De grote busverbouwing

• Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 mei 2011 · 23:53
    Het is weer bijna zomer dus ben ik me alweer druk aan het voorbereiden op de komende winter. De Opel Combo is voorgoed naar een paar klimmers in belgië verhuisd en bij mij staat er nu een Renault Master 2.5 DCI L2H2 voor de deur 😃

De laatste paar dagen ben ik bezig geweest met het isoleren en inrichten van de bus. In alle hoeken en gaten zit 80mm dik glaswol met een aluminium laag aan één kant en ook is de bus voorzien van een plafond met glaswol isolatie. Onder de bodemplaat ligt een rol bubbeltjesfolie met aan 2 kanten een laag aluminium.

Vervolgens ben ik begonnen met de inbouw. Het zit gedeelte biedt plaats aan zeker 7 personen met 2 banken van 1.80m dus er kan een spelletje gespeeld worden 😃 Door de tafel straks te laten zakken zal het zitgedeelte ook meteen mijn bed zijn met de royale maten 175x200 cm 😃 De banken staan op een verhoging van 25 cm zodat ski's en andere natte zooi allemaal mooi buiten de leefruimte gehouden kunnen worden.

De plannen die er nu nog liggen zijn:

- keuken maken (3 pits gasstel + spoelbak)
    - verlichting aanleggen
    - standkachel inbouwen (en ergens kopen  😉 )
    - electriciteit fixen ( huishoudaccu/omvormer/acculader/150A relais/bedrading)
    - zeil leggen op de vloer
    - inklapbare tafel maken
    - schuren/plamuren/aflakken

Mocht iemand nog wat handige dingen hebben liggen, of ergens een mooie aanbieding weten dan hou ik me aanbevolen 😃

Hieronder alvast wat foto's

• Faberge
    Tourist
    Faberge op 18 mei 2011 · 00:00
    Living the dream! Respect man, echt heel gaaf!
    Die 25cm is voor een volgend BMB projectje van je?  😉
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 18 mei 2011 · 00:05
    Goeie klus.  Denk je wel over ventilatie?

Ik neem aan dat je mbt de accu nagedacht hebt over het via een camper (volgens mij heet dat een diode brug) aansluiting het opladen te regelen. Check anders ff een Camper forum. Het kan interesant zijn om de warme lucht van de standkachel omder die dubbele vloer te laten circuleren. Goed voor het drogen van gear en indirecte verwarming is eigenlijk altijd comfortabeler. Het beste zoek je een model dat standaard op het model bus geleverd wordt en ik verwacht dat je geen warme lucht uitlaten hebt achterin dus zul je daar iets op moeten verzinnen zodat de achterruimte verwarmt kan worden. Denk qua electriciteitsverbruik ook ff aan de noodzakelijke ventilator. Let wel op met die standkachels dat je een echte hebt en niet een type dat koelwater verwarmt want dan heb je en 1 veel verlies en 2 loopt je motor accu leeg op de ventilator voor. Dus beter een separaat systeem.

Succes

PS koelkast is ook fijn ;D
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 18 mei 2011 · 00:16

Goeie klus.  Denk je wel over ventilatie?

....
    PS koelkast is ook fijn ;D

n worden. Denk qua electriciteitsverbruik ook ff aan de noodzakelijke ventilator. Let wel op met die standkachels dat je een echte hebt en niet een type dat koelwater verwarmt want dan heb je en 1 veel verlies en 2 loopt je motor accu leeg op de ventilator voor. Dus beter een separaat systeem.

Ondertussen zit ik al bijna meer op Camperforum.nl dan hier 😉 Qua electra heb ik eigenlijk gewoon exact hetzelfde plan als een camper. Een diodebrug gebruiken ze tegenwoordig niet meer zoveel volgens mij, vandaar ook een relais. Als me startaccu maar niet word leeg getrokken gaat alles goed 😃  Standkachel is inderdaad een goed punt. ik zat al te kijken naar een luchtversie, want de koelvloeistof versie krijg je echt nooit warm met een diesel in de winter. Dan moet je wel een stuk gaan rijden.

Iig bedankt voor de tips, ik zal nog is ff goed nadenken over ventilatie!

Koelkast gaat denk ik een 12v koelbox worden van me ouders, tenzij ik weer eens wat geld over heb 😉
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 18 mei 2011 · 00:21
    Gaaf project man, ziet er echt nice uit  😀
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 mei 2011 · 00:31

Standkachel is inderdaad een goed punt. ik zat al te kijken naar een luchtversie, want de koelvloeistof versie krijg je echt nooit warm met een diesel in de winter. Dan moet je wel een stuk gaan rijden.

MM-Nèèèhh, Dat hangt van de standkachel af. Er zijn diesel-fueled standkachels. Die warmen de koelvloeistof op en daarmee verwarm je, via de gewone interieurkachel, de hele hut. Het nadeel is dat ze een 'spike' qua warmte leveren. Die kachels zijn bedoeld om op een vooraf bepaald moment motorblok en interieur te hebben voorverwarmd. Ze zijn niet gemaakt om de hele handel op een comfortabel temperatuurtje te houden.

Tip: Hoe doen vrachtwagenchauffeurs dat eigenlijk?
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 18 mei 2011 · 01:07
    Met zo'n koelwater voorverwarmer verlies je relatief veel wamte als je ergens gaan kamperen. Je motorruimte is overal open en dan heb je een heel erg laag rendement. Je kunt ook kiezen voor een koelwaterversie die je aansluit op een verwarminsunit die ze in kitcars gebruiken. Of je snort een kacheltje uit een caravan op dan kun je meteen opzoek naar een koelkast op 12/230/gas. Dan ben je echt het mannetje. Voordeel van een gasgestookte verwarming is dat hij op convectie werkt dus geen mechanische ventilator nodig. Wel zorgen dat je voldoende ventilatie gaten in je dubbele bodem maakt zodat het daar ook warm wordt.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 18 mei 2011 · 06:03

Tip: Hoe doen vrachtwagenchauffeurs dat eigenlijk?

toch gewoon tegen de banden pissen ?  ;D
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • poling
    Beginner
    poling op 18 mei 2011 · 09:07
    gaaf man!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 mei 2011 · 09:53
    Niiiiice.

Enig idee wat het aan brandstof doet op de snelweg?
    White room,Pillow lines,I rule
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 mei 2011 · 10:04
    Ergens tussen de 8 en 11 liter per 100km afhankelijk van het rechtervoetje.
  • Lampie
    Tourist
    Lampie op 18 mei 2011 · 11:15
    mbt verwarming: ik heb in mijn camper beide: gasverwarming met thermostaat en standkachel op diesel. Beide werken prima, zeker in zo'n kleine ruimte als een bus (ik rij VW T4). Ik raad je aan als je nog een beetje geld hebt een vaste LPG tank te monteren voor je kachel, fornuis & evt. koelkast. Wij doen ruim een week stand alone met 8l en het is zoveel comfortabeler dan sjouwen met gastanks die je behalve in NL nergens kunt inruilen....
    Mooie klus, nu nog 4x4 monteren.... 😉
    glisseur de poudre
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 18 mei 2011 · 12:24
    Cool! Goed bezig man.
  • doov
    Advanced
    doov op 18 mei 2011 · 13:07
    Handig mannetje zo te zien.

Je kunt de camper op deze manier natuurlijk helemaal naar je zin maken, maar is het financieel ook aantrekkelijk?
    Heb geen verstand van campers, maar op marktplaats staan er zat te koop. Of ga je deze kar ook als dagelijks vervoer gebruiken?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 18 mei 2011 · 13:10
    Super vet!
    Dit is wat ik over een jaar ga doen (als ik eindelijk m'n rijbewijs heb...) in Amerika hopelijk. Gewoon een brik kopen daar en soort van opknappen en lekker de poeder achterna cruisen!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 mei 2011 · 13:31
    Lekker bezig hoor!

Ga je die ruimte tussen de banken en de 'vloer' nog als bergruimte gebruiken? Op de foto's lijken de zittingen en de achterkant redelijk dichtgespijkerd, terwijl het me toch wel een mooi plekje lijkt voor droge gear, voedsel, lijkkist, walk-in-closet, etc...

Die verwarming langs de 'skikelder' is idd een briljant idee. Een maat van me heeft op die manier een 'drooghok' in z'n camper waarin ie een kletsnat wetsuit in een uurtje kurkdroog kan stomen... Zorg wel dat die vochtige lucht ergens heen kan, anders wordt dat hout zo lelijk..
  • Steven
    Tourist
    Steven op 18 mei 2011 · 20:51
    Mooi hoor!

Ik heb een standkachel liggen, diesel, luchtverwarming. Heb ik vorig jaar op de kop getikt om in mijn eigen bus in te bouwen, maar zie daar toch vanaf, ik heb niet echt een verblijfsruimte in mijn poederjaagbus, en slapen gaat prima zoals het nu is. We moeten alleen de draadjes op de goede manier aan elkaar knopen, ik heb er verder nog niet naar gekeken.....

Met die tafel in het midden moet je in ieder geval wel leren klaverjassen natuurlijk!
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 18 mei 2011 · 22:27

Ik heb een standkachel liggen, diesel, luchtverwarming. Heb ik vorig jaar op de kop getikt om in mijn eigen bus in te bouwen, maar zie daar toch vanaf, ik heb niet echt een verblijfsruimte in mijn poederjaagbus, en slapen gaat prima zoals het nu is. We moeten alleen de draadjes op de goede manier aan elkaar knopen, ik heb er verder nog niet naar gekeken.....

Met die tafel in het midden moet je in ieder geval wel leren klaverjassen natuurlijk!

Top! ik geef je morge wel ff een belletje over de standkachel, kan ik meteen ff komen buurten 😃

Klaverjassen mag je me zeker gaan leren, ik moet toch een keer van je zoontjes kunnen winnen  :😃 ;D
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 19 mei 2011 · 09:38
    Wordt een mooi ding zo te zien. Zie trouwens dat de bus zowel verhoogd als verlengd is, kan je dan nog overal op de autotreintjes rijden?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 19 mei 2011 · 10:38

Klaverjassen mag je me zeker gaan leren, ik moet toch een keer van je zoontjes kunnen winnen  :😃 ;D

http://www.xs4all.nl/~hquist/Reglementen/Reglement.html...?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 mei 2011 · 11:16
    Gewoon of kraken?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 mei 2011 · 11:26

Een student die niet kan klaverjassen!  😋
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 19 mei 2011 · 15:34
    Ik kan alleen hoger/lager met kaarten  ;D
    It's always snowing somewhere
  • Anton
    Tourist
    Anton op 19 mei 2011 · 16:46

Gaaf hoor!
  • doov
    Advanced
    doov op 19 mei 2011 · 18:33

[quote author=Roelaano link=topic=2663.msg36608#msg36608 date=1305750471]

[/quote]

Rotterdams natuurlijk. Amsterdams is wel een erg makkelijk spelletje.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Steven
    Tourist
    Steven op 19 mei 2011 · 18:55
    Mee eens.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 19 mei 2011 · 21:46
    Vast een ontzettend vaak beantwoorde vraag maarreeeee

wrom hedde gij ei'k nie gwoon 'ne camper gekocht....?

verrekte GEK
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 19 mei 2011 · 21:56

[quote author=JaapvR link=topic=2663.msg36617#msg36617 date=1305794298]
    [quote author=Roelaano link=topic=2663.msg36608#msg36608 date=1305750471]

[/quote]

Rotterdams natuurlijk. Amsterdams is wel een erg makkelijk spelletje.
    [/quote]

Grapje zeker. Rotterdams is verrot saai. Rotterdams is een beetje de baby-versie voor mensen die niet kunnen kaarten.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 20 mei 2011 · 00:04
    Update

@ TMOZ Een camper is in de aanschaf aardig prijzig en de betaalbare versie's zijn vaak erg oud en uitgewoond. Het grote voordeel van een bus als deze is dat je alles naar je eigen ideeën kan inrichten en je daarbij ook nog een goede auto hebt waarmee je ook nog 140 kan rijden richting de Alpen 😃

@les Alpes, Treintunnels heb ik niet echt rekening mee gehouden eigenlijk, maar ik keek net ff snel op de site van de simplontunnel en daar http://mct.sbb.ch/mct/reisemarkt/services/im-zug/zuege/autoverlad-uebe... dat je bij 2.50 m hoogte maximaal 2.07m breed mag zijn. Aan beide kanten heb ik dan ongeveer 25 cm speling, dus het zou moeten kunnen 😃

En dan nu de Update  😃

Allereerst natuurlijk bedankt voor de leuke reacties en de tips! Vandaag ben ik weer ff een dagje bezig geweest met het verder tunen van de bus:

- afwerklatjes gemaakt
    - alle hoeken geschuurd
    - scharnieren in de banken geplaatst
    - tafel met inklap poten gefixt
    - bed functie beter gamaakt
    - opbouw voor keukenblad gemaakt

• Dio
    Advanced
    Dio op 20 mei 2011 · 01:09
    Ga je morgen naar de BBQ? Ik heb nog wel een 12v/220v/300w converter liggen (nieuw in de doos) waar ik nix mee doe.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro