PA#14: Mei-poederalert voor de Oost-Alpen

PA#14: Mei-poederalert voor de Oost-Alpen
PA#14!
PA#14!

Surprise! Na een korte warmere fase in de Alpen volgt deze week een poederalert om het seizoen goed af te sluiten. Een Gegenstromlage gaat namelijk voor veel sneeuw in de Alpen zorgen! Ook daarna blijft het vrij koel en wisselvallig.

Vandaag nog mild, later volgt het neerslagfront

Vandaag is het eerst nog vrij mild met lichte zuidföhncondities aan de noordkant van de Alpen, maar in de loop van de middag volgt vanuit het westen het neerslagfront van het grote lagedruk met kern boven de Noordzee. Het front luidt een wisselvallige fase in waarbij er met name in de Oost-Alpen veel sneeuw kan gaan vallen.

Het front zelf geeft toch al een forse hoeveelheid neerslag. Eerst nog met een hoge sneeuwgrens, maar achter het front wordt al koelere lucht naar de Alpen getransporteerd. De echte interessante ontwikkelingen zijn voor daarna, want tegelijkertijd ontwikkelt er zich boven de Middellandse Zee een lagedrukgebied met de kern boven de Golf van Genua morgenochtend. De Oost-Alpen komen hierdoor in een vochtige zuidelijke hoogtestroming terecht. Met deze stuwingsneerslag kan er heel veel regen vallen en hogerop ook sneeuw.

Vochtige zuidelijke stroming over de Alpen met aan de noordkant westenwind (wxcharts.com)
Vochtige zuidelijke stroming over de Alpen met aan de noordkant westenwind (wxcharts.com)

Lage sneeuwgrens door Gegenstromlage

Opvallend is ook de lage verwachte sneeuwgrens in de oostelijke Noord-Alpen. Hoewel het lagedrukgebied boven Noord-Italië voor de zuidelijke aanvoer van vochtige luchtmassa’s zorgt, heerst er aan de noordkant van de Alpen een westelijke tot noordwestelijke aanvoer. Door deze koudere luchtmassa’s in de onderste luchtlagen kan het morgen al tot onder de 2000 meter en donderdag zelfs tot onder de 1500 meter sneeuwen. Op de gletsjers kan er dus een dik pak verse poedersneeuw vallen! Met de aanhoudende sneeuwval tot en met de nacht van donderdag op vrijdag verwacht ik in de nog geopende Oostenrijkse gletsjergebieden zo’n 50 centimeter sneeuw met uitschieters tot wel 80 centimeter. Het zwaartepunt van de neerslag ligt verder zuidelijk in Italië en op de grens met Karinthië, hier kan meer dan 100mm regen vallen tot en met vrijdagochtend.

Neerslaghoeveelheden tot en met vrijdagochtend (kachelmannwetter.com)
Neerslaghoeveelheden tot en met vrijdagochtend (kachelmannwetter.com)

Aanhoudend wisselvallig

Vanaf vrijdag neemt de intensiteit van de neerslag overal dus weer af, maar het lagedrukgebied blijft ook daarna in de hogere luchtlagen boven de Alpen circuleren. Er is iets meer ruimte voor opklaringen, maar in de onstabiele lucht kunnen er verspreid over de hele Alpen al snel weer nieuwe buien ontstaan. De sneeuwgrens blijft zo tussen de 1600 tot 2000 meter liggen. Zaterdag lijkt er vooralsnog opnieuw wat ruimte voor de zon, maar kan het ook weer snel helemaal dichttrekken door toenemende stapelwolken waaruit in de loop van de middag weer wat neerslag kan vallen.

Met het lagedrukgebied precies over de Alpen zijn gedetailleerde weersverwachtingen voor vrijdag en het weekend echt nog onzeker. Ik kan dus nog niet zeggen welke gebieden vanaf vrijdag meer opklaringen en eventueel zon zullen gaan zien.

Where to go?

Met de vochtige zuidelijke hoogtestroming en een meer (noord)westelijke stroming op lagere hoogtes kunnen de Oostenrijkse gletsjergebieden een fors pak sneeuw verwachten. Inmiddels zijn er wel weer wat meer skigebieden gesloten, dus voor lift-assisted poeder in Tirol heb je alleen nog Kaunertal, Stubai en Hintertux tot je beschikking. Daarnaast heb je in Oostenrijk nog de Kitzsteinhorn bij Kaprun en de Mölltaler Gletscher die nog open zijn. Tot en met vrijdagochtend kan het hier echt flink dumpen met een sneeuwgrens (ruim) onder de 2000 meter. Het zicht zal woensdag en donderdag slecht zijn, pas vanaf vrijdag zijn er wat opklaringen mogelijk. Hoe goed het zaterdag nog zal zijn hangt af van de mate van opklaringen vrijdag overdag (instraling van de zon, het is mei!) en 's nachts (uitstraling).

In de West-Alpen valt er in de komende dagen natuurlijk ook sneeuw, eerst met het frontpassage later vandaag en in de komende dagen in de vorm van buien, maar de lang aanhoudende sneeuwval is wel enkel voor de Oost-Alpen.

Lagedruk boven de Alpen zorgt voor aanhoudende wisselvalligheid (wxcharts.com)
Lagedruk boven de Alpen zorgt voor aanhoudende wisselvalligheid (wxcharts.com)

Vooruitblik

De Alpen lijken ook daarna nog voor langere tijd in de ban van lagedruk. Een nieuw ontwikkelend lagedrukgebied boven Italië kan zondag wederom voor behoorlijk wat neerslag in de Oost-Alpen zorgen. Vanuit het noordwesten stroomt er nog steeds vrij koude lucht richting de Alpen, waardoor de temperaturen langdurig (net) onder normaal voor de tijd van het jaar blijven hangen.

Ook dit voorjaar laat weer zien dat het hooggebergte vaak rond deze tijd van het jaar pas de maximale sneeuwhoogte meet. Al met al is het niet alleen een mooie afsluiter van een vrij neerslagarm winterseizoen, maar deze sneeuwval is natuurlijk ook bijzonder positief voor de aanstaande zomer. Een dik pak sneeuw in het voorjaar fungeert als zonnebrand voor de gletsjers.

Hintertux vandaag (panomax.com)
Hintertux vandaag (panomax.com)

Heb je livebeelden vanuit de sneeuw? Plaats ze hier!

Lees ook:

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Toerist
sanderwoutersAuteur9 mei 2023 · 18:21

Heerlijk! Ik dacht dat vorig weekend mijn laatste skidag ging zijn maar zal de spullen toch nog even moeten bovenhalen, let’s go!

Beginner
JespervzAuteur9 mei 2023 · 19:14

Met zulke berichten gaat het toch wel weer kriebelen…

Beginner
HairofthedogAuteur10 mei 2023 · 12:47

Gisteren lag hintertux er goed bij. Er was al veel sneeuw gevallen maar nat. Voor mij, zonder veel ervaring, genoeg te doen op de pistes.
Hopelijk komende dagen wat meer poeder!
Ik fiets richting Stubai. In t dal ff door de regen maar de vooruitzichten voor verse sneeuw bovenop maken t dragelijk😎

Gevorderd
SteefAuteur10 mei 2023 · 22:22


Ik fiets richting Stubai. In t dal ff door de regen maar de vooruitzichten voor verse sneeuw bovenop maken t dragelijk😎

Hairofthedog op 10 mei 2023 12:47


@@Hairofthedog hoe vordert je fietstrip? Kunnen we je ergens volgen? 😀

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
HenriAuteur11 mei 2023 · 10:54

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/6b36220ada6b79ef7db2122673d54cf0_neuschnee.png?width=800\
Zoals verwacht een flink pak sneeuw in het hooggebergte en een sneeuwgrens die afgelopen nacht regionaal tot onder de 1500 meter is gedoken. Vandaag sneeuwt het nog wat door. In Tirol nog zo’n 10 tot 20 centimeter, verder naar het oosten nog meer.

Beginner
HairofthedogAuteur11 mei 2023 · 13:34

\

Ik fiets richting Stubai. In t dal ff door de regen maar de vooruitzichten voor verse sneeuw bovenop maken t dragelijk😎

Hairofthedog op 10 mei 2023 12:47


@@Hairofthedog hoe vordert je fietstrip? Kunnen we je ergens volgen? 😀

Steef op 10 mei 2023 22:22

Ja man! Leuk dat je het nog herinnert! Super tocht! Van Sölden, Pitztal, Nauders, Schnallstal, Mölltal, Kitzsteinhorn,
Hintertux nog naar Stubai en Kaunertal! Laat de poeder nog maar vallen!
T is geen reis met vele tours en dikke poeder maar zal zeker nog een verslag schrijven! Tot die tijd zijn onze foto’s en berichten te vinden op polarsteps!

https://www.polarsteps.com/NikaAn/6632993-snowboard-ski-fietsvakantie?s=94991111-fe74-439d-9dcf-2b834b168a20

Gevorderd
SteefAuteur11 mei 2023 · 16:19

Gaaf hoor! Mooie trip man met een toch wel hoog bikkel gehalte! Thumbs up! Leuk als je er nog een verslag over schrijft. Geniet nog ff!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
HairofthedogAuteur15 mei 2023 · 17:17

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/aad006066b4b01ba5bf8df6cbc35cd27_img_20230515_131251.jpg?width=800

Stubai was ook super! Eerst 40cm op vrijdag, gister avond ook nog 20cm verse sneeuw!

Beginner
JespervzAuteur15 mei 2023 · 23:00

\

Ik fiets richting Stubai. In t dal ff door de regen maar de vooruitzichten voor verse sneeuw bovenop maken t dragelijk😎

Hairofthedog op 10 mei 2023 12:47


@@Hairofthedog hoe vordert je fietstrip? Kunnen we je ergens volgen? 😀

Steef op 10 mei 2023 22:22

Ja man! Leuk dat je het nog herinnert! Super tocht! Van Sölden, Pitztal, Nauders, Schnallstal, Mölltal, Kitzsteinhorn,
Hintertux nog naar Stubai en Kaunertal! Laat de poeder nog maar vallen!
T is geen reis met vele tours en dikke poeder maar zal zeker nog een verslag schrijven! Tot die tijd zijn onze foto’s en berichten te vinden op polarsteps!

https://www.polarsteps.com/NikaAn/6632993-snowboard-ski-fietsvakantie?s=94991111-fe74-439d-9dcf-2b834b168a20

Hairofthedog op 11 mei 2023 13:34


Respect hoor!! Eerst de trein in met fiets en aanhanger, dan een pittige ronde fietsen mèt aanhanger en dan ook nog eens overnachten in een tent. Ik doe het jullie niet na, laat maar weer eens zien wat voor luxepoes ik ben haha.

Gevorderd
ThijsBAuteur16 mei 2023 · 10:03

Ik heb alles met een hele grote glimlach zitten lezen

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/aad006066b4b01ba5bf8df6cbc35cd27_img_20230515_131251.jpg?width=800

Stubai was ook super! Eerst 40cm op vrijdag, gister avond ook nog 20cm verse sneeuw!

Hairofthedog op 15 mei 2023 17:17

Ik heb alles met een hele grote glimlach zitten lezen. Heel vet avontuur. Lijkt mij ook wel wat, maar ik denk dat de wederhelft hier niet voor te porren is, haha.

Gevorderd
KoppelbaasAuteur19 mei 2023 · 14:14

Wat een gave trip, maar ook wel met heel wat doorzettingsvermogen!
Tripreport is prachtig (beeld) verhaal, kan ik zeer aanbevelen om te lezen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!