PA#4: Update

PA#4: Update
Veel verse sneeuw in Vogel, Slovenië
Veel verse sneeuw in Vogel, Slovenië

Vandaag een update over PA#4 met een vooruitblik op het weer voor komende week, voor de Alpen én de Pyreneeën. Enkele details zijn in de afgelopen dagen veranderd in de weermodellen, maar over het algemeen kunnen we stellen dat de condities vooral in de West-Alpen en Slovenië flink verbeteren. In de komende dagen volgen meerdere sneeuwmomenten. Later deze week koelt het verder af en krijgt de zon wat meer kansen, al gaat dit aanvankelijk nog met horten en stoten.

Een halve meter sneeuw in Slovenië

Zoals verwacht is er afgelopen nacht in een kort tijdsbestek enorm veel sneeuw gevallen in Slovenië. De weermodellen zaten al vroeg vrij goed met deze sneeuwval. We zien dat er in de Karawanken rond de 50 tot 70 centimeter is gevallen, met lokaal zelfs ook 30 centimeter tot in de dalen. Vanavond kan er opnieuw zo’n 10 tot 20 centimeter vallen, misschien zelfs nog meer.

Accumulaties in de afgelopen 24 uur (ZAMG)
Ook in Sella Nevea is veel gevallen
40cm in Vogel
In de gebieden van Karinthië ook behoorlijk wat vers (Gerlitzen)

In de Noordwest-Alpen zagen we de afgelopen dagen een stormachtige wind. Voordat het koufront in de Noord-Alpen overtrok was het föhnig. Niet overal was het direct te merken aan de harde wind, maar in sommige typische föhncorridors waaide het flink. Wat liet het koufront achter? Zoals verwacht viel het meeste in de Noordwest-Alpen. In Oostenrijk bleef het bij zo’n 5 tot 10 centimeter, maar in Zwitserland en de Franse Noord-Alpen viel er op weinig plekken meer dan 15 centimeter. Vandaag is de start in de Noord-Alpen redelijk zonnig, maar later volgt er weer meer bewolking. Hetzelfde geldt voor morgen.

Dinsdag iets minder stormachtig

Allereerst even terug naar de West-Alpen. Hier volgt namelijk vandaag en morgen sneeuw. Vandaag al zo’n 20 centimeter, maar morgen volgt er zoals verwacht nog meer. De lagedrukkern die dinsdag boven Frankrijk komt te hangen is in de nieuwe modelberekeningen wel een stuk afgezwakt, waardoor de stroming over de West-Alpen ook zwakker is. Daarbij wordt er wat minder sneeuw berekend, maar ook belangrijk is dat het windveld wat minder sterk zal zijn. Verwacht echter geen windstille condities! Zeker hogerop waait het hard. Alsnog valt er over beide dagen gezien een prima laag verse sneeuw. Hogerop zullen we accumulaties van 30 tot 50 centimeter van de Écrins tot het Mont-Blancmassief. Het meeste in de regio’s van Beaufortain en Haute-Savoie. De sneeuwgrens blijft door de aanwezigheid van koude lucht mooi laag.

Vb-lagedrukgebied (wxcharts.com)
Vb-lagedrukgebied (wxcharts.com)

Vb-lagedrukgebied?

Een andere ontwikkeling die we vanaf morgen zien is dat er (wederom) een lagedrukgebied boven de Golf van Genua kan ontwikkelen. Dit geeft in morgenmiddag en in de nacht op woensdag weer sneeuw in de Zuid-Alpen (en ja, ook opnieuw in Slovenië), maar door de noordoostelijke koers die deze kern volgt kan er ook aan de noordkant in Oostenrijk sneeuw vallen. Wel is de koers van een dergelijk lagedrukgebied (een “Vb-Tief”) altijd erg lastig op voorhand te bepalen. Verrassingen kunnen optreden, maar in dit geval berekenen de modellen sowieso niet bijzonder veel. 10 tot 20 centimeter zit er voor de meeste gebieden in, maar het zwaartepunt ligt rond de Julische Alpen/Slovenië. Hier kan ook nog beduidend meer vallen. Bovenop de sneeuw die hier al is gevallen afgelopen nacht kan er met de sneeuwval van vanavond en morgen tot woensdagochtend zomaar weer 30 tot 50 centimeter bijvallen. De laagste regio’s krijgen mogelijk wat met regen te maken, maar de sneeuwgrens blijft alsnog vrij laag.

Nemen we een kijkje op de sneeuwverwachtingskaart, dan zien we duidelijk de twee hotspots van deze week. De West-Alpen (met name de Franse Noord-Alpen) en Slovenië & Zuid-Oostenrijk. Daartussen blijven de sneeuwhoeveelheden beperkter. Terwijl andere delen van de Alpen steeds wat meer sneeuw meepikken valt bijvoorbeeld Tirol (m.u.v. de gebieden dicht tegen de Arlberg) steeds net buiten de boot. Degelijke toeren zijn nog maar mondjesmaat mogelijk en de condities zijn nog niet om over naar huis te schrijven, maar met de kleine beetjes sneeuw die er zijn gevallen en gaan vallen verbeteren de condities toch wat. Hier is het nog steeds wachten op een serieuze dump.

Sneeuwverwachting tot en met vrijdag
Sneeuwverwachting tot en met vrijdag

Iets meer zon

Later in de week volgt er iets meer zon, maar verspreid over de Alpen kan het nog wat sneeuwen. Woensdag
in de Noordwest-Alpen, donderdag mogelijk in de Zuid-Alpen (oostkant) en daarna vooral in Oostenrijk. Voor grote accumulaties gaat deze sneeuwval niet zorgen. In de West-Alpen klaart het donderdag waarschijnlijk als eerste breder op. In combinatie met de aanwezige koude lucht en de verse laag sneeuw zijn het dus schitterende condities. Verdere details over het einde van deze week zijn nog wat onzeker, maar de trend lijkt droger en zonniger te worden met temperaturen die gestaag weer wat oplopen.

Straalstroom vol op de Pyreneeën gericht (meteociel.fr)
Met veel sneeuwval als resultaat (wxcharts.com)

Bakken met sneeuw in de Pyreneeën

In de reacties attendeerde iemand me op de enorme sneeuwval in de Pyreneeën, dus ik wil natuurlijk ook even deze optie bespreken. Hier gaat het namelijk vanaf vandaag ook enorm dumpen, met name in de westelijke Pyreneeën, denk aan gebieden zoals Formigal, Astún, Gourette en Tourmalet. Veroorzaakt wordt de sneeuwval door de straalstroom die vol op de Pyreneeën wordt gericht. Het zorgt voor sneeuwval die in twee fases met een onderbreking op woensdag mogelijk 1 tot misschien wel 1,5 meter sneeuw achterlaat.

Het meeste valt vandaag al: zo’n halve meter sneeuw. Aanvankelijk tot vrij laag (1000-1300m), maar vanavond stijgt de sneeuwgrens tijdelijk tot zo’n 1500 - 1700 meter. Morgen kan er nog zo’n 10 tot 20 centimeter bijkomen, maar later in de week volgt dus meer. Donderdag opnieuw zo’n 10 tot 20 centimeter, maar vrijdag volgt de volgende klapper. Wel stroomt er waarschijnlijk warmere lucht binnen, waardoor de sneeuwgrens waarschijnlijk weer tot net boven de 1500 meter zal uitkomen.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
Tim3Auteur16 januari 2023 · 11:06

Dank voor de uitgebreide weerberichten Henri! En heel fijn dat er ook weer leuke dingen ‘vallen’ te melden :D! Ik ga even drie weken op mn handen zitten, laat tot die tijd jullie achtertuin maar vullen @@EmielRense!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
boendertjuhAuteur16 januari 2023 · 12:56

Thanks voor de update

Gevorderd
MedicineAuteur16 januari 2023 · 17:30

Rondom Baqueira sinds vannochtend de eerste 15-20 cm. We krijgen niet zo veel als verder naar het westen maar toch een mooie eerste stap

Beginner
eskimo1973proAuteur16 januari 2023 · 18:56

@medicine… ik las al een aantal topics van vroeger door om me wat te verdiepen in de pyreneeën. Deze summary van Morris is hoogst interessant trouwens https://wepowder.com/nl/forum/topic/256970) . Maar jij hebt daar nu first hand ervaring…
Iets meer naar het westen denk ik aan tourmalet, cauterets, le mourtis, … op de meeste websites zie ik dat het meeste gesloten is.
Nog tips moesten we daarheen gaan.
De meteo sites geven idd tot vrijdag nog stevige sneeuwval, is het ok om het weekend daar te gaan, of kan dat ook reeds tijdens de dump ?
btw, enkel lift based, touren zit er niet in.

Thx

Toerist
KoudeLeeuwenAuteur17 januari 2023 · 01:38

L.S./Beste Henri,

Hartelijk dank voor het wederom updaten van de modellen. Ook al vang je soms kritiek, ze begrijpen dat je zelf ook af en toe lekker wil sjredden. Onder deze stuimige omstandigheden begrijpen ze heel goed dat je niet altijd kan updaten. Onverhoopts begeven ze zich nog steeds in Chamonix en hebben ze hun afvaart jegens Slovenië nog geen invulling kunne gegeven. Hoe zeker ben je inmiddels over de exacte locatie waar of dat die sneeuwbom gaat valle? Want hier is het ook flink aan het precipiteren.

Toerist
KoudeLeeuwenAuteur17 januari 2023 · 01:38

Wellicht stellen ze de reis naar Slovenië af.

Gevorderd
SportGillieproAuteur17 januari 2023 · 06:41

@@KoudeLeeuwen sinds de eerste dagen van WePowder, voorheen VerseSneeuw, is dit een community waar tripreports worden gedeeld, freerideroutes worden aangegeven, poederbroeders en zusters met elkaar op pad gaan waardoor er vriendschappen voor het leven zijn ontstaan en items met elkaar op respectvolle wijze worden besproken.
De vragen die jij aan Henri stelt wijzen mij erop dat ook jij bevangen bent met de alom bekende poederkoorts. Het is verslavend. Echter de manier waarop jij @@Ee1co onterecht aansprak verbaasde mij en meerdere WePowderaars. De forecast was destijds helaas niet up to date en dat werd op een nette wijze kenbaar gemaakt. Henri is hier overigens niet verantwoordelijk voor. Henri zorgt niet voor het up to date zijn van de modellen. Hij verzorgt keurig het laatste nieuws wat betreft de weersvoorspellingen waardoor iedere comunnitymember 1 Gllie diep in de poeder kan vertoeven. Ik kan me in al die jaren niet herinneren dat er iemand kritiek had op de poederalerts. Sterker nog, door de poederalerts kwamen de mooiste tripreports voorbij. Dankzij de Poederalerts worden er plannen gesmeed, secret spots gezocht of ontdekt, contacten met elkaar gelegd en vooral poeder gereden. Met elkaar.
Ik weet zeker dat meerdere WePowderaars met veel plezier uitkijken naar jouw tripreport. Zonder enige vorm van kritiek. En zij zullen genieten van de mooie plaatjes en beelden. Zonder enige vorm van sarcastische ondertoon. De charme van een poederalert is het gebruik maken van de gegeven tips die jou brengen naar pi pa poeder, urenlang de forecast en gebieden bestuderen om de ultieme bestemming te vinden, het internet afstruinen naar bruikbare info over die mogelijke gebieden, het zelf op zoek gaan naar die mooie flanken of treeruns om first tracks achter te laten, de lawineberichten zorgvuldig lezen om niet in de problemen te komen en na elke afdaling de allergrootste poederglimlach tevoorschijn te toveren. Iedereen hier begrijpt heel goed dat er niet a la minute een update kan worden geplaatst, iedereen wacht netjes op de update. En gaan er mee aan de slag. Succes in Slovenië en hopelijk rijd jij non stop poeder waardoor menig member hier stinkend jaloers wordt

Live to ride, ride to live
Gevorderd
petertavAuteur17 januari 2023 · 07:28

IVM updates, lijkt het nu dat er toch nog wat gaat vallen in oostelijke regio v Oostenrijk gedurende de hele week? Of onzeker model? Gisteren leek La Thuile optie voor komende dagen, maar daar in het oosten kleurt het nu ook flink door! Keuzestress…😅🤷‍♂️😅

Expert
ieismAuteur17 januari 2023 · 08:38

Als je het weerbericht niet als een op maat geschreven persoonlijke service beschouwd, maar meer als een soort handvat voor een avontuur dan leer je ook zelf wat meer zelfstandig als freerider te opereren.
Daar hoort bij: geduld, zelf je huiswerk doen, heel veel plekken bezoeken en na een PA je afvragen of je wel op de perfecte plek zat. En wat je zelf beter zou kunnen doen.
Ik zie hier de afgelopen 10 jaar dat de mensen die zelf het meeste begrip hebben van weerkaarten, ook de meeste poeder scoren.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
petertavAuteur17 januari 2023 · 09:03

Ben ik het mee eens, ik check even betreffende de zekerheid vh model…

Als je het weerbericht niet als een op maat geschreven persoonlijke service beschouwd, maar meer als een soort handvat voor een avontuur dan leer je ook zelf wat meer zelfstandig als freerider te opereren.
Daar hoort bij: geduld, zelf je huiswerk doen, heel veel plekken bezoeken en na een PA je afvragen of je wel op de perfecte plek zat. En wat je zelf beter zou kunnen doen.
Ik zie hier de afgelopen 10 jaar dat de mensen die zelf het meeste begrip hebben van weerkaarten, ook de meeste poeder scoren.

ieism op 17 jan 2023 08:38

Beginner
HenriAuteur17 januari 2023 · 09:05

De sneeuwhoeveelheden voor Slovenië zijn inmiddels flink naar beneden geschroefd. Het Vb-laag volgt een iets andere route. Afgelopen nacht zoals verwacht zo’n 10 tot 20cm. Tot en met morgen valt er nog zo’n 10 tot 20 centimeter bij en niet meer die 30 tot 50cm.

@@KoudeLeeuwen die is al gevallen, zie het eerste kaartje van de ZAMG. T/m gisterenochtend is er in de Karawanken 50-75cm gevallen. Julische Alpen 40-60cm. Afgelopen nacht nog zo’n 10 centimeter erbovenop voor de Karawanken. Vanaf vanmiddag dus nog zo’n 10 tot max 20 cm erbij.
@@petertav ik reken er nog niet teveel op. Het wordt sneeuw uit een ongewone hoek en niet alle modellen laten dit op dit moment zien.

Gevorderd
VinnieAuteur17 januari 2023 · 10:22

Als je het weerbericht niet als een op maat geschreven persoonlijke service beschouwd, maar meer als een soort handvat voor een avontuur dan leer je ook zelf wat meer zelfstandig als freerider te opereren.
Daar hoort bij: geduld, zelf je huiswerk doen, heel veel plekken bezoeken en na een PA je afvragen of je wel op de perfecte plek zat. En wat je zelf beter zou kunnen doen.
Ik zie hier de afgelopen 10 jaar dat de mensen die zelf het meeste begrip hebben van weerkaarten, ook de meeste poeder scoren.

ieism op 17 jan 2023 08:38

Helemaal eens! Voorpret is het halve werk

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
NielsAuteur17 januari 2023 · 17:43

Beetje photoshop van de SLF en iedereen rijdt naar Landquart…😂

Gevorderd
MedicineAuteur17 januari 2023 · 21:07

@medicine… ik las al een aantal topics van vroeger door om me wat te verdiepen in de pyreneeën. Deze summary van Morris is hoogst interessant trouwens https://wepowder.com/nl/forum/topic/256970) . Maar jij hebt daar nu first hand ervaring…
Iets meer naar het westen denk ik aan tourmalet, cauterets, le mourtis, … op de meeste websites zie ik dat het meeste gesloten is.
Nog tips moesten we daarheen gaan.
De meteo sites geven idd tot vrijdag nog stevige sneeuwval, is het ok om het weekend daar te gaan, of kan dat ook reeds tijdens de dump ?
btw, enkel lift based, touren zit er niet in.

Thx

eskimo1973 op 16 jan 2023 18:56

Hey, sorry maar vind het een beetje lastig bericht om antwoord op te geven. Zelf woon ik in de buurt van Baqueira en ben nooit in de westelijke gebieden geweest. Ik ken ze alleen van google earth en tripreports.

Ik denk overigens dat grand tourmalet de safe bet zal zijn daar. Minder wind dan de spaanse gebieden, groot genoeg dat er altijd wel iets te vinden is, bomen, couloirs, enzovoort.

Hier is het morgen tijdelijk zonnig, en het weekend misschien weer. Wel forse wind, dus we zullen zien waar het schip strand.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!