Beste WePowderaars,
Aangezien hier aardig wat mensen rondhangen die een indrukwekkend lijstje aan diploma's op gebied van het skileraarschap, lijkt me dit een juiste plek om mijn vragen te droppen.
Ik ben 21 jaar en heb 5 jaar ervaring met ski脙芦n (+ de pogingen op zeer jonge leeftijd, maar laten we het daar maar niet over hebben...). Dat wil zeggen, ik heb een kleine 50 dagen op de latten gestaan. Daarvan een dikke 10 lesdagen. Als ik mijn eigen niveau zou mogen omschrijven, zou ik de term 'gevorderd' gebruiken. Ik kan moeiteloos alle pistes afkomen, ongeacht de condities van de pistes. Extreme buckelpistes daargelaten. Ik ski mijn pa, die ruim 40 jaar ervaring heeft, moeiteloos voorbij. Dat wil toch wat zeggen, ook al heeft hij zijn beste tijd ook wel gehad 馃槈
Anyway, ik heb het plan om komende winter papieren te halen en het gehele seizoen als skileraar te werken. In Tirol, dat staat vast. Ik heb uitgebreid research gedaan naar de te bewandelen routes, maar wil toch nog even jullie expertise en ervaring inschakelen.
Ik heb reeds contact gehad met iemand die een relatief kleine skischool runt in het westen van Tirol. Zij heeft me aangeboden om een interne opleiding te volgen, en daarna aan de slag te gaan. Dit leek mij zelf niet zo'n verstandig idee, omdat ik het al zie gebeuren dat ik het hele seizoen op de kinderweide sta. Om misverstanden te voorkomen, het lijkt me fantastisch om beginners en kinderen les te geven, maar ik heb er geen trek in om een heel seizoen op de weide te staan. Kortom, ambitie heb ik!
Ik wil dus Oostenrijke papieren halen (Anw脙陇rter om mee te beginnen). Al gauw kwam ik uit bij Snowsport Tirol (
http://www.snowsporttirol.at/index.php?id=ski), waar zo langzaamaan data en locaties binnendruppelen voor de tweede helft van 2012. Op het eerste gezicht lees ik daar niets over een verplichting om al een werkplek te hebben gevonden. Die verplichting is er geloof ik wel in Salzburg. Vragen die ik met betrekking tot de Anw脙陇rter opleiding in Tirol heb zijn de volgende:
Wat is volgens jullie de 'beste' manier om Anw脙陇rter te halen als je in principe een heel seizoen tot je beschikking hebt (van september tot aan mei ben ik beschikbaar). Is het verstandig om die opleiding te volgen zonder contacten te hebben gelegd, of het is beter om vooraf contacten te leggen met skischolen in Tirol? Ervaringen van mensen die min of meer dezelfde route hebben bewandeld als ik van plan ben zijn zeer welkom.
Zonder arrogant over te willen komen, denk ik dat het gezien mij skicapaciteiten en de beheersing van de Nederlandse taal geen probleem moet zijn om het Anw脙陇rter papiertje binnen te halen. Dit baseer ik vooral op verhalen die ik heb gelezen en gehoord.
Dan de volgende stap. Ik hoop om nog voor de start van het seizoen in bezit te zijn van het Anw脙陇rter diploma, er vanuit gaande dat ik een baan heb gevonden. Hoe ziet een seizoen eruit? Uiteraard doe ik het niet om het geld, maar is het mogelijk om een heel seizoen quitte te draaien (kosten voor skiuitrusting en opleidingen niet meegerekend)?
En hoe zit het met dat Landes diploma. Is het re脙芦el om ook dat diploma in hetzelfde seizoen te halen, of moet je daar niet aan beginnen?
Kortom, ik zit nog vol praktische vragen over hoe een en ander aan te pakken. Vooraf contact leggen met skischolen, of gewoon gaan? Tips voor leuke en uitdagende gebieden? Landes in hetzelfde seizoen te behalen, is dat re脙芦el?
Alle ervaringen zijn welkom!