Waar in de Alpen goed toeren eind Maart?

• Slim
    Advanced
    Slim op 27 februari 2023 · 22:01
    Zoals ik in een eerder topic schreef, gaan mijn vrouw en ik samen met een bevriend Nederlands stel een week toeren eind maart.
    Mijn vrouw en ik vliegen op Milaan, en we hadden met een gids in Italië afgesproken, bij Sondrio.
    Vorige week emailde hij me, dat de omstandigheden zo bar slecht waren, dat hij alle toerski klanten aan het afzeggen was, en dat het van Chamonix, via Zermatt tot in Oostenrijk aan toe slecht was.
    We hadden namelijk van te voren afgesproken dat we, indien nodig, ook konden uitwijken naar verdere plekken zoals Livigno, de Dolomieten of Zwitserland in.

Natuurlijk is het weer over 3 weken niet bekend, maar als de base er nu niet is, dan wordt het in die tijd ook niet best.

Heeft iemand tips waar we de laatste week van Maart wel zouden kunnen toerskiën in de Alpen of Appenijnen ?
    Ergens met een redelijke base, en redelijke sneeuwzekerheid.
    Verder vind ik alles leuk: diepe poeder in de bossen, of lange toeren op firn sneeuw. Gletschers zijn wel een pre, maar niet vereist.

Het liefst redelijk bereikbaar vanuit Milaan (alhoewel ik de retour vlucht misschien kan veranderen naar een andere bestemming), en per auto vanuit Nederland.
    Pyreneeën en Noorwegen vallen dus af ;–).

@Rogier, bij jou in de regio in de Ecrins?
    bericht aangepast door Slim op 27 feb 2023 22:05 (1% bewerkt)
  • jasperj
    Advanced
    jasperj op 28 februari 2023 · 10:15
    Zelf een week touren gepland in de Arlbergregio in de 3e week van maart. We verwachten geen diepe poeder(dump in maart kan altijd) maar de base die dr nu ligt is best ok te noemen. 165cm op 2000m 255cm op 2800m.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 13:47
    @Jasperj,
    Ja, inderdaad, poeder of niet hangt van het weer af.
    Het gaat mij puur om de base, in combinatie met wat hoogte zodat er een redelijke kans is dat het blijft liggen tot de laatste week van Maart
    bericht aangepast door Slim op 28 feb 2023 13:47
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 14:51
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 14:51
    Hoe zijn de Ecrins op het moment?
    bericht aangepast door Slim op 28 feb 2023 14:51 (85% bewerkt)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 februari 2023 · 15:16 'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Niels
    Advanced
    Niels op 28 februari 2023 · 15:57
    Over het algemeen is het geen goede winter in de Alpen, en vanuit Milaan bekeken wellicht nog een tikje dramatischer. Maar het is mi nogal voorbarig om de complete Alpen te cancellen voor de rest vd winter.

De Oostenrijkse Noordalpen en de zuidelijke Piemonte hebben nu prima sneeuw. De berichten uit de oostelijke helft van Noord Zwitserland zijn ook niet slecht. In Unter Wallis en de Haute Savoie is er een base. De Quayres had een base en pakt iig iets mee van het huidige retour d'est. De rest vd Piemonte pakt ook sneeuw mee bij dit retour d'est.

Kortom, genoeg plekken waar je op dit moment goed uit de voeten kunt. Alle genoemde regio's (muv de zuidelijke Piemonte) hebben onder normale omstandigheden voldoende hoogte voor mooie avonturen eind Maart.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 16:30
    Hoe zijn de Ecrins op het moment?Slim op 28 feb 2023 14:51
    Oeps, ik bedoelde de Queras, en ik zie dat @Niels al heeft antwoord.
    Ik vind dat een mooie regio (in 2019 nog in de zomer in de buurt van Mt. Viso gewandeld met de kinderen.)
    bericht aangepast door Slim op 28 feb 2023 16:42 (39% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 16:30
    Dubbel post
    bericht aangepast door Slim op 28 feb 2023 16:40 (89% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 februari 2023 · 16:40
    Bedankt voor je nuttige info @Niels!

Over het algemeen is het geen goede winter in de Alpen, en vanuit Milaan bekeken wellicht nog een tikje dramatischer. Maar het is mi nogal voorbarig om de complete Alpen te cancellen voor de rest vd winter.
    .Niels op 28 feb 2023 15:57

Ik was eerst inderdaad bang dat het helemaal nergens meer wat was, naar aanleiding van de e-mail van die gids, en van de vreselijke verslagen vanuit de skigebieden over een enorm gedeelte van de Alpen.
    Maar, inmiddels was het al duidelijk geworden dat het zo erg niet was, en dus was ik zeker niet van plan te cancellen.
    Vandaar mijn vraag hier: welke bestemming in de Alpen raden jullie aan?

. Alle genoemde regio's hebben onder NORMALE omstandigheden voldoende hoogte voor mooie avonturen eind Maart.Niels op 28 feb 2023 15:57
    Inderdaad, dat lijkt mij ook. En zo hadden we ook gepland (Ortler en Piz Bernina bijvoorbeeld als het warm was).
    Maar dit is geen normaal jaar. En, inmiddels zijn we ook nog maar een paar weken weg van mijn periode, dus dacht ik wat meer op de actuele condities af te kunnen gaan.
    bericht aangepast door Slim op 28 feb 2023 16:42
  • Niels
    Advanced
    Niels op 28 februari 2023 · 16:59
    Het verleden zegt niets over de toekomst, mits er een base aanwezig is 😉 je kunt de dag voor vertrek nog een paar trailschoenen in de tas stoppen, al is het maar om de sneeuwlijn te bereiken.

Maar zonder gekheid, gezien de ruime definitie van wat je leuk vindt, zie ik echt geen probleem.
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 11 maart 2023 · 16:01
    Combeynot massief biedt een ruime playground van een eenvoudige Col tot een pak couloirs tot 5.3 waar je een hele week kan rijden , deze week werd nog een route geopend (vergeet je crampons enz, niet, in die graden gaan de skis op de rugzak en is er wat klimwerk in de couloirs).
    Eenvoudig parkeren langs de weg boven de 2000m op en nabij de Lautaret of nog dichter langs de weg. Uitstappen en gelijk starten. Routes van een eenvoudige 650m stijgen voor een Col de Laurichard (2.1 E1) tot een 1000-1100m om de graat boven de 3000m te bereiken waarin vele couloirs en wat klassieke toppen (Roc Noir, Pic Ouest enz).

Liftjes vlakbij als het eens wat minder vermoeiend stijgen mag: La Grave beneden aan de N kant van de pas en Serre Che aan de Z kant.

Tot ongeveer half mei van alles te beleven, wel wat stappen dan tot de sneeuwgrens dan

Overzichtskaartje van enkele klassiekers (foto uit de maand mei van paar jaar geleden) https://skitour.fr/topos/1177
    Eenvoudige route https://skitour.fr/sorties/34321

Een nieuwe 5.2 route die vorige week voor eerst gereden werd, variante op het kleine Oost gerichte eiland (de piramide) in dit N gerichte massief.
    https://skitour.fr/sorties/164036

Liften vlakbij: La Grave beneden aan de N kant van de Col en Serre Chevalier aan de Z kant van dezelfde Col.
    Jaren gewoond en beroepshalve gereden en nog heel wat op mijn bucketlist in die hoek. Een hoek waar blijkbaar nog steeds mogelijkheden zijn te openen zoals bijgaand voorbeeld van de nieuwe "l’Or et le Safran" route op de piramide.

Indien je het Frans wat machtig bent, een ideale site, ook om op de hoogte te zijn van de actuele condities in de meeste Franse gebieden , sectoren en exposities in deze sectoren (Corsica, Vogezen, Centraal massief, Pyreneeën inclusief).
    Gezien het de belangrijkste tourski site is, dagelijkse updates en topo verslagen tot in de zomer. De beste topo's en keuze uit kaartjes (IGN, satteliet enz) om de route te plannen.

Have fun.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro