Aanhoudend winters met mogelijk meer sneeuw voor Oostenrijk

Aanhoudend winters met mogelijk meer sneeuw voor Oostenrijk

Het heeft gedumpt in de West-Alpen! In totaal is er over de afgelopen drie dagen lokaal tot wel een meter sneeuw gevallen, vooral door de forse sneeuwhoeveelheden van gisteren. Het leverde niet alleen schitterende plaatjes op zoals hierboven in Les Marecottes, maar ook uitstekende condities. De West-Alpen zitten inmiddels weer op een degelijk niveau wat betreft sneeuwhoogtes. Verder naar het oosten nemen de sneeuwaccumulaties snel af en valt het nog altijd wat tegen. In Slovenië viel er voor de derde dag op rij weer een mooie laag, nu zo’n 10 tot 20 centimeter sneeuw. Ook morgen kan het hier weer licht sneeuwen.

Tot een meter sneeuw in het westen van Wallis (whiterisk.ch)
Hier zien we inmiddels weer sneeuwhoogtes rond het normaal voor deze tijd (whiterisk.ch)
Soriška Planina, Slovenië

Winterweer

Deze week zijn de Alpen onder invloed van een grote trog die voor winterweer zorgt. Meerdere lagedrukkernen zwerven rond en over de Alpen, waardoor er van alles gebeurt. Het zorgde in de afgelopen dagen al geregeld voor sneeuw in de West-Alpen en Slovenië. In de komende dagen blijft het koud en zwakt de sneeuwval af door toenemende hogedruk. Het blijft echter lang niet overal droog.

Morgen belooft in de West-Alpen echt een schitterende dag te worden met flink wat zon na de dagenlange sneeuwval. In de Zuid-Alpen, van Lombardije tot aan Slovenië, kan het juist licht sneeuwen. Met name in Slovenië kan er weer zo’n 10 centimeter vallen, lokaal ook wat meer.

Op vrijdag en in de nacht naar zondag krijgen de Noord-Alpen juist weer wat sneeuwbuien die met stuwing in de Nordstaugebieden toch nog voor redelijke accumulaties kan zorgen. Zeker omdat meerdere weermodellen deze sneeuw aan laten houden tot zondag. Ons model laat dit ook zien in de sneeuwverwachting. Ik ga op het moment uit van zo’n 20 tot misschien 30 centimeter tot en met zondagochtend. Dat deze sneeuwval ook verder westelijk zoveel sneeuw brengt als onze forecast vandaag (woensdag) aangeeft, lijkt mij op het moment niet. Ik verwacht al een flinke afname van de hoeveelheden tussen Oost- (meer) en West-Tirol (minder). Het meeste verwacht ik in de hieronder omcirkelde gebieden, de noordelijke gebieden van het Salzburgerland en West-Steiermark (Dachstein), het zuidoostelijke puntje van Beieren en het oosten van Tirol. De Tauern mogelijk ook, maar dat hangt af of de sneeuw ook verder inneralpien door kan dringen.

Sneeuwverwachting tot en met zondag
Veel sneeuw voor de Oost-Alpen maandag? (wxcharts.com)

Daarna opnieuw Slovenië?

Net na het weekend kan het zomaar gebeuren dat Slovenië en het oosten van Oostenrijk weer aan de beurt zijn. Een lagedrukgebied boven de Adriatische Zee kan met een zuidoostelijke stroming voor behoorlijk wat sneeuw tot in de dalen gaan zorgen. Precieze ontwikkelingen zijn nog onduidelijk, maar deze houden we in de gaten!

Bakken met sneeuw in de Pyreneeën

Even een resumé van de sneeuwval in de Westelijke Pyreneeën. Hier heeft het namelijk ook enorm gedumpt. Op veel plekken ging het gepaard met een stormachtige wind (windstoten van 100 - 120 km/h), maar de sneeuwhoeveelheden zijn indrukwekkend te noemen. Zo viel in Gourette afgelopen nacht alleen al ruim een halve meter. Lokaal is er hogerop al ruim 70 - 80 centimeter gevallen. Vandaag nam de intensiteit tijdelijk af en kwam de zon zelfs even tevoorschijn, maar in de middag trok het alweer dicht. Er komt namelijk nog veel meer sneeuw aan. Vanaf vannacht (woensdag op donderdag) tot en met vrijdagochtend valt er nog eens zo’n 40 tot 60 centimeter in deze westelijke gebieden, lokaal mogelijk nog meer, met en sneeuwgrens die vooral donderdagavond wel wat stijgt tot zo’n 1200 - 1500 meter door het binnenstromen van wat zachtere lucht.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
eskimo1973proAuteur19 januari 2023 · 00:23

Het wordt vet in de pyreneeën… La gourette was tot nu gesloten en opent vrijdag volgens hun insta post. Ook niet meteen het hele gebied maar geleidelijk aan. https://www.instagram.com/p/CnkF0elKy1D/\
Le Mourtis, een ander westelijk one-lift wonder, en volgens Morris ‘erkend treerun’ gebied opent zaterdag : https://le-mourtis.haute-garonne-montagne.com/\
Cauterets was vandaag reeds open !! https://www.instagram.com/p/CnkWYoTpSxJ/\
En mijn poeder buddy negeert mijn hints :-s , het is wel een heel eind kachelen…

Gevorderd
MedicineAuteur19 januari 2023 · 07:46

Het wordt vet in de pyreneeën… La gourette was tot nu gesloten en opent vrijdag volgens hun insta post. Ook niet meteen het hele gebied maar geleidelijk aan. https://www.instagram.com/p/CnkF0elKy1D/\
Le Mourtis, een ander westelijk one-lift wonder, en volgens Morris ‘erkend treerun’ gebied opent zaterdag : https://le-mourtis.haute-garonne-montagne.com/\
Cauterets was vandaag reeds open !! https://www.instagram.com/p/CnkWYoTpSxJ/\
En mijn poeder buddy negeert mijn hints :-s , het is wel een heel eind kachelen…\

eskimo1973 op 19 jan 2023 00:23

Ik zou mourtis links laten liggen ivm geen base. En mogelijk natte sneeuw vanavond. Gourette is een heerlijk sneeuwgat.

Beginner
prebel007Auteur19 januari 2023 · 09:14

Wij zijn op weg naar Chatel/Morzine ivm weinig base maar wellicht Chamonix een betere optie of daar in de buurt een pareltje met weidegrond ?!

Ben meer een Oostenrijk georiënteerde skiër namelijk…

Groeten Paul
Groeten

Beginner
prebel007Auteur19 januari 2023 · 09:14

Wij zijn op weg naar Chatel/Morzine ivm weinig base maar wellicht Chamonix een betere optie of daar in de buurt een pareltje met weidegrond ?!

Ben meer een Oostenrijk georiënteerde skiër namelijk…

Groeten Paul
Groeten

Toerist
EBRAuteur19 januari 2023 · 12:00

Ik twijfel nog erg waarheen te gaan. Kan morgen pas om 12:00 weg omdat ik dan pas winterbanden heb… \

En aangezien mijn vast poedermakkers of ziek zijn of in Georgië zitten moet ik alleen rijden.

Stoos-engelberg of toch naar de Pyreneeën? Keuzes keuzes

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!