Woeste week met veel sneeuw, regen en wind

Woeste week met veel sneeuw, regen en wind
Veel sneeuw hogerop, veel regen in de lager gelegen gebieden
Veel sneeuw hogerop, veel regen in de lager gelegen gebieden

We gaan een aantal roerige dagen tegemoet in de Noordwest-Alpen. Zondag had ik het al over de ontwikkelingen voor deze week. Er gaat hogerop enorm veel sneeuw vallen, maar tegelijkertijd wordt het stormachtig én warm. Dit betekent dat de sneeuwgrens erg hoog zal liggen. Regen wordt onvermijdelijk. In Oostenrijk kan het door het binnenstromen van koudere lucht zaterdag mogelijk wel gaan sneeuwen met een lagere sneeuwgrens.

In dit weerbericht

  • Eerst nog sneeuw met een lage sneeuwgrens
  • De Alpen aan de verkeerde kant van de luchtmassagrens
  • Korte adempauze op donderdag
  • Waterballet onvermijdelijk
  • Het weer voor het NK Freeride in Kappl
Portes du Soleil
Portes du Soleil

Eerst nog wat sneeuw tot vrij laag

Voordat het zover is, krijgen de West-Alpen na een zonnige start van de dag later in de middag en avond zo’n 5 tot 10 centimeter verse sneeuw. Daarbij lijkt met name in de noordelijke gebieden de sneeuwgrens nog vrij laag. Hier verwacht ik een sneeuwgrens van rond de 1000 meter. Ook woensdagochtend valt er nog wat sneeuw met een vergelijkbare sneeuwgrens, mogelijk al enkele honderden meters hoger. In de loop van de dag blijft het wisselvallig, maar wordt er zachtere lucht aangevoerd en zal de sneeuwgrens omhoogschieten.

Luftmassengrenze

Vorige week leek het er even op dat de zogeheten Luftmassengrenze, een grens van twee luchtmassa’s van sterk verschillende temperaturen, tijdelijk de noordkant van de Alpen kon toucheren. Op deze grens kan er erg veel sneeuw vallen en de Noord-Alpen leken even goed te kunnen profiteren. Helaas verdwenen die berekeningen afgelopen dagen in een rap tempo en de luchtmassagrens werd beetje bij beetje verder noordelijk berekend. Morgen is het zover en de grens wordt nu over midden Duitsland berekend, ver weg van de Alpen. De Alpen zitten in de warme sector.

De Alpen in de warme sector (wetter3.de, DWD)
De Alpen in de warme sector (wetter3.de, DWD)

Wat levert dit op? Woensdag gedurende de dag stijgt de sneeuwgrens dus rap door de aanvoer van zachte lucht. De beschutte inneralpiene gebieden kunnen langer een vrij lage sneeuwgrens zien, maar de wind neemt ook toe, waardoor de effecten van neerslagafkoeling worden beperkt. Het gaat erg hard sneeuwen en een klap onweer is ook niet uitgesloten.
Tot en met donderdagochtend zijn de sneeuwhoeveelheden al behoorlijk. Ik verwacht nog steeds zo’n 30 tot 40 centimeter sneeuw, lokaal misschien zelfs een halve meter. Met de stijgende sneeuwgrens valt er tot boven de boomgrens wel behoorlijk zware sneeuw.

De wind wordt ook echt een probleem. Woensdag vooral in de ochtend langs de Franse Noord-Alpen en vervolgens ook in Zwitserland en het westen van Oostenrijk. Zeker aan de noordelijke alpenrand kunnen er windsnelheden van 100 tot 120 kilometer per uur optreden. Daarna neemt de wind tijdelijk iets af, maar blijft het hard waaien. Woensdagavond volgt een nieuw sterk windveld. De poeder die in het hooggebergte valt zal dus gepaard gaan met een stormachtige wind en dus ook veel sneeuwverplaatsing.

Sneeuwverwachting tot en met donderdagmiddag
Sneeuwverwachting tot en met donderdagmiddag

Korte adempauze op donderdag

Donderdag keert de rust tijdelijk terug. In de ochtend in de Franse Noord-Alpen nog wat restanten van de sneeuw, daarna is het vooral de Alpennoordrand die nog wel rekening moet houden met wat buien (met sneeuw boven de 1500-1800 meter). In de West-Alpen kan het tijdelijk wat opklaren. Belangrijk is hier om het lawinegevaar niet te onderschatten. Het verse pak sneeuw is erg verleidelijk, maar in combinatie met de krachtige wind zal het erg tricky worden. Vermijd dus steil terrein en check de lokale lawinebulletins grondig als je op pad gaat.

Waterballet onvermijdelijk

In de nacht van donderdag op vrijdag nadert een nieuw neerslaggebied de West-Alpen. Tijdelijk (inneralpien mogelijk ook iets langer) met een sneeuwgrens van zo’n 1500 meter, maar uiterlijk ’s avonds stroomt er weer een portie zachte lucht binnen. Dan volgt de echte hevige neerslag met wederom een stormachtige wind (niet alleen hogerop, maar ook tot in de dalen), veel neerslag en een sneeuwgrens die volgens de huidige berekeningen op zo’n 2100-2300 meter uit kan komen. Met hoeveelheden van op grote schaal 100mm neerslag wordt het dus een heus waterballet voor de lager gelegen gebieden. Zij zullen het echt moeilijk krijgen. Hogerop valt er natuurlijk bakken met sneeuw, maar de condities zullen verre van ideaal zijn. Te laag en je zit in de regen, maar hogerop zal het erg tricky worden met een whiteout, de grote hoeveelheden sneeuw, de stormachtige wind en het hoge lawinegevaar.

Ook verder naar het oosten kunnen grote hoeveelheden vallen. Tot en met Vorarlberg kan er ruim 50mm neerslag vallen met een sneeuwgrens die ook rond de 1800-2000 meter blijft hangen, hoewel zaterdag de sneeuwgrens hier mogelijk wat kan zakken gedurende de dag, zie hieronder. De gebieden daarachter zoals Tirol en het Salzburgerland liggen met uitzondering van de noordelijke gebieden iets meer in de neerslagschaduw. Hier wordt de kans echter wel wat groter dat de sneeuwgrens in de loop van zaterdag flink kan dalen. In de Italiaanse Alpen blijft het vrijwel helemaal droog.

Temperaturen op ongeveer 1500 meter hoogte zaterdagochtend (wxcharts.com)
Temperaturen op ongeveer 1500 meter hoogte zaterdagochtend (wxcharts.com)

Het weer voor het NK Freeride

Volgende week is het weer tijd voor het NK Freeride in Kappl! In de komende dagen focus ik daarom ook wat meer op het weer voor deze regio. Dichtbij het Arlbergmassief pikt Kappl vaak behoorlijk wat sneeuw mee in een dergelijke westcirculatie. Ook hier verwacht ik daarom zeker op zaterdag hogerop behoorlijk wat sneeuw. Op dit moment hinten de modellen ook hier op een halve meter sneeuw, maar natuurlijk is het ook hier nog even de vraag in hoeverre het hier kan afkoelen. Mogelijk kan dus de sneeuwgrens op zaterdag mooi zakken door het instromen van koelere lucht vanuit het noordwesten, maar een zekerheidje is dit nog niet. Natuurlijk ga ik dit in de komende dagen in de gaten houden. In een volgende update meer hierover!

Na het weekend wordt het wat zachter en droger. Daarna (dinsdag op woensdag) volgt mogelijk een sterke afkoeling en meer verse sneeuw, maar dit is nog erg ver weg en dus nog niet helemaal zeker. Zowel over de precieze timing als de hoeveelheden valt nog niet veel te zeggen.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Expert
ThijsAGAuteur7 maart 2023 · 12:16

Poahhh, de agenda was al geschrapt woe-zon, maar dit is wel moeilijke call. Frankrijk was eerst de planning, lijkt mij verre van ideaal. Richting Salzburgerland, twee dagen toeren en hopen dat er zaterdag wat vers te pakken valt is misschien een alternatief.

Beginner
BasSerAuteur7 maart 2023 · 16:32

Voor het eerst in lange tijd is het voor mij een raadsel waar naar toe te gaan. Ik zit nergens aan vast qua locatie, maar zoek de beste condities (uiteraard) voor aankomende donderdag tot zondag. Wat te doen?

Gevorderd
RoelHproAuteur7 maart 2023 · 21:58

Dank voor de update Henri! Gelukkig heb ik binnenkort nog een back-up weekend geblokt in de agenda, want zoals de rest al aangeeft: hier kun je niet veel mee…

Expert
ThijsAGAuteur7 maart 2023 · 22:05

Ja wij hebben ook nog een backup week. Na een avond forecast scrollen lijkt beste optie thuisblijven.

Beginner
HenriAuteur8 maart 2023 · 08:31

Ik had er eigenlijk niet meer op gerekend, maar de weermodellen komen deze ochtend met een flinke verrassing en erg gunstige ontwikkelingen! Het lijkt er nu toch op dat de kou vanuit het noorden beter kan binnendringen, wat een flinke impact zal hebben op de sneeuwgrens! Zo kan bijvoorbeeld Arlberg een mooi pak sneeuw én een lage sneeuwgrens krijgen. Verder oostelijk gaat er wel minder vallen. Voor de Franse en Zwitserse West-Alpen ziet het er ook wat beter uit, maar blijft het spannend. Vanavond een update!

Gevorderd
MedicineAuteur8 maart 2023 · 08:52

Ik had er eigenlijk niet meer op gerekend, maar de weermodellen komen deze ochtend met een flinke verrassing en erg gunstige ontwikkelingen! Het lijkt er nu toch op dat de kou vanuit het noorden beter kan binnendringen, wat een flinke impact zal hebben op de sneeuwgrens! Zo kan bijvoorbeeld Arlberg een mooi pak sneeuw én een lage sneeuwgrens krijgen. Verder oostelijk gaat er wel minder vallen. Voor de Franse en Zwitserse West-Alpen ziet het er ook wat beter uit, maar blijft het spannend. Vanavond een update!

Henri op 8 mrt 2023 08:31

Moet ik misschien toch nog richting de Alpen zo binnenkort!

Gevorderd
KRoversAuteur8 maart 2023 · 09:18

Zeg, @@Henri, heb je nou het PA voor Limburg gemist?
;-)…

Avalensemble!
Expert
ThijsAGAuteur8 maart 2023 · 11:25

Ik had er eigenlijk niet meer op gerekend, maar de weermodellen komen deze ochtend met een flinke verrassing en erg gunstige ontwikkelingen! Het lijkt er nu toch op dat de kou vanuit het noorden beter kan binnendringen, wat een flinke impact zal hebben op de sneeuwgrens! Zo kan bijvoorbeeld Arlberg een mooi pak sneeuw én een lage sneeuwgrens krijgen. Verder oostelijk gaat er wel minder vallen. Voor de Franse en Zwitserse West-Alpen ziet het er ook wat beter uit, maar blijft het spannend. Vanavond een update!

Henri op 8 mrt 2023 08:31

Toch maar even aan de twijfel. Zürs lijkt beste papieren, St. Anton krijgt nog aardig wat wind voor de kiezen. Gargellen krijgt vooral woensdag sneeuw lijkt wind nog minder invloed te hebben. Misschien ook een optie en dan vrijdag/zaterdag wat vellen om poeder te halen… dilemma’s

Gevorderd
ThijsBAuteur8 maart 2023 · 17:32

Ik had er eigenlijk niet meer op gerekend, maar de weermodellen komen deze ochtend met een flinke verrassing en erg gunstige ontwikkelingen! Het lijkt er nu toch op dat de kou vanuit het noorden beter kan binnendringen, wat een flinke impact zal hebben op de sneeuwgrens! Zo kan bijvoorbeeld Arlberg een mooi pak sneeuw én een lage sneeuwgrens krijgen. Verder oostelijk gaat er wel minder vallen. Voor de Franse en Zwitserse West-Alpen ziet het er ook wat beter uit, maar blijft het spannend. Vanavond een update!

Henri op 8 mrt 2023 08:31

Het mag een keer meezitten. Lekker om ook wat verse sneeuw te hebben op het NK zeg…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!