Op naar een Nordstau, of toch niet?

Op naar een Nordstau, of toch niet?
Koralpe
Koralpe

De Retour d’Est heeft zoals gewoonlijk flink wat sneeuw achtergelaten. Aanvankelijk waren de modellen nog wat terughouden, maar op het laatste moment berekenden ze toch weer die grote hoeveelheden in een korte tijd. Ten zuiden van Valle di Susa kwam er op grote schaal ruim een halve meter sneeuw naar beneden, met enkele uitschieters van tot wel een meter. Voor wat beelden check het fototopic.

Even op adem komen

In de rest van de Alpen is de rust wedergekeerd en is het een schitterende winterdag met volop zon. In de Noord-Alpen gaat het gepaard met laaghangende bewolking in veel dalen. Ook in de Zuidoost-Alpen is de zon weer terug na de stormachtige sneeuwval. Lokaal liepen de sneeuwhoeveelheden op tot bijna anderhalve meter in de Karawanken. In Koralpe viel een meter sneeuw, maar zoals verwacht ging dit ook samen met een zeer krachtige wind. Ook de overige regio’s (Karinthië, het zuiden van het Salzburgerland, de Dolomieten) hebben van deze sneeuwval geprofiteerd. Hier is er zo’n 10 tot 30 centimeter sneeuw gevallen, lokaal ook nog wat meer.

Ziet er goed uit toch...? (wxcharts.com)
...Maar het GFS berekent toenemende luchtdruk als spelbreker (wxcharts.com)

Eindelijk een flinke Nordstau?

Alle ogen zijn inmiddels gericht op begin volgende week, want komt die Nordstau er nu eindelijk aan? Het goede nieuws: ja! Het slechte nieuws: zoals ik afgelopen maandag al zei kan een uitloper van het hogedrukgebied ten westen van de Alpen voor roet in het eten zorgen. Volgens het GFS lijkt dit nu met name het geval voor de West-Alpen, maar ook in de Noord-Alpen zijn de berekende hoeveelheden alweer teruggeschroefd. Niet vergeten, het gaat over een weersituatie die pas over ongeveer 120 uur (5 dagen) begint. Te vroeg conclusies trekken heeft dus nog geen zin.

Wat weten we op dit moment?

  • vanaf morgen stroomt er vanuit het noordoosten weer koudere lucht binnen. Hoogtepunt van deze kou is zaterdagochtend met temperaturen tot onder de -10 graden op 1500 meter in Oostenrijk. Bij opklaringen kan het in de nachten vanzelfsprekend flink afkoelen.

  • De Oost- en Noord-Alpen moeten daarbij in de komende dagen rekening houden met meer bewolking en af en toe wat sneeuw, vooral langs de noordelijke alpenrand. Veel meer dan enkele centimeters levert het echter niet op. Inneralpien is er al duidelijk meer ruimte voor de zon, net zoals in de Zuid-Alpen. Het weekend verloopt vrijwel overal vrij zonnig met aan de noordkant bewolking in de dalen.

  • Maandag toenemende bewolking vanuit het noorden: inzettende Nordstau in de avond/nacht met Nordföhn aan de zuidkant. De sneeuwgrens ligt laag en met name in Oostenrijk kan er behoorlijk wat sneeuw vallen. Een inschatting op dit moment: 20 tot 30 centimeter moet goed mogelijk zijn (in de staugebieden mogelijk ook nog wat meer). Verder naar het westen in Zwitserland hangt het nog sterk af van de hogedruk-spelbreker die op de loer ligt. Gebieden zoals Engelberg liggen op dit moment echt nog op het randje van een potentiĂ«le flinke laag sneeuw of zelfs helemaal niets. Het zou me niet verbazen als de weermodellen in de komende dagen de sneeuwval nog wat verder naar het oosten verschuiven.

De komende dagen ben ik op pad. Ik ga natuurlijk gewoon door met de weerberichten en updates, ook over deze verwachte sneeuw aan de noordkant, maar afhankelijk van het internet kan het mogelijk wat langer duren.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
JespervzAuteur25 januari 2023 · 18:53

Da’s wel heel ver weg @@evan :P

Expert
ieismAuteur25 januari 2023 · 19:32

Maakt niet uit, als er maar hoop is.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
Tim3Auteur25 januari 2023 · 19:37

4 feb zou mij wel mooi uitkomen. Dus kom maar door @@Evan!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
evanAuteur25 januari 2023 · 21:42

ECMWF doet de tweede helft van de week vooralsnog niet mee, maar met een halve meter sneeuw aan het begin van de week ben ik ook niet ontevreden. https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/3dde6969999a6010e842b605b7bec753_ecmwfde_25_240.png?width=800

Gevorderd
ThijsBAuteur26 januari 2023 · 17:12

Op welke momenten wordt het forecast ook alweer ververst? Want de laatste runs van alle modellen hinten op sneeuw rond Salzburg t/m dinsdag. Zwitsterland en Arlberg lijken veel minder te krijgen dan je er nu ziet staan.

Ik kon het ook niet meer goed terugvinden in topics. Wellicht iets om bij het forecast te vermelden? @@Arjen

Beginner
eskimo1973proAuteur28 januari 2023 · 14:52

Op welke momenten wordt het forecast ook alweer ververst? Want de laatste runs van alle modellen hinten op sneeuw rond Salzburg t/m dinsdag. Zwitsterland en Arlberg lijken veel minder te krijgen dan je er nu ziet staan.

Ik kon het ook niet meer goed terugvinden in topics. Wellicht iets om bij het forecast te vermelden? @@Arjen

ThijsB op 26 jan 2023 17:12

Ik vermoed ergens tussen middernacht en s’ochtends 8u. Als ik rond middernacht kijk is het nog de ouwe, s’ochtends bij het opstaan meestal nieuwe kaartjes…
je kaartjes kan je trouwens zelf bekijken op wxcharts.com => kan je GFS, ecmwf en icon bekijken…

Nordstau , vooral voor het oosten van oostenrijk. Ik kijk ernaar uit, overweeg woe avond die kant op te gaan…

Gevorderd
nzwartsAuteur28 januari 2023 · 18:43

@@Henri is op pad. Blijft de vraag die hij stelde “Eindelijk een flinke Nordstau?” of toch niet. Toch wel een hele interessante vraag, zeker omdat hij aangaf “Maandag toenemende bewolking vanuit het noorden […] Een inschatting op dit moment: 20 tot 30 centimeter moet goed mogelijk zijn (in de staugebieden mogelijk ook nog wat meer).”
Niet gehinderd door enige kennis, behalve dan een halve cursus wichelroede lopen bij de KNBV, en de onvergetelijke sessies van @@meteomorris die hij in de oudheid heeft gegeven (hoe zou het toch zijn met hem? Ik hoop oprecht dat het goed met hem gaat. Zeker in situaties zoals deze mis ik hem enorm hier), wil ik een poging doen om antwoorden te geven. Al was het alleen al omdat ik zelf toch uit aremoede op onderzoek ben uitgegaan. En ik wil het business model van @@Wietje natuurlijk niet kapot maken, maar de afgelopen dagen heb ik - en waarschijnlijk meerdere mensen op dit forum - wel gemerkt de de betrouwbaarheid van al die modellen soms toch wat beperkt is.

Want wat is het op en neergegaan, die verwachte sneeuwhoogtes voor de maandag 30 januari 2023. Ik had mijn gear al in de camperbus gelegd, overtuigd van okseldiepe mogelijkheden. Waar Henri al dus al eerst aftrapte met 30 cm, zagen we op de plaatjes van @@evan lokaal 120 cm, om dan terug te gaan naar 54 cm, en een dag later weer een mooie 154 cm te laten zien.
Daar waar eerst vooral op aanstaande maandagavond en -nacht veel zou vallen, blijkt dat toch (in mijn opinie) erg tegen te gaan vallen. Ski’s dus voor maandag weer uit de bus gepakt. Maar aan de andere kant komen diezelfde modellen voor de donderdag en vrijdag wederom met een extreme voorspelling waarbij de term Nordstau eindelijk echt wel van toepassing is. Maar ja, het is toch nog weer ver vooruit kijken - en mogelijk kan dit zich wellicht ook zo ontwikkelen als de prognoses van afgelopen week. Je weet het niet he. Het is net het zoals het weer: ook zo veranderlijk.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/eeaf1f923d1b0aebb23b43c24ad95e2b_fig1_20nog_20maar_20weinig_20sneeuw_20voor_20de_20maandagnacht.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/412adf5433af969d36ad16bda72ee4b8_fig2_20wel_20voor_20de_20hele_20week_20grote_20hoeveelheden.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/a5496d66d08b51059b13d33689956c99_fig3_20richtige_20nordstau_20am_20freitag.jpg?width=800

De modellen verschillen nog wel sterkt over de donderdag en vrijdag. Waar het GFS met hele grote hoeveelheden komt (zie fig. 2 - tot wel 160 cm), zien we bij het ECMWF een beperkte 60 cm over de hele week tot het tijdstip dat @@evan gekozen had. Het laatste model laat het front wat later komen en een of twee dagen later sneeuwen. Er blijft de hele week wel sprake van een duidelijke Nordstau situatie. Meer dan voldoende kou in de lucht. De vraag is alleen hoeveel vocht er mee gevoerd wordt. Ervaring leert dat, ondanks dat de modellen het niet eens zijn over de hoeveelheden en de tijdstippen, er in deze vrij uitzonderlijke situatie (plaatjes als fig. 4 zie ik niet vaak) door orografische effecten in de typische Nordstau gebieden veel meer gaat vallen dan de modellen nu aangeven. Maar ja, het is de ervaring van een amateur.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/3a6180e30fba49cdc2e16f4e86c3ea5d_fig4_20jetstream_20vrijdag_203_20feb.jpg?width=800

Voor mij is wel duidelijk dat je deze week in Oostenrijk moet zijn. En hoewel de laatste runs steeds een veel breder neerslag gebied laten zien, waardoor ook Zwitserland en zelfs de Noord-Westelijke alpen van Frankrijk een portie krijgen, zou ik als poederjager komende week toch Oostelijk georiënteerd zijn.
Het gaat wel hard waaien. Zeker op de maandag avond/nacht (zie fig. 5). Maar reken maar dat het later in de week ook hard zal gaan, kijkend naar figuur 4.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/ddf14a7812700f45f4ce7747aa9443af_fig5_20het_20gaat_20hard_20waaien_20maandagnacht.jpg?width=800

Wanneer dan te gaan en waarheen?
De ski’s voor maandag dus al uitgepakt. Maar deze week wordt zeker de moeite waard.
Dinsdag en woensdag lijkt Oberösterreich / Salzburgland dan een goede optie. Sowieso blijft het in die hoek de hele week feest.
Maar later in de week zou ik steeds wat Westelijker gaan. Geen idee of donderdag en vrijdag veel liften door de vele sneeuw en wind gesloten zullen zijn. Topliften zullen die dagen minder interessant zijn in het Oosten van de Noordelijke Alpen, maar ik hoop dat toch lager en tussen wat bomen te kunnen genieten.
Ik ben benieuwd welke gebieden bij jullie in gedachten komen. Ik heb nog wel wat ideeen, kleinere gebieden, waarover al jaren veel geschreven wordt hier op WePowder. Zelf ben ik er nog niet vaak in die hoek geweest. Alle tips over mooie routes zijn zeker welkom.
Misschien dat ik zelfs nog wel net in Steiermark uit kan komen.
Later in de week lijken mij, zoals het er nu uit ziet, de bekendere Nordstau gebieden in Vorlarlberg/West Tirol erg aantrekkelijk te worden. Ben al veel te lang niet meer in St Anton geweest.

Ben benieuwd wie er nog meer op pad gaat!
Ik ga in ieder geval de spullen weer voor dinsdag in de bus gooien. Hoop je in de bergen te zien!

Gevorderd
BohdieAuteur28 januari 2023 · 20:18

Hier een bericht uit Ramsau am Dachstein: gletsjergebied gesloten tot en met 3 februari vanwege onderhoud aan toegangslift tot gletsjer.

Gevorderd
ThijsBAuteur28 januari 2023 · 22:03

Op welke momenten wordt het forecast ook alweer ververst? Want de laatste runs van alle modellen hinten op sneeuw rond Salzburg t/m dinsdag. Zwitsterland en Arlberg lijken veel minder te krijgen dan je er nu ziet staan.

Ik kon het ook niet meer goed terugvinden in topics. Wellicht iets om bij het forecast te vermelden? @@Arjen

ThijsB op 26 jan 2023 17:12

Ik vermoed ergens tussen middernacht en s’ochtends 8u. Als ik rond middernacht kijk is het nog de ouwe, s’ochtends bij het opstaan meestal nieuwe kaartjes…
je kaartjes kan je trouwens zelf bekijken op wxcharts.com => kan je GFS, ecmwf en icon bekijken…

Nordstau , vooral voor het oosten van oostenrijk. Ik kijk ernaar uit, overweeg woe avond die kant op te gaan…\

eskimo1973 op 28 jan 2023 14:52

Oh ik weet elke weer site met elk weermodel en kaart wel te vinden. Het grappige is dat in vorige week weer een oude post van Morris vond waarin gevraagd werd naar het nut van een 14-daagse voorspelling en WP Pro… nu check ik dus wxcharts, wetterzentrale, meteociele.fr en sneeuwhoogte.nl en kachelmannwetter om de trend in de gaten te houden voor zeg een 5+ dagen, omdat WP die trend niet heeft. Ik zou graag weten hoe vaak en wanneer WP verversrt zodat ook dit als vergelijk kan gebruiken ipv te moeten constateren dat WP geen update heeft gegeven

Verder dikke nordstau! Woensdag de auto in!

Beginner
eskimo1973proAuteur28 januari 2023 · 22:43

@@nzwarts , ik ga hoogst waarschijnlijk richting oost Oostenrijk genre tauplitz / krippenstein / zauchensee op woensdag avond, eventueel opschuivend richting fieberbrunn/pass thurn. Vorarlberg is dan net te ver af met slechts 4dagen beschikbaar.
Ik ben ook twijfelachtig over de invloed vd wind op het openblijven vd gebieden.

Top dat je deze analyse maakte.
Ride Safe

Beginner
eskimo1973proAuteur28 januari 2023 · 22:43

@@nzwarts , ik ga hoogst waarschijnlijk richting oost Oostenrijk genre tauplitz / krippenstein / zauchensee op woensdag avond, eventueel opschuivend richting fieberbrunn/pass thurn. Vorarlberg is dan net te ver af met slechts 4dagen beschikbaar.
Ik ben ook twijfelachtig over de invloed vd wind op het openblijven vd gebieden.

Top dat je deze analyse maakte.
Ride Safe

Gevorderd
nzwartsAuteur29 januari 2023 · 00:01

Hier een bericht uit Ramsau am Dachstein: gletsjergebied gesloten tot en met 3 februari vanwege onderhoud aan toegangslift tot gletsjer.

Bohdie op 28 jan 2023 20:18

Tjeemig, staan ze een keer met stip op 1, gaan ze onderhoud plannen. Worldclass maintenance is een mooi vakgebied :-) https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/120456b1c1c73444f885472dc34d03b6_screenshot_20230128_235117_chrome.jpg?width=800

Toerist
WietjeAuteur29 januari 2023 · 09:37

@@nzwarts ik zie mogelijkheden voor een samenwerking! Ik loop over van het werk. Zoveel aanvragen als ik krijg zijn amper te behandelen. Je wilt toch iedereen een unieke poeder garantie bieden he?! Anyway. Laten we eens een kop chocolademelk gaan drinken!

Expert
ieismAuteur29 januari 2023 · 11:31

@@nzwarts
Min of meer het gehele oude dashboard zoals we dat vroeger gebruikten staat nog steeds op https://www.splitfest.nl/weather/. Wat je mist in je verhaal is hoever de runs soms uit elkaar liggen en dus in hoeverre je dus uit kan gaan van een betrouwbare langere termijn. Dat hebben we inderdaad dit jaar al een paar keer gezien, kaarten zijn gewoon dagprijzen als de runs en modellen zo ver uit elkaar liggen. Dus vergeet de Ensembles niet in detail te bekijken, dus spaghettiplot en gewone ensembles.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
nzwartsAuteur29 januari 2023 · 11:52

Ik probeer iedereen altijd zijn eigen berg te geven @@Wietje. Gelukkig leven we in een wereld met onbeperkte resources, waarin iedereen natuurlijk ook recht heeft op wintersport. Begrijpelijk dus dat je de aanvragen niet aan kan. En wat fijn dat jij de mensen dan uit hun nood kan helpen.
Die chocolademelk sla ik nooit af. Ga jij komende week nog naar de Alpen? Kunnen we het daar doen.

Gevorderd
nzwartsAuteur29 januari 2023 · 11:59

Dank voor je tips @@ieism !
Ik zeker eens kijken op die splitfest site.
Eigenlijk ga ik er al vanuit dat verder dan drie dagen koffiedik kijken is. We weten in ieder geval in welke hoek van de Alpen we moeten zijn deze week. Op de Duits autobahn beslissen we dan wel waar we precies heen heen gaan. Zien we elkaar daar nog?

Gevorderd
Arnie777Auteur29 januari 2023 · 19:46

Zeker anton! Misschien kappl wanneer het opklaart. Maarja, ik zit ook dit seizoen in Anton, dus makkelijk kiezen ;)

Freeride = Life
Gevorderd
ThijsBAuteur30 januari 2023 · 01:01

Dank voor je tips @@ieism !
Ik zeker eens kijken op die splitfest site.
Eigenlijk ga ik er al vanuit dat verder dan drie dagen koffiedik kijken is. We weten in ieder geval in welke hoek van de Alpen we moeten zijn deze week. Op de Duits autobahn beslissen we dan wel waar we precies heen heen gaan. Zien we elkaar daar nog?

nzwarts op 29 jan 2023 11:59

Bem benieuwd waar de keuze op valt. Wij zitten ook met een bepaald boek op schoot in de auto op de autobahn wo avond :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!