Advies toerski's

• Runner
    Runner op 18 oktober 2022 · 19:19
    Ik heb eindelijk een toerskicursus geboekt. En ben nu op zoek naar toerski's en -schoenen. Het liefst zou ik de eerste keer huren. Maar ik heb ondanks heel veel zoeken in zowel Nederland als in de buurt van Wattens (Oostenrijk) nog geen verhuurder gevonden die spullen heeft in mijn maat (158cm en maat 36). Andere optie is gebruikte spullen kopen. Maar waar moet ik op letten? Ski's van ongeveer 150? Welk type?

Ik heb jaren op de piste geskied en ben geen snelle skiër. Mijn bedoeling is om na de cursus waar dat is toegestaan over de rand van de piste omhoog te lopen en over de piste naar beneden te skiën. De cursus is wel off piste.
  • ieism
    Expert
    ieism op 18 oktober 2022 · 19:59
    Basecamp den haag al geprobeerd?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 19 oktober 2022 · 17:22
    Inderdaad, dat is vast lastig te vinden. Welke maat skischoenen heb je? (Mondo point)?
    Veel (toer) ski schoenen gaan qua buitenschaal niet kleiner dan 23.5, als ze dan een 22.5 aan bieden, dan stopper ze er een dikkerre binnenschoen of inleg zool in.

Wat jij beschrijft is het ‘fitness toeren’. Over het algemeen kiezen mensen daar een smalle, lichte ski voor, en ditto schoen, maar goedkoper qua constructie dan het Skimo-race/rando-race segment.

https://cripplecreekbc.com/blogs/backcountry-blog/choosing-your-ski-to...

Dynafit heeft zelfs een hele collectie daar voor, Speedfit genaamd,

Off piste kun je met zo’n set-up ook prima uit de voeten, mist je rustig aan skiet, en zolang het maar harde sneeuw (firn) is. Word het Tiefschnee, en heb je weinig ervaring daarmee, dan wordt het met zo’n ski heel wat lastiger. Een bredere ‘all-Mountain ‘ toerski is dan veel makkelijker te skiën, zeker als het in de bomen is.

• Slim
    Beginner
    Slim op 20 oktober 2022 · 15:20
    @Runner, gezien je forum naam en de interesse die je noemende, val je duidelijk in de ‘fitness toer’ categorie.

Voor dat gebruik kun je kijken naar schoenen uit de ‘(goedkope) race’ of ‘lichtgewicht toer’ categorieën.
    Dus schoenen met maximaal 2 schnallen, vaak zelfs alleen klittenband en BOA sluiting.
    Mijn dochter heeft de Backland Ultimate. Ook de ‘zwaardere’ Backland modellen zijn de moeite van het kijken waard.
    Scarpa F1Lt serie is nogal uitgebreid voor dit jaar, maar zekere de moeite van het kijken waard.
    Alien RS als je ze nog ergens vindt.
    Dalbello Quantum (niet Free)
    Nieuwe Technica Zero G Peak (dus niet Tour!)
    Fischer Traverse
    Dynafit Speedfit, Mezzalama, DNA of TLT modellen
    La Sportiva Stellar, Solar, of Skorpius

Misschien is de beste strategie om eerst een paar schoenen te kopen. Passende schoenen vinden is immers veel lastiger dan passende ski’s. Zeker, omdat zoals ik boven vermelde, die kleine schoenmaat soms niet in de buitenschaal gemaakt wordt.

Als je eenmaal de schoenen hebt, dat weet je ook precies welke BSL (schoen zool lengte) je nodig hebt voor de binding op (huur) ski’s en kun je eens rond bellen en vragen of iemand iets in de verhuur heeft dat past.

Atomic Backland Ultimate:

• Runner
    Runner op 21 oktober 2022 · 07:22
    Bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu beter in welke richting ik moet zoeken en ga inderdaad eerst zelf schoenen kopen. Toevallig heb ik via heel veel mailen en zoeken gisteren een winkel gevonden die wel toerskischoenen in mijn maat zou hebben. Daar ga ik binnenkort heen om te passen

Welke maat 'gewone' skischoenen ik heb weet ik niet. 'Gewone' schoenen en ski's heb ik in Oostenrijk gekocht en zijn daar ook het hele jaar.

Als het goed is heb ik in Innsbruck een verhuurder gevonden waar ik ski's kan huren. Dat is nog net te doen met het ov vanaf de plek van de cursus.

Heb er in ieder geval enorm veel zin in om eindelijk weer in de sneeuw te staan.
  • Runner
    Runner op 22 oktober 2022 · 17:32
    @Slim wat is het nadeel van de Tecnica Tour? Juist die schoenen bleken de enige in maat 22 🙈 die bij mijn voeten fatsoenlijk zitten en waarbij het niet voelt alsof ik de schoenen verlies als ik mijn voet optil.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 24 oktober 2022 · 05:05
    @Slim wat is het nadeel van de Tecnica Tour? Juist die schoenen bleken de enige in maat 22 🙈 die bij mijn voeten fatsoenlijk zitten en waarbij het niet voelt alsof ik de schoenen verlies als ik mijn voet optil. Runner op 22 okt 2022 17:32
    De Zero G Tour modellen zijn 4 buckle overlap modellen, dwz dezelfde constructie als een alpiene ski schoen. Hierdoor lopen ze niet fantastisch (ook niet niet slecht hoor, maar de modellen zoals ik noemde lopen echt nog veel fijner, Ik heb zelf de Zero G Tour Pro een seizoen gehad, dus ik ben er goed mee bekend).

Ik schreef dat vooral omdat de namen bij Blizzard/Technica zo verwarrend zijn:
    Alle toer-ski’s en -schoenen heten Zero G.
    Zero G Tour modellen zijn dus dus de schoenen gericht op maximale afdaal power.
    De Zero G Peak (nieuw voor dit seizoen) is meer gericht op maximaal stijg comfort.

All andere merken hebben dat ook: diverse modellen, van meer downhill naar meer uphill gericht, maar meestal is de naam niet zo verwarrend (dwz niet bijna identiek). Bij Atomic heet het bijvoorbeeld de Hawx XTD, en bij Fischer de Transalp.

Er is op zich niets mis met de Zero G Tour, voor het gebruik waar ze voor ontworpen zijn, en dat is mensen die omhoog klimmen voor de off-piste afdaling.
    Daar komt nog bij dat de ‘niet-pro’ modellen ook nog eens vrij zwaar zijn.

Pasvorm is uiteindelijk het allerbelangrijkst, en de keuze in maat 22(.5) is natuurlijk lastig, dus als dat de enige goed passende is dan is het toch de beste keuze. Maar, aangezien het nog wel even duurt voor je skiën (neem ik aan), zou ik lekker blijven passen.

Via Internet bestellen bij winkels waar je goedkoop/gratis kunt retourneren?
    bericht aangepast door Slim op 24 okt 2022 05:25
  • Slim
    Beginner
    Slim op 24 oktober 2022 · 05:05
    Dubbel post
    bericht aangepast door Slim op 24 okt 2022 05:12 (99% bewerkt)
  • Runner
    Runner op 24 oktober 2022 · 06:56
    @Slim bedankt voor de uitleg. Het is allemaal heel interessant, maar ook nog nieuw voor mij.

Het is het eerste paar skischoenen die ik ooit heb gepast die goed zitten, dus dat ik zeker heel veel waard (ook al ben ik gewend dat al mijn schoenen te groot zijn). Op internet is nauwelijks iets te vinden in maat 22. Binnenkort maar beslissen. Ik wil ook voorkomen dat er straks niets is en ik zonder schoenen zit.
  • Slim
    Beginner
  • Runner
    Runner op 1 december 2022 · 10:37
    Ondertussen heb ik een paar passende schoenen, de Tecnica Zero G tour in maat 22 (misschien technisch niet optimaal, maar ze passen het best van alles wat ik heb geprobeerd, mijn eerst paar skischoenen die niet veel te groot is überhaupt). Alleen het vinden van een verhuurder voor ski's schiet niet op. Dus toch ook maar op zoek naar eigen ski's. Gebruikt is geen probleem. Maat rond 148cm, vooral voor toeren over de rand van de piste en dus over de piste naar beneden. Ik ben geen snelle skiër. Welk merk en type zouden jullie adviseren?
  • MissBliss
    Advanced
    MissBliss op 1 december 2022 · 18:16
    Hoi! Ik heb mogelijk een paar ski's ter overname. Dynafit Manaslu 158 cm met tech bindingen, stijgijzers en vellen, drie toertochten op geskied. Ik weet niet wat je lichaamslengte en gewicht is? Maar 148 cm klinkt erg kort voor in diepe sneeuw als je schoenmaat 36 hebt. Je hebt wel wat lift nodig hè en toerski's zijn smaller onder de voet dan poederbakken, dus het moet een beetje uit de lengte komen. Mocht je geinteresseerd zijn in de ski's dan moet ik bij de skishop laten kijken of de bindingen verzet kunnen worden voor de Technica schoenen. Ik meen dat de zoolmaat van de Technica's 273 mm is, maar check dat nog even. Ik ski op Atomic Backlands en die hebben een zool van 248 mm.
    Ik was eigenlijk van plan om eerst te kijken of mijn nieuwe ski's bevallen, maar als ik de nieuwe komende maand even test in de hal, dan kan ik je misschien blij maken hiermee.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro