PA#6: Tot wel een meter sneeuw in Oostenrijk

PA#6: Tot wel een meter sneeuw in Oostenrijk
PA#6 is voor de oostelijke gebieden in Oostenrijk
PA#6 is voor de oostelijke gebieden in Oostenrijk

De Noord-Alpen gaan een sneeuwrijke fase tegemoet. Met name in het oosten van Oostenrijk kan de Nordstau tot het einde van de week lokaal een meter sneeuw op gaan leveren. Tijd voor de details van Poederalert nr. 6!

Eerste sneeuwval afgelopen nacht

Afgelopen nacht arriveerde de eerste sneeuwval. Met een hogedrukgebied ten westen van Europa en een sterk lagedrukgebied boven Noord-Europa zitten de Alpen in een noordwestelijke stroming. Toch leverde deze eerste sneeuwval nog niet veel op, want met toenemende luchtdruk vanuit het westen wordt het overal weer snel droog. Van Centraal-Zwitserland (enkele centimeters) zijn de hoeveelheden toegenomen richting het oosten van Oostenrijk. Hier viel zo’n 10 tot 20 centimeter en sneeuwt het deze ochtend wat door. Ook vandaag en morgen kan het met een aanhoudende noordelijke stroming steeds wat sneeuwen, met name in het oosten van Oostenrijk.

De straalstroom staat vol op de oostelijke Noord-Alpen (meteociel.fr)
Sneeuw voor Oostenrijk, maar het hogedrukgebied kruipt ook richting het oosten (wetter3.de, DWD)

Vanaf woensdag het echte werk

In de nacht van woensdag op donderdag zwelt de Nordstau weer aan en volgt het echte werk. Ook de wat meer westelijke gebieden zoals de Arlberg en het oosten van Zwitserland doen nu beter mee, maar krijgen niet zoveel als het oosten van Oostenrijk. De sneeuwval houdt tot en met vrijdagmiddag aan. Donderdag overdag is er al zo’n 10 tot 30 centimeter bijgevallen (zwaartepunt in het oosten van Oostenrijk, Salzburgerland, Oberösterreich, Noordwesten van Steiermark), in de staugebieden ook nog wat meer. Vrijdagochtend is er op grote schaal al een halve meter gevallen hogerop. In de eerdergenoemde regio’s zullen we in de staugebieden hoeveelheden zien van rond de meter. De sneeuwgrens blijft tot in de meeste dalen liggen.

De nieuwe run van het Amerikaanse model laat alweer duidelijk minder neerslag zien voor de regio’s ten westen van Innsbruck, wederom door toenemende luchtdruk vanuit het westen. Zo zie je maar dat zelfs details van een stevige Nordstau die dagenlang op de weerkaarten staat alsnog kunnen veranderen. Voor Zwitserland is dit dus geen goed nieuws en ook voor de Arlberg zit er nog wat onzekerheid in of er nu daadwerkelijk zoveel sneeuw kan gaan vallen. Ik verwacht uiteindelijk zo’n 30 tot 50 centimeter in de Arlberg, maar tegelijkertijd moet ik er ook bijzeggen dat het goed mogelijk is dat er alsnog wat meer valt. Het is niet voor niets een typische Schneeloch.

Verwachte sneeuwhoeveelheden volgens ons model
Verwachte sneeuwhoeveelheden volgens ons model

Wind

De straalstroom jaagt tijdens deze sneeuwval over de Oost-Alpen en dus staat er ook in de bergen een stormachtige wind. Triebschnee zal een probleem worden en is momenteel (samen met Altschnee) al een groot probleem!. Met name donderdag trekt de wind flink aan en ook vrijdag is het nog altijd stormachtig hogerop. Zoek het dus vooral niet hoog op tijdens deze dagen en wees ook daarna uiterst voorzichtig.

Where to go?

In m’n vorige weerbericht had ik al enkele tips gegeven. Het zijn namelijk de typische Nordstaugebieden in het oosten die dus veel gaan krijgen. Zoek het eerst vooral op in de lagergelegen bosrijke gebieden. Hochkönig, Zauchensee, Fieberbrunn, de skigebieden van de Schneebären card, etc. Hier blijft het vrijdag en zaterdag nog sneeuwen, terwijl het verder westelijk ophoudt en op kan klaren. Vanaf zondag is het nog erg onzeker, terwijl het ECWMF mogelijk voor een nieuwe Nordstaufase gaat, is het GFS nog terughoudend.

Tot slot: let dus ook op de gevaren van Triebschnee en duik niet meteen te hoog en te steil terrein in. Check de lawineberichten uitvoerig en laat je niet te snel verleiden om steiler terrein in te duiken! Lees ook dit topic eens over een lawinegeval in Sportgastein en het maken van keuzes.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
ThijsBAuteur31 januari 2023 · 09:06

STOKE :D

Gevorderd
MichelAAuteur31 januari 2023 · 14:39

Tijd voor de grote poederbakken van stal te halen :wootwoot:

Als er nog volk in de Arlberg zit, laat maar weten.

Beginner
JanWillem1965Auteur1 februari 2023 · 08:08

Droom sneeuw verwachting in de modellen deze morgen. Maandag rijden naar Bregenzerwald.

Expert
ieismAuteur1 februari 2023 · 08:30

Huh? (krast in agenda)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ThijsBAuteur1 februari 2023 · 09:18

Ik wil niet zeuren, maar doe het toch een beetje, sorry

Voor mijn gevoel geeft het forecast nu 1 update per dag, ergens midden in de nacht. De hoeveelheden om 00.10 waren nog hetzelfde als om 09.10 de dag er voor. Was dit niet meer? Een update in de avond zou toch wel lekker zijn als je dan je keuze moet maken…

voorts; dikke dump zeg. Dat wordt genieten

Gevorderd
jeroenvhAuteur1 februari 2023 · 11:44

Iemand nog tips in Oost-Oostenrijk om te rijden in dikke sneeuwval? Wie weet nog ergens nog een magisch bos ofzo 😝?

Gevorderd
pulverdudeAuteur1 februari 2023 · 12:06

Ha @@jeroenvh de Fageralm heeft wel mooie stukken bos.

Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
eskimo1973proAuteur1 februari 2023 · 13:38

Ik volg… ook geinteresseerd.
Wij , ttz mijn zoon van 16 en mezelf, gaan logeren ergens centraal fieberbrunn/hochkonig/ski amadé.
Mocht iemand een goede sportshop weten voor verhuur freeride & safety equipment voor mijn zoon hoor ik het ook graag.

Gevorderd
3zelAuteur1 februari 2023 · 14:19

Ik volg… ook geinteresseerd.
Wij , ttz mijn zoon van 16 en mezelf, gaan logeren ergens centraal fieberbrunn/hochkonig/ski amadé.
Mocht iemand een goede sportshop weten voor verhuur freeride & safety equipment voor mijn zoon hoor ik het ook graag.

eskimo1973 op 1 feb 2023 13:38


@@eskimo1973 Sportina in Erpe-mere vraag naar Marc

knowledge is powder
Beginner
HenriAuteur1 februari 2023 · 22:32

@@ThijsB de forecast krijgt inderdaad altijd 1x per dag in de ochtend een update, meestal zo rond 7:00u. Met de nieuwe site kunnen we hopelijk meer dan 1x per dag een update draaien.

Gevorderd
LaurensH88Auteur2 februari 2023 · 08:46

Tips voor treeruns in ski Amadé: hauser kaibling, donnersbachwald? Thx

Gevorderd
Guy.Auteur2 februari 2023 · 12:27

Tips voor treeruns in ski Amadé: hauser kaibling, donnersbachwald? Thx

LaurensH88 op 2 feb 2023 08:46

Donnersbachwald de backside!!!

Beginner
RutgerAuteur2 februari 2023 · 13:57

Poederstresssss !! Heeft iemand ervaring met omgeving zauchensee qua freeride en qua drukte de komende 2 weken (pre krokus vak).
ik had zelf het idee dat het erg druk is daaro.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
wildstyleAuteur2 februari 2023 · 19:17

Tips voor treeruns in ski Amadé: hauser kaibling, donnersbachwald? Thx

LaurensH88 op 2 feb 2023 08:46

Hauser Kaibling: lots of options in the forest right under the lifts … plus they run the lifts in quite high winds. useful in these conditions. If they open the top lift, then more options option open up into the back bowl.
https://hauser-kaibling.panomax.com/\
https://ramsaudachstein.panomax.com/

Ski amade: anything on the north facing slopes with trees in between / near pistes will be amazing for short pitch tree fun in this pure whiteout with instant refill.

Tauplitz: lots of forests at tauplitz , the lift on the far left is good for inbounds but wind sensitive and prone to closing. The forest under the first lift on the right can be good but has a long walk / slide entry and short pitch.
https://winter.intermaps.com/tauplitz?show=lifts,slopes,3001,3002,2807,3205
https://www.dietauplitz.com/en/aktuelles/webcams.php

Planneralm: slightly more open but has sparse trees.
https://planneralm.panomax.com/seekaralm

Wurzeralm: nice forests on the top lift but can be wind sensitive. there are other forest runs on the way down to the funicular which are nice but the lap up and down is long.
https://www.skiresort.info/ski-resort/wurzeralm-spital-am-pyhrn/webcams/

Krippenstein: A classic off piste route through the trees , very exposed to the weather, steeper and will be highly wind loaded with the nordstau.

‘Semper in Pulvere, modo profundum differat “
Gevorderd
vascoAuteur2 februari 2023 · 21:09

Poederstresssss !! Heeft iemand ervaring met omgeving zauchensee qua freeride en qua drukte de komende 2 weken (pre krokus vak).
ik had zelf het idee dat het erg druk is daaro.

Rutger op 2 feb 2023 13:57

Ik heb gezien dat er kolonnes met auto’s met brede latten daar zijn binnen gereden. Maar ik zal je morgen sturen als we nog ergens een vlokje hebben overgelaten.

In flachau ligt maar 20cm.

Gevorderd
ThijsBAuteur3 februari 2023 · 16:50

Thx @@henri

Ben heel benieuwd naar de nieuwe website.

Gruss gott aus das Gasteinertal

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/df9dbcd4b2bda7c999675e4e6abfe3f8_img_20230203_155138.jpg?width=800

Gevorderd
lennart75Auteur3 februari 2023 · 17:26

Gisteren Obertauern mooie runs gemaakt ondanks de stevige wind bovenin (wat vaak een probleem in OT is). Tussen de bomen was het echter goed te doen en diep. Vandaag in Mauerndorf ook vele mooie runs gemaakt. Stuk minder druk dan in OT en heerlijke lichte sneeuw! Uitstekend vermaakt.

Gevorderd
jeroenvhAuteur6 februari 2023 · 14:29

Tips voor treeruns in ski Amadé: hauser kaibling, donnersbachwald? Thx

LaurensH88 op 2 feb 2023 08:46

superdank voor deze tip! 2 dagen dikke poeder gereden in de bossen van Hauser Kaibling. Het allermooiste was nog wel de nul komma nul concurrentie die je daar hebt. Aanrader.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!