Interview met Black Diamond atleet en FWT winnaar: Max Palm

Interview met Black Diamond atleet en FWT winnaar: Max Palm
(c) Freeride World Tour - J. Bernard
© Freeride World Tour - J. Bernard

Max Palm is onlangs twintig geworden, heeft nog een lange skicarrière voor de boeg, maar is nu al een vast onderdeel van de FWT. Vorig seizoen schreef hij geschiedenis door een dubbele backflip te maken tijdens zijn eerste
deelname aan de FWT in Baqueira Beret. De eerste in de geschiedenis van de FWT. En dat met een wild card. Now that’s making an entrance!

Max, wat dacht je toen je aan die afdaling begon in Baqueira Beret?

Ik dacht dat ik de grootste droom leefde en dat deze run mijn leven zou kunnen veranderen. Het was gewoon met een
wildcard hè, ik wist ik dat ik niets te verliezen had. Dus ging ik met een grote glimlach het starthek uit, omdat ik wist dat ik op het punt stond een droomlijn te skiën.

Hoe voelde je je toen je je score zag?

Ik weet het niet eens meer man… Ik was zo blij en geschokt, ik denk dat ik niet eens mijn score meer wist op dat moment, haha.

Dit seizoen heb je een vaste plek in de FWT. Hoe schat je je kansen in?

Ik wil gewoon skiën, want skiën is het mooiste wat er is. Ik ga plezier maken en mijn liefde voor skiën laten zien.

(c) Freeride World Tour - K.Listl
© Freeride World Tour - K.Listl

Voel je angst op de top van een FWT event of een andere moeilijke afdaling?

Nee, ik voel niet echt angst, ik heb meer zin om te gaan skiën. Omdat ik weet wat ik ga doen, en ik weet precies hoe ik het moet doen, dus ik heb 100% vertrouwen in mezelf.

Je zet natuurlijk een nieuwe standaard met je dubbele backflip en staat daarom symbool voor wat jonge rijders in de toekomst zullen brengen. Maar wat kun je leren van de ‘oudere’ rijders?

Ik heb zoveel te leren van de “oudere” rijders. Ze hebben zoveel ervaring met sneeuwcondities, lawinerisico’s, hoe om te gaan met media en nog veel meer.

(c) Freeride World Tour - L.Loye
© Freeride World Tour - L.Loye

Hoe ben je in aanraking gekomen met freeriden en wat betekent het voor jou?

Ik ben altijd in contact geweest met freeriden, het is altijd in mijn familie geweest. Mijn moeder is drie keer
Scandinavisch freeride kampioen geweest. Mijn vader is een berggids die de wereld rondreist om de beste sneeuw te vinden. En mijn oom Sverre Liliequist is een van de pioniers van freeskiën in Zweden. Dus het was voor mij heel natuurlijk om met freeriden te beginnen.

Wanneer ben je begonnen met skiwedstrijden?

In het begin was ik een alpine skiër, dus ik was van 7 tot 13 jaar palen aan het rammen. Op m’n vijftiende begon ik met freeride
wedstrijden.

Hoe ziet een ideale skidag er voor jou uit?

Mijn droomdag is: Een grote bluebird powder day. Ik begin 's ochtends op m’n snowboard met enorme bochten, dikke lijnen en
veel faceshots. Dan lunchen en 's middags dikke lijnen skiën, als de omstandigheden het qua risico toelaten. Anders ga ik wat dingen springen en lekker shredden in het resort.

Waar geniet je meer van, een wedstrijddag of een dagje shredden met vrienden?

100% shredden met vrienden. Bij skiën draait het voor mij om de passie en liefde voor de sport. Een goede poederdag kunnen delen met een paar vrienden is het beste ter wereld en zet de grootste glimlach op mijn gezicht.

(c) Freeride World Tour - L.Loye
© Freeride World Tour - L.Loye

Heb je als skiër nog doelen buiten de FWT, bepaalde afdalingen, trips, bergen of tricks?

Ja, ik heb er veel. Filmprojecten en dat soort dingen. Maar mijn grootste doelen zijn om deze sport zo lang te doen
zoals ik kan en hetzelfde plezier te hebben als toen ik 5 jaar oud was.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!