Tripreport: Splitsurffest - 38.5 uur in …….*

• holi4
    Tourist
    holi4 op 23 januari 2023 · 17:04
    4-1-2023, 21.27 – Hey man! Kut, ik was even vergeten dat mijn moeder eind Feb tachtig wordt bij het invullen vd datumprikker. Noorwegen zit er dus toch niet in….veel te lang niet gezien en zin om weer eens samen in de sneeuw te spelen dus hoop dat het op een ander moment lukt!

6-1-2023, 16.56 – hoe zit jij in de weekenden? Het lijkt in de Alpen te gaan sneeuwen. Lijkt me leuk weer een keer wat samen te doen.

9-1-2023, 10.07 – ik ben van 10 tot 17 feb in Noord-Macedonië. Verder nog niet veel plannen. Vrij veel weekends zonder plannen en dat wil ik graag zo houden om flexibel te zijn.

11-1-2023, 16.32 – het lijkt de 19de te gaan dumpen dus dan zou het genoeg moeten zijn voor het weekend daarna. Nog even afwachten maar ik hou het in de gaten.

14-1-2023, 17.25 - 👌👌👌

17-1-2023, 10.25 - Lijkt nu toch wat moeilijker om laag op de berg of dichtbij base te vinden, ik denk aan * of * ofzo. Daar is wel zat gevallen al. Is er iets dat voor jou qua timing handig is, ik neem aan dat je vrijdag en maandag moet werken?

17-1-2023, 10.31 – Ik van vrijdag wel weg zijn. Maandagmiddag moet ik inderdaad thuis zijn.

Zeven berichten, honderd tweeënnegentig woorden. Veel meer is er niet nodig om een weekend buiten spelen te organiseren. Al moet ik props geven aan mijn reisgenoten die ongetwijfeld meer moeite gedaan hebben dan ik. En het helpt dat zuiderburen Big W (a.k.a. Belg Willem) en Oranjegezinde Freek al een dag eerder op pad waren en een crib gevonden hadden in *.

20-1-2023, 13.30 - Ivar rijdt voor en we vertrekken naar Leuven alwaar we residenten uit Groningen (JW) en Liechtenstein (Julia) ophalen. Ja natúúrlijk!. Een klassiek broodje Martino en een gewonnen weddenschap over het aantal in te laden boards verder rijden we omstreeks 16.30 uur uit Leuven weg. De reis verloopt vrij voorspoedig en nog redelijk vroeg in de nacht arriveren we in *. De beloofde Moussaka is helaas door de zuiderburen zelf genuttigd dus kruipen we in bed. En dat kruipen kun je gerust vrij letterlijk nemen want ik blijk op een zoldertje te liggen van 0.5 Gillie hoog.

Na een paar uurtjes slaap kijken we likkebaardend naar buiten: bluebird!!!

Het plan om met de powsurfers op pad te gaan blijkt een goede keuze als we de besneeuwde toppen aanschouwen. Stufe 3 en windtekenen; we zoeken het lekker lager op de berg. De bomen hangen hier nog vol met pow en het is flink koud gebleven. Vanuit het appartement spotten we een mooi veldje aan de overkant van het dorp. Niet al te stijl, prima om er weer in te komen. De laatste keer dat ik in de poeder stond was Feb2020. Er heerste hamsterstress in NL en ik heb m’n achterste 2wkn met keukenpapier bewerkt omdat het toiletpapier op de bon was bij thuiskomst. Het voordeel van bijna 3jr zonder sneeuw is dat je vergeet hoe het ook al weer moet mét bindingen. Na twee runs op onze eigen surfers doen we een carrousel: er is een grote variëteit aan boards aanwezig. Als we kunnen constateren dat het veldje nu wel vielbefahren is wandelen we richting dorp voor de lunch.

In de middag vermaken we ons met een minitour aan de andere kant van het dorp, tot aan de boomgrens. De helling lag in de zon maar door de lage temperaturen was de kwaliteit nog alleraardigst 😊. We sluiten de dag af ‘op café’ bij C*** D** D**. Na een Pizza A Emporter vecht ik nog een uurtje tegen de slaap waarna im me weer opvouw tot 0.5 gillie.

Big W en Ivar buigen zich de volgende ochtend onder het genot van een koffietje & kroozant over de hoogtelijntjes. Na ampel beraad wordt het een tourtje aan de andere kant van het dorp. Naast een verspoorde helling ligt een op het oog maagdelijke variant die niet al te steil is. De weg er naartoe belooft alvast veel goeds:

Als de weg al te ver afbuigt binden we de stijgski’s onder.

Het lopen valt me na jaren zonder skinnen zwaar en ik verdenk Big W er onderweg van dat hij de vellen van zijn aan mij uitgeleende stijgski’s van een (brazilian) wax heeft voorzien. Ik ben dan ook blij als we na een klein uurtje wandelen halt houden bij een PRIVE hut voor een slok thee en een stuk quiche.

Boven de hut ligt een prachtig onverspoord poederveld. De lokroep ervan wint het van het oorspronkelijke plan om nog wat hoger te geraken.

Na een aantal runs zonder tas binden we de stijgski’s op de rugtas en aanvaarden we de afdaling. De korte runs zijn mooi, maar het voordeel van een langere (bindingloze) run is dat je in een flow kunt komen. Vandaag was dat wat lastiger. Met name op verspoorde delen en in de kleine stukjes bos waar we doorheen moeten en waar nog maar weinig base ligt is het voor mij moeilijk overeind blijven. Uiteindelijk komen we bovenaan de kom waar ik hoge verwachtingen van had. Hier blijkt de sneeuw van wat minder goede kwaliteit dan hogerop en is het ploeteren om er smooth doorheen te komen. Ik ben dan ook blij (en verzuurd) als we terug op de weg zijn. Onderweg kunnen we tussen een aantal haarspeldbochten nog wat leuke runs maken. Zo rond 15.00 zijn we terug in het dorp en is het al wat laat om nog wat te ondernemen. Terwijl Big W en Freek gaan ontspannen voor nog een laatste dag splitboarden op maandag moeten wij helaas al weer inpakken voor de reis terug. Er blijken meer mensen het idee te hebben opgevat om een weekend naar * te komen. Het is druk het dal uit en de snelweg vanuit Albertville naar Lyon staat kennelijk goed vol. Via een miraculeuze toeristische route komen we uiteindelijk toch op een Péage terecht en via Leuven uiteindelijk weer in Flatland.

23-1-2023, 02.57 - Moe maar heel happy stap ik thuis in bed. Wat was het weer fijn om te powsurfen!

Big W, Freek, Julia, JW, Ivar: thanks for the ride!

* alleen vandaag 50% korting op top tip van de dag
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 23 januari 2023 · 17:35
    jammer van Noorwegen, maar dit klinkt ook als een top weekend!!
    thanks for sharing!
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 23 januari 2023 · 18:16
    😃
    Hahahahaha. heeeerlijk weer. Mooi avontuur zo te lezen. tx voor het delen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 23 januari 2023 · 18:26
    Ge-ran-die-oos! En dank voor het delen😀
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 23 januari 2023 · 18:53
    Mooi verhaal weer ome Hans!!! En uit ervaring kan ik je vertellen dat je beter in 0,5 Gillie sneeuw kan staan dan op een 0,5 Gillie zoldertje te slapen...
    Live to ride, ride to live
  • holi4
    Tourist
    holi4 op 23 januari 2023 · 19:01
    @SportGillie haha that's right man. Volgende keer hele gillie met gillie zelf er bij gaarne 🫶
  • ieism
    Expert
    ieism op 23 januari 2023 · 20:18

bericht aangepast door ieism op 23 jan 2023 21:07 (33% bewerkt)
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 23 januari 2023 · 21:06
    Geinig allemaal. Dank voor het delen, Hans. Klinkt als een Top Trip! 😃 'k Zal je missen in Noorwegen.
    bericht aangepast door Aryen op 23 jan 2023 21:25 (2% bewerkt)
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 23 januari 2023 · 21:13
    Snelste trip report ooit. Het is bijna live! Super nice en de video maakt het helemaal af. Dikke dank!
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 24 januari 2023 · 08:56
    Top verslag Hans!
    Verder wil ik je toch nog de Mountaineers Mustache Wax aanraden in plaats van de Brazilian.
    Hier ga je gegarandeerd plezier aan beleven, zelfs als er geen poeder ligt.

• Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 24 januari 2023 · 09:43
    Lekker hoor! Leuk beschreven 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 24 januari 2023 · 09:48
    Lekker hoor! Tikkie jaloers maar. 😃

Ps. Die oranje surfer is ook wel vet zeg...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Jools
    Beginner
    Jools op 24 januari 2023 · 11:41
    Ja die werkt echt super goed. Heel veel float.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 24 januari 2023 · 14:41
    Heerlijk weekendje weer zeg, bijna balen dat ik in briancon zat. Bijna... 😀
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 januari 2023 · 14:56
    Is die oranje door Thomas gemaakt?
  • Jools
    Beginner

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro