus niet de Reschensee, maar echt het Rojental.) Je bent er al eens geweest.

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 14 april 2022 · 10:45
    @ieism Ook al eens aan Noorwegen gedacht?

https://www.haugastol.no/en/snowkiting

Of is dat echt te vlak?
    Avalensemble!
  • thomas
    Tourist
    thomas op 14 april 2022 · 11:17

of het gesloten skigebiedje Maseben, ook aan de Reschensee?
  • thomas
    Tourist
    thomas op 14 april 2022 · 11:33
    Fimberpas/ Heidelbergerhütte staat, geloof ik ook vaak een flinke wind.
  • ieism
    Expert
    ieism op 14 april 2022 · 13:54
    Thanks Thomas, daar ben ik alledrie wel eens geweest maar mijn geheugen is een stuk minder dan het jouwe geloof ik 😃 De Rechensee zelf staat altijd wind dat is een goed teken.

Haugastol en Hardangervidda enzo ben ik ook al een paar keer geweest, dat is dan een beetje weinig hoogtemeters dan moet je toch een stuk verder Noorwegen in.
    bericht aangepast door ieism op 14 apr 2022 13:59 (31% bewerkt)
  • ieism
    Expert
    ieism op 15 april 2022 · 14:50
    Ik plak deze hier even voor andere windgebruikers...

http://5steps.ch/ressourcen/wetterseite/varia/KarteAlpinesPumpenPrint....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro