Nordstau voor Oostenrijk!

Nordstau voor Oostenrijk!
Nordstau voor Oostenrijk!
Nordstau voor Oostenrijk!

Eindelijk is het zover en lijken de Noord-Alpen een fatsoenlijke Nordstau te krijgen. Maandag zeer waarschijnlijk dus tijd voor PA#6. In enkele fases gaat het komende week flink wat sneeuwen. Aanvankelijk nog niet zo veel, maar later in de week volgen serieuze hoeveelheden. In de oostelijke Nordstaugebieden kan er mogelijk een meter sneeuw vallen. Vandaag een korte update omdat ik op pad ben en zoals verwacht het internet erg slecht is. Maandag hopelijk met beter internet een iets uitgebreider Poederalert.

Maandagavond inzettende sneeuwval

Maandag blijft het vooral nog zonnig, maar in de avond bereikt de eerste sneeuwval de Noord-Alpen. Al met al blijft het bij een eerste voorproefje en zijn het een beetje matige hoeveelheden vergeleken met de modelberekeningen van vorige week. De sneeuwval gaat namelijk gepaard met hogedrukopbouw vanuit het westen, iets waar ik in mijn vorige weerbericht voor waarschuwde, waardoor de sneeuwval hier al snel verminderd. De gebieden ten oosten van Tirol krijgen zo’n 10 tot 25 centimeter. Verder naar het westen dus alweer minder.

Later in de week beduidend meer sneeuw

Later volgende week volgt hopelijk de echte klapper. In de nacht van woensdag op donderdag volgt er nieuwe sneeuwval in de Noord-Alpen die ook naar het westen meer sneeuw gaat geven. Tot en met vrijdagochtend kan er in Oostenrijk op grote schaal 30 tot 50 centimeter vallen. Lokaal ook zeker meer in de staugebieden. Zowel maandagnacht als met deze sneeuwval trekt de wind hogerop aan. De sneeuwgrens ligt tot in de meeste dalen.

Aan de Zwitserse noordkant kan opnieuw toenemende druk voor minder sneeuwval zorgen. Het ECMWF en GFS verschillen hier nog sterk in. Het Amerikaanse model gaat zelfs nog voor een nieuwe ronde met sneeuw vanaf vrijdagavond, maar ook hier zijn de verschillen in hoeveelheden weer te groot om er nu iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Waar naartoe?

In het kort: Oostenrijk. Het zwaartepunt ligt vooral aan de Oostenrijkse zijde, dus voor zekerheid moet je echt hier zijn. Mogelijk kan West-Zwitserland ook een optie worden, maar hier zit nog een onzekerheidsfactor in dus. Met name in de gebieden rondom het Salzburgerland – Oberösterreich – Steiermark kunnen serieuze accumulaties verwachten. Denk onder andere aan skigebieden zoals Hochkönig, Krippenstein, Tauplitz, Loser – Altaussee. Check ook de wePowder Guide voor meer locaties.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur28 januari 2023 · 23:05

Dejavu van PA#4 vorig jaar.

Gevorderd
nzwartsAuteur28 januari 2023 · 23:50

Veel dank voor de update, @@Henri. Krippenstein en Tauplitz stonden al op mijn lijstje en werden afgelopen jaren al regelmatig beschreven.
Hochkönig is nieuw voor mij. Ga ik me eens in verdiepen. Wie kent daar de weg?
Zelf ga ik dinsdag of woensdag die kant op. Er is nog plek voor de liefhebbers.

Beginner
Marco SturingAuteur29 januari 2023 · 09:37

In Hochkonig is alles te skiën met deze dump. Bomen en Alpenweides. Vooral de kant van Dienten en Muhlbach zijn met deze vooruitzichten top. En… geen drukte!
En de basis ligt er al. Dit was twee weekenden geleden.

Gevorderd
aroelfzemaAuteur30 januari 2023 · 16:47

Nzwarts je hebt pm.

Beginner
SkottyAuteur30 januari 2023 · 21:25

Iemand in St. Anton deze week? Gaat hier ook lekker sneeuwen vanaf woensdag.

No guts, no glory
Gevorderd
evanAuteur30 januari 2023 · 22:46

Ik ski vanaf donderdag in Vorarlberg (en omstreken), vanaf/na zondag mogelijk verder naar het oosten, mocht er nog een koud staartje aankomen. https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/80ba62f3c71d69a93d3997f84904b6ce_ecmopeu12_168_2.png?width=800

Gevorderd
vascoAuteur31 januari 2023 · 08:58

Ik kan donderdagavond naar de sneeuw (tot maandagochtend). Wie gaat er mee?

Gevorderd
ThijsBAuteur31 januari 2023 · 09:22

2 maatjes en ik gaan wo avond de auto in, richting Salzburgerland. Wie het leuk vindt om samen wat te doen kan me een pm sturen!

Toerist
Powfinder23Auteur31 januari 2023 · 09:44

Ik kan donderdag avond tot maandagavond. Ik heb geen lawine airbag etc. 2 x in Canada ge heli board (CMH en Northern Escape). Denk er nu over te vliegen naar Salzburg… wie haakt aan / bij wie kan ik aanhaken ?

Beginner
Tim3Auteur31 januari 2023 · 10:17

Geen lawine airbag ‘etc’…? Mag hopen dat ‘etc’ niet een drie-eenheid is. En zo ja, zou ik de zin eerder maken ‘Geen drie-eenheid etc’. Of zegt dit al genoeg …

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!