Poedershot Winter 11/12

• Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 21 november 2011 路 21:15
    Ola,

Geinspireerd door de mooie platen van het FFF leek het me leuk om een topic te openen om een beetje te leuteren over camera's en natuurlijk om platen te delen van dit seizoen.

Ik heb in ieder geval m'n glascollectie weer even tegen het licht gehouden. Redelijk geforceerd omdat iemand m'n sigma 28-105 lens heeft laten vallen en ben nu opzoek naar een 28-70 F2.8 lens voor m'n Canon 20D.

De eerst fotos komen zo rond half december, tot die tijd ben ik helaas nog te druk om in de auto te stappen.

Waar schieten jullie mee/wat sleep je de berg op?
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 21 november 2011 路 22:02
    uuhm  canon ixus 100 is 馃槂 . En mijn Nikon D70s kit lens met veel ducttape er op als het per se een SLR moet zijn. Maar als er poeder is sta ik liever niet stil en op de intressante routes ben ik te veel bezig met niet vallen. EN het is zo zwaar..

echt tof word het niet als je niet echt gaat zoeken voor een spot en dan echt regisseren..
    Nooit zin in..  dus kan kom je niet verder dan dit.. mach 10 crust attack.
    dus ik geloof dat ik niet geschikt ben voor epic pow shots. 馃槂 dit is al weer van tijden terug..

Even snel vooruit skiien en dan wat plaatjes klappen (in dit geval een vriend met een g10 en the stig die mijn ANT's heeft geleend, hij wilde ze eerst opeten)
    [center]
    ].

www.mowog.wordpress.com
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • bartus
    Beginner
    bartus op 22 november 2011 路 13:23
    Leuk topic, ik zeul een sony alpha met sigma 70-200 f2.8 mee de berg op. Maar ik moet eerlijk gezegd zeggen dat de plaatjes tot nog toe wat tegen vallen. Ik moet zoals Jriph hierboven al zecht eens gaan proberen om de foto's van te voren te regiseren.
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 22 november 2011 路 14:23
    Even een interessepeiling dan direct: zou er behoefte zijn aan een goede fotografie-workshop? Zo eentje waar goede bergsportfotografen uitleggen wat je moet doen, waar je op moet letten, wat een foto 'goed' maakt, etc, etc. En zoja, wat zou dat mogen kosten?
    You ski? wePowder!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 22 november 2011 路 14:38
    @ Vinnie: Nikon D90 met 18-200 en soms een Nikon coolpix (past in de binnenzak)
    @ Bart: dat lijkt me wel wat. Vwb de kosten: ca 50 neuro?
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 22 november 2011 路 15:02

Even snel vooruit skiien en dan wat plaatjes klappen (in dit geval een vriend met een g10 en the stig die mijn ANT's heeft geleend, hij wilde ze eerst opeten)
    [center]
    ].

Volgens mij gaan die ANT's er met The Stig vandoor.. 馃槈
    http://www.snowcountry.nl
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 22 november 2011 路 15:09

Even een interessepeiling dan direct: zou er behoefte zijn aan een goede fotografie-workshop? Zo eentje waar goede bergsportfotografen uitleggen wat je moet doen, waar je op moet letten, wat een foto 'goed' maakt, etc, etc. En zoja, wat zou dat mogen kosten?

Klinkt goed idd! En wat pulverdude zegt; 50 euro is een mooi bedrag vind ik ook.
    one way to go down
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 22 november 2011 路 15:45
    @bart,

dat lijkt me heel leuk, leerzaam en dus nuttig!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • dr.bob
    Tourist
    dr.bob op 22 november 2011 路 15:49
    pp heeft daar al eens een stukje over geschreven! zie http://x-equals.com/blog/?p=6855
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 22 november 2011 路 15:59

pp heeft daar al eens een stukje over geschreven! zie http://x-equals.com/blog/?p=6855

Goed stuk! Maar denk dat een workshop in die zin iets kan toevoegen dat je direct iets kan uitproberen.
    You ski? wePowder!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 22 november 2011 路 17:14
    Yeuy! Eindelijk ouwehoeren over camera's! 馃槂
    Heb ook al zitten bedenken of zo'n topic niet gaaf zou zijn aangezien fotografie echt de nieuwe rage is.

Ik schiet zelf met 40D en heb een shit-load glass, voornamelijk vintage spul. Ik vind MF veel vetter, de enige lens die AF heeft is de Canon 85mm f/1.8, maar dat is ook zo'n geweldig ding. Z脙漏lfs vintage glass kan daar niet tegen op 馃構
    Zeker in de bergen is MF niet echt een probleem aangezien er in de bergen toch veel te veel licht is kan je makkelijk op f/11 schieten.

@Vinnie: Goeie keus! De oude L lens? Voorloper van de 24-70? Dat ding weegt wel echt een klere-zooi, da's wel erg jammer 馃槥
    Je kan ook naar de Tamron 28-75 f/2.8 kijken, zeer mooi lensje ook!

Ik denk dat ik komend seizoen veel met m'n CZJ Sonnar 135mm f/3.5 en OM Zuiko 24mm f/2.8 (deze moet en zal ik kopen! Heb nu de OM 28mm f/3.5) zal schieten, maar dat is natuurlijk nog allemaal even kijken.

Zijn er nog meer vintage glass junkies hier? 馃榾
  • ollie
    Expert
    ollie op 22 november 2011 路 18:24
    Werk voornamelijk met mijn 5D of 20D, qua lenzen een hoop zwaar glas van breed (16mm) naar tele (400mm) in de L uitvoering..

Grote nadeel is dat je keuzes moet maken: ga je voor het ultieme shot of voor het ultieme faceshot? Ik persoonlijk ben de afgelopen paar jaar toch steeds meer voor het laatste gegaan en laat die paar kilo aan spul gewoon lekker thuis. Voor de kiekjes heb ik een Canon D10.. maar die heeft weer een shutterlag..  :馃槂

Een workshop is altijd interessant, oa Menno Boermans biedt zo'n workshop al aan (alhoewel hij niet ski-specifiek is).
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • doov
    Advanced
    doov op 22 november 2011 路 18:40

Ik fotografeer met mijn telefoon. Workshop is aan mij niet besteed.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 22 november 2011 路 22:11
    Zo de eerste stappen richting nieuw glas zijn gezet馃槂

aankomende winter zit er het volgende in de tas:

Canon 18-55 met een Bower opzetfisheye (om af en toe een geinig sfeerplaatje mee te schieten)
    Canon 55-250 IS II (nieuw besteld voor het telewerk, kon op m'n verzekering een nieuwe lens halen voor max 200)
    Tamron 28-75 F2.8 (tweedehands voor een mooie prijs, maar nog puntgaaf. walkaround lens en snel voor bij slecht weer / tussen de bomen)

Heb er zin in!

PS als er iemand nog een geinige sigma 55-200 zoekt, let me know!

@Bart, ik heb zeker interesse, liefst in Haarlem (woonde jij toch) en ik vrees dat ik toch moet zeggen dat ik er ook ongeveer 50 euro of iets dergelijks voor over zou hebben!

@ollie mooi speelgoed, maar idd zwaar! en dan heb je ook al dukes馃槈
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 november 2011 路 23:07
    Leuk om foto's te maken, maar dan vooral tijdens breaks / hiken. Tijdens het afdalen heb ik wel wat beters te doen... Heb een Nikon D90 met 70-300 en sigma 17-70, denk dat ze dit jaar veel in de auto zullen liggen...
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 22 november 2011 路 23:33
    Ik gebruik een Canon EOS 550D met een 18-55 kitlens, en de 55-250 standaard starters canon lens.

Voor het maken van goeie filmpjes dit jaar zou ik graag ook goede lensen (voornamelijk L) willen hebben, maar dan heb ik straks lenzen en kan ik niet meer skien omdat me geld op is. Ik ben dus nog aangewezen op mijn standaard glas, of iemand waar ik ze van kan lenen  :馃槂  馃槈
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 23 november 2011 路 14:30

Ik gebruik een Canon EOS 550D met een 18-55 kitlens, en de 55-250 standaard starters canon lens.

Voor het maken van goeie filmpjes dit jaar zou ik graag ook goede lensen (voornamelijk L) willen hebben, maar dan heb ik straks lenzen en kan ik niet meer skien omdat me geld op is. Ik ben dus nog aangewezen op mijn standaard glas, of iemand waar ik ze van kan lenen  :馃槂  馃槈

Mooi glas is helemaal nergens voor nodig als je video schiet, zeker AF glas niet. 1080p video is eigenlijk precies hetzelfde als 30x 2MP frames achter elkaar geplakt (1920*1080). De fijne details die je met goede lenzen krijgt zijn op zo'n formaat veel minder belangrijk dan op 'gewone' foto-resoluties (10MP>馃槈. Belangrijk is contrast en de kleuren die de lens produceert. Over het algemeen zijn die technieken niet veel veranderd sinds het digitale tijdperk. Ik zou je aanraden om gewoon MF lenzen te kopen en daarmee te schieten: VEEL goedkoper, veel steviger, veel betere 'focus throw' (aantal graden dat de focusring moet worden gedraaid) en veel soepelere focus.

Primes zijn sowieso where it's at, dus hier mijn adviezen mbt super goed glas voor een habbekrats:
    28mm: Olympus OM Zuiko 28mm f/2.8 (60芒鈥毬) or f/3.5 (30芒鈥毬), Pentacon 29mm is ook ok..
    35mm: Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f/2.4 (130芒鈥毬) or Nikon AI-S 35mm f/2 (100芒鈥毬)
    50mm: Super-Takumar/SMC-Takumar 50mm f/1.4 (75芒鈥毬), Olympus Zuiko f/1.4 (60芒鈥毬)
    85mm: Canon 85mm f/1.8, met AF maar geweldig ding (300芒鈥毬), Jupiter-9 f/2 (100芒鈥毬)
    135mm: Carl Zeiss Jena 135mm f/3.5 (60-75芒鈥毬), SMC-Takumar f/3.5 (35芒鈥毬), Meyer-Optik G脙露rlitz Orestegor 135mm f/2.8 (40芒鈥毬), Jupiter-37a (60芒鈥毬)

Allemaal mooie lenzen, volledig metaal, goeie focusring die lang en soepel loopt voor super cheap en ze geven een betere image dan de lenzen die je nu hebt.

[...]
    Tamron 28-75 F2.8 (tweedehands voor een mooie prijs, maar nog puntgaaf. walkaround lens en snel voor bij slecht weer / tussen de bomen)

Lekker bezig Vinnie! Heb je snel gefixt die Tamron. Waarom uiteindelijk voor die gekozen en niet de Canon?

Grote nadeel is dat je keuzes moet maken: ga je voor het ultieme shot of voor het ultieme faceshot? Ik persoonlijk ben de afgelopen paar jaar toch steeds meer voor het laatste gegaan en laat die paar kilo aan spul gewoon lekker thuis.

Faceshot in de zin van portret?

Mooi dat meer mensen lekker aan schieten zijn hier 馃榾
  • ollie
    Expert
    ollie op 23 november 2011 路 15:34

[quote author=ollie link=topic=3138.msg44138#msg44138 date=1321982686]
    Grote nadeel is dat je keuzes moet maken: ga je voor het ultieme shot of voor het ultieme faceshot? Ik persoonlijk ben de afgelopen paar jaar toch steeds meer voor het laatste gegaan en laat die paar kilo aan spul gewoon lekker thuis.

[/quote]

Harhar... nee, in de zin van super-fluffy-kneiterkoude-witte-poeder-vol-in-de-bek..
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 november 2011 路 16:11
    Workshop  ski/board fotografie zou vet zijn! Schiet zelf met een Sony Nex 3 met een Sigma 70-300 lens. Heb ook nog de standaard Sony lenzen en nog een paar oude Canon FD's voor de lol. Vriend van me waar ik vaak mee ski heeft een Canon 5D Mark II. In mijn ogen als je het kan betalen de ideale camera voor de sneeuw.
    One step at a time.
  • coen
    Advanced
    coen op 23 november 2011 路 16:21
    Leuk speeltje heeft dat vriendje van je dan!馃槷
    Earn your turns...
  • wittelijnen
    Expert
    wittelijnen op 23 november 2011 路 17:14
    Tijmen,

Was net aan het kijken naar dezelfde set als Roel toevallig. Inclusief dezelfde set up van Canon kit lenzen.
    Er zijn dus betere lenzen voor dit apparaat te verkrijgen voor een ok prijs begrijp ik?

Film weegt voor mij even zwaar als foto.

Als ik nou dezelfde range wil halen als de 18-55 kitlens, en de 55-250 lens. Welke lensen schuif je dan naar voren?

Als body aas ik nog steeds op de 550D lijkt me..

[quote author=Roelaano link=topic=3138.msg44177#msg44177 date=1322001198]

Mooi glas is helemaal nergens voor nodig als je video schiet, zeker AF glas niet. 1080p video is eigenlijk precies hetzelfde als 30x 2MP frames achter elkaar geplakt (1920*1080). De fijne details die je met goede lenzen krijgt zijn op zo'n formaat veel minder belangrijk dan op 'gewone' foto-resoluties (10MP>馃槈. Belangrijk is contrast en de kleuren die de lens produceert. Over het algemeen zijn die technieken niet veel veranderd sinds het digitale tijdperk. Ik zou je aanraden om gewoon MF lenzen te kopen en daarmee te schieten: VEEL goedkoper, veel steviger, veel betere 'focus throw' (aantal graden dat de focusring moet worden gedraaid) en veel soepelere focus.

Primes zijn sowieso where it's at, dus hier mijn adviezen mbt super goed glas voor een habbekrats:
    28mm: Olympus OM Zuiko 28mm f/2.8 (60芒鈥毬) or f/3.5 (30芒鈥毬), Pentacon 29mm is ook ok..
    35mm: Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f/2.4 (130芒鈥毬) or Nikon AI-S 35mm f/2 (100芒鈥毬)
    85mm: Canon 85mm f/1.8, met AF maar geweldig ding (300芒鈥毬), Jupiter-9 f/2 (100芒鈥毬)
    135mm: Carl Zeiss Jena 135mm f/3.5 (60-75芒鈥毬), SMC-Takumar f/3.5 (35芒鈥毬), Meyer-Optik G脙露rlitz Orestegor 135mm f/2.8 (40芒鈥毬), Jupiter-37a (60芒鈥毬)

Allemaal mooie lenzen, volledig metaal, goeie focusring die lang en soepel loopt voor super cheap en ze geven een betere image dan de lenzen die je nu hebt.

[...]

Lekker bezig Vinnie! Heb je snel gefixt die Tamron. Waarom uiteindelijk voor die gekozen en niet de Canon?

Mooi dat meer mensen lekker aan schieten zijn hier 馃榾
    [/quote]
    FB.com/wittelijnen
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 23 november 2011 路 18:09

Vriend van me waar ik vaak mee ski heeft een Canon 5D Mark II. In mijn ogen als je het kan betalen de ideale camera voor de sneeuw.

Hangt er vanaf waar je in ge脙炉nteresseerd bent. Probleem van de 5D is dat hij maar 3fps schiet en 'slechte' en langzame AF heeft.

[quote author=TijmenDal link=topic=3138.msg44211#msg44211 date=1322055052]
    [quote author=Roelaano link=topic=3138.msg44177#msg44177 date=1322001198]

Voor het maken van goeie filmpjes dit jaar zou ik graag ook goede lensen (voornamelijk L) willen hebben, maar dan heb ik straks lenzen en kan ik niet meer skien omdat me geld op is. Ik ben dus nog aangewezen op mijn standaard glas, of iemand waar ik ze van kan lenen  :馃槂  馃槈

[/quote]

Tijmen,

Was net aan het kijken naar dezelfde set als Roel toevallig. Inclusief dezelfde set up van Canon kit lenzen.
    Er zijn dus betere lenzen voor dit apparaat te verkrijgen voor een ok prijs begrijp ik?

Film weegt voor mij even zwaar als foto.

Als ik nou dezelfde range wil halen als de 18-55 kitlens, en de 55-250 lens. Welke lensen schuif je dan naar voren?

Als body aas ik nog steeds op de 550D lijkt me..

[/quote]

De 550D is een hele mooie body. Ik ben zelf niet echt een fan van de xxxD lijn omdat m'n handen te groot zijn voor die kleine camera'tjes en ik ze iets te licht vind (gemaakt met plastic ipv. magnesium), maar ze kunnen genoeg als er maar mooie lenzen op zitten. Ik zou je zeker niet afraden om een 550D te halen; wat ik je wel aanrad is om er een keer naar de winkel te gaan en 'm even in je handen te houden om te kijken of je hem lekker in de hand vind liggen. Test hem dan even naast de 60D (z'n grote broertje), bijna dezelfde camera, maar net iets meer 'bulk', hogere FPS (5 ipv 3) en een 'swivel'-screen (uitklapbaar scherm)

Ik heb niet veel verstand van zoom-lenzen, zeker niet van vintage zoomlenzen.
    De enige zoomlens waarvan ik wel weet dat hij echt super goed is voor de prijs is de Nikon Nikkor 80-200 f/4, er is http://bit.ly/vkL6Yy. Het belangrijke hier is dat hij een constant diafragma heeft en het diafragma dus niet veranderd tijdens het zoomen (zoals bij de Canon). Op die manier kan je dus zoomen tijdens het filmen en dezelfde belichting houden, terwijl dat bij de Canon niet het geval zou zijn.

Als fotografie even zwaar weegt als video moet je jezelf afvragen of je graag AF (autofocus) wil, als je het niet erg vind handmatig scherp te stellen zou ik altijd voor MF lenzen gaan (misschien is dat ook een persoonlijke voorkeur). De Canon 18-55 en 55-250 zijn allebei goede lenzen voor de prijs hoor  (300芒鈥毬 voor een setje ongeveer), maar als je niet heel nodig zoomlenzen wil kan je voor heel weinig relatief super mooi glas in huis halen. Ik heb zelf nooit met een 200mm prime geschoten en zou je daar ook niet echt advies over kunnen geven maar de lenzen die ik hierboven heb aangeraden zijn wel een stuk beter dan de 2 Canon lenzen die je op het oog had; ook zijn de kleuren een stuk mooier.
    Voor video zijn er eigenlijk alleen maar pr脙漏's om MF (manual focus, eg oud glas) lenzen te gebruiken (zoals hierboven al aangegeven). Bij fotografie mis je autofocus, jammer maar ook wel leuk. Ik vind het eigenlijk juist leuk om handmatig scherp te stellen, moet je tenminste nog iets doen en hoef je niet alleen op die knop te rammen om foto's te maken.
    Je moet ook nog bedenken dat de Canon 18-55 heel rot scherp stelt omdat het een roterend front-element heeft en je daar aan moet draaien (geen weerstand+kleine focusthrow), bij de 55-250 wel iets beter, maar lang niet zo goed als bij oude lenzen (mede omdat er toen handmatig scherpgesteld MOEST worden).

Voor mezelf zou ik in jouw situatie een van de volgende opties kiezen (ervan uitgaand dat je niet per se AF wil):

Optie 1:
    - Olympus Zuiko 28mm f/3.5 - 25芒鈥毬, lekker wijd, super mooi contrast, ultracompact en weegt niets.
    - SMC Takumar 50mm f/1.4 - 70芒鈥毬, snelle lens voor als je het nodig hebt, super voor portretten
    - SMC Takumar 135mm f/3.5 - 40芒鈥毬, redelijk lang op een 550D (door de cropfactor). Super lens voor de prijs

Optie 2:
    - Olympus Zuiko 28mm f/3.5 - 25芒鈥毬, lekker wijd, super mooi contrast, ultracompact en weegt niets.
    - SMC Takumar 50mm f/1.4 - 70芒鈥毬, snelle lens voor als je het nodig hebt, super voor portretten
    - Nikon Nikkor 80-200 f/4 - 150芒鈥毬, langer dan de 135mm m脙漏t zoem en constant diafragma. Mooie lens, qua IQ (image quality) vergelijkbaar met de Canon 70-200 (maar dan zonder AF).

De MF-rage is helemaal aan de laatste tijd en zeker door de video functies van DSLR's pikken heel veel mensen tegenwoordig oude lenzen op en stijgen de prijzen aardig. Je kan dus altijd een paar lenzen proberen en ze voor evenveel verkopen/met winst verkopen.
    Kijk op Markplaats en eBay.de (de Duitse dus 馃槈 ). Nooit lenzen kopen die een vaste prijs hebben, de prijzen van die lenzen zijn bijna altijd veel te hoog.

Het mooie van Canon is dat bijna alle andere 'mounts' (bijna elk merk heeft een eigen mount, aansluiting) op Canon passen: F-mount (Nikon), M42 (Praktica P-draad), OM (oude Olympus mount), Exakta, Pentacon Six, M39 etc.
    Je kan op eBay adapter ringen kopen voor 5-15$ (gratis verzending vanuit China (subsidie Chinese overheid 馃槂 ) waarmee je je lenzen kan aansluiten op je Canon camera (let op! Dit geldt w脙漏l voor APS-C camera's (dus met cropfactor), maar niet voor FF (Full-frame) camera's, die kunnen nog wel eens problemen geven. Niet echt relevant bij je 550D dus).

Ik weet niet of je eerder op een DSLR hebt geschoten en echt gekeken hebt naar de FL's (focal lengths = 'lengte' van lens) waar je op schoot, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is je een voorstelling te maken van al die millimeters en wat dat ongeveer inhoud en hoe lang dat dan is. Ik weet nog dat ik voor het eerst met een DSLR ging schieten en werkelijk geen idee had en me elke keer verbaasde over welke lengte van de lens wat voor vergroting gaf.
  • wittelijnen
    Expert
    wittelijnen op 23 november 2011 路 18:54
    Thanks Tijmen.

Das goede info. Zelf heb ik geschoten met een Panasonic DMC-FZ38. Nu ddoor naar de DSLR om meer kwaliteit te krijgen in beeld en film.

De 550D heb ik in mijn handen gehad. De 600D voelde al beter aan. De 60D kan ik voorstellen nog beter.
    Budgetechnisch wil ik max 800 uitgeven voor het geheel. Daarom bleef ik steken bij de 550D.

Het fps verhaal is ook een sterk argument om over te gaan naar de 60D. Is er ook een keuze voor een tweedehands dslr met dezelfde filmcapaciteiten? In mijn ondezoek tot nu toe niet. Wellicht heb je een ander licht?

Voor het fotowerk dichtbij lijkt me een AF praktischer. Voor het werk ver weg een MF.
    Vaak is het zo dat ik de camera plaats, instel, ski en iemand anders drukt af. Dat maakt het net even anders.

FB.com/wittelijnen
  • ollie
    Expert
    ollie op 23 november 2011 路 18:57
    @wittelijnen

Eerst een vraag: waarom kies je voor Canon? Als je al lenzen hebt liggen zou ik het zeker aanraden (anders donder je indirect geld weg) maar je kan ook kijken naar andere merken (Nikon, Sony o.i.d.)

Om dan direct maar even in te haken op Tijmens verhaal: (alle!) Canon's hebben de neiging om bij weinig licht moeite te hebben met de AF. Maar wanneer je specifiek voor ski-activiteiten kijkt, voldoet de AF prima. Gekker nog, ik zou je aan willen raden om (ondanks het verhaal van Tijmen) toch voor een AF lens te kiezen. MF is natuurlijk allemaal erg stoer en makkelijk bij filmen, maar bij het (snel) fotograferen is een AF toch erg handig ook wanneer het koud is en je liever met je handschoenen aan schiet. En met snel op je afkomende skiers/boarders is het ook erg makkelijk. Het argument: "alles is scherp want ik schiet toch altijd bij f11" doet mijn oude fotografenhartje toch wel een beetje pijn, scherptediepte is juist een schitterende instrument om bepaalde delen in je plaat te benadrukken en andere in de achtergrond te brengen. En een AF zet je zo op MF, andersom is helaas niet mogelijk. 馃槈

Het aantal FPS (Frames per Second) wat je aankan is natuurlijk erg fijn wanneer je sequences schiet of je niet 100% bent van je shot (dan schiet je gewoon een hele sequence en pak je de beste). In dat kader is een hoger FPS fijner. Kijk dan ook even naar de buffer en zorg dat je kaartje het ook aankan. Een lange sequence schieten kan ook betekenen dat je buffer vol loopt.

Qua stevigheid kan ik iets uit eigen ervaring vertellen: in Canada kon ik kiezen 脙鲁f een kind uit de lift laten vallen 脙鲁f mijn rugzak met 20D en 16-35mm lensje uit mijn handen laten vallen en het kind vast pakken. Mijn rugzak met daarin los de camera heb ik dus 7m naar beneden gedonderd op de piste onder me en er was niks aan de hand. Sowieso is het het meest waarschijnlijk dat bij een fikse crash je camera en lens onvrijwillige worden gescheiden (de lensmount uit de body gerukt). Ik heb nog nooit schade aan lenzen gezien behalve bij een rechtstreeks contact van het glas met iets hards.

En dan die grote handen: ja, een zwevend pinkie (of meer) is bijzonder irritant en het is erg lekker om het ding stevig vast te kunnen houden (zeker met handschoenen). Maar daarvoor heb je geen grotere cam nodig, zorg voor een batterypack en opeens heb je een betere greep, 2 batterij compartimenten en een extra ontspanknop wanneer je in portretstandje fotografeert.. kost een paar centen maar dan krijg je ook een hoop extra. 馃槂

Een laatste hint: kijk ook even naar wat je setje weegt, ik heb dus kilo's aan mooi glas liggen en sleep het dus bijna nooit meer de berg op omdat het gewoon teveel weegt. Maar hopelijk los ik dat dit jaar op met een mooie, lichte "activiteiten lens".. iets minder kwaliteit maar een stuk lichter en groot inzetbereik..

Sterkte met je keuze..  8)
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 23 november 2011 路 21:58
    ollie heeft een heeeel goed punt:
    heb in het verre verre verre verleden met leica R's op berg gestaan met lichterke primes vanaf 21 mm tot 280 mm. dat doe je dus alleen voor je werk, en niet voor je lol. Idem voor film (video) werk, deed ik met een Ikegami dvcpro 50 en een 12x4.5 en een 20x8 zoom (of iets in die buurt) De Camera in een PortaBrace rugzak was nog te doen, degene die met het sachtler statief de bergen in moest was echt niet blij.

betaald zou ik op dit moment een Nikon D3 (die snelle ) huren met wat bijbehorend glas, iets van een snelle 80-200 en een losse 300 2.8. een een groothoek zoom, iets van rond de 18 mm, lekker lichtsterk ook . (al moet ik toegeven, ik zit zover uit mijn routine met fotografie dat ik niet kan voorstellen dat iemand mij gaat betalen) het gaat dan niet om de fps, maar om de af en omdat ik met de eos gewoon niet zo lekker overweg kan. 1 actie is nogsteeds 1 plaat voor mij.

filmen.... ik zag vorige week het resultaat van de nieuwe Sony F3..... heeeeel mooi plaatje voor redelijk prijsje, log-s recorder optie erbij..... sweet als in Redone-maar-dan-niezoduur ook zonder de log-s doet de sxs codec het heel mooi. de F100 of het Panasonic neefje met pl lenzen zou ook een optie zijn, alleen die codec..... brrrrr heb ik iets tegen.
    Als ik draagbaarheid en codec kwaliteit erbij betrek zeg ik Ikonoskop... (of gewoon een JVC700.)

genoeg gebral... voor me zelf ; foto's met een simpel compactje (wel met goede groothoek lens 67 graden horizontaal dus 28mm of zo op kleinbeeld)
    filmen.... gewoon met de handycam, als ik het al doe, lijkt gewoon te veel op werk

ik ski liever dan dat ik met dat soort spul bezig ben.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 23 november 2011 路 23:14

Maar wanneer je specifiek voor ski-activiteiten kijkt, voldoet de AF prima. Gekker nog, ik zou je aan willen raden om (ondanks het verhaal van Tijmen) toch voor een AF lens te kiezen. MF is natuurlijk allemaal erg stoer en makkelijk bij filmen, maar bij het (snel) fotograferen is een AF toch erg handig ook wanneer het koud is en je liever met je handschoenen aan schiet. En met snel op je afkomende skiers/boarders is het ook erg makkelijk. Het argument: "alles is scherp want ik schiet toch altijd bij f11" doet mijn oude fotografenhartje toch wel een beetje pijn, scherptediepte is juist een schitterende instrument om bepaalde delen in je plaat te benadrukken en andere in de achtergrond te brengen. En een AF zet je zo op MF, andersom is helaas niet mogelijk. 馃槈

Het klonk wel een beetje bot inderdaad, maar als je het gewend bent kan het wel 馃構

Thanks Tijmen.

Das goede info. Zelf heb ik geschoten met een Panasonic DMC-FZ38. Nu door naar de DSLR om meer kwaliteit te krijgen in beeld en film.

De 550D heb ik in mijn handen gehad. De 600D voelde al beter aan. De 60D kan ik voorstellen nog beter.
    Budgetechnisch wil ik max 800 uitgeven voor het geheel. Daarom bleef ik steken bij de 550D.

Het fps verhaal is ook een sterk argument om over te gaan naar de 60D. Is er ook een keuze voor een tweedehands dslr met dezelfde filmcapaciteiten? In mijn ondezoek tot nu toe niet. Wellicht heb je een ander licht?

Voor het fotowerk dichtbij lijkt me een AF praktischer. Voor het werk ver weg een MF.
    Vaak is het zo dat ik de camera plaats, instel, ski en iemand anders drukt af. Dat maakt het net even anders.

De 550D is voor z'n prijs wel verreweg de beste video-schieter. De 500D kan ook video schieten, maar wel een stukkie minder. Als je toch graag video op je DSLR wil (nadat je het onderstaande hebt gelezen), zit je wel een beetje vast aan Canon. De andere fabrikanten hebben op dat gebied jammergenoeg niet zo veel te bieden.

Fan Neige heeft een heel goed punt. Het is ook mogelijk te splitsen en foto en video niet in 脙漏脙漏n apparaat te combineren. Persoonlijk zou ik niet heel snel filmen omdat dat jammergenoeg veel meer tijd en gear vergt. Het is bijna niet mogelijk mooi resultaat te krijgen met 'handheld' video schieten, aangezien DSLR's een CMOS sensor hebben en 'traditionele' handycams een CCD sensor hebben. Simpelweg houd het in dat met een DSLR zonder stabilisatie je niet echt iets kan. In dat geval zou ik je aanraden gewoon met je FZ38 te filmen (heb even de specs opgezocht en da's prima!). De meeste filmpjes worden gemaakt als filmpjes: gewoon leuk om naar te kijken, waarin de kwaliteit niet echt belangrijk is, maar vooral wordt gefocused op wat er gebeurt (nu ga ik er maar even van uit dat dat bij jouw ook zo is 馃槈 ). Tenzij je echt iets productie-achtigs wil maken dat ook echt voor buitenstaanders is bedoelt zou ik het gewoon bij een foto-DSLR houden. Bedenk wel dat als je in 'DSLR-video' wil investeren je ook nog een tripod+fluid head moet kopen, wil je een beetje redelijk resultaat, dan ben je echt weer honderden euro's verder. De CMOS sensor is extra 'gevoelig' (om het zo maar even te noemen) voor bewegingen dus een goede tripod is wel echt essentieel, dan zit je sowieso wel boven de 400芒鈥毬.

M'n advies is nu wel weer een beetje veranderd, maar ik denk dat als het bovenstaande (namelijk gewoon 'leuke filmpjes' schieten) het belangrijkste is je beter je centen in je portemonnee kan houden en gewoon een tweedehandsje kan kopen.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 24 november 2011 路 07:20

Fan Neige heeft een heel goed punt. Het is ook mogelijk te splitsen en foto en video niet in 脙漏脙漏n apparaat te combineren. Persoonlijk zou ik niet heel snel filmen omdat dat jammergenoeg veel meer tijd en gear vergt. Het is bijna niet mogelijk mooi resultaat te krijgen met 'handheld' video schieten, aangezien DSLR's een CMOS sensor hebben en 'traditionele' handycams een CCD sensor hebben. Simpelweg houd het in dat met een DSLR zonder stabilisatie je niet echt iets kan. In dat geval zou ik je aanraden gewoon met je FZ38 te filmen (heb even de specs opgezocht en da's prima!). De meeste filmpjes worden gemaakt als filmpjes: gewoon leuk om naar te kijken, waarin de kwaliteit niet echt belangrijk is, maar vooral wordt gefocused op wat er gebeurt (nu ga ik er maar even van uit dat dat bij jouw ook zo is 馃槈 ). Tenzij je echt iets productie-achtigs wil maken dat ook echt voor buitenstaanders is bedoelt zou ik het gewoon bij een foto-DSLR houden. Bedenk wel dat als je in 'DSLR-video' wil investeren je ook nog een tripod+fluid head moet kopen, wil je een beetje redelijk resultaat, dan ben je echt weer honderden euro's verder. De CMOS sensor is extra 'gevoelig' (om het zo maar even te noemen) voor bewegingen dus een goede tripod is wel echt essentieel, dan zit je sowieso wel boven de 400芒鈥毬.

neuh, niet helemaal mee eens. de nieuwe video camera's zijn net zo vaak met cmosjes als met ccd's uitgerust.(als het niet vaker is)  Wat mij betreft, op details na, geheel niet interessant. wat wel waar is dat bepaalde chips (of dat nu een cmos of een ccd is ) gevoelig zijn voor woble..... dat is meer veroorzaakt door de manier van uitlezen van de chip dan door iets anders. (das dus de roling shutter)
    statief klopt, zelf de manfrotto 700 serie wordt iets dat je niet mee wilt sjouwen, tikt over de 400euro af...
    je kan met een losse bal en cup nog leuke en heel handige dingen doen met een ski-stok overigens.
    my 10cents: dslr primair voor foto: niks mis mee, filmpje voor erbij, niks mis mee. Dslr primair voor filmen.... ik zou het niet doen.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 24 november 2011 路 10:49

[quote author=TijmenDal link=topic=3138.msg44250#msg44250 date=1322086491]

neuh, niet helemaal mee eens. de nieuwe video camera's zijn net zo vaak met cmosjes als met ccd's uitgerust.(als het niet vaker is)  Wat mij betreft, op details na, geheel niet interessant. wat wel waar is dat bepaalde chips (of dat nu een cmos of een ccd is ) gevoelig zijn voor woble..... dat is meer veroorzaakt door de manier van uitlezen van de chip dan door iets anders. (das dus de roling shutter)
    statief klopt, zelf de manfrotto 700 serie wordt iets dat je niet mee wilt sjouwen, tikt over de 400euro af...
    je kan met een losse bal en cup nog leuke en heel handige dingen doen met een ski-stok overigens.
    my 10cents: dslr primair voor foto: niks mis mee, filmpje voor erbij, niks mis mee. Dslr primair voor filmen.... ik zou het niet doen.

[/quote]

Ik begrijp dat compactere camera's ook een CMOS hebben, maar aangezien Witte_Lijnen die al heeft en er prima 'filmpjes' op kan schieten zie ik de toegevoegde waarde van video op z'n DSLR niet (tenzij hij dus w脙漏l zin heeft om met gear te sjouwen).
    Mocht je nu beslissen dat je toch maar niet zo nodig de film functie nodig hebt, dan kan je makkelijk een oudere camera kopen: een 30/40D voor respectievelijk 200-250芒鈥毬 en 350芒鈥毬. Kan je wel AF lenzen kopen en houd je misschien nog wat over.
  • wittelijnen
    Expert
    wittelijnen op 24 november 2011 路 11:58
    Thanks voor de input Fan neige, Ollie en Tijmen,

Tijmen, daar raak je een kritiek punt. Minpunten van mijn Panasonic DMC-FZ38 voor video zijn:

-sterke onscherpte bij grotere afstand

minpunten voor foto zijn:

-shutterlag voor momentfoto's
    -lage pixels bij burst. 3m

Vaak kies ik ervoor vanwege de barre filmkwaliteit op afstand om in sequence foto's te schieten en daarna alles samenvoegen met een stukje software: framebyframe.

Niet ideaal en zeker niet goed voor de kwaliteit.

Ik heb het filmpje van Roel nog eens terug gezocht wat we maakten in Plagne. De bekende afstand voor mij van filmer/skier geeft me een idee wat de Canon kan.

Wanneer ik het HD afspeel vind ik de beeldkwaliteit aardig.

Voor actie over deze afstand zal ik kiezen voor:
    1 een actiemoment op een van te voren geregisseerde plaats.
    2 een follow up; ala Roel zijn filmpje, gebruikmakend van een statief.

Voor dit type filmwerk zie ik de 55-250 lens of een door jou getipte: Nikon Nikkon 80-200 f/4 - dit is toch een MF? Roel gebruikte in dit shot geen statief. Het zoomwerk is mischien net even handiger met een MF?

Bedenk ik meteen Ollie zijn opmerking erbij; met AF heb je ook MF..

Voor het meer dichtbij werk denk ik dat AF de voorkeur heeft:

Vaak schiet ik in sequence en wordt er mee gepanned met het shot.

http://www.flickr.com/photos/43853034@N06/5406210584/in/photostream...

http://www.wittelijnen.com/2010/01/drop-cable-sequence-vanuit-de-gletc...

Toch de 550D lijkt me. Lensen blijven nu de key. Ga ik voor de Roel set of ga ik voor een 18/55 AF en de Nikon 80/200 f4..

Een goed statief is inderdaad belangrijk. Op de Duitse Ebay ben ik naar de Fluid kop aan het zoeken en een ok statief (handzaam & sturdy).

Naar gelang de dag neem ik een compact, de DMC of een aan te schaffen DSLR mee. Op een serieuze fotodag, sjouw ik niet alles de hele dag mee. Wanneer ik het niet gebruik leg ik het in de hut van bevriende lifties.

De Roel set:
    http://www.foka.nl/site/canon-eos-550d-efs-1855mm-f3556-is-efs-55250mm...

Voorbeeld Manfroto & fluid head:
    http://www.ebay.de/itm/330644573339?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trks...

[quote author=fan neige link=topic=3138.msg44260#msg44260 date=1322115618]
    [quote author=TijmenDal link=topic=3138.msg44250#msg44250 date=1322086491]

[/quote]

Ik begrijp dat compactere camera's ook een CMOS hebben, maar aangezien Witte_Lijnen die al heeft en er prima 'filmpjes' op kan schieten zie ik de toegevoegde waarde van video op z'n DSLR niet (tenzij hij dus w脙漏l zin heeft om met gear te sjouwen).
    Mocht je nu beslissen dat je toch maar niet zo nodig de film functie nodig hebt, dan kan je makkelijk een oudere camera kopen: een 30/40D voor respectievelijk 200-250芒鈥毬 en 350芒鈥毬. Kan je wel AF lenzen kopen en houd je misschien nog wat over.
    [/quote]
    FB.com/wittelijnen
  • Niels
    Advanced
    Niels op 24 november 2011 路 21:11

Interesse jazeker! Vooral als het niveau uitgaat van enige basiskennis. Kosten is lastig en sterk afhankelijk van de inhoud. Voor iets in een Nederlands lokaaltje lijkt een euro of 50 me reeel.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro