Droog en warm begin van de week, rond het weekend neemt de spanning toe

Droog en warm begin van de week, rond het weekend neemt de spanning toe
Zonnig, warm en een mager sneeuwdek in Sedrun (roundshot.com)
Zonnig, warm en een mager sneeuwdek in Sedrun (roundshot.com)

Na een warm weekend met enkel wat sneeuw in de Noordoost-Alpen begint ook deze week weer zacht en overwegend zonnig. Pas in de tweede helft van de week wordt het wat wisselvalliger. Eerst gaat het niet echt gepaard met veel sneeuw, maar rond het weekend kan er mogelijk meer sneeuw gaan vallen.

In dit weerbericht:

  • Tiroolse temperatuurrecords
  • Een aantal warme en zonnige dagen
  • Toenemende wisselvalligheid
  • Spannende ontwikkelingen voor het weekend

Tiroolse temperatuurrecords

We hebben een heftig weekend achter de rug met enkele temperatuurrecords in Tirol op zaterdag. Zo werd er hier in Innsbruck maar liefst 21,7 graden gemeten, niet alleen een februarirecord, maar zelfs een winterrecord voor Tirol. Zaterdag nam ik even een kijkje op de Nordkette. Op deze zonnige zuidhellingen was het sneeuwdek natuurlijk tot diep erg zacht, met enkele Gleitschneelawines als gevolg. Zie ook het lawinebulletin voor deze waarschuwing.

Gisteren verliep voor een groot deel van de Alpen wederom warm en droog. De sneeuwval in het oosten van Oostenrijk bleef beperkt tot een vers laagje van zo’n 5 tot 10 centimeter (samen met een stormachtige wind) in de gebieden die ik eerder noemde, waaronder Loser - Altaussee.

Zonnig en warm

Ook de komende dagen blijft het warm en met uitzondering van wat hoge bewolking tussendoor flink zonnig. De temperaturen lopen wederom op tot zo’n 15 graden in de dalen en de nulgradengrens blijft op zo’n 2500 tot 3000 meter liggen.

Hogedruk zorgt voor het zonnige en warme weer in de Alpen (wetter3.de, DWD)
Hogedruk zorgt voor het zonnige en warme weer in de Alpen (wetter3.de, DWD)

Wisselvallig vanaf woensdag

De tweede helft van de week verloopt wisselvalliger met af en toe sneeuw. Aanvankelijk gaat het echt maar om enkele centimeters, woensdag in de West-Alpen en donderdag ook verder naar het oosten, maar omdat de aanvoer alsnog vrij zacht is ligt de sneeuwgrens ook nog eens vrij hoog. In de West-Alpen op zo’n 1800 tot 2000 meter en vervolgens in de Oost-Alpen rond de 1500 meter.

Onzekere ontwikkelingen vanaf vrijdag (wxcharts.com)

GFS en ECMWF Ensembles voor Genève. Vanaf vrijdag is de spreiding nog fors (wetterzentrale.de)

Spannende ontwikkelingen vanaf het weekend

De ontwikkelingen vanaf vrijdag zien er absoluut niet slecht uit, maar helaas wel nog erg onzeker. Zowel de hoofdruns van het ECMWF als GFS hebben er zin in en laten behoorlijk wat sneeuw zien voor het weekend, maar kijken we naar het ensemble, dan zien we dat lang niet alle leden volgen. De Alpen liggen vanaf vrijdag precies tussen twee luchtsoorten in. Met kleine verschuivingen kan het weerbeeld flink veranderen. In een gunstig geval kan het een sneeuwsandwich opleveren voor zowel de Zuid- als Noord-Alpen, maar het is dus ook niet uitgesloten dat de neerslaghoeveelheden echt tegen zullen vallen. Helaas moeten we ook nu weer wat extra geduld hebben.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Expert
ThijsAGAuteur20 februari 2023 · 14:27

Het blijft dit seizoen maar een beetje modderen in de alpen. Waren best een paar mooie dagen tussen, maar de windows worden wel steeds korter lijkt. Een echte base blijft ook niet echt liggen helaas. Of zie ik het nu heel somber in?

Gaëtan Gaudissard behandelde dit laatst ook in z’n nieuwe youtube serie, sowieso een aanrader!

Beginner
wimbersAuteur21 februari 2023 · 09:10

Blij dat ik een maand geleden gewoon op de sneeuw ben afgereden. De familievakantie volgende week wordt een terrasvakantie denk ik. 4 weken zonder sneeuw van betekenis is wel heel erg.

Gevorderd
ArjanK2Auteur21 februari 2023 · 11:29

Mooie link. Het is gewoon te droog en warm :(

@@Henri: In het kader van creativiteit, ik zie voor de Pyreneeën wel een dump ingetekend. Is die nog de moeite waard?

Gevorderd
koeienlapAuteur22 februari 2023 · 10:47

Na jaren knallen als ze vallen, dit jaar eens een weekje geboekt met de krokus in de (noord)west alpen. Helaas nu al 3 a 4 weken eigenlijk geen sneeuw gevallen en nu wordt het na flink warme periode ook nog eens gierend koud… Dat wordt de schaatsen onderbinden op de witte ijsbanen in het groene landschap ben ik bang. Slechtste week van het jaar komt eraan in een tot nu toe sowieso erg droog seizoen.

WE´ve got the POWDER
Beginner
HavanaAuteur22 februari 2023 · 11:25

Na jaren knallen als ze vallen, dit jaar eens een weekje geboekt met de krokus in de (noord)west alpen. Helaas nu al 3 a 4 weken eigenlijk geen sneeuw gevallen en nu wordt het na flink warme periode ook nog eens gierend koud… Dat wordt de schaatsen onderbinden op de witte ijsbanen in het groene landschap ben ik bang. Slechtste week van het jaar komt eraan in een tot nu toe sowieso erg droog seizoen.

koeienlap op 22 feb 2023 10:47

Herkenbaar, ik ga naar de Dolomieten en neem mijn fiets maar mee…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!