Last Minute: Backcountry Basecamp in Flaine!

Last Minute: Backcountry Basecamp in Flaine!

“Waar ben ik, ben ik in slaap gevallen in een vriezer?” Vraag ik mezelf af als ik de capuchon van mijn winterslaapzak open en de Mont Blanc zie baden in de vroege ochtendzon. “Droom ik, of is dit echt?” Ik probeer op te staan en stoot mijn hoofd tegen het ijskoude dak. Ik realiseer me dat ik nu toch echt wakker ben en dat er weer een nieuwe dag splitboarden in het verschiet ligt. Powderstress? Haha, nee hoor; we zitten tenslotte al middenin de backcountry. Eerst maar eens een kop koffie drinken met mijn medeavonturiers om de mogelijke lijnen van vandaag door te nemen.

PowderAlert 12

Met powderalert #12 op de kaarten heeft AlpAdventures besloten om van 7-9 april nog een editie
van Backcountry Basecamp aan te bieden. Bepakt met een flinke rugzak met al je essentiële
spullen, vertrek je voor dit driedaagse winteravontuur. Met behulp van een skilift win je extra
1000hm, om vervolgens het skigebied achter je te laten, de backcountry in. Na een eerste afdaling
kom je op een mooi plek om met elkaar het basiskamp op te zetten. Zodra het basecamp staat, is
het tijd om de omgeving te verkennen. Onder leiding van freeride-legende Serge verken je de
prachtige bergen, skinnend naar een col of top en het rijden van eindeloze first tracks terug naar
beneden. 's Avonds wacht er een lekker bergmaal met uitzicht op de Mont Blanc en na een goede
(of in ieder geval avontuurlijke) nacht ben je klaar voor weer een niewe dag in de backcountry.


Drie dagen in het wild

Een flexibele en avontuurlijke instelling is nodig om deze drie dagen in het wild door te brengen.
Om van het rijden te genieten, moet je off-piste/freeride ervaring hebben en alle soorten sneeuw
kunnen afdalen. Tourervaring is een pré, maar niet noodzakelijk. Dit backcountry-gebied biedt een
groot aantal lijnen, die niet zo steil zijn, wat lange ritten en minder lawinegevaar betekent. Zorg
ervoor dat je fit genoeg bent om maximaal 1000 meter per dag te skinnen. Een splitboard, een
paar toerski’s en een snow-safety trinity zijn te huur, maar je eigen outdoor matras en
(winter)slaapzak dien je zelf mee te nemen.

  • Datum: 7-9 april 2023
  • Locatie: Flaine, Frankrijk
  • Prijs: € 650,- inclusief guiding, verblijf en halfpension verzorging


Meer informatie

Heb jij interesse in dit last-minute touring avontuur? Ga dan naar
https://www.alpadventures.com/adventures/back-to-basecamp voor meer informatie.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
SlimAuteur31 maart 2023 · 01:57

Waar stook je die kachel op? Ik zie nergens bomen rond die tent.

Expert
ieismAuteur31 maart 2023 · 09:18

Vette trip. Dit vind ik dan wel weer betaalbaar voor wat je er voor terug krijgt. Jammer dat ik niet in de buurt ben begin April.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
dejongarnoAuteur31 maart 2023 · 10:21

@@Slim zie je die pulka op een van de foto’s…?
Het basecamp ligt op 2150m, het hoogste (bereikbare punt) op 2741m en het laagste punt op 1874m, dus alles boven de boomgrens. Bomen kappen hebben ze in de Alpen overigens vroeger genoeg gedaan, die bewaren we beter voor onze zuurstof én treeruns bij slicht zicht.

@@ieism Volgens mij hebben wij heeeel lang geleden eens contact gehad over dit idee? Jammer, had leuk geweest om je erbij te hebben; next time?!

Gevorderd
svenkproAuteur31 maart 2023 · 13:11

Nice! Hoeveel wordt er geskied? Of moet ik het meer zien als trekking?

If in doubt, don't go out!
Beginner
SlimAuteur31 maart 2023 · 17:03

@@dejongarno
Dus ze zeulen het hout mee omhoog?
Oef.
Ik ben best een paar keer met een hout kachel wezen winter kamperen. Inderdaad lekker om alles droog te houden in de tent.
Maar meestal is het idee dan juist dat je het gewicht van de brandstof niet hoeft te dragen.
(En altijd alleen dood hout rapen en stoken. Levend hout brand toch niet goed en inderdaad, nogal schadelijk voor de omgeving).

Ik zou toch denken dat gas lichter is dan hout als je de brandstof mee moet dragen. En makkelijker in het gebruik.

In ieder geval, gave trip! Veel plezier voor iedereen die mee kan.

Beginner
SlimAuteur31 maart 2023 · 17:03

@@dejongarno
Dus ze zeulen het hout mee omhoog?
Oef.
Ik ben best een paar keer met een hout kachel wezen winter kamperen. Inderdaad lekker om alles droog te houden in de tent.
Maar meestal is het idee dan juist dat je het gewicht van de brandstof niet hoeft te dragen.
(En altijd alleen dood hout rapen en stoken. Levend hout brand toch niet goed en inderdaad, nogal schadelijk voor de omgeving).

Ik zou toch denken dat gas lichter is dan hout als je de brandstof mee moet dragen. En makkelijker in het gebruik.

In ieder geval, gave trip! Veel plezier voor iedereen die mee kan.

Gevorderd
dejongarnoAuteur31 maart 2023 · 17:11

@@Svenk : Het is de combinatie van avontuur, maar zeker ook afdalen! Na het opzetten van het basecamp is er nog een hele middag om een goede klim en afdaling te maken. Dag 2 is de hele dag touren rondom basecamp met alleen een daypack en op dag 3 breken we af, skinnen we van 2150 terug naar 2500 (met iets lichtere pulka en backpacks, maar nog steeds een stevige missie. En daarna nog tijd (en energie?) voor een afsluitend tourtje/afdaling.

@@Slim : De eerste 1000m klim in met de skilift! Daarna glijdt de gids met pulka af naar basecamp locatie. Dit maakt dat het camp redelijk comfy te noemen is :)

Beginner
dimsumproAuteur31 maart 2023 · 20:22

Aanrader deze trip!
En ja, de pulka achter je aan naar boven skinnen is even zweten 😅

Gevorderd
patrickengelen3043Auteur8 april 2023 · 10:16

goed insmeren!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!