DIY airbag

• Easy
    Advanced
    Easy op 23 december 2011 路 15:02
    Kent iemand de maker hiervan? "gijsbertuszwiep"? Ik ben nl. erg benieuwd hoe hij dit zelf gemaakt heeft!
    Built for Speed
  • JeWeDe
    Advanced
    JeWeDe op 23 december 2011 路 22:04
    hij blaast hem heel snel op met een slangetje 馃構
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 24 december 2011 路 09:30
    Of zit dat kussen nu vol met haarlak of deo oid?
    White room,Pillow lines,I rule
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 24 december 2011 路 10:38
    ik zou gewoon reageren via youtube op ze persoonlijk kanaal!

Maar ik ben benieuwd of de bevestiging van de 'ballon' aan de rugzak sterk genoeg is als je het zelf knutselt.

Wel tof idee!
    ''The guy in the orange jacket!''
  • Easy
    Advanced
    Easy op 24 december 2011 路 12:19
    @ Fontio: heb ik al gedaan! 馃槈 Als ingenieur durf ik te stellen dat de bevestiging en/of de sterkte van de zak/ballon het probleem niet zal zijn. Ik heb er veel bewondering voor en wil graag weten hoe hij dit gedaan heeft.

Velen vinden het kennelijk lachwekkend dat iemand dit zelf in elkaar schroeft (voor weinig). Ik vind het vooral lachwekkend dat mensen een klein fortuin uitgeven aan iets dat je voor veel minder kennelijk zelf in elkaar kan schroeven. ;D
    Built for Speed
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 december 2011 路 13:14
    Mee eens, zelf maken is altijd leuker. En als je nog een oud luchtbedje en een persluchtpatroon hebt liggen, waarom niet?  馃槈
    splitfest.nl
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 24 december 2011 路 13:22
    DIY rocks!

Zelf ook ooit een avalung gebouwd, het is een simpel kleppensysteem in een stroomverdeelkastje. Maar het enige is, dat ik het niet 100% vertrouw. Nu ski ik echter zonder avalung, dus weet ik zeker dat het niet werkt....

Ik wil wel eens weten hoe dit inderdaad gebouwd is, het kan niet moeilijk zijn. Je hebt enkel een groot luchtreservoir nodig, maar die zitten bijvoorbeeld ook in paintballguns, of andere toepassingen.
    Easy, mocht je er achter komen, ik houdt mij aanbevolen!
    Vliegen doet geen pijn...
  • Easy
    Advanced
    Easy op 24 december 2011 路 16:54
    Idd persluchtcilinder (of CO2/stikstof o.i.d.) kun je gewoon kopen, koppelingen en slangen ook, ballon maken zal ook niet zo moeilijk zijn. De uitdaging zit in het vinden van een herbruikbaar en betrouwbaar "trigger" mechanische.

Dit is mijn inschatting, behalve dat ik graag dingen zelf maak/onderhoud (o.a. ski's) heb ik geen/weinig specifieke kennis van pneumatica en zou ik op de cilinder, koppelingen en slangen (paintball/compressor/duik spul)na niet weten waar ik de onderdelen zou moeten halen. Het lijkt me echter fantastisch om zoiets zelf in te kunnen bouwen in de rugzak van mijn voorkeur.

Veel test werk hebben de huidige fabrikanten ook niet gedaan. DWZ als je je eigen werk niet vertrouwd kun je zelf ook je rugzak aan een pop hangen de patrollers/pisteurs lief aankijken en voordat zij een mijn gooien die pop+rugzak de helling in gooien .... :馃槂
    Built for Speed
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 25 december 2011 路 10:01
    Leuke ontwikkeling, ik hou wel van zulke "home made" oplossingen. Je kan dit volgens mij makkelijk maken met bijvoorbeeld een trekventiel van duiken. Deze worden o.a. door leger gebruikt om boten of onderwaterzakken te vullen. 脙漏脙漏n ruk aan koord zorgt ervoor dat fles open gaat en open blijft. Deze techniek is heel ver ontwikkeld voor in water, weet niet of het werkt met vrieskou.Hieronder een afbeelding voor het vullen van een onderwaterballon van 1000 liter.

Dit trekventiel kost met deze (afgekeurde) 10 liter fles slechts 芒鈥毬 19,50. Ik zou trouwens gewoon een fles kopen van Snowpulse voor 芒鈥毬 100 euro. eenvoudig te vullen en gecertificeerd en precies de juiste grote als je de zak even groot maakt.

Als ik van zomer niks te doen heb zal ik is kijken of ik wat kan maken zodat ik het in mijn avalung rugzak kan maken (best of both worlds?).
    And snow it is.....
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 december 2011 路 11:36
    Wellicht dat een zak die ze gebruiken om auto's in rul zand op te krikken geschikt is qua formaat en stevigheid. Die zouden redelijk beschikbaar moeten zijn.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 25 december 2011 路 13:07
    @ gerritA: Mooie bestaande oplossing! Ik denk dat zo'n trekventiel prima werkt, het begint nu toch wel erg realistisch te worden.

@ SPAM: Ik zat zelf te denken aan een luchtdicht textiel dat verwarmd verboden/gesealed kan worden. Bij voorkeur iets wat versterkt is (ik zat zelf te denken aan een aramide/kevlar weefsel erin: "bulletproof" ;D ). (Een kant-en-klare zak van tussen de 150 en 180 liter is natuurlijk wel eenvoudiger, prima idee dus!)
    Built for Speed
  • doov
    Advanced
    doov op 25 december 2011 路 14:24
    De Weplofzak is bijna geboren.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 25 december 2011 路 15:13
    Ik heb nog wel een tweedehands opblaaszwemvast liggen.. Help graag meedenken, als je er iets aan hebt hoor ik het wel...

Dat trekventiel ziet er goed uit, maar heb ik geen ervaring mee. Van zwemvesten weet ik het volgende:

- 33 of 60 grams CO2 cilinder, voor resp. 150N of 275N drijfvermogen in water
    - geschroefd op een trigger-mechanisme
    - trektouwtje, scherp pinnetje prikt cilinder lek, vest blaast op

triggers (de cilinder draait op de bovenkant, in de onderste capsule zit een zouttablet dat oplost bij onderdompeling, waardor het vest ook getriggerd wordt):
    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQeWjIUjS0uGYR7DB3Dc_oPXhblYI..._

CO2-cilinders zijn makkelijker verkrijgbaar, en een stuk kleiner en lichter dan perslucht. Zal nog uitzoeken hoe ze het houden in vrieskou, maar zeilend naar Antarctica en op Spitsbergen hadden ze nergens last van...

Ik denk dat een plofzak iets meer volume heeft dan een 150N zwemvest, vergelijkbaar met een 275N zwemvest. Daarvan zijn er ongetwijfeld vele te vinden op marktplaats. Dan is het gewoon een kwestie van uit elkaar pielen en op je rugzak naaien... Hoe meer gepiel, hoe netter het eindprodukt (en hoe meer moeite).

Bottleneck is imho de bediening van de trigger: Hoe krijg je het touwtje netjes in je schouderband, zodat het niet aanloopt of onder een verkeerde hoek trekt, terwijl de cilinder het liefst tegen je rug zit?

275N zwemvest:

• Allart
    Beginner
    Allart op 26 december 2011 路 23:37
    Allereerst: Cool project!
    Maar zou de reden dat in de 'echte' airbags stikstof of perslucht gebruikt wordt niet zijn dat CO2 in de concentratie in die patronen nogal giftig is en je wellicht het loodje legt door je DIY airbag ipv de lawine?
    Ik kan me voorstellen dat je alsnog bedolven raakt je liever die perslucht of stikstof in te ademen hebt...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 december 2011 路 00:03
    Klopt, maar in principe zit die lucht in een luchtdichte zak. Idd, die dingen lopen leeg, maar heel erg langzaam. Ik betwijfel of je van die kleine hoeveelheid die in de eerste 15min vrijkomt profijt/nadeel gaat hebben bij het ademen...

Daarnaast zit die zak op je rug, en zit de enige nuttige airpocket voor je neus/mond.

Als je de voordelen van perslucht wilt plukken, danwel aan de nadelen van CO2 wilt bezwijken moet je imho aan zoveel voorwaarden voldoen dat de kans erg klein wordt:

- zak getriggerd, toch bedolven (=gigantische lawine, of een heel erg ongelukkig face-down gevalletje?)
    - zak loopt snel genoeg leeg om je die lucht te laten ademen
    - er is een verbinding tussen de airpocket bij je rug en de airpocket voor je neus/mond
    - je neus/mond zitten niet vol sneeuw
    - je maatjes zijn te laat

In theorie heb je gelijk, en aangezien ik geen statistieken beschikbaar heb kan ik geen objectieve analyse geven. Ik denk dat het voordeel van een kleinere, lichtere en universeel beschikbare cilinder (a 20 euro) opweegt tegen het nadeel...
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 27 december 2011 路 10:26
    DIY airbag is grapje van mij.
    Vond beschikbare systemen te duur en dus zelf  gemaakt.
    Principe is zak (zeilstof) van 150l die dmv carbon paintball cilinder (0,7l) met perslucht (gewoon 200bar uit duikfles) wordt opgeblazen. Er zijn wel wat technische aanpassingen nodig aan standaard fles en kraan maar het systeem werkt prima. Ik zal wat detail foto's nemen vanavond want hij moet toch weer in elkaar gezet worden voor komende wintersport.
    MvG Bart Zwiep
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 27 december 2011 路 11:00
    Het moet toch ook mogelijk zijn om die flessen te vullen met perslucht voor duikers. Dat zorgt ervoor dat als die lek is, je ook daadwerkelijk goede lucht toegediend krijgt. En dus misschien wel een langere periode hebt om te overleven als je toch wordt bedolven.

Maar het begint er al aardig goed uit te zien 馃槂.

[list]
    [li]- Perslucht fles kan makkelijk in de rugzak, wellicht moet je een kleine incicie maken, waar de koppeling door heen kan. De getoonde fles kan trouwens 1000 liter lucht leveren, en denk dat we iets kleiners nodig hebben. Dit kan mogelijk beter zijn: http://www.gladiatorshop.nl/product_info.php?cPath=22_374_28_29&pr... (0,8 ltr 3000psi = 200bar, dit is ruim 2x groter dan die van snowpulse),
    - De regulator, dit kan het bijvoorbeeld zijn https://www.fhtperslucht.nl/pagina/Pneumatischbediendeventielen-2..., maar ik ben geen pneumatiek expert --> ik vermoed dat er nog wat anders moet zijn.
    - Een opbergzak maken die om de schouderbanden heen aan de rugzak vast kan zitten.
    - De zak kan goed werken van verstevigd kevlar, maar mogelijk werkt de oplossing van SPAM ook wel
    - Het trekkoord kan natuurlijk gemakkelijk door een leiding voor een fietsrem. Neem dan een remkabel als koord, en je hebt een supersterk trekkoord. Doordat het in de remleiding zit, kan je het door de schouderband van je tas leiden. Wellicht moet je nog even wat stikken bij een bevriende schoenmaker, om het echt goed vast te zetten. Maar die hebben JeWeDe en ik wel 馃槂[/li]
    [li][/li]
    [/list]

Wie weet wordt de "weplof" idd een feit! 8)

@Bart Zwiep, je bent me voor (was net deze post aan het tikken toen jij je post plaatste). Maar goede actie. Ik zie graag de mogelijkheden.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 27 december 2011 路 11:03
    @bart,
    Kan je ook de wijzigingen in de pneumatiek doorgeven? Ik was al aan het zoeken naar een ander trekventiel, maar ben niet zo thuis in deze pneumatiek.
    En die ballon, heb je die zelf gesealed? Of heb je een originele zak gepakt?
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 27 december 2011 路 12:46
    Alle huidige systemen op de markt hebben een (gepatenteerd) venturi vul systeem (er wordt dus extra lucht aangezogen). Dit is echter te complex om zelf even te knutselen. Je hebt echt minimaal een 0,7l bij 200bar nodig (geeft ongeveer 140l lucht). In verband met veiligheid is 300bar niet aan te bevelen. Fles aansluiting moet (afhankelijk van fles) opgeboord worden omdat de flow anders te laag is (dan duurt het 1 minuut voordat systeem ontplooit is). Kogelkraan heeft montage voor fietsremkabel nodig (foto en type volgt). Zak is zelf gemaakt en van op stiknaad gesealed met siliconenkit en ducktape (details volgen) en verstevigd bij doorvoerpunt van rugzakdraagbanden. Doorvoer voor trekkoord is via "camelback" voorziening in standaard (hier Dakine) rugzak.
    Mvg Bart Zwiep
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 december 2011 路 13:12
    http://4x4unlimited.nl/pro_air/index.htm

wordt toch wel duur en zelf maken heeft als voordeel dat je alle vormen kunt maken.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 27 december 2011 路 22:35
    Geweldig dat je jouw DIY project wil toelichten Bart! Ik wacht met spanning de verdere uitleg en foto's af!
    Built for Speed
  • huib
    Expert
    huib op 28 december 2011 路 12:40

Alle huidige systemen op de markt hebben een (gepatenteerd) venturi vul systeem (er wordt dus extra lucht aangezogen). Dit is echter te complex om zelf even te knutselen.

Venturi's die op basis van perslucht een groot volume lucht verplaatsen zijn anders heel standaard hoor. Je moet even weten hoe je de juiste maat moet uitrekenen (verhouding perslucht, druk, ballonvolume, ballonopblaasdruk) en dan kan je die dingen gewoon kopen. Even google-en op "air venturi" of "air amplifier" en je vindt zo een hele range aan venturi's.
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 28 december 2011 路 14:52
    Hierbij wat aanvullende informatie:
    Lunchtkussen is van polyamide (dacht ik) dikke vlieger/zeilstof gemaakt met coating aan een kant en gehaald bij zeilmakerij/kite reparatie bedrijf Farla in Den Haag http://www.farlasails.nl ; . Afmetingen op stiknaad is 92x92cm afgeleid van kussenformule zie http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_bag_problem
    Stof is op gewone naaimachine met watervast draad (ook gehaald bij Farla) gestikt langs de randen (alleen 1/3 deel midden aan 1 zijde openlaten). Aan open zijde ongeveer 5cm stof overhouden ivm montage rugzak en opberg randen. Daarna binnenstebuiten getrokken en met siliconenkit en ducktape de stikselranden luchtdicht gemaakt (anders loopt hij te snel leeg door stikselgaatjes, is experimenteel vastgesteld). Dan door 1/3 deel gat vulnippel aanbrengen (anders kom je daar later niet meer bij.  Vulnippel is een standaard paintbalnippel met rvs plaatringen http://www.gladiatorshop.nl/product_info.php?cPath=22_374_35_36&pr... . Positie van de nippel is afhankelijk van rugzak ivm doorvoer plek. Deel aan de rand is in midden (1/3 deel) ook met siliconenkit en ducktape (dat is even rommelen) dubbel gestikt en verstevigd met breed band (Hornbach doe het zelf) en een kunststof touw (rood over volle breedte). Hierin zijn ook de doorvoergaten voor de rugzakbanden gemaakt (snijden en met aansteker smelten om rafelen te voorkomen). De randen aan de zijkanten zijn voorzien van een dunne reep klittenband (5mm)om het kussen in zichzelf in te kunnen pakken. Opvouwen van het kussen moet als harmonica anders kunnen problemen met ontplooiing ontstaan (ook experimenteel vastgesteld).

De luchtfles is een 300bar max 0,74 liter Composite Pure Energy gekocht bij http://www.abentuerladen.de (niet meer in assortiment maar ook elders te koop, heb eventueel 1 nieuwe reservefles voor de liefhebber  voor 120 euro) . De doorvoer is ontdaan van reductie ventiel en opgeboord naar ongeveer 4mm (kan ik nu even niet controleren). Let hier wel op dat er geen metaaldelen in de fles vallen want met 200bar wordt elk dingentje een projectiel. De flesaansluiting is na weghalen reduceerventiel voorzien van een 2e overdrukventiel van Ik heb eerst een tussenstuk gebruikt maar later een kraantje direct op de fles aangesloten (draad is 1/8 inch NPT national pipe thread taper). Kraan (in line on/off miniature via http://www.gladiatorshop.nl/product_info.php?cPath=22_374_333_370&... ) is voorzien van een messing rond plaatje om arm iets te vergroten en haken achter obstakels te voorkomen. Trekkoord is een fietsremkabel met een kroonsteentje als dubbel lock. Trekhandvat een wit balletje van geloof een tl verlichting.
    Als rugzak om op te monteren is een Dakine Pro II gebruikt waarop ook 2 kleine stukjes klittenband aangebracht om luchtkussen mee vast te zetten.
    Vullen van de fles kan bij duikshop. Ik doe het via een perslucht duik fles met adapter (80euro) maar dat gaat ook maar 3 keer omdat druk snel terug loopt onder de 200 bar bij aftappen.

Kosten zijn ongeveer:
    Zeilstof en draad 10 euro
    Verstevigingstukken 5 euro
    Siliconenkit en ducktape 5 euro
    Klittenband zwart 5 euro
    Vulnippel  5 euro
    Overdrukventiel/burstdisk 5 euro
    Persluchtfles Carbon 150 euro (kan ook aluminium voor 80 euro maar is zwaarder)
    Kraan 10 euro
    Fietsremkabel  ..euro
    Persluchtslang 20cm met rvs slangklemmen 5 euro
    Totaal: ongeveer 200 euro

Hoe plaats ik foto's??
  • Allart
    Beginner
    Allart op 28 december 2011 路 15:57
    Ik zou een "custom avalanche airbag" webshop beginnen!  ;D
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 december 2011 路 16:29
    Wie heeft Attack of La Nina gezien?? Kwam ook nog wel een http://www.google.nl/search?q=opblaaspop&oe=utf-8&rls=org.mozi... tip voorbij...
  • Markie
    Advanced
    Markie op 29 december 2011 路 01:24
    Super leuk allemaal, keep up the good work... even mbt veiligheid. Gebruik idd geen CO2 als vulling, buiten het feit dat 10% CO2 in lucht al dodelijk kan zijn heeft het meerdere vervelende eigenschappen.
    Lucht is in mijn ogen het beste middel als het maar droge lucht is ivm bevriezing van internals tgv sterke afkoeling bij expansie. Verder pas op met drukhoudende spullen waar we het hier over hebben, 200Bar is qua kracht gelijk aan erica terpstra die met de hak van haar stiletto's op je edele delen staat te hinkelen. Ga dus niet zomaar de eerste beste fles die je tegenkomt vullen vanuit een duikfles oid. Zou zuur zijn als je tijdens het knutselen van safety gear jezelf ernstig letsel toebrengt :-\
    Enfin wil niet zeiken en ga zeker door met de knutsel maar denk wel na wat de impact kan zijn van je handelen. 馃槈
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 29 december 2011 路 11:22
    Hierbij de link naar een paar foto's

http://www.flickr.com/photos/73065785@N07/
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 29 december 2011 路 11:29
    Veiligheid is inderdaad prio 1
    tip van vriend: bij vullen (zeker 1e keer) perslucht fles onder water houden bijvoorbeeld in een emmer water ondergedompeld houden dat geeft een hoop bubbels als het mis gaat maar vangt drukgolf op. Zo worden duikflessen namelijk ook getest bij hun periodieke keuring.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 29 december 2011 路 14:55

Ga dus niet zomaar de eerste beste fles die je tegenkomt vullen vanuit een duikfles oid. Zou zuur zijn als je tijdens het knutselen van safety gear jezelf ernstig letsel toebrengt :-\

Je hebt helemaal gelijk Markie, maar iemand die 200 of 300 bar op een fles (of andere componenten zet) die daar niet voor bedoelt zijn, komt in mijn ogen in aanmerking voor een "Darwin award". Ski's persen met Buuk en/of bij BMB gaat met ong. 5 bar en daar wil je ook al niet bij in de buurt staan mocht er iets springen. (Hogedruk) pneumatica of hydraulica is gewoon risicovol en verdient voorzichtigheid.
    Built for Speed
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 3 januari 2012 路 00:30
    Leuk project!

Even een kleine sidetrack; iemand ooit nagedacht over een DIY avalung? Het is toch maar een kleppen systeem? Of zijn daar geen onderdelen voor de vinden?
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro