USA of Canada??

• skamphuis19
    Tourist
    skamphuis19 op 19 oktober 2011 路 20:49
    We willen met vier gasten naar of canada of de USA voor de duur van 14 dagen.. Uiteraard gaat het hier niet om piste-verhaltnisse maar om dikke poeder, strakke lijnen van een halve meter diep, helikopters en pow pow...en een lekker pilsje achteraf..Waar moeten we zijn? De opties zijn immens en we hebben geen ervaring met ski脙芦n buiten Europa maar we we willen wel de place to be...Help! Stay stoked, a la morris... 馃槂
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 oktober 2011 路 21:13
    Wat is jullie budget?

Misschien wat direct om te vragen, maar pas is echt een advies op maat mogelijk. Dagje met de heli kost namelijk al snel 500 euro, week in een lodge gaat al snel naar de 3500-5000 CAD (afhankelijk van de lodge).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 19 oktober 2011 路 23:19
    Heb dezelfde vraag ooit eens op een Amerikaans/Canadees forum gesteld. Alle Canadezen wezen me direct naar het powder mekka Utah (Alta en Snowbird). Alta had vorig jaar 19m sneeuwval... Gemiddeld 13-15m.
    Welk gebied in dit La Nina jaar de meeste sneeuw krijgt kan MeteoMorris je ongetwijfeld vertellen. Volgens mij heeft hij er al iets over gezegd en komt er ook een boek hierover uit.

Mijn ervaringen met Utah zijn dat we er altijd een paar goede dumps hebben gehad. Maar ook in Mammoth Lakes CA en Jackson Hole WY hebben we dik sneeuw gehad.

Kortom; ik zou mijn pijlen dus richten op USA. Ook omdat daar minder dichte bebossing is en hierdoor meer skibaar terrein/bos.
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • peterbollen
    Beginner
    peterbollen op 20 oktober 2011 路 00:44
    Hier ben ik ook wel een nieuwsgierig naar 馃槂 In februari nemen wij met enkelen de vlieger (voorlopig?) richting Canada.
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 20 oktober 2011 路 14:19
    ik heb beiden gedaan.

1 maal colorado, 1 maal utah en 1 maal British Columbia/Alberta
    Wel alle keren met 5 gasten in een grote camper om de kosten wat(best wel aanzienlijk! www.cruiseamerica.com) te drukken. Voordeel is wel dat je flexibel bent om te gaan waar je wilt (wepowder...)
    Denk wel aan een goede slaapzak en aan het feit dat je de camper na een intercontinentale vlucht pas na 1 nacht mag meenemen...

Utah is een goede optie vanwege de overwegend goede en vele sneeuwval, ook mooi omdat je redelijk veel gebieden dicht bij elkaar hebt.

In Colorado zijn de gebieden over het algemeen wat groter en mondainer en wordt er naar mijn mening in verhouding wat meer op de pistes geskied.

Canada vond ik toch wel het gaafst, de afstanden zijn wat groter,maar het landschap, de mensen, de resorts, het heli-skien en de sneeuw maakten het samen tot een wel heel gave trip!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Marco
    Advanced
    Marco op 21 oktober 2011 路 12:54
    Goede vraag. Hier ben ik ook heel erg nieuwsgierig naar, dus dit topic ga ik eens goed in de gaten houden.

Ook plannen aan het smeden om deze winter te gaan daten met La Nina.....
    Grote vraag: Welke periode en waar is La Nina het best beschikbaar? 馃槈 (Ik vind het geen probleem haar te moeten delen met andere poederjunks)
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 21 oktober 2011 路 14:00
    PNW...
    You ski? wePowder!
  • Powdermidget
    Beginner
    Powdermidget op 21 oktober 2011 路 14:06
    Als je tijd hebt zou ik kijken of je en/en kunt doen. In het verleden roadtrip gemaakt: van SF via Utah, Wyoming, Montana, Canada in, toen via Seattle teruggevlogen. In de winter als je goed zoekt heb je geen drop off kosten voor je huurauto. En in winter bieden airlines ook geen extra kosten als je via andere plek terugvliegt. Kayak.com is handige site.

Andere keer Salt Lake City naar Denver, idem. Voordeel is dat je ook veel meekrijgt van de prachtige uitzichten daar in West USA/ Canada. Veel gebieden kan aandoen

Nadeel is dat je toch ergens heen moet. Vorig jaar hebben we daarom alleen Utah gedaan, en zijn we de stormen nagereden, Jackson Hole, 4/5 uur rijden en aan de andere kant bent je ook in 4/5 uur in gebieden als Telluride en Silverton in Colorado (en dat is echt een unieke berg, een lift, alleen met gids omhoog, niets geprepareerd en alleen voor experts). Doch dat was uiteindelijk niet nodig, op een dag na elke dag deep powder.

Voordeel van the West itt Alpen is dat het eenvoudig reizen is. Niet veel bergpassen e.a.

Ik vond Canada heel gaaf, doch USA had voor mijn gevoel echt het core ski gevoel, (mits je niet de resorts opzoekt zoals park city, deer valley, vail), zo tof dat iedereen op de piste ook echt voor skieen komt, hele families hup zo het bos in, deep powder.  En bij een powder day is het een groot gejuich van yeah en waauw.

Have fun
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 21 oktober 2011 路 14:11
    Even voor de duidelijkheid, het sneeuwt niet elke dag in Canada  馃槈

De keer dat ik er was is er de eerste 2 weken geen noemenswaardige sneeuw gevallen. Daarvoor had het ook al een week of 2/3 niet gesneeuwd. (Bleek in geheel Alberta & British Columbia zo te zijn). Gelukkig bleef ik wat langer.

Maar goed als je met de heli gaat zul je altijd wel wat vinden. Vooral volgens mij in de gebieden waar de sneeuw het droogst is.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 22 oktober 2011 路 17:04
    Winter in Whistler gewoond, zeer de moeite waard, maar ja je zal , met je 14 dagen, maar net komen als het geregend heeft op de top in januari. Dat gebeurt wel eens. Al met al zijn er volgens mij overal wel goede plekken te vinden daar. Wel grote afstanden van whistler naar de andere skigebieden. Zo heb ik die in die winter ook nooit aangedaan, maar er was toch wel genoeg terrein in Whistler om van te smullen.
    Vliegen doet geen pijn...
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 22 oktober 2011 路 18:00
    Ik ben in beide landen geweest en ze hebben allebei mooie gebieden. In Canada zou ik Revelstoke, Kicking Horse, Red Mountain en Whitewater aanraden. Deze gebieden liggen niet te ver uit elkaar en hebben mooi terrein. De overige gebieden zijn of niet interessant of verpest door hordes Australiers. In de VS heb je echte klassieke gebieden waar ik de sfeer heel tof vond. Je moet dan denken aan Jackson Hole, Silverton en ook zeker Aspen (met name Highlands). Het nadeel hier is dat de afstanden veel groter en de prijzen iets hoger zijn. Silverton en Aspen liggen trouwens niet eens zo heel ver van elkaar en dat is echt genieten. Silverton is uniek en Highlands bowl in Aspen is zo'n beetje het beste inbounds terrein ter wereld naar mijn mening. Een ander belangrijk verschil tussen beide landen is de accommodatie. In Canada heb je gezellige hostels die goed betaalbaar zijn terwijl dit in de VS nauwelijks bestaat, op hostel X in Jackson Hole na.

Wat je ook kiest, het zal een mooie trip worden!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 23 oktober 2011 路 18:32
    Utah.
    Simpel. Verreweg de lichtste sneeuw. 3% water, ten opzichte van 7-8% in de PNW. Veel lichtere en fluffiejere (what?!) sneeuw dus.

Er valt in de PNW (iets) meer, maar kwaliteit boven kwantiteit toch? Of toch niet...

Mt. Baker krijgt het meeste sneeuw (afgelopen jaar 21-22 meter zo uit m'n hoofd), maar het wordt niet voor niets wel 'ns 'Baker concrete' genoemd, simpelweg omdat het zo zwaar is, wordt het ook in elkaar gedrukt, terwijl de pow in Utah veel langer blijft pow blijft omdat het zo licht is!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 23 oktober 2011 路 20:19
    En Alta deed t met 19m ook niet slecht...
    馃槂
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro