Eindelijk duidelijkheid over de sneeuwval van dinsdag?

Eindelijk duidelijkheid over de sneeuwval van dinsdag?
Mooie kleuren op onze sneeuwkaart, klopt het?
Mooie kleuren op onze sneeuwkaart, klopt het?

Met betrekking tot de weermodellen hebben we enkele roerige dagen achter de rug. Ze gedroegen zich behoorlijk grillig. De ene keer zagen we meer sneeuw voor een groter gebied, pakweg van de Brenta Dolomieten tot aan de uiterste Oostalpen en ook voor Oostenrijk een serieuze laag sneeuw, en vervolgens kwam de nieuwe modelrun en/of een ander model weer met pessimistischere kaarten met enkel serieuze sneeuwval in de Karnische en Julische Alpen. Inmiddels staan we aan de vooravond van de sneeuwepisode en is wat meer duidelijk geworden. Hoog tijd om te kijken wat de modellen deze ochtend ons voorschotelen.

Het sneeuwt deze ochtend in Bolsterlang, Allgäu (Feratel)
Het sneeuwt deze ochtend in Bolsterlang, Allgäu (Feratel)

Wat sneeuw voor de Noordalpen

Voordat het zover is, sneeuwt het vandaag nog wat in de Noordalpen. Met een noordwestelijke stroming trekken er met name in Oostenrijk wat sneeuwbuien over. De sneeuwgrens ligt schommelt tussen de laagste dalen en een paar honderd meter daarboven. In de staugebieden van Vorarlberg Tirol en Zuid-Duitsland kan er toch zo’n 5 tot 10 centimeter sneeuw vallen. Meer inneralpien schijnt de zon en blijft het voornamelijk droog.

Vanmiddag vanuit het westen sneeuw

De echte sneeuwfase waar we het al een tijdje over hebben start in de loop van de middag vanuit het westen. Al snel ontwikkelt er een kleine lagedrukkern boven de Middellandse Zee die richting de Golf van Genua trekt. In de Westalpen is het na zo’n 5 tot 15 centimeter tot en met morgenochtend alweer vrij snel gedaan. In Oostenrijk blijft allereerst nog droog. Piemonte en Ticino liggen grotendeels in de neerslagschaduw en pas ten oosten van de Brenta Dolomieten nemen de neerslaghoeveelheden toe.

Het lagedrukgebied dat voor veel sneeuw aan de zuidkant gaat zorgen (wetter3.de, DWD)

De verschillende modellen zijn het nog niet helemaal eens over de neerslagverdeling, met name voor Oostenrijk (wxcharts.com)

Veel sneeuw voor de Zuidoost-Alpen

Koplopers zijn de zuidelijke Dolomieten, Julische Alpen, Karnische Alpen en Slovenië. Hier kan op een grote schaal 30 tot 50 centimeter sneeuw vallen met uitschieters tot ruim daarboven. De sneeuwgrens ligt grotendeels (ruim) onder de 1000 meter. Met de intensieve neerslag mogelijk ook dalend tot zo’n 500 meter. Doordat er aan de noordkant ook koudere lucht aanwezig is, slaat de neerslag ook over tot de Noordalpen. Hier verwacht ik een sneeuwgrens van zo’n 800 tot 1000 meter.

Hoeveel de Oostenrijkse Alpen en daarmee ook de gletsjergebieden gaan profiteren is nog altijd niet precies te zeggen, de modellen zijn het hier nog steeds(!) niet over eens, maar de gebieden rondom de Alpenhoofdkam lijken het meeste te krijgen. Van de Zillertaler Alpen tot de Tauern kan er 30 tot 40 centimeter sneeuw vallen. Ook hier dus prima voor een goede basis in gebieden zoals Weißsee, Obertauern en de Mölltaler Gletscher. Als alles op zijn plek valt sluit ik niet uit dat ook hier alsnog meer kan vallen, maar omdat de verschillende modellen in de afgelopen dagen niet consistent zijn kan ik die garantie niet geven. Overige gebieden pakken ook sneeuw mee, maar ik verwacht nog niet dat het meer dan 10 tot 20 centimeter zal zijn, ook hier geldt dat een verrassing nog steeds niet helemaal uitgesloten is.

Hieronder nog een kaartje van het Mitteleuropa Super HD weermodel van Kachelmann. De neerslaghoeveelheden zijn hier in de afgelopen modelruns gestaag verminderd, met name voor Oostenrijk. Je krijgt een beetje een idee wat de potentie is, maar ik kan echt niet uitsluiten dat deze neerslaghoeveelheden nog wat naar beneden worden geschroefd.

De neerslaghoeveelheden volgens het Mitteleuropa Super HD model (kachelmannwetter.com)
Nieuw front volgt woensdagavond (wetter3.de, DWD)

Woensdag vanuit het westen weer wat sneeuw

In de loop van woensdagmiddag en -avond volgt er een nieuw neerslagfront vanuit het westen. Er kan waarschijnlijk zo’n 10 centimeter sneeuw gaan vallen. Achter het front stijgt de luchtdruk snel en klaart het alweer snel op vanuit het zuidwesten. Het Europese model laat het echter in de Noordalpen nog wat langer doorsneeuwen op donderdag met wat sneeuwbuien. In de nacht van donderdag op vrijdag kan opnieuw neerslag de Noordwest-Alpen bereiken.

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
MedicineAuteur21 november 2022 · 19:01

Ik moet zeggen dat ik gister behoorlijk pissig werd toen 50 cm in de westalpen en 80 in de dolomieten opeens 20 en 30 werden… zoveel dagen achterelkaar dezelfde berekening en opeens gewoon weg. Oh well. Ik hoop voor de rest thuis dat het in de pyrenëeen beter uitpakt dan verwacht.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur21 november 2022 · 21:57

Ondertussen lijkt zuid-Scandiland een vergelijkbaar zuid-stau-tje mee te pakken van dat lagedrukgebied boven GB. Gaat ook over een paar tot 5 dm.
(En off-topic heeft noord-Scandiland boven Narvik zijn eerste winterse neerslag ook achter de rug met nu koude uit het oosten en een boel rijp er op…)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
Willem2kAuteur22 november 2022 · 10:39

Ik moet zeggen dat ik gister behoorlijk pissig werd toen 50 cm in de westalpen en 80 in de dolomieten opeens 20 en 30 werden… zoveel dagen achterelkaar dezelfde berekening en opeens gewoon weg. Oh well. Ik hoop voor de rest thuis dat het in de pyrenëeen beter uitpakt dan verwacht.

Medicine op 21 nov 2022 19:01

Ja, jammere dingen zijn dat. @@Dutchess noemde zo iets ooit een “sneubui” geloof ik. 🙃

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Willem2kAuteur22 november 2022 · 10:40

Ik moet zeggen dat ik gister behoorlijk pissig werd toen 50 cm in de westalpen en 80 in de dolomieten opeens 20 en 30 werden… zoveel dagen achterelkaar dezelfde berekening en opeens gewoon weg. Oh well. Ik hoop voor de rest thuis dat het in de pyrenëeen beter uitpakt dan verwacht.

Medicine op 21 nov 2022 19:01

Ja, jammere dingen zijn dat. @@Dutchess noemde zo iets ooit een “sneubui” geloof ik. 🙃

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
MedicineAuteur22 november 2022 · 19:18
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!