Avoriaz (Portes du Soleil)

• thaisie
    Beginner
    thaisie op 5 januari 2011 · 08:02
    Hallo wepowder sneeuwfanaten..

Voor diegene die denken hmm je had een paar dagen geleden toch al zo'n topic maar dan over les arcs? Lang verhaal maar we kregen gisteren een telefoontje van de organisatie waar we geboekt hebben of we niet een upgrade/change wilden hebben om naar Avoriaz te gaan. Omdat we aantal freestylers (grootste en mooiste parken van europa) en omdat we een goed aanbod kregen zijn we daar voor gegaan.

Maar ontopic.
    Ik ga met een aantal ervaren snowboarders naar Avoriaz (Portes du Soleil) van 4 tot 13 feb. Nu willen we daar natuurlijk ook wat offpiste tracks gaan doen. Dan is mijn vraag dan ook weet iemand nog goede tips?

• thaisie
    Beginner
    thaisie op 6 januari 2011 · 09:50
    Niemand tips voor Portes du Soleil?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 januari 2011 · 10:05
    Ik zal volgende week wat routes voor je in de Lines zetten
    May the powder be with you.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 6 januari 2011 · 10:19
    Het is een tijdje geleden dat ik er ben geweest maar ik kan me herinneren dat er een aantal leuke opties richting Champoussin waren. Ik heb zojuist de kaart er even bij gepakt en als ik het goed heb zaten er een paar goede mogelijkheden skiers rechts van de "Aiguille des Champeys" lift. Daar bevindt zich een pad en als je dat helemaal afgaat (aan het eind na een korte hike heb je een mooie helling) dan kun je aan het eind mooi offpiste terug naar de lift (je kunt dus loops maken!). Ik vond hier dagen na sneeuwval nog ongespoorde poeder. Verder is er een mooie bowl te bereiken van de top van Pointe de l'Au. Je komt dan uit op een pad dat naar Morgins gaat.

Als je vanuit Avoriaz richting Chatel gaat, is er onder de "Chaux Fleune" lift mooi offpiste gedeeltelijk door de bomen. Als er geen poeder ligt, kun je altijd nog ploeteren op "le Mur Suisse", een heerlijke buckelpiste...
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 6 januari 2011 · 11:42
    @meteo morris doe dat 😃 !

@polhovsky Thnax voor de info, ik ga snel met een kaart kijken wat je bedoeld.

We hebben overigens ook contact opgenomen met http://www.freeski-experience.com/ en gaan misschien daar ook mee een freeride/hike offpiste training trip mee maken dus misschien vinden we dan nog wel nieuwe plekken, zal ze dan zeker even hier weer plaatsen.
  • Karst
    Advanced
    Karst op 6 januari 2011 · 19:49
    yoww,
    Les mines d'or is goed en erg gunstig als je uit avoriaz komt: Neem lift naar col du fornet, 50meter hike, dan drop-in... vallei volgen tot dorpje, daar bus terug naar Morzine. Neem een fondue setje mee, kan je bij een bergmeertje heerlijk in zon picknicken!
    Safety note: er zijn wat linke travers stukken op zowel noord als zuid kanten,...
    Vanuit col du fornet kun je ook richting champery (maar moet je toch kennen, zitten wat drops aan kant van dents blanches / Barme , goed voor tourski dagen).

Tree runs, La foilleuse in Morgins alles alles alles is goed! (misch zie ik je daar, dat is mijn spot!)

t de l'au = leuk, maar kort.
    Tip: pierre plat, is een stuk langer (kun je zien vanuit les mosettes)... ff aan een local vragen, pierre plat is nl een roepnaam.

Pt de Verzaz (tussen avoriaz en crosets): zeker goed. hike moet je wel stevig in je schoenen staan...

Have fun. ik ben er weer ein januari, en eind feb...
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 7 januari 2011 · 15:07
    als het slecht weer is zijn de bossen bij morgins een goede optie. Vanaf de top bij les crosettes loop een heel lang pad tot aan de dallift van morgins. In principe is de hele wand waar het pad langs loopt bedekt met bossen waar je vrijwel overal doorheen kan. Soms wel dat aan de dichte kant maar er zitten ook mooie open stukken in, en het voordeel is dat je altijd op het pad uitkomt.

pas alleen op vanuit de kom links van pointes de l'eau. die kom is heel mooi maar je moet echt de route door het bos weten anders kom je in een geul terecht.

Verder inderdaad pierre plat, maar pas op voor het lawine gevaar. Op lines heb ik ooit nog een mooie secret gezet richting het dal van champery

• paulski
    Expert
    paulski op 7 januari 2011 · 16:21
    Ben in de kerst geweest en heb wat beeldmateriaal van mezelf en vriendin voor je om in de stemming te komen.
    of zoek of vimeo "powder is champoussin" (dorpje in de buurt)

De lijnen op het laatst zijn bij point de l'ou
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 7 januari 2011 · 16:40
    ^ Vette film hoor!
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 7 januari 2011 · 17:24
    Da's best klote, je ski verliezen op ongeveer 1:00 in dat couloirtje...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • paulski
    Expert
    paulski op 7 januari 2011 · 18:06
    ja was het zeker, dit is naast "de zwitserse muur" een grappig detail was dat er op hetzelfde moment een enorme staublawine naar beneden knalde zo'n 100 meter naast me, maar ik had alleen maar oog voor mijn verloren ski..
  • Karst
    Advanced
    Karst op 7 januari 2011 · 19:45
    nice, i like, my home spots...

3:43 ..landing platter dan je denkt.... in mn eerste seizoen daar lullig gevallen: resultaat, bezoekje aan ziekenhuis!

Smile! Your ridin' pow!!!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 januari 2011 · 22:43
    rechter kant of linkerkant  van dat kuilenveld?
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 10 januari 2011 · 11:31
    Je bedoelt bossen in Chatel? In Morgins heb je volgens mij alleen paden om te volgen...?
    Live to the extreme
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 11 januari 2011 · 07:42
    Hoop voor je dat de sneeuw beetje doorzet. Afgelopen weekend was er buiten de pistes bijna niet naar de dalen te komen. Tenzij je van modder- of waterskien houdt.
    Nog gespeurd voor een goede line door de bomen heen maar was echt te weinig wat er lag na alle regen.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 11 januari 2011 · 08:43
    de week daarvoor was ook alles al verijsd, verwaaid of verspoord.
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 11 januari 2011 · 12:57
    Het is naar mijn weten nu goed aan het sneeuwen in de alpen. En ik heb nog een paar weken 😃

Ik heb overigens bij E.S.F. Avoriaz een afspraak kunnen maken met ene Hervé. Hij is gids en spreekt engels en geeft voor 350€/dag voor 6 (max) riders een offpiste clinic. Eerst theorie en daarna samen met hem de bergen in om een paar offpiste runs te doen. Hieronder zijn gegevens voor als iemand anders ook een afspraak wilt maken.

MONITEUR DE SKI / SNOWBOARD, École du Ski Français AVORIAZ, Tél : 04.50.79.22.63 Mob : 06.70.63.49.22
    of zijn email adres: herve.co@wanadoo.fr

Ik ga de andere tips ook even uitprinten en met kaartje kijken waar wat is 😃
  • cindy
    Tourist
    cindy op 12 januari 2011 · 22:18
    Ik zag het nog niet staan maar de locals in Chatel raden La Leche aan, ik ben een paar keer door een aantal bevriende skileraren meegenomen. Dit is een super mooie kom, maar niet heel erg lang. Ik heb even voor je gegoogled of er een beschrijving is hoe je er komt: La Leche, Linga Chatel - this is probably one of the most famous off piste areas in Chatel. At the top of the Linga piste, traverse right (above the blue run) keeping high. This eventually takes you over the shoulder and into an excellent powder bowl. Pick you route down, and at the bottom take the track which is over to the left. Rather conveniently this pops you out of the trees at the bottom of a drag lift.

En dan zijn er nog een aantal mooie routes in Avoriaz neem dan de stoeltjeslift Lac Intrets boven aan naar rechts richting zwarte piste Coupe du Monde, maar in plaats van hier rechts naar beneden te gaan kan je op links een route nemen, uiteindelijk kom je uit in Les Prodains. Bij weinig sneeuw oppassen op de bospaadjes die zich in het lagere gedeelte bevinden.

Take care!
    Cindy
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 13 januari 2011 · 06:19

Je bedoelt bossen in Chatel? In Morgins heb je volgens mij alleen paden om te volgen...?

Zeker niet! Morgins heeft plenty bossen waar je kan rijden!
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 13 januari 2011 · 10:57

[quote author=gideonp link=topic=2199.msg30760#msg30760 date=1294655477]

[/quote]

Echt? Show me! Nu ben ik wel benieuwd! Want volgens mij heeft Morgins veel bos, maar ook waar je echt goed doorheen kan skien zonder elke minuut te moeten stoppen?

En de kom.... die is bekend ja. Uitkijken voor sneeuw die boven je hoofd aan de top van deze kom kan hangen.
    Live to the extreme
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 15 januari 2011 · 17:25

[quote author=jelmer link=topic=2199.msg31027#msg31027 date=1294895972]

[/quote]

Echt? Show me! Nu ben ik wel benieuwd! Want volgens mij heeft Morgins veel bos, maar ook waar je echt goed doorheen kan skien zonder elke minuut te moeten stoppen?

En de kom.... die is bekend ja. Uitkijken voor sneeuw die boven je hoofd aan de top van deze kom kan hangen.
    [/quote]

Een goed entrypunt is bovenaan de combes sleeplift bij morgins en oa. haverwege de alternatieve route voor de foilleuse. Verder natuurlijk de 2 kommen bij crosets en champoussin. Skiërs rechts van de foilleuse zijn ook nog mogelijkheden..
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 15 januari 2011 · 18:37

[quote author=gideonp link=topic=2199.msg31031#msg31031 date=1294912667]
    [quote author=jelmer link=topic=2199.msg31027#msg31027 date=1294895972]

[/quote]

[/quote]

Een goed entrypunt is bovenaan de combes sleeplift bij morgins en oa. haverwege de alternatieve route voor de foilleuse. Verder natuurlijk de 2 kommen bij crosets en champoussin. Skiërs rechts van de foilleuse zijn ook nog mogelijkheden..
    [/quote]

Ah die ja  ;D. Die zijn wel grappig! Bedoel je bovenaan de combes over de top heen, door de bossen en dan kom je uiteindelijk op een blauw pad terecht ??
    Live to the extreme
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 16 januari 2011 · 10:32
    ik kan het mis hebben maar dan moet je toch nog altijd dat t#$@ng lange pad af ? dat lijkt op stukken wel op lopen (veel tourskiers ook die daarlangs omhoog komen) dat vindt ik dus weer het nadeel van die route.
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 16 januari 2011 · 15:55
    Ja klopt dat *&😉@!$^&^!@#%$&*!@^ pad  ;D
    Live to the extreme
  • jeroenvh
    Beginner
    jeroenvh op 17 januari 2011 · 11:33
    Ik heb niet alle reacties gelezen (dus er zullen vast wel dubbelingen inzitten) maar ga zelf in februari ook naar PDS (Les Crosets) en had het volgende al verzameld, welke ik natuurlijk graag deel met jullie:

there is a black run in morzine called Chammosiere I think from the top of that if you go down about a 1/8th the way down the is a massive section of beautiful off pistes running parralell with the black run which usually has a nice dump of pow.

there's some great trees on top of the super morzine. They're avalanche safe but they are pretty tightly packed so the risk from tree-wells is a bit more. To get in to them, start heading down 'tetris', cross over 'zores' and then dive off into the trees on your left. Make up your own line down through them and you'll come across a cross country ski track. Cross over that and keep going and you'll come back out on tetris taking you straight back to the chair lift to do it all again. If you search on the videos section for 'front flip in to the trees' you'll see the start of it. That's the only one I'm giving up today. edit: be careful on chamossiere, it can be quite prone to sliding in the bowl that you've mentioned. Just use your head before going (applies to any off-piste though!)

satallite was a favorite over the winter - nothing crazy, but a really nice powder field on a good day, and super easy to get to! Head out of the Linderets bowl in Avoriaz on the Chaux Fleurie lift (towards Chatel) head left at the top and hike up (about 10 mins) to the peak in front of you. then you can drop back into Linderets and down through Goat Village and on to Ardents. And go exploring around Chatel,(up Super Chatel Lift) saw loads of stuff that looked great fun over there, but never went to play there! oh, and Happy Valley! the PDS is massive, so you'll find some fun stuff easily enough!

There's loads of amazing off piste in the PDS. Happy Valley and Hidden Valley are both in the Chatel/ Pre La Joux sector of the Portes Du Soleil, whether they are safe or not depends entirely on the snow conditions, your ability, the weather etc. We live in Chatel so ride that area a lot but we're not daft about when and where we go, and you shouldn't be too. If you don't know the area get a guide, not only will they be able to advise on safety but they'll take you to the best parts anyway, it's money well spent.

i can confurm what fijit with happy fally and hidden vally but its abit of mission to get there but worth every second becasue its normally got fresh traks even a day after fresh snow its got long open powder fields with a few nice cliff drops even a beginner could have fun with, and is very safe, if you want trees i always liked star wars if you go to the top of the small snowboard park and ride past the top of the park there is a small 4-5 foot drop into heaven on the right but keep to the left otherwise you could hit a small cliff but then have to walk out be there done that haha but there is loads if you look for it............

happy valley is the area between the cornebois and les combes lifts, at the top of the pre-la-joux lift in Chatel

Avoriazprobably offers the biggest area for easy access off piste fortunately this high altitude play area is easily reached from Morzine. Taka the Super Morzine and Zore lifts and traverse over in around half an hour. Alternatively use the bus or car and access the area via Prodains téléphérique. Once in Avoriaz take the Express Lac Intrets to the top of the Hauts Forts and descend towards the Secteur Chavanetteusing the Bleue du Lac, ensuring you explore the little stashes to either side of the piste. Follow the Aller Chavanette down through the tunnel and you’ll reach the foot of the Secteur Chavanette with a choice of two lifts to access the top; Express Choucas and Express du Fornet. The latter lift takes you up above the Canyon du Pschott Snowzone. This is a large un-pisted area characterised by multiple canyons, natural half pipes, cliff drops and kickers. It is one of the best areas to head for after a big dump of snow as the variety of terrain is immense and despite it sitting right in front of everyone on the lift does take some time during the day to become tracked out. The multiple lines down this area all converge on the aforementioned lifts making multiple runs easy. The Express Choucas provides access to similar terrain on the opposite side of the bowl and again the multiple lines drop you down to the two lifts at the bottom. The latter has less potential to run you down into a big cliff drop if you lose your bearing but is demanding none the less.

To finish off your day in the Secteur Chavanette take the Express du Fornet and head a little further afield to the Vallée de la Manche. Watch out for the warning signs at the top indicating you are headed into a totally un-patrolled area and are therefore operating at your own risk. The traverse will be obvious, before dropping into the canyon du Pschott bare left and drop over the low saddle to enter the valley. This will give you access to a huge powder field with a huge drop affording plenty of chances to put in the powder eights or big GS style turns complete with rooster tails. Just keep on following the obvious valley route past the old chalet building and onwards to the head of the valley road. If there is sufficient base then it is possible to ski all the way back down to Morzine all though this does involve a little bit of poling. For anybody not up for that and any snowboarders then catch the new bus service back to town. Un-fortunately the latter has prompted an increase in the popularity of the valley but still it’s not one to miss.

Secteur Linderets sits adjacent to Avoriaz and the Fornet valley. Lower down this valley the drop under the Col de Bassachaux is accessed from the TS Chaux Fleurie. Drop straight under and to the left of the lift line along multiple lines passing through the trees and into the little, and some not so little, cliffs at the end of the run near the foot of the lift stations.

Higher up the Linderets valley, accessed via the Express Mossettes lift drop straight under the lift line for a long section of natural features where, drops ins, wall rides and lickers abound. The section is marked on the lift as La Frontalière Snowzone but receives fairly light use as a function of its demanding nature. Alternatively drop down a little ways from the Mossettes lift station towards the Les Cases run and as soon as the fence runs out drop the edge and traverse back towards the lift line. This is a great big hump of mountain dropping all the way to the Les Cases blue for a return journey to the Express Mossettes lift. On the opposite side of the valley the TS Cubore lifts you up to the ridge line whereby you can traverse along as required before dropping down again to the Les Cases blue.

Les Gets’best area for off piste is the Chavannes bowl sitting under the peaks of Le Ranfoilly and La Rosta. The five lifts servicing this area offers multiple off piste tracks between the abundance of red, blue and black runs in the bowl. The off piste options are clear from the lift but the area is big and does take a little while to become fully tracked out. Once the more open spaces have been used up you’ll need to go exploring in the trees but don’t worry as there is little chance of getting too lost, all routes lead back to the lifts.

Descend off the Ranfoilly peak drop into the small bowl to the skiers’ right before you get as far as joining the blue Gentiane piste. The bowl funnels tighter between the trees but offers multiple lines eventually depositing you on the Tetras red run and onward to the Choucas leading to the Grand Pre for a retour Morzine.

Morzine and the wider Portes du Soleilski area abounds with easy lift accessed off piste. Above Morzine sit the Nyon and Chamossière ski peaks, the high points of the local ski area. These offer lift accessed off piste saving the necessity to hike for hours. Firstly Nyon reached via the TS de la Pointe, has a multitude of lines down the face of the mountain in between the pisted runs. It’s easy to venture as little or as far as your experience allows. To the far skiers right is the ridge line demarcating the Vallée de la Manche, don’t go over the edge as you will very quickly find yourself on the valley floor and you will not have covered the distance on your skis! But don’t worry too much the edge is marked out with denser trees a little tight for skiing anyway. To skiers left the face of Nyon can be accessed cutting off the Aigle rouge piste at the first switchback and traversing to the weather station. This takes you over the bowls ridge line and allows you to drop down to the Chamossière valley on a variety of lines depending upon how far you traverse.

Secondly Chamossière accessed via the TS des Têtes express chair lift prior to the old school TS Chamossière has a perfect un-pisted bowl to skiers right. Take the traverse from the lift station over the small ridge above the avalanche cannon and drop into the bowl. Traverse as far as required and pick your line down emerging at the foot of the TS Chamossière lift for a repeat performance. The bowl does get tracked pretty quickly but it is a big area and you’ll be able to get multiple runs down before the snow loses its appeal. For those willing to hike a little a greater drop can be achieved by hiking along the ridge line above the Chamossière bowl and dropping in before the Pointe d’Angolon peak. This will gain you many vertical meters before you hit the lower traverse as described above. Due in no small part to the hike this upper bowl area remains untracked far longer than the easy access lower half. In fact the snow conditions will have deteriorated due to weather conditions far before it becomes overly tracked.

The Arbisred from Chamossière offers a number of off piste options to both the right and left of the piste as does the drop down the black Creux run. For the former the run to the skiers’ right offers the chance to traverse along the ridge line separating the red and black runs and ultimately drops out near where the Blanchots red and blue Choucas join by the drag lift. Take the latter and you return to the bottom of the TS Chamossière for another run or alternatively drop down to the Grand Pre on the Choucas and move on to Les Gets or head for home.
    If we humans are to be defined by anything, it is our curiosity
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 1 februari 2011 · 09:04
    Nogmaals Bedankt voor alle reacties, a.s. vrijdag gaan we naar Avoriaz. We gaan met groep van 23 man dus zal sowieso wel goed weekje woorden. Helaas voorspellen ze geen verse sneeuw, maar misschien slaat het nog om 😃.

En denkt iemand dat je na 3a 4 weken zonder sneeuwval met touren nog wat vers kan vinden? We wilden misschien met gids een dag gaan touren, maar vraag me af of het wel zin heeft als er er zoveel weken niets gevallen is..

• karel
    Tourist
    karel op 1 februari 2011 · 10:03
    Hey Thaisie, ga je nou naar Avoriaz of naar Les Arcs? In je sig staat dat je www.sickriders.com organiseert...keek net ff, 4feb2011 naar Les Arcs staat daar, ga je zelf niet mee dan?
  • powderzone
    Tourist
    powderzone op 1 februari 2011 · 10:09
    Ik heb vorige week de restjes opgemaakt, dus hoop dat er nog wat vers valt voor je de komende tijd.
    😃

• thaisie
    Beginner
    thaisie op 1 februari 2011 · 13:45
    @karel lang verhaal.. Maar gaan uiteindelijk naar Avoriaz.. Heb de site even geupdate/aangepast 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro