Dynafit Harscheisen aanpassen?

• ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 17 januari 2012 路 21:33
    Hi,

Ik heb een paar Dynafit harscheisen gekocht van 92mm. Dacht dat deze wel zouden passen op 90mm ski's. Echter niet dus....
    Omdat het zo'n klein verschil is dacht ik eraan om ze een beetje uit te buigen.
    Iemand hier ervaring mee? of kan ik beter vijlen.
    110mm harscheisen vind ik namelijk veeeel te breed.
    Hoop dat iemand kan helpen 馃槂
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 januari 2012 路 22:31
    lol

Heb een paar weken geleden in Oostenrijk dezelfde gekocht. Ze lopen ook aan op m'n 88 mm ski's馃槷 Er valt wel mee te werken maar het is wel raar. Met de hand en voet proberen te buigen heeft nog geen succes gehad. Ik ga ze misschien nog eens in de bankschroef zetten om meer kracht te kunnen zetten.
    Het lijkt me wel dat je ze moet kunnen uitbuigen zonder dat ze breken. Ik vermoed dat ze ook gestanst zijn en niet gegoten. Als je ze teveel uitbuigt is de vorm misschien niet meer optimaal (uitlopend) om ze in de ijzige sneeuw te kunnen stampen.
    Ik vraag me wel af wat ze precies bedoelen met 92 mm.

[s]Bij MK ligt overigens een paar 110 mm brede. Heb ik terug gebracht omdat me dat toch niet ideaal leek op 88 mm ski's. Als je ze lief aankijkt willen ze vast wel ruilen.[/s] Ik zie net pas dat jij die 110 ook te breed vindt :馃槂
  • MaartenvanderVeen
    Advanced
    MaartenvanderVeen op 17 januari 2012 路 22:44
    Buigen gaat erg moeizaam, maar sinds dit jaar bestaat er ook 100mm. http://www.zwerfkei.nl/wintersport/tourski/dynafit-crampons....
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 18 januari 2012 路 16:51
    mmm... en ik laatst tegen mensen verkondigen dat ze vaak een overmaat hebben... die hebben dus voor een 92mm ski een 92mm harscheisen besteld....  :-[ :-[

meten de harscheisen minder dan 92mm? of de ski meer dan 92mm? moet ze voor m'n vriendin namelijk ook nog hebben voor n ski maatje 92mm....
    http://verticaldissidents.net
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 18 januari 2012 路 18:44
    Hey,

Dank allemaal voor de reacties! Ik heb toch de 100mm gekocht. Was toch bang dat ze zouden breken bij het buigen/slijpen.
    @Teleaddict voor 92mm skies zou ik de 100mm ook proberen.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 januari 2012 路 19:07

mmm... en ik laatst tegen mensen verkondigen dat ze vaak een overmaat hebben... die hebben dus voor een 92mm ski een 92mm harscheisen besteld....  :-[ :-[

meten de harscheisen minder dan 92mm? of de ski meer dan 92mm? moet ze voor m'n vriendin namelijk ook nog hebben voor n ski maatje 92mm....

Binnenkant harscheisen meet bij mij 88,2 mm, mijn 88 mm ski's zijn 89 mm.

Als ik jou was zou ik ook voor de 100 mm versie gaan.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 januari 2012 路 20:50
    Heb hetzelfde probleem op de skies van mijn vrouw gehad.
    We hadden nieuwe skies gekocht, en ze pasten net niet lekker meer.

Ik heb ze voorzichtig in een bankschroef gezet, zo dat als je de bankschroef aandraait de buitenkant iets uitbuigt. Zo ongeveer: ]<[

Nu langzaam aandraaien, en licht naar buiten buigen. De voorste hars eizers, die hadden de meeste buiging nodig. Een beetje aanmodderen en het moet lukken. Bij mij braken ze niet. Maar daar sta ik natuurlijk niet voor garant  8)

Maar viel mij mee, ze konden meer hebben dan ik dacht.
    Het zal vast helpen als je het allemaal op een wat warmere temperatuur doet, hoewel dat niet heel veel zal uitmaken.
    Vliegen doet geen pijn...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 20 januari 2012 路 09:07

[quote author=Teleaddict link=topic=3529.msg49561#msg49561 date=1326901869]

Binnenkant harscheisen meet bij mij 88,2 mm, mijn 88 mm ski's zijn 89 mm.

Als ik jou was zou ik ook voor de 100 mm versie gaan.
    [/quote]

thanks, doe ik.
    http://verticaldissidents.net
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 27 januari 2012 路 16:38
    Spuit elf geeft modder: Dynafit harscheisen schijnen notoir krap bemeten te zijn. Dus inderdaad pak je beter een maatje omhoog.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • stef
    Advanced
    stef op 3 april 2012 路 07:25
    Dan kan ik vast van iemand 92mm harscheisen overnemen ;D
    Wie heeft ze nog liggen?
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 10 april 2012 路 21:19
    Ik heb ze helaas geruild voor de bredere 馃槂
  • Erik-Jan2
    Tourist
    Erik-Jan2 op 14 oktober 2012 路 08:48
    ik heb de 110 op een 112 ski; werkt prima, je kunt de extra ruimte prima verkrijgen door te vijlen aan beide binnenkanten. waar je voor op moet passen is buigen! door te buigen kan ook dat binnenste balkje verbuigen (is mijn ervaring) zonder dat je daadwerkelijk veel meer ruimte creeert, door die verbuiging past hij niet meer lekker in het railtje van de binding!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro