PA#13: volle bak sneeuw voor de Oost-Alpen

PA#13: volle bak sneeuw voor de Oost-Alpen
PA#13: veel sneeuw in de Oost-Alpen!
PA#13: veel sneeuw in de Oost-Alpen!

Deze week staat in het teken van veel verse sneeuw voor de Alpen. Vandaag valt er al wat in de Noordwest-Alpen en in Oostenrijk, maar het echte werk volgt vanaf woensdagavond. Met name voor de oostelijke helft van de Alpen geldt dat er zowel aan de noordkant als zuidkant flink wat sneeuw kan vallen. Dat betekent maar één ding: PA#13!

In dit weerbericht:

  • Vandaag eerste sneeuwval
  • Morgen tijdelijk warmer
  • Morgenavond koufront en veel sneeuw voor noord en zuid
  • Where to go?

Vandaag al wat sneeuw

Vandaag volgt al de eerste sneeuw met een koufront vanuit het noordwesten. Het levert nog geen grote hoeveelheden op, maar in de Noordwest-Alpen verwacht ik in de staugebieden toch zo’n 10 à 20 centimeter boven de 2000 meter. De sneeuwgrens zakt bij het passeren van het koufront tot zo’n 1500 meter. Daarbij waait de wind vandaag wel serieus hard, met name in de gebieden dicht tegen de noordelijke alpenrand.

Morgen in de warme sector tijdelijk föhn aan de noordkant (wetter3.de, DWD)
Morgen in de warme sector tijdelijk föhn aan de noordkant (wetter3.de, DWD)

Morgen tijdelijk warmer met föhn

Voordat de tweede grote fase met sneeuw volgt, wordt het morgen overdag met name aan de noordkant met een tijdelijke zuidföhnstroming wat warmer. Daarbij kan de zon ook weer wat meer tevoorschijn komen. Temperaturen in de dalen lopen op tot boven de 15 graden en ook op hoogte wordt het beduidend zachter. De nulgradengrens komt tijdelijk op zo’n 2500 meter te liggen. In de gehele Noordwest-Alpen kunnen er in de loop van de middag al buien ontstaan. Het koufront met de echte afkoeling volgt in de avond.

Veel sneeuw vanaf woensdagavond (wetter3.de, DWD)
Veel sneeuw vanaf woensdagavond (wetter3.de, DWD)

Morgenavond volgt de klapper

Morgenavond volgt er een nieuw koufront vanuit het noordwesten waarmee koelere lucht naar de Alpen wordt getransporteerd. Boven de Middellandse Zee ontstaat er tegelijkertijd een aparte lagedrukkern die ervoor gaat zorgen dat er ook in de Zuid-Alpen sneeuw zal gaan vallen, met name in het oostelijke deel. Dit zorgt er ook voor dat de neerslag aan de noordkant van de Alpen ook inneralpien erg stevig zal zijn. De vochtige zuidwestelijke hoogtestroming kan door de west- tot noordwestenwinden in de lagere delen (de instromende koude lucht) niet dalen en blijft dus ook ten noorden van de alpenhoofdkam stijgen. Door deze stijgende bewegingen kan er veel neerslag gaan vallen en de koude lucht zorgt er bovendien voor dat de sneeuwgrens met name in de Noord-Alpen erg laag ligt. Een typisch voorbeeld van een Gegenstromlage, iets wat ik in dit artikel in het kort heb uitgelegd.

Aanvankelijk is het wel nog vrij zacht. De sneeuwgrens ligt eerst boven de 1500 meter, maar daalt gedurende de avond steeds meer. In de tweede helft van de nacht kan het zelfs tot onder de 1000 meter sneeuwen. Tot en met zaterdag verwacht ik in Oostenrijk een sneeuwgrens die zo tussen de 800 en 1200 meter blijft hangen. Aan de zuidkant is het donderdag nog wat warmer en ligt de sneeuwgrens op zo’n 1500 meter, maar ook hier koelt het wat af en kan de sneeuwgrens enkele honderden meters dalen.

De kern van dit lagedrukgebied trekt vervolgens donderdag verder naar het oosten richting Kroatië. Terwijl het in de West-Alpen droger wordt, zal het in de Oost-Alpen nog lange tijd blijven sneeuwen, mogelijk tot in de nacht van vrijdag op zaterdag. De wind trekt tijdens de frontpassage woensdagavond en -nacht flink aan. In de Zuid-Alpen kan het vooral op donderdag (westelijke helft) en vrijdag ook meer in het oosten flink gaan waaien door een sterke Noordföhn. Ook de gebieden zoals de Tauern krijgen hiermee te maken.

Sneeuwhoeveelheden tot en met vrijdagochtend volgens ons model
Sneeuwhoeveelheden tot en met vrijdagochtend volgens ons model

Halve meter op grote schaal

Al met al kan er een behoorlijk pak sneeuw gaan vallen. Allereerst met de frontpassage van woensdag op donderdag in de Noordwest-Alpen zo’n 20 tot 30 centimeter tot en met donderdagochtend. Donderdag overdag sneeuwt het vervolgens in de Oost-Alpen (noord- en zuidkant) stevig door. Hier verwacht ik op grote schaal tot en met vrijdagochtend hogerop ongeveer een halve meter sneeuw. Het zwaartepunt lijkt rondom de Tauern te liggen, van de Zillertaler Alpen tot aan het westen van Steiermark. Hier kunnen de hoeveelheden oplopen tot wel een meter! Ook verder zuidelijk in Karinthië, de Dolomieten en de Karnische & Julische Alpen kan er op grote schaal een halve meter vallen met uitschieters tot een meter.

Voor vrijdag zijn de ontwikkelingen nog wat onzeker. Onder andere in het oosten van Zwitserland, Vorarlberg, Tirol en aan de zuidkant kan het het op steeds meer plaatsen wat opklaren. In de oostelijke regio’s van Oostenrijk kan het nog langer doorsneeuwen. Mogelijk volgt er ook nieuwe sneeuw voor de Noordwest-Alpen, maar hier zijn de weermodellen het echt nog niet over eens.

Where to go?

Wil je donderdag op pad, dan zijn de gebieden in de Noordwest-Alpen niet verkeerd (bijv. Vorarlberg), hier is in de nacht al behoorlijk wat sneeuw gevallen en sneeuwt het overdag ook nog wat door. Verder oostelijk zit je natuurlijk ook in de dikke sneeuwval, hier moet het meeste nog gedurende de dag vallen, maar ook hier wordt het dus snel diep.

Vrijdag is de meeste sneeuw inmiddels gevallen, ook in de oostelijke gebieden, maar gaat de wind een grotere rol spelen met in de Zuid-Alpen en de oostelijke inneralpiene gebieden hogerop veel wind. Aangezien de sneeuwgrens vrij laag is, hoef je het nog niet te hoog op te zoeken. Hogere treeruns in Tirol, het Salzburgerland en aan de zuidkant zullen nog goed te doen zijn. Let er wel op dat zuidhellingen tot vrij hoog en in lager gelegen delen op alle hellingen natuurlijk inmiddels geen base meer hebben. Het is midden april.

Check hier een overzicht van alle skigebieden die ook na deze Paasdagen nog open blijven. Al met al nog genoeg gebieden dus, al wordt het aanbod van geopende skigebieden aan de zuidkant inmiddels al wel beperkter.

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
MedicineAuteur11 april 2023 · 12:29

Komt goed uit, vertrek zondag richting Bolzano:)

Beginner
eskimo1973proAuteur11 april 2023 · 14:21

komt idd goed uit… enige tips voor deze ? “Hogere treeruns in Tirol, het Salzburgerland en aan de zuidkant zullen nog goed te doen zijn”
Ik dacht aan zauchensee

Gevorderd
Ee1coproAuteur11 april 2023 · 17:33

Ik zou nog wel willen maar heb helaas nog geen buddy die ook kan.

Is er iemand die ook wil gaan, donderdag (of vrijdag) t/m zondag?

Mijn doelen: veilig thuiskomen, fun, freeride maar ik zou ook graag een tourtje willen maken. Stuur even een PM bij interesse misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen ;-)

Gevorderd
japser_beAuteur11 april 2023 · 19:29

Paznaun vallei deze week op familieski. Geen base op Zuid tot 2200m(boomgrens). Op Noord vanaf 1500m was er base. Have fun aan de

Beginner
eskimo1973proAuteur11 april 2023 · 22:25

ik heb hier al 34 keer proberen te posten. Via werk pc vanuit luxemburg, via gsm met 5g, via gsm met de wifi thuis, via macbook op de wifi thuis… telkens opnieuw wordt dit niet gepost en krijg ik melding dat het bericht als spam is gedetecteerd en de admins hiervan op de hoogte zijn gebracht.
on topic nu…
ik volg deze PA, wil met mijn dochter nl nog 2 a 3 dagen meepikken… graag hulp hiermee “Hogere treeruns in Tirol, het Salzburgerland en aan de zuidkant zullen nog goed te doen zijn”. Gezien einde seizoen , de povere base, de reeds gesloten gebieden is dit een moeilijkere opgave…
Iemand tips. Ik dacht in eerste instantie aan zauchensee, maar dan is donderdag misshien te vroeg ?

Beginner
eskimo1973proAuteur11 april 2023 · 22:29

ik heb hier al 34 keer proberen te posten. Via werk pc vanuit luxemburg, via gsm met 5g, via gsm met de wifi thuis, via macbook op de wifi thuis… telkens opnieuw wordt dit niet gepost en krijg ik melding dat het bericht als spam is gedetecteerd en de admins hiervan op de hoogte zijn gebracht.
on topic nu…
ik volg deze PA, wil met mijn dochter nl nog 2 a 3 dagen meepikken… graag hulp hiermee “Hogere treeruns in Tirol, het Salzburgerland en aan de zuidkant zullen nog goed te doen zijn”. Gezien einde seizoen , de povere base, de reeds gesloten gebieden is dit een moeilijkere opgave…
Iemand tips. Ik dacht in eerste instantie aan zauchensee, maar dan is donderdag misshien te vroeg ?

Toerist
just2testtheforumAuteur11 april 2023 · 22:36

ik volg maar wat richting ivm “Hogere treeruns in Tirol, het Salzburgerland en aan de zuidkant zullen nog goed te doen zijn” zou welkom zijn.
Met de gesloten gebieden, de sneeuwval voornamelijk in oost Oostenrijk en de voorwaarde voor treeruns is dit een moeilijkere puzzel dan in normalere omstandigheden. Zou graag met mijn dochter die richting uitgaan voor do/vrijdag, eventueel zaterdag en zat te denken aan Zauchensee, maar dan is donderdag misschien nog niet ideaal…

off-topic

Nieuw account omdat ik niks op het forum gepost krijg via mijn bestaand account (eskimo1973). Niet via iPhone vanuit België (noch op wifi, noch op 5g) niet met MacBook vanuit België, niet met werk pc via VPN vanuit Luxemburg… telkens de melding dat het als spam word gezien en de wepowder admin op de hoogte werd gebracht…uiterst vervelend dus
En deze keer lukt het dus wel :-s

Gevorderd
nzwartsAuteur11 april 2023 · 23:24

Wat een enorme bak sneeuw wordt er zo laat in het seizoen nog opeens verwacht. Met nog redelijk lage sneeuwgrens.
Ik vertrek donderdag vanuit midden NL met camperbusje. Door omstandigheden nog één plek vrij. Budy om veiliger met drieën te riden zou fijn ziijn

Gevorderd
AryenAuteur12 april 2023 · 07:23

@@nzwarts: PB gestuurd. :-)

Gevorderd
Ee1coproAuteur12 april 2023 · 09:35


Nieuw account omdat ik niks op het forum gepost krijg via mijn bestaand account (@@eskimo1973). Niet via iPhone vanuit België (noch op wifi, noch op 5g) niet met MacBook vanuit België, niet met werk pc via VPN vanuit Luxemburg… telkens de melding dat het als spam word gezien en de wepowder admin op de hoogte werd gebracht…uiterst vervelend dus
En deze keer lukt het dus wel :-s

just2testtheforum

Heb je toevallig “private relay” / “privedoorgifte” van Apple iCloud aanstaan? Ik heb ook deze problemen gehad met het forum en dat zat 'm toen daar in. Blijkbaar wordt die dienst van Apple ook veel door spammers gebruikt ;-)

Toerist
just2testtheforumAuteur12 april 2023 · 11:13


Heb je toevallig “private relay” / “privedoorgifte” van Apple iCloud aanstaan? Ik heb ook deze problemen gehad met het forum en dat zat 'm toen daar in. Blijkbaar wordt die dienst van Apple ook veel door spammers gebruikt ;-)

Ee1co op 12 apr 2023 09:35

Thanks, ik ging die piste op, maar die setting is niet meer beschikbaar op IOS16.4.1
Ondertussen bracht ieism uitkomst… mijn email waarop het account geregistreerd is , is niet meer. Bij posten wordt dit gechecked.
Dus nieuw email aan het bestaand account koppelen

Toerist
just2testtheforumAuteur12 april 2023 · 11:15

@@Henri Ivm wat hulp bij het selecteren van ‘hoger gelegen treeruns’ ben ik nog steeds vragende partij.
Arlberg… momenteel zurs/sonnenkopf onderste helft pistes dicht en weinig tot geen base…wordt dit uberhaupt een optie
Zauchensee zou open zijn
ik had gehoopt op Pass Thurn, maar ook hier gesloten.
Is zillertal arena/mayerhofen een optie ?

Beginner
HenriAuteur12 april 2023 · 12:08

Onder andere Zillertal Arena, Hochzillertal-Hochfügen, Gasteinertal en Zauchensee zullen goede opties zijn.

Beginner
eskimo1973proAuteur12 april 2023 · 12:19

Onder andere Zillertal Arena, Hochzillertal-Hochfügen, Gasteinertal en Zauchensee zullen goede opties zijn.

Henri op 12 apr 2023 12:08

Thx, bij deze werkt mijn origineel account terug naar behoren!

Beginner
MarkRinkAuteur12 april 2023 · 15:14

ik geloof er niks meer van. weekend voige week naar Frankrijk gevlogen voor de voorspelde 50 tot 80 cm poeder. het werd 5 cm plaksneeuw. ging nergens over.

Gevorderd
evanAuteur12 april 2023 · 18:28

Ik heb weinig zin om met slecht zicht te skiën maar het lijkt me wel wat om begin volgende week een paar dagen met mooi weer en weinig concurrentie in een hooggelegen gebied met veel noordhellingen nog wat poeder te scoren, bijvoorbeeld in het Ötztal. Is er iemand met een vergelijkbaar plan?

Gevorderd
SteefAuteur12 april 2023 · 19:04

ik geloof er niks meer van. weekend voige week naar Frankrijk gevlogen voor de voorspelde 50 tot 80 cm poeder. het werd 5 cm plaksneeuw. ging nergens over.

MarkRink op 12 apr 2023 15:14


Waar ben je geweest? Waar ging het mis? Wat waren je verwachtingen? Deel ff wat meer, kunnen we allemaal van leren!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
marypAuteur12 april 2023 · 22:05

Ik heb weinig zin om met slecht zicht te skiën maar het lijkt me wel wat om begin volgende week een paar dagen met mooi weer en weinig concurrentie in een hooggelegen gebied met veel noordhellingen nog wat poeder te scoren, bijvoorbeeld in het Ötztal. Is er iemand met een vergelijkbaar plan?

evan op 12 apr 2023 18:28

Gevorderd
marypAuteur12 april 2023 · 22:07

Was van de week in het Otztal maar daar ligt op dit moment niet zo veel . Vooral Hochgurgl viel me echt tegen.
Pitztalergletscher daar ligt wel goede sneeuw. Stubaigletscher is ook super.

Gevorderd
evanAuteur12 april 2023 · 23:05

Was van de week in het Otztal maar daar ligt op dit moment niet zo veel . Vooral Hochgurgl viel me echt tegen.
Pitztalergletscher daar ligt wel goede sneeuw. Stubaigletscher is ook super. \

maryp op 12 apr 2023 22:07

Ook niet in Sölden? Dat ligt praktisch naast de Pitztaler Gletscher en heeft mooie noordhellingen op de Gaislachkogl.

Gevorderd
ArjanK2Auteur13 april 2023 · 12:12

Ga zelf niet, maar lijkt me een gevalletje Zauchensee voor de bomen. Dennenbos en vooral lariksbos. Wel ff opletten of ze de verbinding vanuit winkl opengooien, anders het kleine weggetje (kettingen) naar boven rijden naar zauchensee zelf.

Toerist
sanderwoutersAuteur13 april 2023 · 15:52

Deze ochtend paar rondjes gaan skien in Axamer Lizum (klein gebiedje bij Innsbruck), lag verbazend wekkend goed. 20 - 30 cm verse sneeuw, tot redelijk diep in het dal (begint wel op 1600m), het klaarde zelfs even op! Het was daar ook aan het sneeuwen als een malle, en gaat nog wel even door, dus denk dat er tegen morgen ochtend nog eens 20 cm kan bijvallen.

Heb ook wat vrienden die in Stubai en Kaltenbach aan het skien waren vandaag, beide zeiden dat het echt top is, Kaltenbach weinig base, Stubai relatief gezien ook (veel sharks). In Stubai is het de laatste uren ook nog aan het sneeuwen.

De clue zal hem inderdaad zitten in de visibility, want poeder skien is fijn maar als je niet ziet of het omhoog of omlaag gaat dan wordt het tricky. Ik was vorige week in Zauchensee en daar is de base in de bomen echt nog prima, dus inderdaad zoals ArjanK2 zegt, zou ik dit zeker aanraden!

Veel ski plezier gewenst!

Gevorderd
marypAuteur13 april 2023 · 16:21

Ga zelf niet, maar lijkt me een gevalletje Zauchensee voor de bomen. Dennenbos en vooral lariksbos. Wel ff opletten of ze de verbinding vanuit winkl opengooien, anders het kleine weggetje (kettingen) naar boven rijden naar zauchensee zelf.

ArjanK2 op 13 apr 2023 12:12

Gevorderd
marypAuteur13 april 2023 · 16:22

Vond van de week het pitztal echt veel mooier dan solden. Maar er gaat echt veel vallen denk dat Stuben st Anton en Ischgl en omstreken erg goed worden .

Gevorderd
MichelAAuteur13 april 2023 · 17:17

@@Henri Ivm wat hulp bij het selecteren van ‘hoger gelegen treeruns’ ben ik nog steeds vragende partij.
Arlberg… momenteel zurs/sonnenkopf onderste helft pistes dicht en weinig tot geen base…wordt dit uberhaupt een optie
Zauchensee zou open zijn
ik had gehoopt op Pass Thurn, maar ook hier gesloten.
Is zillertal arena/mayerhofen een optie ?\

just2testtheforum op 12 apr 2023 11:15

Ik zit dit hele seizoen in de Arlberg en ski Zurs ongeveer elke dag, er ligt base tot beneden in het dorp. Sonnenkopf is een andere zaak aangezien het veel lager is.
Was vandaag topdagje, paar uur goede zichtbaarheid met 25cm poeder en geen poederstress want er is geen kat meer. Laat maar komen die sneeuw.

Beginner
eskimo1973proAuteur13 april 2023 · 20:08

Samen met mijn dochter v 15 stond ik deze ochtend om 9:15 samen met nog 5 andere auto’s aan de 4er Schwarzwandbahn cabientjes.
In het dal 15tal cm, op de berg 30 tal cm poeder.
Het zicht was matig tot goed ondanks het mindere weer. Gans de dag lichte sneeuw. De treeruns waren heerlijk. Zo laat op het seizoen weinig poederstress. Desondanks toch behoorlijk afgekrast kort na de middag. https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/b5f15f8d4ee60581da2eae1713fce7af_946e1d2f_e547_49c0_969f_19adf67a4ba1.jpeg https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/0ca6a319e610119e86f5baee38331446_9c3feeee_6e08_402d_8288_6bde7fdf114b.jpeg?width=800

Gevorderd
Gevorderd
MichelAAuteur15 april 2023 · 15:23

Diepste week van het seizoen in de Arlberg, en het is nog niet gedaan!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!