Poedershot Winter 11/12

• Niels
    Advanced
    Niels op 24 november 2011 路 21:24
    echt tof word het niet als je niet echt gaat zoeken voor een spot en dan echt regisseren..
    Nooit zin in..  dus kan kom je niet verder dan dit.. mach 10 crust attack.
    dus ik geloof dat ik niet geschikt ben voor epic pow shots. 馃槂 dit is al weer van tijden terug..

Hier heb ik ook best lang tegenaan gehikt. Maar de laatste seizoenen heb ik hier m'n weg in gevonden. Echt zware regie is helemaal niet nodig, zo lang communicatie tussen fotog en rijder vooraf maar duidelijk is, welke lijn, welke fotopunt, wat ga je doen etc. Iedere honderd meter een foto is echt niet nodig, met het juiste oog, de juiste plek en een paar fatsoenlijke rijders voorziet een stop per 500 a 1000hm in een aantal behoorlijke platen aan het einde van de dag, alhoewel geen PP's uiteraard.

Maar mijn 'doorbraak' zat hem vooral in materiaal. Niet in beter, duurder of nieuwer, maar er iets minder zuinig zijn op. Het maken van een foto moet vooral convenient zijn, de camera makkelijk te pakken en snel schieten, terugstoppen en weer verder rijden. Het bovenste vakje van m'n rugzak is favoriet, bescherming kost te veel tijd en ik rijdt lijnen met camera in m'n (soms blote) hand.

BTW: ik schiet met een 20D, 50mm F1,8 en een 18-55 F3,5-5,6 kitlens. De 20D bevalt prima, wat gewicht in de hand, 5fps en de 8mp zijn meer dan voldoende. De 50mm is een toplens, maar het ontneemt wel een boel flexibiliteit, deze blijft tijdens het glijden vaak thuis. Met het bereik van de 18-55mm kom ik heel ver, maar de kwaliteit in scherpte en licht laat te wensen over. De vraag is of ik mezelf een duurdere lens waard vind..
  • Niels
    Advanced
    Niels op 24 november 2011 路 21:35

Thanks Tijmen.

Das goede info. Zelf heb ik geschoten met een Panasonic DMC-FZ38. Nu door naar de DSLR om meer kwaliteit te krijgen in beeld en film.

De 550D heb ik in mijn handen gehad. De 600D voelde al beter aan. De 60D kan ik voorstellen nog beter.
    Budgetechnisch wil ik max 800 uitgeven voor het geheel. Daarom bleef ik steken bij de 550D.

Het fps verhaal is ook een sterk argument om over te gaan naar de 60D. Is er ook een keuze voor een tweedehands dslr met dezelfde filmcapaciteiten? In mijn ondezoek tot nu toe niet. Wellicht heb je een ander licht?

Ik heb helaas geen ander licht voor je, maar kan Tijmens mening wel beamen. Ik heb weliswaar de 20D (een verre voorloper van de 60D) en het verschil zit m echt niet alleen in het aantal fps. Ook het gewicht (je hebt echt het gevoel iets vast te hebben), stevigheid (het is plastic versus magnesium, dat kan met een crash veel schelen) en hij is veel beter afgesloten tegen vuil en vocht. De 550/600's worden omschreven als consumentenspeelgoed, terwijl de 60D's richting semi-professioneel gaan, mn voor actie erg interessant. Ik zou proberen m'n budget wat op te rekken, of nog ff wachten!
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 november 2011 路 00:02

Toch de 550D lijkt me. Lensen blijven nu de key. Ga ik voor de Roel set of ga ik voor een 18/55 AF en de Nikon 80/200 f4..

Je kan niet zomaar een Nikon lens op een Canon EFS mount prakken! En wanneer je gaat werken met adapter ringen verlies je per definitie lichtsterkte 脙茠脗漏n (volgens mij) je AF..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 25 november 2011 路 07:20
    de af ben je kwijt. lichtsterkte niet. uit mijn hoofd heeft nikon een bajonet diameter van een dikke 40 mm, canon een diameter van ruim 50. Met wat verschil in filmvlak-bajonet afstand (canon weer groter ) is een mechanische adapter zo te maken, iedere chinees verkoopt er een. of je er een wilt om te fotograferen .... das weer wat anders
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 november 2011 路 14:15

de af ben je kwijt. lichtsterkte niet. uit mijn hoofd heeft nikon een bajonet diameter van een dikke 40 mm, canon een diameter van ruim 50. Met wat verschil in filmvlak-bajonet afstand (canon weer groter ) is een mechanische adapter zo te maken, iedere chinees verkoopt er een. of je er een wilt om te fotograferen .... das weer wat anders

... en je moet oppassen dat die lens niet iets mooi groots heeft aan de achterkant waardoor je je spiegel raakt.. (zoals mensen die een EF-S lens tegen een FF body aan proberen te prakken overkomt. )  :馃槂
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 25 november 2011 路 15:44
    kort vraagje, gaan voor 1.8 of 2.8f

het is een financieel verschil...
    Gewoon pro en cons...
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 november 2011 路 15:57

Gewoon pro en cons...

1.8
    pro: lichtsterk, meer scherptediepte om mee te spelen
    con: duur, zwaarder (soms)

2.8
    pro: goedkoper, lichter?
    con: minder lichtsterk en minder scherptediepte

Allemaal relatief natuurlijk want het verschil in lichtsterkte en scherptediepte heb je misschien helemaal niet nodig. Wanneer je niet van plan bent om bij weinig licht te fotograferen (zonder flits) en je niet tot op de millimeter je scherptediepte wilt regelen is een f2.8 absoluut een goede optie. Voor het skiwerk verwacht ik niet dat je ooit een f1.8 boven een f2.8 gaat prefereren..
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 26 november 2011 路 11:42

Voorbeeld Manfroto & fluid head:
    http://www.ebay.de/itm/330644573339?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trks...

ik zou dat kopje gewoon niet doen de pootjes zijn misschien ok, maar een vloeiende pan of tilt beweging is hier gewoon niet mee te maken. [ het geheim; het zijn geen vloeistof kopjes, het zijn gewoon frictie koppen met een teflon laagje] 
    ik was misschien mis met mijn eerdere aanduiding maar als kop zit je minimaal op een manfrotto 500 serie.... helaas, want groter en duurder. ik dacht dat ze een compacter kopje aan het ontwikkelen waren, die voor een dslr kan werken, maar die van ebay..... ik zou het niet doen. 

aanvulling : net terug van klusje, cameraman die ik sprak was erg te spreken over nieuwe video kopjes van manfrotto voor dslr werk ; ik denk dat hij deze bedoelde http://www.bhphotovideo.com/c/product/760106-REG/Manfrotto_MH055M8_Q5_..., en volgens hem was het tot ruim 200 mm geen probleem met dslr, en compact en draagbaar.

als tip, e-image (chinees spul)  heeft heel aardige compacte koppen die wel werken.

@ollie; klopt als een bus, maar de laatste keer dat ik met een dslr gefilmd heb was die al ' enigszins' gemodificeerd; spiegelhuis permanent verknutseld zodat de spiegel nooit meer neer kan kloppen...... dan mag er van alles uitsteken.
    wil je ook nog foto's maken, is het wel even oppassen.
  • Sjoerd2
    Advanced
    Sjoerd2 op 26 november 2011 路 13:27

Even een interessepeiling dan direct: zou er behoefte zijn aan een goede fotografie-workshop? Zo eentje waar goede bergsportfotografen uitleggen wat je moet doen, waar je op moet letten, wat een foto 'goed' maakt, etc, etc. En zoja, wat zou dat mogen kosten?

Goed idee!
    Whitetracks | Distributie & Marketing: Icelantic & Freeride Map
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 28 november 2011 路 14:58

Gewoon pro en cons...

Hangt er ook vanaf welke lengte de lens is.
    Een 50mm f/1.8 of f/2.8 maakt niet bizar veel uit. Een 200mm prime wel 馃構

[quote author=wittelijnen link=topic=3138.msg44285#msg44285 date=1322132317]

Voorbeeld Manfroto & fluid head:
    http://www.ebay.de/itm/330644573339?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trks...

als tip, e-image (chinees spul)  heeft heel aardige compacte koppen die wel werken.

[/quote]

Fancier/Weifeng maakt ook goed spul. Als je een goede 'fluid' head wil (zoals Fan Neige al zei: niet een 脙茠脗漏chte fluid head, maar het lijkt er wel een beetje op), check out the 717ah van Weifeng/Fancier. Super goede deal voor de prijs (70$ ofzo?) en dan blijft het ook een beetje binnen je budget.
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 28 november 2011 路 17:25

@fanneige Toch maar gewoon een Scarlet dan? Ieder frame is gelijk een scherpe foto. 馃槈

Als we dan toch bezig zijn, ga dan meteen voor de Epic  ;D
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 28 november 2011 路 20:59
    neh, de alexia geeft 1 stop meer dynamisch bereik vooral in highlights, precies waar je het wilt met winterplaatjes. dan hou je het probleem dat je weer twee sherpa's nodig hebt, onbetaalbaar die gasten  ;D,

serieus, als ik echt voor te filmen zou gaan zou de Ikonskop een mooie mogelijkheid zijn. super16 sensor (dus gewoon 2/3" widescreen) maar wel opnames in Adobe DNG en gewoon een heel mooi klein compact huis.... Ik zou er echt niet meer aan willen denken om meer de berg op te sjouwen.

• fanneige
    Tourist
    fanneige op 28 november 2011 路 22:59
    yep, kan ik me voorstellen. ik had voordeel dat ik 2x160 gig mee had... en hoefde niet veel uit te lezen en nog veel belangrijker, was gewoon een testdag, dus luxe zonder druk.

terug naar realiteit.... gewoon die kleine jvc hm 150 dan maar 馃槂 (voor een home movie doe ik het wel met 1/4`" chipjes)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro