Ervaring met overnachten in auto?

• dirksy
    Advanced
    dirksy op 27 december 2011 路 11:14
    Heeft er iemand ervaring met het overnachten in de winter in de auto? Ben van plan om dat te doen, gewoon achterbank omleggen, isomatje erin en  in mijn donzen slaapzak kruipen. Maar hoe koud wordt t in de auto. Zal raampje wel op een kier moeten zetten. Sneeuwt dat evt niet dicht? Kortom wie heeft hier ervaring mee.
    Ik weet intussen dat een nacht in de auto slapen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mag zo lang het maar niet op kamperen lijkt. In Frankrijk mag het alleen overdag, daar heb ik dus niks aan.
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 27 december 2011 路 11:34
    Met goede slaapzak prima te doen. Raampje op kier is volgens mij neit echt nodig
    Ik ga zelf liever naast de auto liggen
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 27 december 2011 路 11:37

Zal raampje wel op een kier moeten zetten. Sneeuwt dat evt niet dicht?

Eventueel wel  馃槈
  • rob
    Advanced
    rob op 27 december 2011 路 11:44
    IK heb het zelf ook 2 keer gedaan bij -12 graden.
    Auto wordt gauw koud, dus een goede slaapzak is wel een must,
    Als je in de ochtend op staat, zijn de ramen aan de binnenkant helemaal beslagen vanwege je ademhaling. Krabben aan de binnenkant !
    Raam op een kier lijkt me niet nodig en als het gaat sneeuwen komt alles binnen, Ik zou het niet doen.
    Neem wel een plaats onder een lantaarnpaal en ga niet in een hoekje staan in het donker.
    Niet verstandig. Criminelen zijn er 's winters ook.
    Uiteindelijk neem ik vaak een hotelletje onderweg voor 50,= Euro. Is wel comfortabeler, maar in de auto is wel apart ! ;D
    Suc6
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 december 2011 路 13:46
    Tentje mee als je de condens uit je auto wilt houden. Anders prima te doen. Tent is marginaal warmer maar met een goeie slaapzak is er geen probleem. Ik hou van frisse lucht dus zou voor een kiertje gaan.. Eventueel een waxinelichtje in een houdertje aan het 'plafond' hangen om condensatie tegen te gaan, maar dan moet je wel zorgen dat ie niet kan vallen / veilig is als ie valt...

• telemikey
    Advanced
    telemikey op 27 december 2011 路 14:36

Naast de auto kan prima. Echter...

Pas op als je op de sneeuwruimeromdraaiplaats ligt. Om 5.00 's ochtends zo'n gevaarte achteruit recht op je af zien komen door het mini gaatje in je slaapzak en DAT KRENG MAAR NIET OPEN KUNNEN KRIJGEN EN NIET WETEN OF DE CHAUFFEUR JE WEL GEZIEN HEEFT... is best spannend. Het duurt dan weer even voor je weer in slaap valt. 馃槷
    White room,Pillow lines,I rule
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 27 december 2011 路 15:00

Naast de auto kan prima. Echter...

Pas op als je op de sneeuwruimeromdraaiplaats ligt. Om 5.00 's ochtends zo'n gevaarte achteruit recht op je af zien komen door het mini gaatje in je slaapzak en DAT KRENG MAAR NIET OPEN KUNNEN KRIJGEN EN NIET WETEN OF DE CHAUFFEUR JE WEL GEZIEN HEEFT... is best spannend. Het duurt dan weer even voor je weer in slaap valt. 馃槷

haha. Verpulverd worden tot rode sneeuw is nie fijn.....
    Live to the extreme
  • julesrutten
    Tourist
    julesrutten op 27 december 2011 路 16:22
    Vraag het aan Colby James West, die freestyle skiert. Die heeft om zijn droom als pro skier waar te maken een paar jaar in zijn auto geslapen/geleefd, want hij moest elke week op een andere plek zijn voor contests en geld had hij niet.
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 27 december 2011 路 16:53
    Ik heb 2 jaar tijdens poedertrips in de auto geslapen. is goed te doen hoor.

- ik deed altijd wel een raam open voor verse lucht, beetje sneeuw in de auto is geen probleem.
    -gebruik een deken voor over je slaapzak, niet alleen voor de warmte, maar vocht bevriest dan in de deken en niet in de (dons-)slaapzak. deken is makkelijker te drogen dan een dikke slaapzak
    -'s ochtends eerst motor aan zetten en warm laten worden, dan blowers aan en het is in no-time warm
    -in veel liftgebouwen zitten openbare wc's, handig! Anders zoeken naar wintercampings om het sanitair te poachen.

rogier
  • Steven
    Tourist
    Steven op 27 december 2011 路 16:59
    ;D Bij mij is het zo begonnen: Slapen in de auto is een optie. Daar hebben we, na een aantal koude oncomfortabele nachten op neergeklapte voorstoelen, van gemaakt: Slapen in de auto is een goede optie: Ik heb een busje, daarin heb ik een vloertje getimmerd en isolatie in de zijwanden gedaan. Het bleek bij het eerste tripje al zo goed te slapen dat we alle nachten in de auto hebben geslapen. Toen heb ik ook een verwarmingsmatje voor bij mijn voeten gemaakt, aangesloten op de extra accu, en een schoenendroger, met een computerventilatortje en een warmtedraad. Sindsdien altijd in de auto geslapen, ongeveer 20 nachten per seizoen.
    Roelaano is ook een keer meegeweest en sindsdien heeft hij de overtreffende trap van een poederbus gemaakt, eigenlijk gewoon een camper. Dat is natuurlijk valsspelen  馃構

Bij -20 is het in mijn auto nog uit te houden, zonder isolatie wordt het dan echt koud denk ik.
    Qua ventilatie: Ik trek altijd een rubber van de deur los, dat kan niet insneeuwen maar scheelt wel in de condens.
    Condens is sowieso het grootste probleem, als je niks ge脙炉soleerd hebt wordt het echt een natte bende.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • Steef
    Advanced
    Steef op 27 december 2011 路 18:05
    Mbt het insneeuwen:
    Ik koop binnenkort van dit soort dingen:

Winddeflectors. Hopelijk kan ik dan mijn raam van mn combo dan een stukje open zetten zonder metersdiepe poeder in mn auto..馃槈
    Every turn is a sign of weakness
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 27 december 2011 路 18:25
    veel goeie tips al, maar er kan altijd nog eentje bij

In een ondergrondse parking (als die er is) is het zelden kouder dan -5... Best interessant als het buiten -15 is 馃槈
  • Steef
    Advanced
    Steef op 27 december 2011 路 18:32
    Of, als die er niet is, in het dal. Elke 500 mtr lager sowieso 3 grd warmer toch? 馃槈
    Every turn is a sign of weakness
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 27 december 2011 路 18:45
    Kijk, dat schiet lekker op. Bedankt voor alle tips! Vanavond mijn vriendinnetje maar eens overtuigen dat we morgen gaan rijden 馃槂
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 27 december 2011 路 19:47

Of, als die er niet is, in het dal. Elke 500 mtr lager sowieso 3 grd warmer toch? 馃槈

6 per 1000 was mijn gedacht dus dat lijkt er goed op!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 december 2011 路 19:55
    Let ff op het weerbericht. Als er sprake is van inverse gaat dit niet op.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 december 2011 路 20:33

Geldt voornamelijk overdag.. heldere nachten maken het erg koud daarboven..
    May the powder be with you.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 december 2011 路 21:34

[quote author=SPAM link=topic=3353.msg47281#msg47281 date=1325012124]

Geldt voornamelijk overdag.. heldere nachten maken het erg koud daarboven..
    [/quote]
    Met MM aan boord moet ik me ook niet aan opmerkingen over weer fenomenen wagen :'(
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Markie
    Advanced
    Markie op 29 december 2011 路 00:28
    Met een goeie slaapzak en matje maakt de temp niet uit -20脗掳C vorig jaar gehad. Zorg dat je thermokleding alvast in je slaapzak hebt liggen zodat je dat 's morgens lekker warm in je slaapzak kunt aantrekken. Broek/jas als kussen gebruiken dan zijn die ook niet zo koud. Raampje open is wel mijn favo maar met sneeuw ff goed de auto positioneren zodat je sneeuw idd niet teveel binnen waait. Naast de auto in bivakzak zoals TeleM is helemaal top alleen bij stevige sneeuwval minder relaxed omdat je bedolven gaat worden en die sneeuwschuivers zijn ook zeer a relaxed idd!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • Wallcrawler
    Beginner
    Wallcrawler op 29 december 2011 路 10:57
    Vorig jaar ook twee nachten gedaan. In een stationcar prima te doen!
    Wat wij deden:
    Banken plat en daar boven op matje + slaapzak en dekens. Alle bagage op de beide voorstoelen. Ski's onder de auto. 's Avonds voor het slapen gaan laptop op hoedenplank en lekker filmpje kijken met motor aan en climate op 18 of zo. Vervolgens lekker warm gaan slapen met raampje iets open, en motor uit. Het wordt dan vrij vlot ijskoud in de auto, ongeveer net zo koud als buiten. Zeg maar ongeveer -10.
    Zodra je wakker wordt(en je wilt er wel bijna uit druk je op de startknop van je auto en wordt je weer lekker warm, vervolgens aankleden en ontbijten en skien!

Het was een heerlijke ervaring, voor de verdiende douche aan het einde van de dag loop je een willekeurig hotel in(een zwembad zit altijd onder in)

He set my feet upon a rock!
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 29 december 2011 路 19:46
    Fijne thread is dit zeg! Ik dacht altijd - afgaande op de verbaasde en afkeurende blikken uit mijn omgeving - dat ik licht gestoord was vanwege dit soort "slaap-in-auto" activiteiten. Gelukkig weet ik dat het nu volstrekt normaal is en het helemaal niet gek is als je af en toe versneld moet wakker worden om niet wakker gekust te worden door een sneeuwschuiver. Bedankt!  ;D
    鈥楨n quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilit茅鈥
  • JeWeDe
    Advanced
    JeWeDe op 30 december 2011 路 00:24
    Nee het is niet normaal, maar afhankelijk van de normen kom je met een hoop dingen weg.
    te veel herrie rond een vliegveld, we verhogen de normen en er is niets aan de hand want: al het geluid is binnen de norm.

te veel antibiotica in de kip, niets aan de hand volgend jaar verhogen we de normen...

jij kijkt mij raar aan dat ik in de winter in de auto slaap??? ik zoek nieuwe normen en ik ben niet raar meer  馃構

ja ik overweeg ook om de auto slaap klaar te maken
  • Niels
    Advanced
    Niels op 31 december 2011 路 19:56
    Ik rijdt nu voor het 2e seizoen met een bed achter in m'n Caddy rond en heb hem provisorisch ge脙炉soleerd. Mijn belangrijkste reden om in de auto te slapen is flexibiliteit. Maar het bespaart ook de nodige euro's.

De eerste paar nachten heb ik belangrijke dingen geleerd die zw gelden voor iedere auto waar je in wilt tukken:

- Zoals JanG al aangeeft, ondergrondse parkeergarages zijn de bom en in bijna ieder skidorp te vinden, ook erg relaxt omkleden buiten de auto
    - Zonder parkeergarage scheelt een beschutte plek (uit de wind!) veel warmteverlies
    - Parkeer niet onder bomen met sneeuw er in
    - Parkeer horizontaal
    - 2 ramen tegelijk open is veel te veel van het goede, een is meer dan genoeg en het kiertje mag heel klein zijn
    - Kies een rustige plek. Sneeuwschuivers beginnen vroeg en naast een supermarkt die van 05.00 tot 08.00 geleverd wordt is ook niet top
    - Dikke slaapzak lijkt me logisch
    - Zorg dat je ook aan de onderkant ge脙炉soleerd bent (slaapmat oid) daar behoudt zelfs de beste slaapzak nauwelijks warmte
    - Als je 's avonds nog van A naar B gaat, rijdt dan kort voor het slapen ipv direct na het glijden. Dan is je auto voorverwarmt als je gaat tukken
    - Thermo in de slaapzak bewaren is slim, in de slaapzak aantrekken helemaal. Je hebt het heel warm als dat gelukt is
    - Zorg dat je niet moet pissen 's nachts

Slaap lekker!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 31 december 2011 路 23:24
    Voor de auto slapers (die geen bizar grote auto hebben): wat doen jullie met je mede-reizigers? Tukken die ook in de auto? Of moeten die iets anders zoeken?

In je eentje achterin de auto gaat prima maar twee of meer is afhankelijk van de auto soms best een uitdaging.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Murky
    Advanced
    Murky op 1 januari 2012 路 12:50

Ik rijdt nu voor het 2e seizoen met een bed achter in m'n Caddy rond en heb hem provisorisch ge脙炉soleerd. Mijn belangrijkste reden om in de auto te slapen is flexibiliteit. Maar het bespaart ook de nodige euro's.

De eerste paar nachten heb ik belangrijke dingen geleerd die zw gelden voor iedere auto waar je in wilt tukken:

- Zoals JanG al aangeeft, ondergrondse parkeergarages zijn de bom en in bijna ieder skidorp te vinden, ook erg relaxt omkleden buiten de auto
    - Zonder parkeergarage scheelt een beschutte plek (uit de wind!) veel warmteverlies
    - Parkeer niet onder bomen met sneeuw er in
    - Parkeer horizontaal
    - 2 ramen tegelijk open is veel te veel van het goede, een is meer dan genoeg en het kiertje mag heel klein zijn
    - Kies een rustige plek. Sneeuwschuivers beginnen vroeg en naast een supermarkt die van 05.00 tot 08.00 geleverd wordt is ook niet top
    - Dikke slaapzak lijkt me logisch
    - Zorg dat je ook aan de onderkant ge脙炉soleerd bent (slaapmat oid) daar behoudt zelfs de beste slaapzak nauwelijks warmte
    - Als je 's avonds nog van A naar B gaat, rijdt dan kort voor het slapen ipv direct na het glijden. Dan is je auto voorverwarmt als je gaat tukken
    - Thermo in de slaapzak bewaren is slim, in de slaapzak aantrekken helemaal. Je hebt het heel warm als dat gelukt is
    - Zorg dat je niet moet pissen 's nachts

Slaap lekker!

Tof Niels! Ik zit er ook aan te denken om dit te gaan doen. Van welk bouwjaar is jou Caddy en wat zijn de dimensies? Zou je misschien wat foto's kunnen posten, ik ben erg ERG benieuwd! Thanks alvast!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Niels
    Advanced
    Niels op 1 januari 2012 路 14:48

Voor de auto slapers (die geen bizar grote auto hebben): wat doen jullie met je mede-reizigers? Tukken die ook in de auto? Of moeten die iets anders zoeken?

In je eentje achterin de auto gaat prima maar twee of meer is afhankelijk van de auto soms best een uitdaging.

In mijn Caddy zitten maar 2 stoelen en achterin kunnen ook 2 mensen tukken, dat past dus prima. Bij Steven kunnen achterin 2 mensen slapen, maar de voorstoelen heb ik ook wel eens gebruikt. Dat is echter wel wat minder comfi dan achterin.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 1 januari 2012 路 15:26

Tof Niels! Ik zit er ook aan te denken om dit te gaan doen. Van welk bouwjaar is jou Caddy en wat zijn de dimensies? Zou je misschien wat foto's kunnen posten, ik ben erg ERG benieuwd! Thanks alvast!

Ik rijd een Caddy uit 2008:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309513/...

Het doel was flexibiliteit, maar ook comfortabel slapen. Nadat ik het tussenschot er uit gehaald heb, is de Caddy van binnen ongeveer 1,40 bij 1,70. Bedoeling was laadruimte onder het bed, zodat het bed makkelijk en snel te gebruiken is. De hoogte heb ik afgestemd op de breedte van het breedste snowboard dat ik had en de hoogte van een aantal curver kratten die toevallig nog in de kelder stonden. Links passen 2 snowboards met bindingen en een heleboel boards zonder bindingen. Er is (puur toeval) nog nooit een ski脙芦r meegereden, ski's zullen zw schuin moeten.

Ik bleek nog een ikea bed van 1,40 bij 2m over te hebben(2 lattenbodems 0,70x2). De lattenbodems heb ik op 1,70 afgezaagd en van de bedconstructie en wat afvalhout heb ik steunen gemaakt. Et voila:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612308887/...

Het bed is dan alleen nog steeds 1,40 bij 1,70, niet ideaal. De overige 30cm lattenbodem heb ik gebruikt voor een uitklapbare voorkant:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309029/...

De voorstoelen schuif en klap ik dan zover mogelijk naar voren. De extra 30cm bed klap ik uit, en dan is het bed 1,40 bij 2 meter, prima voor 2 mensen:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612308671/...

In gebruik blijkt dat de laadruimte aan de onderzijde voldoende is, maar niet meer de mogelijkheid biedt onbeperkt onnodige spullen mee te nemen. Inpakken in kratten werkt het beste, boardsbags oid zijn verre van ideaal.

Beide matrassen die op de foto's te zien zijn gebruik ik inmiddels niet meer. Door de dunne voelde je de lattenbodem heen. De dikke was te zwaar en inflexibel. Inmiddels heb ik een matras van zo'n 10cm dik, opgedeeld in drie delen, dat werkt ideaal.

Qua isolatie heb ik de zijkanten, bovenzijde en achterkant zoveel als mogelijk volgestopt met piepschuim. De bodem heb ik niet geisoleerd, dan zou er een dubbele bodem in moeten, dat vond ik zonde van de ruimte. Onder het matras heb ik wel een isolatiemat van bubbelfolie.

Al met al heeft het me een paar tientjes en 2 dagen klussen gekost. Binnen 10 minuten heb ik het bed in of uitgebouwd en binnen 2 minuten staat het van de rijd- in de slaapstand, of andersom.

In gebruik ziet het er zo uit:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309301/...
  • Murky
    Advanced
    Murky op 1 januari 2012 路 15:35

[quote author=Murky link=topic=3353.msg47520#msg47520 date=1325418614]

Ik rijd een Caddy uit 2008:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309513/...

Het doel was flexibiliteit, maar ook comfortabel slapen. Nadat ik het tussenschot er uit gehaald heb, is de Caddy van binnen ongeveer 1,40 bij 1,70. Bedoeling was laadruimte onder het bed, zodat het bed makkelijk en snel te gebruiken is. De hoogte heb ik afgestemd op de breedte van het breedste snowboard dat ik had en de hoogte van een aantal curver kratten die toevallig nog in de kelder stonden. Links passen 2 snowboards met bindingen en een heleboel boards zonder bindingen. Er is (puur toeval) nog nooit een ski脙芦r meegereden, ski's zullen zw schuin moeten.

Ik bleek nog een ikea bed van 1,40 bij 2m over te hebben(2 lattenbodems 0,70x2). De lattenbodems heb ik op 1,70 afgezaagd en van de bedconstructie en wat afvalhout heb ik steunen gemaakt. Et voila:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612308887/...

Het bed is dan alleen nog steeds 1,40 bij 1,70, niet ideaal. De overige 30cm lattenbodem heb ik gebruikt voor een uitklapbare voorkant:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309029/...

De voorstoelen schuif en klap ik dan zover mogelijk naar voren. De extra 30cm bed klap ik uit, en dan is het bed 1,40 bij 2 meter, prima voor 2 mensen:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612308671/...

In gebruik blijkt dat de laadruimte aan de onderzijde voldoende is, maar niet meer de mogelijkheid biedt onbeperkt onnodige spullen mee te nemen. Inpakken in kratten werkt het beste, boardsbags oid zijn verre van ideaal.

Beide matrassen die op de foto's te zien zijn gebruik ik inmiddels niet meer. Door de dunne voelde je de lattenbodem heen. De dikke was te zwaar en inflexibel. Inmiddels heb ik een matras van zo'n 10cm dik, opgedeeld in drie delen, dat werkt ideaal.

Qua isolatie heb ik de zijkanten, bovenzijde en achterkant zoveel als mogelijk volgestopt met piepschuim. De bodem heb ik niet geisoleerd, dan zou er een dubbele bodem in moeten, dat vond ik zonde van de ruimte. Onder het matras heb ik wel een isolatiemat van bubbelfolie.

Al met al heeft het me een paar tientjes en 2 dagen klussen gekost. Binnen 10 minuten heb ik het bed in of uitgebouwd en binnen 2 minuten staat het van de rijd- in de slaapstand, of andersom.

In gebruik ziet het er zo uit:
    http://www.flickr.com/photos/71542775@N05/6612309301/...
    [/quote]

Super Niels, dat is alles wat ik wilde weten! Had ook al nagedacht over een soortgelijk idee. Zeker het naar voren toe schuiven van de stoelen is echt een super idee wat je een hoop lengte oplevert! 170cm, is wat te krap voor mijn 188, maar +- 2 meter is perfect! Op zoek naar een caddy it is!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Niels
    Advanced
    Niels op 1 januari 2012 路 15:42
    Aan de achterkant heb ik nog zo'n 15cm over, dus je kunt je nog wat verder uitstrekken als je wilt 馃槈. Markie heeft een Berlingo en iets soortgelijks gedaan. Alleen zijn stoelen kunnen niet zo plat. Hij heeft de laatste halve meter schuin omhoog staan waardoor hij niet echt een kussen nodig heeft.

Succes, ben benieuwd naar je foto's als het af is!
  • Steven
    Tourist
    Steven op 1 januari 2012 路 16:55

Er is (puur toeval) nog nooit een ski脙芦r meegereden......

Dat is geen toeval Niels  :馃槂
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro