epoxy reparatie

• jelmer
    Advanced
    jelmer op 2 december 2011 · 19:54
    vraagje.. Ik wil morgen een behoorlijke jaap in een oude fish repareren. Nu hoor ik dat dit met epoxy kan maar ben zelf niet zo'n masterklusser..

Las al ergens om voor bison 2 componenten te gaan. Maar is dat een kwesttie van goed schoonmaken, epoxy erin, netjes uitmeren en glad schuren? Of is er meer waar ik rekening mee moet houden?

Hier een foto van de schade..

Alvast bedankt!
  • besati
    Beginner
    besati op 2 december 2011 · 21:21
    Bij de betere wintersportwinkel kan je gewoon een staafje belag kopen. Eerst de ski even helemaal schoonmaken met base cleaner. Vervolgens met een aansteker het staafje belag aansteken en het gat vol laten druppelen, en aanduwen met je schrapertje. Al het belag wat teveel is schraap je er af met een ijzeren schraper (of plamuurmes als je het voorzichtig doet). Dan af laten koelen en waxen.
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 2 december 2011 · 21:56

Bij de betere wintersportwinkel kan je gewoon een staafje belag kopen. Eerst de ski even helemaal schoonmaken met base cleaner. Vervolgens met een aansteker het staafje belag aansteken en het gat vol laten druppelen, en aanduwen met je schrapertje. Al het belag wat teveel is schraap je er af met een ijzeren schraper (of plamuurmes als je het voorzichtig doet). Dan af laten koelen en waxen.

Weet ik en ik heb ook wel p-tex staafjes.. Maar besef je dat dit een board is en geen ski.. Misschien niet helemaal duidelijk op de foto. Het gat is dus ongeveer 2 x20 cm.. Ben bang dat p-tex nooit blijft zitten..
  • Easy
    Advanced
    Easy op 2 december 2011 · 22:07
    Ik dacht dat MK (en waarschijnlijk andere goede shops ook) de mogelijkheid biedt om er een nieuwe strook belag in te lijmen? Dan snijden ze met sjablonen een nieuwe strook belag uit, gebruiken ze dezelfde sjablonen om het gat in je belag uit te snijden tot dezelfde maat en wordt (met een dun laagje epoxy) de nieuwe strook belag in gelijmd.

Een "in lijm" reparatie is een stuk sterker dan p-tex staafjes smelten.

BMB heeft ook met de verschillende reparatie methoden geëxperimenteerd (incl. inlijmen). Je kan bij Steven naar zijn bevindingen informeren.
    Built for Speed
  • Easy
    Advanced
    Easy op 2 december 2011 · 22:18

Dat dus

LOL .. ik was het aan het typen toen jij reageerde 😀
    Built for Speed
  • besati
    Beginner
    besati op 2 december 2011 · 22:41
    Ik dacht dat je het helemaal zelf wilde doen vandaar. Anders is het indd verstandig om je board naar een shop te brengen. Er kan namelijk onder druk een nieuw stuk belag ingedrukt worden die echt niet meer loslaat!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 december 2011 · 23:24
    Hoeveel druk zet je op zo'n inlijm-reparatie tijdens het uitharden?

Ik heb ooit een nieuw stuk belag en staalkant in mijn rock-ski's gelijmd, maar vertrouw ze nog steeds niet, hoewel ze vrij solid 'aanvoelen'.

De druk die ik destijds kon leveren was niet meer dan wat grote lijmklemmen, snoeihard dichtgedraaid met een gigantische baco. Komt dat in de buurt, of is dit echt werk voor de pers van Steven??
  • jriph
    Tourist
    jriph op 3 december 2011 · 00:43
    hmm als je een goede grote lijmklem echt met een loeier van een bahco aandraait heb je makkelijk enkele honderden kilo's druk, meer waarschijnlijk enkele duizenden (het is ook nog een klein oppervlak).
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 3 december 2011 · 11:25
    Wil het ook eigenlijk wel zelf doen.. Het is een afgeschreven boardje waar in niet meer 60 euro aan kwijt wil zijn om helemaal goed te laten fixen.. Ga maar eens een poging doen.. Als het niet lukt dan is het pech
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 3 december 2011 · 17:17
    Opvullen met P-tex, plankje erop en dan met een paar flinke lijmklemmen strak erop en tijdje laten zitten.

Duijvestein in Zoetermeer hebben machinaal p-tex aangebracht onder flinke druk waardoor enkele belagloze stukken weer voorzien zijn en dat blijft zitten.
    It's always snowing somewhere
  • Steven
    Tourist
    Steven op 3 december 2011 · 17:31

Hoeveel druk zet je op zo'n inlijm-reparatie tijdens het uitharden?

Zoals jij wel weet, maar anderen wellicht niet, wordt druk uitgedrukt in kracht per oppervlak. Als je een gewone lijmtang flink aandraait, lever je gemakkelijk een kracht van honderden kilo's, dus de druk is enorm.

Rekenvoorbeeld:

Een lijmtang heeft een oppervlak van 5 cm². Je draait aan met een 'kracht' van 300 kilogram (stel je voor dat je een massa van 300 kilogram aan het opvijzelen bent met het aandraaien van de klem), die kracht noemen we een 3000 N. Bij een oppervlak van 5 cm²: 3000/5  = 600N/cm²= 6000000N/m² ofwel 60 bar. Als je dit echter met een stuk hout verdeeld over een oppervlak van 10 x 10 cm neemt de druk af tot 0,6 Bar...

Samengevat: druk is een lastig begrip en een foutje met een nulletje is zo gemaakt, je zit er zo een factor 10 naast dus.

De druk die ik destijds kon leveren was niet meer dan wat grote lijmklemmen, snoeihard dichtgedraaid met een gigantische baco. Komt dat in de buurt, of is dit echt werk voor de pers van Steven??

Ik pers bij een druk van 4,5 bar. Op zich niet indrukwekkend, maar omdat de pers zo groot is en er óveral die druk staat: De pers is 240 x 45 cm, is ruim een vierkante meter, 10000 cm² dus, de totale kracht die er op de pers staat is dan ook vergelijkbaar met 40 ton.

Bij een deelreparatie zou een stel goed gepositioneerde lijmklemmen dus meer dan genoeg druk moeten kunnen leveren. Zorg dat het stuk hout dat je gebruikt om de druk netjes te verdelen zo klein mogelijk is, elke vergroting zorgt voor een vermindering van de druk. Als de beschadiging op een plek zit waar de base al echt aan het krommen is wordt het lastig om met lijmklemmen te werken, meestal echter zitten de grote pijnplekken in het midden waar hoogstens een beetje camber zit, dat druk je makkelijk plat.

De grootste uitdaging bestaat uit het netjes maken van het oude belag, en het op precies dezelfde vorm krijgen van het reparatie stuk. Ik gebruik zelf stansen, maar met een stanleymesje lukt het ook.

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 3 december 2011 · 17:33
    Wat Kevin zegt. Of idd een stukje belag op de kip tokken en dan op maat uitsnijden/inlijmen.

Zorg wel dat je de boel goed voorbehandeld, belag / ptex hecht een stuk lekkerder als je het een beetje 'flame-treatment' geeft en opruwt. (<-- @Steven, aangezien je toch meeleest, pls correct me if i'm wrong! 😃)

In het geval van ptex zou ik voor de 'edgegrip' variant gaan, daar zit een deel epoxy doorheen gemengd, zodat het beter hecht aan je core. Veel gear en howto's bij http://www.tognar.com/!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 december 2011 · 18:53

Wat Kevin zegt. Of idd een stukje belag op de kip tokken en dan op maat uitsnijden/inlijmen.

;D
  • Steven
    Tourist
    Steven op 3 december 2011 · 19:28

Zorg wel dat je de boel goed voorbehandeld, belag / ptex hecht een stuk lekkerder als je het een beetje 'flame-treatment' geeft en opruwt. (<-- @Steven, aangezien je toch meeleest, pls correct me if i'm wrong! 😃)

De p-tex die ik ken is al geschuurd en heeft al een flame-treatment gehad. Ik vermoed dat dat geldt voor alle belag dat je koopt. Ik zou overigens niet weten of gewone skiwinkels stukken belag verkopen.....

In het geval van ptex zou ik voor de 'edgegrip' variant gaan, daar zit een deel epoxy doorheen gemengd, zodat het beter hecht aan je core. Veel gear en howto's bij http://www.tognar.com/!

Dat ken ik niet, maar klinkt goed, ga ik meteen even bekijken.

Ik blijf meelezen  8) Zo leer ik ook wat!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 3 december 2011 · 19:38
    oh ditte: http://www.rain-sport.de/rain-sportde/Belagbearbeitung/Belag-Reparatur...

kreeg vorig jaar van zwitser tip voor dit spul nadat hij mijn rock ski's had gezien die wat veel steentjes tegen gekomen waren.... 😉
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 3 december 2011 · 21:42
    Mijn ervaring met P-tex is dat het beter blijft zitten als je gasbrander gebruik. Niet te enthousiast zijn, dat vindt je belag minder leuk.
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 4 december 2011 · 10:11
    Zelf een stukje belag inleggen kan natuurlijk ook, maar waar haal ik een reep belag vandaan??
  • Steven
    Tourist
    Steven op 4 december 2011 · 11:10
    ;D Tja, daar vraag je wat.....Ik heb nog wel een metertje of 500 liggen.....
  • Murky
    Advanced
    Murky op 4 december 2011 · 11:40

;D Tja, daar vraag je wat.....Ik heb nog wel een metertje of 500 liggen.....

Bahaha.. en als dat niet genoeg is, kun je hier ook terecht: http://www.boardbuildingsupply.eu en anders staan er hier nog wel wat tussen: http://www.grafsnowboards.com/index.php?url=Suppliers...
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 4 december 2011 · 12:59
    Vraag BMB, wie weet hebben ze een restje over.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 4 december 2011 · 13:58

Vraag BMB, wie weet hebben ze een restje over.

volgens mij nog een meter of 500.... ;D
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • kaspar
    Advanced
    kaspar op 4 december 2011 · 14:23

Zelf een stukje belag inleggen kan natuurlijk ook, maar waar haal ik een reep belag vandaan??

je kan ook een plak belag uit een oude ski of plank snijden. idd inlijmen en aanklemmen, heb je een mooie diecut base. je zal alleen wel een paar brede lijmklemmen nodig hebben om het midden van je board te halen. mocht t allemaal nou niet zo netjes aansluiten dan kan je de randjes altijd nog voldruppelen met pitex om alles luchtdicht te maken.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 4 december 2011 · 19:54

[quote author=JaapvR link=topic=3197.msg45123#msg45123 date=1322930029]

Dat ken ik niet, maar klinkt goed, ga ik meteen even bekijken.

Ik blijf meelezen  8) Zo leer ik ook wat!
    [/quote]

+1 😉
    Built for Speed
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 4 december 2011 · 20:30
    Ik heb nog wel wat P-Tex plaat liggen als je wilt. Hoe lang moet het stuk ongeveer zijn?
    One step at a time.
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 5 december 2011 · 18:05
    Thans all! Heb het inmiddels volgestopt met ptex staafjes.. Ligt nu in de lijmklemmen. Maar zien of het gaat houden, zo niet dan ga ik Robbie's oplossing proberen.. Ik hou jullie op de hoogte!
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 6 december 2011 · 13:30
    [quote author=Mickey de Haas link=topic=3197.msg45214#msg45214 date=1323027010]
    Ik heb nog wel wat P-Tex plaat liggen als je wilt. Hoe lang
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 7 december 2011 · 14:36
    Mickey is zo vriendelijk geweest om  een stuk belag op te sturen, ga er binnenkort mee aan de gang.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 13 december 2011 · 13:51
    Gisteren en vandaag even bezig geweest met het inlijmen van een stukje belag.

Ik heb gebruik gemaakt van Bison Kombi Power 2-componenten epoxy gewoon te halen bij de bouwmarkt, droogtijd 24-48 uur. http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/12...
    Dit lijkt voor zover goed te houden.

Ik heb het gat in het belag tot een mooie rechthoek gesneden met een stanley mesje. Het is een beetje te zien op de foto, maar ik heb de lange kant een beetje onder verstek gesneden zodat het (ook onder verstek gesneden) stukje belag onder het oude kan schuiven. Dit werkte perfect, na het passen kon ik het nieuwe stukje er zelfs bijna niet meer uit krijgen omdat het zo strak inklikte.

Daarna de ski rondom het gat afgeplakt met dun tape om te voorkomen dat er lijm op kon komen. Na het aanbrengen van een dun laagje lijm het stukje belag er in gedrukt een een nachtje laten staan met een flinke lijmklem. Uiteraard aan beide kanten van de ski een blokje (hard) hout om de druk goed te verdelen.

Zo kwam het er uit:

Het belag was iets dikker dan wat er op mijn ski zit, dus er moest nog een beetje afgeschaafd worden. Dat is waar ik het een beetje heb opgef*ckt omdat ik zo nodig moest besparen op een schaaf en het afschrapen ben begonnen met een mesje. Uiteraard hapte dat een paar keer waardoor er op een paar plekjes iets te veel vanaf is gegaan. Daarna toch maar een schaafje gekocht waarmee het veeeel beter gaat.

Het uiteindelijke resultaat na opschuren en waxen:

Ik heb nu nog een gaatje te gaan, dat zal hopelijk wat netter lukken.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 13 december 2011 · 14:16
    ja, nee dat moet echt netter, zo ziet her niet uit😮

menig shop kan daar een puntje aan zuigen, werk je ook met 22 kleuren belag? dan ik zal je mijn boards ff toesturen 😉

top netjes gedaan.
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 13 december 2011 · 14:18

ja, nee dat moet echt netter, zo ziet her niet uit😮
    menig shop kan daar een puntje aan zuigen, werk je ook met 22 kleuren belag? dan ik zal je mijn boards ff toesturen 😉
    top netjes gedaan.

+1 (je was me net voor) Het eindresultaat ziet er toch prima uit? Ik vind tenminste van wel! 😉
    Built for Speed

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro