Gore-Tex Active Shell

• lucraak
    Advanced
    lucraak op 30 augustus 2011 路 12:14
    Hi allen,

Heeft iemand van jullie al ervaring met kleding die dat redelijk nieuwe materiaal van Gore-Tex (Active Shell) heeft?
    Ik wil namelijk (nog steeds) een jas kopen die ik zomer en winter kan gebruiken (alleen een buitenlaag dus, geen isolatie). In de zomer voor het hiken, in de winter voor ski脙芦n en wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt dat het perfecte materiaal voor dit soort wensen maar ik ben op zoek naar ervaringen van gebruikers in plaats van promo praatjes van fabrikanten 馃槈
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 augustus 2011 路 12:57
    ik heb zo'n super dun ding van Peak en ik vind het ideaal: het is het hele jaar door mn regenjas, windjack, het gaat superklein opgevouwen mee in de rugzak als addition to softshell, bij april skien alleen maar die.

Maar alleen dat als skijack is te koud.  Dus je moet dan wel isolatie lagen erbij kopen.  Of gewoon je oude dikke jack niet weggooien.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 30 augustus 2011 路 19:45
    skiester bedoel jij niet paclite van goretex. Dat isinderdaad mooi spul, maar dan moet je je lagen wel anders managen!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 30 augustus 2011 路 19:57
    Is de active shell de allernieuwste shell? Die nog beter is dan de Pro shell?? Paclite moet je iig niet hebben, dat slijt te snel met actief rugzakken dragen..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 augustus 2011 路 23:39

skiester bedoel jij niet paclite van goretex. Dat isinderdaad mooi spul, maar dan moet je je lagen wel anders managen!

pls educate me..... 馃槂  want ik ben nu al helemaal blij met mn truitjes en mn softshells in combi hiermee.  Had veel eerder voor eeen dunne shell moeten kiezen want je bent extreem flexibel! En hoef nooit meer met mn jas open te skien (en ziet er gaaf uit!)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 31 augustus 2011 路 10:26
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 31 augustus 2011 路 16:52
    Ik heb een pro Shell en die gebruik ik zoals jij voor ogen hebt. Dus zomers als regen-/hiking-jas, en in de winter aks buitenste laag om te ski脙芦n. Dure jas maar uiteindelijk is het laagjes systeem ideaal voor al je buitensporten en goedkoper dan allemaal verschillende jassen. Ben je wel minder modieus omdat je zomers en winters met dezelfde jas loopt maar zelf geef ik daar niet zo veel om.
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 1 september 2011 路 11:04

Ik heb een pro Shell en die gebruik ik zoals jij voor ogen hebt. Dus zomers als regen-/hiking-jas, en in de winter aks buitenste laag om te ski脙芦n. Dure jas maar uiteindelijk is het laagjes systeem ideaal voor al je buitensporten en goedkoper dan allemaal verschillende jassen. Ben je wel minder modieus omdat je zomers en winters met dezelfde jas loopt maar zelf geef ik daar niet zo veel om.

Ja ik was er ook achter dat ik een pro-shell wilde maar toen zag ik dus die active shell.
    Ik wilde een Norrona Lofoten http://www.norrona.com/Products/5002-11/lofoten-gore-tex-pro-shell-jac... en zag later dat er nog een http://www.norrona.com/Products/5010-11/lofoten-gore-tex-active-shell-... was. Vooral aantrekkelijk omdat ie een stuk [s]goedkoper[/s] minder duur is. Maar vraag me dus af wat het verschil is, als het echt "beter" is dan zou het imo duurder moeten zijn dus waar zit hem dan het prijsverschil? Is dat alleen de duurzaamheid?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 september 2011 路 11:46
    Citaat:  If you want a really breathable full-weight mountain jacket that's going to be durable, then Active Shell simply isn't an option, because that's not what it's designed for,  (http://www.outdoorsmagic.com/gear-blog/active-shell-neoshell-or-barbie...)

Ofwel soft shell met een membraan voor de actieve wandelaar, nordic walker etc..
    niet duurzaam genoeg voor treeruns, alpine hikes, dagelijkse rugzakken, staalkanten.. 馃槈
    May the powder be with you.
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 1 september 2011 路 11:51
    Tnx!

Das alleen niet wat ik wilde horen 馃槈
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 september 2011 路 12:13

Tnx!

Das alleen niet wat ik wilde horen 馃槈

LOL
  • dazzle
    Tourist
    dazzle op 1 september 2011 路 16:46
    ??? @morris ; das wel erg kort door de bocht
  • coen
    Advanced
    coen op 2 september 2011 路 11:27
    Alleen geschikt voor nordic walking e.d. lijkt me idd wel wat beperkt.

Die Active Shell wordt toch wel neergezet in de markt voor de serieuze bergsporten. Kijk deze bijvoorbeeld: http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Alpha-FL-Jacket...# een jas specifiek voor Alpine Climbing. Dat is toch wel een tak van sport waar duurzaamheid ook een belangrijke rol speelt.

Ik denk dat de afweging tussen Pro Shell en Active Shell er uiteindelijk 脙漏脙漏n van ademend vermogen/gewicht vs. duurzaamheid is...

Als je veel hiked/toured is het misschien de moeite waard om voor meer ademend vermogen te gaan. Voor puur freeriden/alpien werk vind ik persoonlijk duurzaamheid en bescherming tegen de elementen belangrijker..
    Earn your turns...
  • Anton
    Tourist
    Anton op 2 september 2011 路 12:35
    Ik geloof dat je niet alles met een generiek jack / shell kan oplossen. 2 of misschien 3 jassen is het beste 馃槂

Voor de zomer heb ik een Paclite van Mountain Equipment. Ideaal compact en geweldige bescherming. Dit is ook in de winter een ideale jas voor de lichte tochtjes en familiedaagjes op de piste; dan zit hij vnl. in de rugzak. Voor de zwaardere tochten/weer in de winter en koude/natte/statische momenten heb ik een ProShell (AlphaSV) van ArcTeryx.

Minstens net zo belangrijk vindt ik de pasvorm en details van de afwerking van de jas. Pitch-zips, groooote capuchon (helm fahig) en goede ritsen; richt je dus niet uitsluitend op de shell want daarmee kan je jezelf mooie alternatieven onthouden.

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 september 2011 路 12:50

Valt wel mee toch? Gore Tex zegt hetzelfde (alleen in meer woorden)
    Over pro shell:
    GORE-TEX脗庐 Pro Shell is de optimale oplossing voor professionals en serieuze enthousiastelingen die extreem weer en zware omstandigheden gaan opzoeken. Gemaakt met de meest robuuste, extreem goed ademende, duurzaam waterdichte en winddichte laminaten.

Grootste pluspunten

Komt tegemoet aan de eisen van professionals en serieuze enthousiastelingen bij buitenactiviteiten
    Ontworpen voor gebruik onder langdurig extreme omstandigheden
    Extreem robuust, een extreem goed ademend vermogen, duurzaam waterdicht en winddicht
    Beschikbaar als 2 laags en 3 laags laminaten: 2 laags zijn soepel en voor rustig gebruik; 3 laags voor zeer intensief gebruik.

Over active shell:
    Ideaal voor elk weertype, ontwikkeld voor atleten die behoefte hebben aan bescherming en comfort bij bewegingsintensieve eendagsactiviteiten zoals trailrunning, mountain biking en speed climbing.

• dazzle
    Tourist
    dazzle op 3 september 2011 路 10:56

[quote author=dazzle link=topic=2784.msg38117#msg38117 date=1314888396]

Valt wel mee toch? Gore Tex zegt hetzelfde (alleen in meer woorden)
    Over pro shell:
    GORE-TEX脗庐 Pro Shell is de optimale oplossing voor professionals en serieuze enthousiastelingen die extreem weer en zware omstandigheden gaan opzoeken. Gemaakt met de meest robuuste, extreem goed ademende, duurzaam waterdichte en winddichte laminaten.

Grootste pluspunten

Komt tegemoet aan de eisen van professionals en serieuze enthousiastelingen bij buitenactiviteiten
    Ontworpen voor gebruik onder langdurig extreme omstandigheden
    Extreem robuust, een extreem goed ademend vermogen, duurzaam waterdicht en winddicht
    Beschikbaar als 2 laags en 3 laags laminaten: 2 laags zijn soepel en voor rustig gebruik; 3 laags voor zeer intensief gebruik.

Over active shell:
    Ideaal voor elk weertype, ontwikkeld voor atleten die behoefte hebben aan bescherming en comfort bij bewegingsintensieve eendagsactiviteiten zoals trailrunning, mountain biking en speed climbing.

[/quote]wordt zo al aardiger weg gezet, voor veel mensen een prima jasje om leuke dingen mee te doen.Gelukkig kan iedereen zelf bepalen of het iets is voor hem/haar.
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 3 september 2011 路 13:49
    Jeps, voor mij persoonlijk wordt het dan waarschijnlijk toch een pro-shell omdat ik al baalde dat mijn softshell na 1 lichte boomknuffel al twee gaten vertoonde. Ik hoop dat de pro-shell daar wat beter tegen bestand is.
    Binnenkort even wat zaakjes af om te kijken of het idd echt een te "fragiel" jasje is.
  • Arno_Laeven
    Beginner
    Arno_Laeven op 7 september 2011 路 11:03
    Allemaal marketing al die verschillen in materiaal. Ik heb al 3 jaar een paclite jasje van Arcteryx (Alpha SL volgens mij) en daar doe ik alles mee (qua buitensporten dan, alhoewel ik er ook mee naar de kroeg ga  ;D). Als het koud is een extra laagje eronder en klaar.
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 12 september 2011 路 14:00
    Jeps... eigenlijk is het ook onzin... als het wind- en waterdicht is dan is het ook prima... Packlite is wel weer een heel stuk goedkoper dan pro-shell :S
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 12 september 2011 路 15:38
    Gaat toch niks boven dit..... 馃構

Wind en waterdicht (ook van binnen naar buiten  :馃槂, en verkrijgbaar in een trendy kleur...
    And snow it is.....
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 12 september 2011 路 18:05

Wind en waterdicht (ook van binnen naar buiten  :馃槂, en verkrijgbaar in een trendy kleur...

lol
    Heeft ie ook een powder-skirt?
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 september 2011 路 18:37

[quote author=GerritA link=topic=2784.msg38481#msg38481 date=1315834733]

lol
    Heeft ie ook een powder-skirt?
    [/quote]

En modieus met zo'n baggy style pants.....of is skinny alweer in...?
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • kristof1
    Tourist
    kristof1 op 12 september 2011 路 21:25
    GTX Active shell kan je best vergelijken (qua waterkolom en ademend vermogen) met Event van Vaude.
    Kleine toelichting: GTX werkt sinds jaren met een PU coating aan de binnenzijde van alle membramen (paclite, 2-laags, proshell,....) Deze PU coating zorgt voor een vuilafstotende laag (bv. zoutkristallen door overmatig transpiren enz.)dit heeft echter als nadeel dat GTX pas begint te 'ademen' als deze coating warmte en vocht voelt (dus transpiratie), terwijl Event, mss Active Shell begint te ademen bij vocht 'tout court' Dit komt doordat de PU coating, als het ware, als een saus in de porien wordt gemengd.... Kortom: Active Shell is absoluut waterdicht, groter ademend vermogen en sterker dan Paclite ( wat een combinatie van carbon en teflon is: superlicht maar fragiel voor het 'zwaardere' werk) Vergeef me de eventuele gissingen, maar de wijn speelt ook een beetje parten.... 馃槂
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 14 september 2011 路 20:36

GTX Active shell kan je best vergelijken (qua waterkolom en ademend vermogen) met Event van Vaude.
    Kleine toelichting: GTX werkt sinds jaren met een PU coating aan de binnenzijde van alle membramen (paclite, 2-laags, proshell,....) Deze PU coating zorgt voor een vuilafstotende laag (bv. zoutkristallen door overmatig transpiren enz.)dit heeft echter als nadeel dat GTX pas begint te 'ademen' als deze coating warmte en vocht voelt (dus transpiratie), terwijl Event, mss Active Shell begint te ademen bij vocht 'tout court' Dit komt doordat de PU coating, als het ware, als een saus in de porien wordt gemengd.... Kortom: Active Shell is absoluut waterdicht, groter ademend vermogen en sterker dan Paclite ( wat een combinatie van carbon en teflon is: superlicht maar fragiel voor het 'zwaardere' werk) Vergeef me de eventuele gissingen, maar de wijn speelt ook een beetje parten.... 馃槂

Drank is me meer lief dan dat het kapot maakt  ;D
  • Anton
    Tourist
    Anton op 14 september 2011 路 21:22

....met Event van Vaude.

Event is toch niet in eigendom van Vaude? Goeie wijn? 馃槈
  • kristof1
    Tourist
    kristof1 op 17 september 2011 路 08:41
    Oei, oei, was idd wel goede wijn nu ik dit herlees  馃槈
    Sorry hoor!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 18 september 2011 路 19:33

[quote author=Vinnie link=topic=2784.msg38040#msg38040 date=1314726358]
    skiester bedoel jij niet paclite van goretex. Dat is inderdaad mooi spul, maar dan moet je je lagen wel anders managen!

pls educate me..... 馃槂  want ik ben nu al helemaal blij met mn truitjes en mn softshells in combi hiermee.  Had veel eerder voor eeen dunne shell moeten kiezen want je bent extreem flexibel! En hoef nooit meer met mn jas open te skien (en ziet er gaaf uit!)
    [/quote]

@Skiester
    Wat een topjas is het he, hij is zo licht dat je het gevoel hebt bijna geen jas aan te hebben, maar houd wel alle kou en nattigheid buiten! 馃榾 Ik heb hem het hele jaar door gedragen en ondanks dat hij zo dun is, geeft hij tot nu toe geen krimp.
    Overigens heb je volgens mij een unieke kleur, want ik heb hem nooit meer ergens in het gifgroen gezien.. heb hem in het zwart http://www.snowboarding.com/equipment/buyers-guide/Mens+Clothing/Mens+...

Hij is van de Blacklight serie en vergelijkbaar met een packlite zo dun, maar het is de allerdunste pro shell die er is..oftewel gewoon 3Laags Gore-tex 馃槈

Oftewel..die (meer vergelijkbare) packlite jasjes, mits je er een beetje normaal mee omgaat zijn echt top als 4seizoenen jas. Puur voor de winter(sport) is een stevigere proshell misschien iets fijner.
    WE麓ve got the POWDER
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 september 2011 路 22:49
    Ja lap koe!  Ik ben je ook erg dankbaar dat je hem voor me hebt opgestuurd!  Het enige dat er kapot aangaat is de stof rond de koord onderin.  Maar dat is niet zichtbaar.  verder cool jasje en coolere kleur: ik krijg heel veel positief commentaar.  En leuk om te weten dat ik in een one-of-a kind rondski/bike/loop!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro