Urner Haute Route

• koenoir
    koenoir op 12 maart 2023 · 09:10
    Ik overweeg eind maart de Urner Haute Route te doen met een gids.

Is er iemand die de tocht al heeft gemaakt en mij meer kan vertellen over de moeilijkheidsgraad, met name die van het stijgen?

Ik heb een aantal dagen tourski ervaring en ben een ervaren off piste skier, maar ik kan niet goed inschatten hoe technisch de tocht is en of ik genoeg ervaring heb.
    bericht aangepast door koenoir op 12 mrt 2023 10:04 (1% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 maart 2023 · 17:33
    Van wat ik op de kaart heb gezien zitten er iig een paar stukjes in waar je moet spitzenkeren. Doe maar vast rekoefeningen zodat je de 3e positie moeiteloos aan kan nemen. Dat scheelt heel veel energie.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 12 maart 2023 · 18:31
    Heb de tocht een aantal jaar geleden gelopen.
    Meerdere steilere passages zoals Vasco reeds aanhaalde.
    Dat was toen (januari) vaak met crampons te doen.
    Lochberg was met ski's op de rug meen ik.
    Of de gletsjers goed dicht liggen dit seizoen weet ik niet, dat kan je vast op Gipfelbuch oid vinden.
    Erg mooie tocht, naar mijn mening niet speciaal moeilijk, maar de (lawine)condities moeten wat meezitten omdat het toch wat steiler terrein is hier en daar.
  • koenoir
    koenoir op 13 maart 2023 · 16:51
    Dank voor de antwoorden! @dorylus, denk je dat een paar dagen ski tour ervaring en een beetje aanleg genoeg zijn om de stukken waar spitzekehre nodig is omhoog te lopen?
  • MichielMoyaert
    MichielMoyaert op 13 maart 2023 · 19:20
    Heb je al een meerdaagse gedaan? Als het je eerste is dan zou ik beginnen met een 3-4 daagse en zo opbouwen.
  • koenoir
    Beginner
    koenoir op 13 maart 2023 · 19:57
    Heb je al een meerdaagse gedaan? Als het je eerste is dan zou ik beginnen met een 3-4 daagse en zo opbouwen.MichielMoyaert op 13 mrt 2023 19:20

Wat is de reden dat je eerst een kortere tour aanraadt?
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 13 maart 2023 · 20:14
    Dank voor de antwoorden! @dorylus, denk je dat een paar dagen ski tour ervaring en een beetje aanleg genoeg zijn om de stukken waar spitzekehre nodig is omhoog te lopen?koenoir op 13 mrt 2023 16:51
    Ja hoor, zeker als je het met gids doet.
    Wel zien dat conditie op peil is 😉
  • Slim
    Beginner
    Slim op 13 maart 2023 · 22:45
    @koenoir,
    Spitzen keren kun je al een beetje oefenen thuis. Ergens een steile gras/zand helling en oefenen maar.
  • DaGe
    Tourist
    DaGe op 16 maart 2023 · 12:49
    Hoi Koenoir,

Een paar suggesties, die je hopelijk helpt bij het maken van een beslissing.

Het is heel lastig om aan te geven hoe moeilijk alpien terrein is, vooral als je de persoon niet kent. Hoe moeilijk jij het ervaart heeft vaak niets met een "moeilijkheidsgrad" mee te maken, maar met de huidige omstandigheden. Je eigen conditie, mentaal zowel als fysiek, speelt een sterke rol, evenzo als aspecten wie "trittsicherheit" of "schwindelfreiheit".

Een simpel oplossing zou zijn ... bespreek het maar met je (of een) gids. De gids zal de juiste vragen stellen om te snappen hoe fit je bent, wat je leuk vind en of je voldoende "technisch" ervaring hebt om de meest lastige passages aan te kunnen. Hij of zij neemt uiteindelijk te verantwoordelijkheid als jullie op pad zijn, en wil ook dat je ervan geniet. Dan hoef je geen yoga oefeningen te doen of de duinen op een neer om je spitzenkehren fijn te slijpen.

Wat Michiel zegt maakt ook zin, begin eerst met een kortere tocht als de ervaring ontbreekt om je eigen competenties of de route in te schatten. De voordeel hiervan is dat je bouwt ervaring op stap voor stap, zonder de risico dat je een langere tocht hoeft af te breken of om te draaien. Delen van de Urner route zijn als een of twee daagse tochten te doen. Bv de oversteek van de Albert Heim hut in de Göschenertal. Of plan enkele dagen vanuit hetzelfde hut, dan is omdraaien niet zo lastig, omdat je zo wie zo terug naar de hut moet.

Die route is zeker niet gek om te doen vroeg in een toerski loopbaan, maar het is nog steeds volbloedig alpien terrein, dus vooral als de condities tegenvallen, zijn de risico's aanzienlijk. Met een gids, zal je hopelijk de juiste beslissingen maken, en ook heel veel van leren, vooral als je veel vragen stelt.

Groeten.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro