DIY airbag

• poling
    Beginner
    poling op 3 januari 2012 · 09:58
    @Faberge

DIY rocks!

Zelf ook ooit een avalung gebouwd, het is een simpel kleppensysteem in een stroomverdeelkastje. Maar het enige is, dat ik het niet 100% vertrouw. Nu ski ik echter zonder avalung, dus weet ik zeker dat het niet werkt....

Ik wil wel eens weten hoe dit inderdaad gebouwd is, het kan niet moeilijk zijn. Je hebt enkel een groot luchtreservoir nodig, maar die zitten bijvoorbeeld ook in paintballguns, of andere toepassingen.
    Easy, mocht je er achter komen, ik houdt mij aanbevolen!
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 3 januari 2012 · 13:08
    Ach sorry, maar Thanks!
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 9 januari 2012 · 22:49
    Gelukkig weer niet nodig gehad in de poeder van Valloire.

• Murky
    Advanced
    Murky op 9 januari 2012 · 23:04
    Super filmpje Bart! Echt heel gaaf, dank voor je moeite en je duidelijke uitleg! Vraagje, heb je de zak in opgeblazen stand ook getest op druk? Vraag me af hoeveel hij kan hebben voordat hij knalt. Je kunt je voorstellen dat je in een lawine heen en weer rolt, en dat je dan ook op je kussen beland en je wil denk ik niet dat hij knapt.
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • poling
    Beginner
    poling op 9 januari 2012 · 23:20
    handige kleur ook, zwart... ??? enne is die fles altijd zo mega groot....?

ik geloof toch meer in de lifeback van snowpulse, zo'n zieber zak op de hoogte van je nek... de klappen die je ga krijgen van dat diep. volgens mij wordt je nek dubbel bevouwen.. nee zo'n zak moet geen ander extra risico toevoegen, lieft een aditionele functie  = snowpulse lifeback just my 2 cents
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 9 januari 2012 · 23:55
    Super filmpje!! ;D
    Misschien heeft Poling wel een punt ivm met de schokken voor je nek, maar zoals je zelf zegt in het filmpje ga je dit nog veranderen. Allesinds leuk project.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 10 januari 2012 · 00:17
    Mooi filmpje met een heldere uitleg. Mooi dat je je kennis wil delen!
    Ik ga er echter maar vanuit dat ik zelf niet aan de slag hoef omdat ik voorlopig nog gebruik wil maken van mijn ABS plofzak.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 12 januari 2012 · 23:28
    Gaaf filmpje, is inspirerend om in de zomer is wat te gaan knutselen voor op mijn Avalung rugzak.

Ben trouwens benieuwd wat BCA, Snowpulse en ABS rekenen voor losse onderdelen want mogelijk zijn met name de fles en ventiel e.d. relatief goedkoop en houdt dit de kosten laag (vanuit gaande dat ze losse onderdelen ook verkopen?).
    And snow it is.....
  • Haas
    Expert
    Haas op 15 januari 2012 · 17:25
    Goed, Goed, Goed! top filmpje ook!
    Denk wel dat het enige handigheid vereist om zoiets in elkaar te sleutelen!
    Zelf heb ik een abs pack waarmee je (zei het met moeite) een vliegtuig in kan stappen.
    Heb je daar al iets op gevonden bart?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 15 januari 2012 · 19:17
    portable lucht compressor meenemen in je handbagage  ;D

of gewoon een handpomp!
    Toerisski
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 16 januari 2012 · 13:05
    Vliegen kan natuurlijk met lege fles en dan ter plaatse vullen bij locale duikshop (of bv brandweer die ook perslucht gebruikt).
    Alternatief is gebruik maken van mogelijkheid meenemen perslucht op medische gronden zie ook
    http://abs-airbag.de/fileadmin/default/downloads/abs_im_flugzeug/IATA_...
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 17 januari 2012 · 19:48
    Ik zat eens te denken. Is het niet slim om een camera rugzak te gebruiken met zo'n speciale achterkant. bij deze tassen kan het hele rug gedeelte los. Misschien kun je zo een soort dubbele rand maken waar je de plofzak tussen stopt.
    One step at a time.
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 25 januari 2012 · 23:13
    Prima idee maar ik heb al een nieuw ontwerp liggen. Wil een rondom protectie maken zoals ook wel bij motorrijders wordt gebruikt.
    Ook heb ik nog van een mislukt experiment een kleine fles ongeveer 0,22liter liggen die ik voor een losse miniplofzak wil gebruiken die, aan een stuk touw, als een dobber boven de sneeuw drijft. Zoeken is dan net als vissen waarbij je al beet hebt. zie ook http://rotauf.ch/en
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 23 februari 2012 · 22:05
    Morgen maak ik nieuwe plofzak model boa dus binnenkort weer foto's en na skien volgende week een filmpje.
    voor liefhebbers is deze link wel aardig http://www.skiingthebackcountry.com/ski-articles/avalanche-airbag-comp...
    verder hoop ik dat de prins toch nog wakker wordt
  • poling
    Beginner
    poling op 23 februari 2012 · 22:11
    check anders het avalance ball topic, velen zijn sceptisch
  • Allart
    Beginner
    Allart op 24 februari 2012 · 10:30
    @poling: als extra kan het geen kwaad toch? Baat het niet dan schaad het ook niet lijkt me...
    In principe heb je de airbag zelf om te voorkomen dat je onder de sneeuw komt.
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • poling
    Beginner
    poling op 24 februari 2012 · 10:38
    oh als extra zeker niet. maar het wordt wel een heel huishouden op je rug lijkt me
  • Allart
    Beginner
    Allart op 24 februari 2012 · 10:56
    Haha ja wat mensen soms allemaal meezeulen die berg op...
    Maargoed daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.
    Het zou mooi zijn als er een airbag rugzak was waarbij je fatsoenlijk een SLR mee kan nemen.
    Zodat je hem ook nog redelijk makkelijk kunt pakken en hem dus niet in de praktijk de hele dag in je tas laat zitten...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 6 maart 2012 · 12:55
    1 dag beetje krap voor aanmaak plofzak maar net op tijd gelukt. Helaas geen poeder in LaPlagne en dus nieuwe plofzak boa niet nodig maar wel week mee geskied om te testen hoe montage blijft en of je niet blijft haken in lift etc. Nog geen filmpje maar wel alvast wat foto's van aanmaak.
    http://www.flickr.com/photos/73065785@N07/sets/72157629525000663/...
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 16 maart 2012 · 19:52
    Eerste test model boa mislukt
    Had set op 2000psi gezet in plaats van 3000psi voor 200 bar
    ontplooing was dus niet volledig en filmpje niet goed
    nu plofzak uitgeleend met oude versie plofzak
    wordt dus vervolgd over een weekje
    sorry
  • Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 18 april 2012 · 20:08
    Echt een top idee!
    En bedankt voor de super support Bart!

Sharing is caring...
  • BartZwiep
    Tourist
    BartZwiep op 16 maart 2013 · 23:11
    Houwdie freeriders,
    Na de mislukking van model boa nu een nieuwe. Dit is de laatste perslucht versie. De volgende is een compleet nieuw concept.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro