Volgende week toenemend wisselvallig, Noordwest-Alpen eindelijk aan de beurt?

Volgende week toenemend wisselvallig, Noordwest-Alpen eindelijk aan de beurt?
Frabosa
Frabosa

De nieuwe maand is in de zuidelijke regio’s van Piemonte begonnen zoals februari eindigde: met verse sneeuw. Lokaal waren de hoeveelheden al duizelingwekkend, maar sinds gistermiddag is het opnieuw begonnen te sneeuwen. De komende dagen blijft het hoofdzakelijk droog, maar een overgang naar een noordwestelijke stroming begin volgende week en een afzwakkende hogedrukblokkade zorgt voor toenemende wisselvalligheid.

Prali
20 centimeter vers afgelopen nacht in het dal van Prali (meteo3r.it)
Limone

Sneeuw in Piemonte

In gebieden zoals Prali en verder zuidelijk heeft de sneeuwval afgelopen nacht zo’n 20-30 centimeter opgeleverd. Op dit moment sneeuwt het nog wat, maar gedurende de dag neemt de sneeuwval weer af. Morgen draait de stroming tijdelijk naar het noordoosten, waardoor de Noord-Alpen weer met meer bewolking te maken krijgen. Hier kan ook wat lichte sneeuw bij zitten, maar het levert sowieso niet veel op. Zaterdag keert de zon weer terug, maar op zondag volgt vanuit het noorden weer nieuwe bewolking met wat lichte sneeuw.

Nu hebben we nog te maken met een hogedrukblokkade ten westen van ons (wetter3.de, DWD)
Maar begin volgende week trekt de hogedruk terug en kunnen depressies de Alpen bereiken (wetter3.de, DWD)
Met een straalstroom gericht op de westelijke Alpen (meteociel.fr)

Noordwestelijke stroming

Voor volgende week laten de weermodellen inmiddels interessante berekeningen zien. Door toenemende lagedruk boven Noord-Italië kan het maandag eerst in de Zuidoost-Alpen wat gaan sneeuwen, maar het echte werk lijkt al enkele dagen voor de (Noord)west-Alpen te volgen. Allereerst met de depressie die we in het kaartje hierboven boven de Noordzee zien liggen. De kern diept flink uit en aan de westkant van de depressie stroomt aanzienlijk koudere lucht naar Centraal-Europa. Of de Alpen er ook mee te maken krijgen is nog niet zeker, maar er kan vanaf dinsdag mogelijk behoorlijk wat sneeuw gaan vallen in de Franse Alpen en westkant van de Zwitserse Alpen, maar voor details over deze sneeuwval is het nog te vroeg.

GFS ensemble voor Genève (wetterzentrale.de)
GFS ensemble voor Genève (wetterzentrale.de)

Ook in de dagen erna lijkt de wisselvalligheid aan te houden. Doordat we geen hogedrukblokkade ten westen ons zien, kunnen Atlantische depressies de Alpen gemakkelijker bereiken. Hoe precies en wat het oplevert is nog ongewis, zo kan de sneeuwgrens mogelijk nog wel een dingetje worden in deze opeenvolging van depressies vanuit het westen, maar het is in ieder geval goed nieuws voor de noordwestelijke Alpen, die in deze weersetting natuurlijk behoorlijk wat verse sneeuw kunnen verwachten. Het ensemble voor Genève laat goed zien waardoor ik nog niet in details kan treden. Met de toenemende wisselvalligheid (zie het neerslagsignaal) neemt de spreiding ook flink toe.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
dejongarnoAuteur4 maart 2023 · 09:11

Bring it on in the Haute Savoie!

De laatste (en enige sneeuwval van 2023) dateert van 14-16 januari.
Ondertussen is dit het beeld in de Chablais:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/cf7141810bf1694891d47513758b00c3_73cdb052_dde2_4e39_b6cd_3cd22080851b.jpeg?width=800

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/122a0ce2a92dd6c7bdc325cc1d200d2b_9edc5011_7326_4e53_91dd_71c3f4e270a5.jpeg?width=800

Ik heb tussen dinsdag en donderdag een backcountry split-trip gepland, van Chamonix naar Sixt met 2 nachten in onbemande hut.

MAAR nu lijkt het eindelijk te gaan sneeuwen, met grote kans op gebrekkig zicht en lawinegevaar.

De afweging nu is:

1: Sticken to the plan, want wellicht valt er (te) weinig en valt het mee

2: Of naar ‘mijn privé berghut’ in de Chablais, super cosy, maar alle niet noordhellingen zijn daar inmiddels groen en dus veel sneeuw nodig om daar weer leuke dingen te kunnen doen (opties grofweg tussen 1500 en 2000m)

3: Of het verder weg zoeken en de Bonatti hut boeken voor 2 nachten, aan de andere kant van Mont Blanc, met optie van de dichtstbijzijnde lariksen.

Mijn voorkeur heeft optie 2, maar dikke dump gewenst vanaf dins ochtend….

@@Henri: heb jij wellicht wat Haute Savoie advies??! Merci 🙏

Beginner
HenriAuteur4 maart 2023 · 22:30

@@dejongarno
De sneeuwval lijkt dinsdagavond in te zetten. Aanvankelijk nog met een redelijk lage sneeuwgrens van zo’n 1000 meter of net daarboven. De grotere hoeveelheden volgen woensdag op donderdag, maar dan moeten we tegelijkertijd toch ook wel echt rekening houden met een beduidend hogere sneeuwgrens, die volgens de huidige berekeningen mogelijk rond de 2000 meter uit kan komen woensdagavond. Morgenmiddag/avond volgt een uitgebreide update over de sneeuwval.

Toerist
elisa.tmcAuteur5 maart 2023 · 09:05

Ik keek net voor de lol bij Valtho en er staat nu meer dan een meter. Ik ga ook weer 'n keer skiën hoor… Hyped!

Beginner
wimbersAuteur5 maart 2023 · 10:13

we komen net uit la plagne en afgezien van 5 cm op zondag vorige week de hele week lenteweer. Boven de 2000m blijven de pistes verbazend goed, mr wat is er een hoop sneeuw nodig om de droogte van e afgelopen maand te compenseren.

iets meer dan een maand geleden 3 daagse powder trip gedaan naar Zwitserse kant van portes du soleil, en dat was meteen de laatste sneeuw daar ook.

laat maar vallen!

Beginner
RutgerAuteur5 maart 2023 · 10:37

Portes du soleil, wordt Portes du pleu vrees ik… zelden zo n dramatische uitdraai vh europese model gezien. die laat de temperatuur op 1500m rond 14-15 maart oplopen naar bijna +15C! … Ik was ook van plan as vrijdag richting te vertrekken, maar ik denk dat je al blij mag zijn met een vorstgrens rond 2000m en daarboven zal er veel wind zijn. :(, mischien dat oost oostenrijk beter zal zijn en hopelijk verplaatst de depressie zich wat noordelijker, dan kan het nog meevallen

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
boukedebakker1Auteur5 maart 2023 · 11:58

PDS ziet er nu niet al te best uit nee. Ik hoop dat er nog wat veranderd voordat wij ook aanstaande vrijdag vertrekken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!