Nieuwe Lictric Lawine rugzak.

• mitely
    Expert
    mitely op 1 oktober 2022 · 12:46
    Hallo

Hier alvast maar een link :
    Ortovox en Arcteryx hebben een nieuwe elektrische Lawine rugzak gemaakt.
    alle modellen hebben een Zip system. en de Zero is extrem in gewicht 1.9Kg.

veel plezier bij lesen

https://www.ortovox.com/de-de/shop/rucksacke/p496666-litric-avabag-lit...

groetjes
    milo
    Mitely
  • vasco
    Advanced
    vasco op 7 oktober 2022 · 22:00
    Ik zat te wachten op een ABS met super condensatoren. Nu nog even doorsparen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 30 november 2022 · 22:16
    Een waarschuwing voor het geval je (weleens) vliegt met je airbag:

Op Wildsnow vermelde iemand dat hij in Zurich zijn Litric niet mee mocht nemen, omdat de de ingebouwde Li-Ion accu (die dient om de Supercapacitoren op spanning te houden, en op te laden om op nieuw te kunnen opblazen, Alpride gebruikt daar Alkaline batterijen voor), groter is dan het maximum van de IATA voor ‘ tassen met ingebouwde li-ion accu’
  • GBSS
    Expert
    GBSS op 1 december 2022 · 10:54
    Heb hem bekeken en vond hem erg mooi met een kleine unit. Na veel wikken en wegen toch voor een syteem met Alpride 2 gekozen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 december 2022 · 17:01
    Hier de link naar de review op Wildsnow, met commentaar van Orthodox over de IATA problemen:
    https://www.wildsnow.com/32521/the-ortovox-arcteryx-litric-airbag-syst...

Kort gezegd komt het er op neer dat Orthodox dacht dat het een veiligheids-item met li-Ion accu was, en daar voldoen ze aan de norm. Maar dat er een andere IATA norm is voor 'smart bags' met ingebouwde accu, en daar zitten ze boven de maat.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 december 2022 · 20:41
    Wat zijn 'smart bags'? En vallen lawine-rugzakken daar dan onder, of kennen ze in Zurich de regels nog niet zo goed? Of is het toch wat kortzichtig van Ortovox?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 4 december 2022 · 15:52
    Wat zijn 'smart bags'? En vallen lawine-rugzakken daar dan onder, of kennen ze in Zurich de regels nog niet zo goed? Of is het toch wat kortzichtig van Ortovox?Aryen op 2 dec 2022 20:41

Ik weet niet persoonlijk wat ‘smart bags’ zijn. Op internet vind ik het volgende:

“ Smart luggage is luggage that contains a battery used to power itself or to recharge other devices. The phrase “smart” refers to the additional capabilities that the bag offers as a result of having this power supply.”

Ortovox had dus iata regels voor veiligheids materiaal opgezocht, maar de veiligheids beambten in Zurich vonden dat het een ‘smart bag’ was.

Eerlijk gezegd klinkt het also de iata regels wat verwarrend zijn, en ze er bij Ortovox gewoon niet aan gedacht hadden om naar de regels voor ‘smart bags’ te kijken.

Of het goed of fout is, daar heb je als passagier uiteindelijk niets aan. Als ze op het vliegveld ‘nee’ zeggen, dan kun je daar niets tegen doen.

Ik heb ook verhalen gehoord van mensen met Alpride E1, waar dus geen enkele accu noch gas fles in zit, die werden tegen gehouden, omdat op de röntgen scanner de capacitoren op accu’s lijken (namelijk een stel cyclinders aan elkaar vast met draden er naar toe)
    bericht aangepast door Slim op 4 dec 2022 15:53
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 december 2022 · 19:11
    Heb uit interesse hier even doorgegoogled en gelezen:
    https://www.iata.org/en/programs/cargo/dgr/lithium-batteries/...
    Daar uit komt voort...
    - definitie smart lugage: "These devices include integrated lithium bateries,...". Dat lijkt me een simpele 'ja', want:
    - volgens https://www.snowcountry.eu/23-ortovox-avabag-litric-zero-27.html... heeft de rugzak lithium-ion batterij met een vermogen van 7.4 Wh.

Volgens het IATA pdf-je valt dat (zie 1.1Aa2) in de categorie minder dan 100 Wh en is "Operator approval not required".
    Maar... "Note: Specific security regulation may prevent the carriage..." en verderop onder 'Cabin firefighting procedures' wordt het interessant:

"To effectively cool an overheating lithium battery either before or after ignition, the battery should be fully immersed in water or non-flammable liquid where possible. Where a battery is not able to be removed quickly or safely, the device in which it is contained should be immersed in water.

Where the overheated device is the size of a carry-on bag, it is unable to be fully immersed in water or placed in a fire containment device. This is a considerable hazard and should be carefully considered by the operator before determining a policy on acceptance for carriage."

En dat lijkt me het pijnpunt te zijn. Een mobieltje kan je effectief koelen in een waterkoker/afvalbak met een paar flessen water. Hele rugzak wordt een gedoe, als ik goed begrijp dat de batterij vast zit in de rugzak.
    bericht aangepast door EmileHendrix op 4 dec 2022 19:12 (1% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 5 december 2022 · 08:55
    Ik heb ortovox een mailtje gestuurd. Keep U posted.
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 8 december 2022 · 09:17
    Hierbij het antwoord van Ortovox

knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 12 december 2022 · 14:42
    OPGELET!
    vrijwillige terugroepactie ORTOVOX LITRIC: https://www.ortovox.com/at-en/litric-recall
    knowledge is powder
  • Opa
    Advanced
    Opa op 13 december 2022 · 10:07
    Vandaag werd bekend dat Ortovox alle Litric modellen van de markt haalt en ze dit seizoen verder niet meer verkocht zullen worden. Ortovox neemt alle kosten voor zijn rekening.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 9 januari 2023 · 14:05
    Ter info: ik heb netjes mijn geld teruggekregen
    knowledge is powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro