scheppentest.. aii.

• jriph
    Tourist
    jriph op 13 januari 2011 · 12:54
    Wellicht al een keer langs geweest maar wel absurd eigenlijk. Je zou toch denken dat als je een iets op de markt brengt je iets gaat testen. Het is niet dat je een high tech test rig nodig hebt:een paar jokers met sterke armen en een hoop taaie sneeuw en een simpele opdracht.. graaf een gat en probeer de schepjes stuk te maken. http://www.americanavalancheassociation.org/tar/TAR27_3_LoRes.pdf... pagina 28. Dus hoewel er steeds volop discussie is over multiple burrials en goed je die kan vinden met je LVG/ARVA/Beeper, wel of geen avalung etc. Maar dan blijkt dat een hoop scheppen het uitgraven van meerdere personen niet zouden overleven.. en dit zijn dan nog de metalen varianten. Helemaal aan gort , gebroken, verbogen .. niet meer bruikbaar als schep. Blijkt een Voile Telepro T6 (een van de drie die het wel blijven doen) bij Telemark pyrenees 49 euro te kosten.. tjah. Zeg dit dus aan je buddy want dan heb je er nog het meeste aan  ;D
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 13 januari 2011 · 19:37
    inderdaad ai.

dus na hoeveel sneeuwprofielen uitgraven, moet je je schep preventief vervangen?
    Verkopen aan een zandsculptuur artiest?
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 14 januari 2011 · 13:34
    Ik brak een Burton [Ak] schep bij het maken van een poeder kicker.

Maar het is wel handig om te weten welke schep betrouwbaar is. Moet er niet aan denken dat je iemand uit wil graven en je schep begeeft het.
    It's always snowing somewhere
  • Echo
    Advanced
    Echo op 3 februari 2011 · 10:38
    Sowwwwwww, dit zet me inderdaad wel even aan het denken......ik wist wel dat er "mindere" (lees kunststof) scheppen verkocht werden, maar deze test..... ??? Ik ga me maar eens even beraden op mijn volgende aankoop....... :-\

Zouden ze voor scheppen/sonde's trouwens ook niet eens een ISO/NEN/TUV of weet ik veel wat voor keuring in moeten voeren?
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 februari 2011 · 19:26
    Volgens mij lees ik ook dat het gaat om het uitgraven op een diepte van 2 meter. Ik kan me idd voorstellen dat dan na een aantal succesvolle uitgraafacties een scheppie het loodje legt. meervoudige begraving en allemaal 2 meter is echt extreem. Maar aan de andere kant is het goed om te weten welke scheppen deze marteling wel goed overleven.

SPAM met zijn strandscheppie.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 februari 2011 · 19:34
    Test is overigens uitgevoerd door testers met skischoenen aan.. dat is bij 'ons snowboarders' dus een heel ander verhaal... onze luchtige zooltjes zullen er iets langer over doen om een slachtoffer uit te graven... maar de scheppen zullen er minder onder lijden 😉
    May the powder be with you.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 3 februari 2011 · 19:37
    Ja luister, ik ga toch zeker niet mijn mooie skischoenen beschadigen door op zo'n scherp randje te trappen? Ik hoop maar dat er dan wat snowboarders in de groep zitten  😀
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 februari 2011 · 19:46
    Ik zie een gat in de markt: rubberslofjes om over je skischoenen te doen voor het uitgraven.  8)

Maar eh, ik heb een schep met een korte steel. Ik zie mijzelf niet de schep met mijn voet de sneeuw in trappen. Wat moet mijn rug daar wel niet van denken. :-\ Andere scheppen hebben een steel die twee keer zo lang is, maar of dat afdoende is  ???

Komende trip maar weer eens wat oefenen met de schep en zien wat het effectiefst is.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 februari 2011 · 21:23
    Zat ik ook aan te denken. Gewoon een keer oefenen op een uitgedoofde kegel om het scheppen in V vorm te ervaren en te oefenen. Alleen heeft dat eigenlijk alleen zin als je minimaal met 3 a 4 man bent.

Zit dit onderdeel in een van de SSC trainingen? Bij L1 heb ik het niet gehad. Daar hebben we alleen tot op ons tandvlees gepieperd en geprikt ;D
  • Spider
    Tourist
    Spider op 3 februari 2011 · 22:37
    goed om een keer te zien..iddd aaii
    Better to burn out, then to fade away.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 4 februari 2011 · 08:19

Zat ik ook aan te denken. Gewoon een keer oefenen op een uitgedoofde kegel om het scheppen in V vorm te ervaren en te oefenen. Alleen heeft dat eigenlijk alleen zin als je minimaal met 3 a 4 man bent.

Zit dit onderdeel in een van de SSC trainingen? Bij L1 heb ik het niet gehad. Daar hebben we alleen tot op ons tandvlees gepieperd en geprikt ;D

Vorig jaar in Disentis moesten we scheppen op de parkeerplaats in geshovelde sneeuw...ik had niet verwacht dat het zo tegen zou vallen!
    WeRookie
  • karel
    Tourist
    karel op 4 februari 2011 · 10:58
    ja.. had ik nog niet bij stil gestaan, maar sneeuw van een lawine is natuurlijk samengeperst en niet te vergelijken met neergedwarrelde vlokjes.. Zomaar midden op de berg gaan graven om je schepje eens te proberen heeft dus geen zin. Graven in een berg geshovelde sneeuw komt dan dichter in de buurt, dan is de sneeuw ook samengeperst...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 februari 2011 · 11:20
    Ik vraag me af hoe representatief deze test daadwerkelijk is.

Mijns inziens is het experiment zoals beschreven erg moeilijk te reproduceren.
    http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/print/78-87%20%28z...
    1) wat is de hardheid van de sneeuw in de test en hoe staat dat tegenover praktijksituaties
    2) in hoeverre worden de scheppen correct gebruikt en hetzelfde belast door alle deelnemers aan de test

Natuurlijk is het belangrijk dat een product in de praktijk gewoon goed werkt, maar om verschillende produkten onderling te vergelijken is denk ik een andere opzet van het experiment nodig:
    1) sneeuwpreparaten met verschillende hardheden
    2) scheppen daarin steken en dan allemaal in zelfde richting belasten en kijken wat effect daarvan is
    3) eventueel insteekdiepte varieren
    4) meten bij welke torsie evt. plastische deformatie optreedt aan steel of blad
    5) in plaats van met de voet stampen op bovenrand blad, een massa met steeds dezelfde snelheid erop laten vallen
    6) etc. etc.

Pas op een dergelijke manier kun je produkten eerlijk met elkaar vergelijken.

Dat bepaalde fabrikanten niet blij zijn met zo'n test is logisch, maar ik vind het commentaar van de firma's Pieps en Ortovox eigenlijk best wel terecht:
    http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/statements/PIEPS-S...
    http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/statements/Stellun...

Anyway, ik zet wel vaker mijn twijfels bij experimenten beschreven in Berg und Steigen, maar vind het desondanks een gaaf blad. Het zet jezelf aan het denken en je hoeft het natuurlijk niet overal mee eens te zijn. In wetenschappelijke publicaties vindt vaak "peer review" plaats. Voordat een manuscript over een bepaald onderzoek gepubliceerd wordt, wordt het eerst door een aantal referee's uit het desbetreffende vakgebied gelezen en beoordeeld: er worden kritische vragen gesteld die door de auteurs "goed" beantwoord moeten worden. Dit is iets dat ik bij een experiment zoals dit toch wel mis. De auteurs hoeven weinig redelijk verantwoording over hun experiment af te leggen, maar hebben met hun conclusies wel heel veel invloed, zelfs op de leden van wePowder... Gewoon iets om in je achterhoofd te houden als je dit soort onderzoeken leest. 😉
  • Easy
    Advanced
    Easy op 4 februari 2011 · 11:55
    Wel shocking😮 , dat die dingen zo eenvoudig kapot gaan. Het lijkt mij dat dit voor de fabrikanten geen nieuws is (die krijgen toch feedback van hun klanten?), kennelijk vinden ze het geen prioriteit. Mijn indruk is wel dat het met de voet aantrappen veel schade veroorzaakt. Logisch, want je kan aan de meeste scheppen al zien dat ze daar niet voor ontworpen zijn (geen versterking van de bovenrand en een vorm waar je niet makkelijk je schoen op zet).

Is een Voile Telepack dezelfde schep als een Vaude Backcountry Pro (deze schep heb ik zelf)? In de tests komen nl. helemaal geen scheppen van Vaude voor en als ik online foto's bekijk zie ik behalve de merknaam en kleuren geen verschillen? De spec's lijken ook hetzelfde (gewicht en afmetingen)?

@ Erwin: het zijn dan geen wetenschappelijke onderzoeken, maar we praten hier ook niet om het testen/onderzoeken van een natuurkundig principe o.i.d.! Deze gear dient gewoon "hufterproof" te zijn en onder alle omstandigheden te werken. Als er echt iemand is begraven heb je al genoeg dingen aan je hoofd, dan ga je niet uitkijken dat je niet meer dan een bepaald aantal N/mm^2 onder een bepaalde hoek mag uitoefenen om je schep heel te houden ...
    Built for Speed
  • karel
    Tourist
    karel op 4 februari 2011 · 12:25

Deze gear dient gewoon "hufterproof" te zijn en onder alle omstandigheden te werken. Als er echt iemand is begraven heb je al genoeg dingen aan je hoofd, dan ga je niet uitkijken dat je niet meer dan een bepaald aantal N/mm^2 onder een bepaalde hoek mag uitoefenen om je schep heel te houden ...

Blijkbaar is het dat niet, dus het is belangrijk dat je wel weet hoe je je schep heel moet houden.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 februari 2011 · 12:32
    @Easy: zoals ik al schreef stel ik ook voorop dat de scheppen in de praktijk werken. Alleen de vraag is "wat is die praktijk?" Is dat inderdaad de praktijk zoals in dit experiment, of de praktijk uit de reeds uitgevoerde tests door fabrikanten? Of is dat mijn eigen praktijk met een grote groep freeriders een middag scheppen in een lawinekegel zonder ook maar 1 schep te hebben zien sneuvelen? Iets onder alle omstandigheden hufterproof maken is m.i. onmogelijk als je het ook nog compact en draagbaar wilt houden. En wat zijn dan weer "alle" omstandigheden en hoever gaat "hufterproof".

Natuurlijk is het belangrijk dat een product in de praktijk gewoon goed werkt, maar om verschillende produkten onderling te vergelijken is denk ik een andere opzet van het experiment nodig:

Natuurlijk kun je tijdens het scheppen niet bezig zijn met de maximale belastingswaarde van de schep. Maar om ze onderling eerlijk te vergelijken moet je wel iedere schep op dezelfde manier belasten; net zoals wordt gedaan bij het testen van bijvoorbeeld karabiners voor het klimmen. Ben het niet met je eens als je zegt dat het hier niet gaat om het testen van een natuurkundig principe. Weten hoever je kan gaan met het belasten van een schep heeft wel degelijk te maken met natuurkundige principes.

Zou erg gaaf zijn als iemand (hier?) zin had de scheppen te modelleren in bijvoorbeeld FEMLAB en dan te kijken of experimentele resultaten te verklaren zijn. 😀
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 4 februari 2011 · 13:47
    Hier gaat de oude tuinman in mij toch een beetje van steigeren, namelijk: als je een lompe l#l bent, krijg je elke schep kapot. En dat gold al bij houten scheppen met een gesmeed stalen blad bij het aanleggen van tuinen. Dus ik begin niet eens over lichte alu schepjes. Tuurlijk krijg je die met een beetje lomp gedrag kapot! Daarom moet je ook oefenen met scheppen en de juiste techniek gebruiken (er bestaat dus zoiets als scheptechniek). Met de juiste techniek trap je namelijk niet op het blad van je schep, want dat kost veel te veel tijd en energie...

Wat mij betreft kan die test zo op de brandstapel, hij bewijst helemaal niets. De drie scheppen die heel zijn gebleven hebben ze gewoon niet hard genoeg misbruikt...
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • poling
    Beginner
    poling op 4 februari 2011 · 14:09
    ben het in principe wel mee eens. daarnaast is het natuurlijk wel zo dat veel scheppen kapot gingen tijdens de test en die andere niet. zeg toch wel iets....niet?
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 4 februari 2011 · 14:48

is het natuurlijk wel zo dat veel scheppen kapot gingen tijdens de test en die andere niet. zeg toch wel iets....niet?

Mjaah, bewijst niet zoveel vind ik. Bewijst misschien dat ze die niet hard genoeg hebben mishandeld. 😃
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 4 februari 2011 · 18:28
    als je de zaak hebt uitgegraven dan mag ie kapot zijn...  😉
    Better to burn out, then to fade away.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 5 februari 2011 · 00:47
    Als alles was gesneuveld was ik het er misschien mee eens geweest, maar de scheppen van G3 en voile bleven heel. Hoewel het niet wetenschappelijk genormeerd is denk ik dat ze alle scheppen behoorlijk misbruikt hebben. Ik stel overigens ook niet voor dat er een auto overheen moet kunnen rijden o.i.d.; maar lomp schepwerk in harde sneeuw mag in mijn ogen niet dergelijke schade aanrichten. Als ik op de foto's zie hoe die schepbladen knikken en verbuigen; is mijn eerste impressie (vanuit mijn werktuigbouwkundige kennis) dat deze producten gewoon slecht ontworpen zijn!

Uiteraard is alles kapot te krijgen, maar een aantal van deze schepjes lijkt makkelijker te buigen dan een koekenpan van 3 euro (dat zeg ik omdat er in mijn gedachte youtube/tv beelden opduiken van mensen die met groot gemak met de hand een dunne koekenpan ombuigen en zichzelf dan heel wat vinden ... eh ..  :😃 ... back to earth!).  😀

Sinds wanneer hechten wepowderaars zoveel waarde aan "wetenschappelijke" correctheid? Een skitest is ook een persoonlijke bevinding (extreem subjectief!)? En als er een paar lui last hebben van pre-release of speling, zijn we het er ook unaniem over eens dat zo'n binding slecht is? ???
    Built for Speed
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 5 februari 2011 · 08:12
    Bij het graven in de shovelsneeuw in Disentis heb ik proefondervindelijk kunnen constateren dat mijn hippe BD schep al licht begon te vervormen. We hebben daar niet eens lang of veel geschept ofzo, in mijn herinnering stonden Opa en Maarten ons nog aardig op te jutten omdat we in de sneeuw stonden te "aaien"  😀
    Ik kan me dus voorstellen dat bij een serieuzere test meerdere scheppen er de brui aan geven.

Waarschijnlijk is het erg afhankelijk van het soort sneeuw/lawine waar je in moet scheppen, schone gecomprimeerde poeder zal niet veel problemen opleveren behalve dan dat je je blad kan knikken bij een verkeerde hefboom beweging met teveel sneeuw.
    Kom je daarentegen in 'vuile' sneeuw met keien en takken (of parkeerplaats shovelsneeuw) dan heb ik het idee dat het wel eens anders uit kan pakken.

De wetenschappelijke correctheid? mmmm... tja een binding is over het algemeen geen livesaver, een schep wel.
    Ik heb het!: Pieperfest + een paar ton gecomprimeerde vuile sneeuw + een hoop schepfabrikanten!  😉
    WeRookie
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 6 februari 2011 · 07:44
    Kan Opa mooi de hele middag scheppen!
    No risk, no fun...No limit, no life
  • doov
    Advanced
    doov op 6 februari 2011 · 12:28
    Gewoon scheppencontest naast het pieperfest, zeg ik.  Met mooie prijsjes natuurlijk.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 6 februari 2011 · 12:37
    Hmm, ben benieuwd wie de winnaar wordt in de categorie "opscheppen"....... en dan heb ik het niet over eten  😀
  • Opa
    Advanced
    Opa op 21 februari 2011 · 12:53
    Uiteraard zullen al uw suggesties weer zorgvuldig in overweging worden genomen!  😉
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 21 april 2011 · 17:47
    Niet lullig, maar ik trap nooit op de bovenkant van m'n schep denk ik (ik zou best fout kunnen zitten, maar ik kan het me niet herinneren). Als ik training heb zit ik eigenlijk altijd op m'n knieën, kan je veel meer kracht zetten (hoef je niet te bukken) en kan je meteen je sneeuw naar achter gooien (waar de rest van je team het wegschoffeld). Efficienter en beter voor je schep.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 21 april 2011 · 21:34
    Heb je tijdens die training dan ook een test op een echte lawine kegel?  Het schijnt dat die brokken best hard kunnen zijn.
  • doov
    Advanced
    doov op 22 april 2011 · 17:43
    Ik heb begrepen dat Opa en Maarten bij 1 van de laatste trainingen de cursisten in een berg aangeschoven sneeuw hebben laten scheppen. Dat bleek een stuk zwaarder dan scheppen in de maagdelijke pow.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 april 2011 · 21:38
    Of het wetenschappelijk bewezen is of niet, feit blijft dat als je een willekeurig stel lompe boeren een aantal scheppen geeft en ze lekker in de sneeuw laat spelen, het overgrote deel dit niet overleefd. En als je in je sneeuwgrotje zit, en je vrienden lopen met een losse steel en een gebogen blad te klooien ben je niet blij.

Ik had het artikel in TAR al eens gelezen, en het advies is vrij duidelijk. Ze zijn behoorlijk hard met hun oordeel, en terecht.....Alle scheppen zij eigenlijk beroerd, behalve de Voile. Omdat de prijs weinig uitmaakt, lijkt het me nogal een nuttig advies om de slechte scheppen dan gewoon links te laten liggen.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro