Powderchase bus! Volkswagen T4

• Murky
    Advanced
    Murky op 17 juni 2012 路 21:21
    Het is er eindelijk van gekomen; een powderchase bus bouwen! Eerst was er het idee om een volkswagen caddy of een berlingo te kopen en deze  om te bouwen. Later kwam het idee om een Volkswagen transporter type 3 te kopen en deze te gaan gebruiken.

Na verschillende T3's te hebben bekeken toch tot de conclusie gekomen dat deze bussen 1. niet groot genoeg zijn. 2. de ergonomie totaal niet lekker zit voor lange stukken rijden (stuur/gaspedaal/ etc) 3. simpel weg te oud 馃槈

Het zoeken ging verder en uiteindelijk bij een transporter type 4 terecht gekomen uit 1997. Bus stond al op camperpapieren (wat aanzienlijk scheelt in de wegen belasting) maar het interieur was niet om aan te zien. Het is een 1.9 diesel geworden met 230.000km op de teller, niet veel voor deze super betrouwbare diesel, niet de snelste, wel een zeer degelijk blok waar je weinig onderhoud aan hebt. Genoeg gelul, tijd voor foto's!

Dit is de bus van de buitenkant, hier en daar roest, maar is voornamelijk oppervlakkig, niets ernstigs.

Het camper interieur.. dacht het niet!  ;D

Eerst de bekabeling in orde maken en de radio/amp/subwoofer aansluiten.

Ik heb er voor gekozen om een vast bed in te bouwen. De verhoging is ideaal om je gear kwijt te kunnen. Mijn buurjongen wilde er zelfs wel slapen, ruimte zat! Het frame is 170x200. Er ligt een matras van 160x200, de overige 10cm gaat worden opgevuld met matras schuim, een erg erg riant bed waar je prima met z'n 2e kunt slapen.

De keuken die er inzat is veelste groot en onpraktisch. Hier het frame. (onder mijn stoel zit de versterker voor mijn audio).

Dit is het frame nu, deurtje ervoor, op de bodem staat een gasfles voor het fornuis, en een 8liter schoonwater tankje. Het water wordt omhoog gepomp door een dompelpomp op 12v. Op de schap komt een tank voor het vuile water. Er moet nog een scherm aan de linker kant komen om mijn matras te beschermen, en een aluminium plaat aan de achterkant/linker zijkant, een soort hitte schild. Morgen gaat hij in de verf.

Tot zo ver mijn project, binnenkort meer!

Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • coen
    Advanced
    coen op 18 juni 2012 路 09:30
    Ik word heel jaloers van al die campers hier :'(

maar ziet er nice uit man! Voor hoeveel heb je die t4 op de kop getikt?
    Earn your turns...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 juni 2012 路 09:42
    Mooi project Murky! Heel mooi. Petje af.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 juni 2012 路 09:57
    Ik heb hem gevonden op marktplaats voor de vraagprijs van 2900,- , maar heb er de belachelijke prijs van 2100,- voor betaald. En hoefde er echt niet veel voor te doen!

Weet iemand of je het water van je wasbak gewoon mag lozen naar buiten of dat je dit moet opvangen. Hoe is dit bij caravans?
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 18 juni 2012 路 16:11
    Sick Mark! Ziet er echt gaaf uit! Kan niet wachten op updates! Hopelijk kan ik over twee jaar ook een keertje mee, als ik terug ben uit 'merica.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 18 juni 2012 路 16:50
    Aaahh, het T4 project gaat uit van bestaande camper. Dat scheelt een slok op een borrel qua gedoe. 芒鈥毬 2100,- is geen geld trouwens.

Over je nieuwe indeling: Ideaal voor poederjagen. Ik heb feitelijk dezelfde indeling als ik mijn achterbank naar beneden klap. En ook een subwoofer onder de bestuurdersstoel 馃槂

Ik heb trouwens geen vuilwatertank, gewoon slang naar buiten. Op zich geen moeite om extra jerrycan bij te plaatsen waar ik de afvoer in doe, alleen zonde van de ruimte.
    Nu ik erover nadenk heb ik trouwens ruimte zat onder de auto, waar de afvoer naar buiten komt. Misschien dat ik daar eens wat construeer. Wel netter natuurlijk.

Let wel even op de eisen om voor kwarttarief in aanmerking te blijven komen:

Heel kort:

stahoogte 1m70 over 90 x 110 cm
    twee vaste zitplaatsen (extra naast de bestuurdersplaats en bijrijder)
    Tafel (mag wegneembaar zijn)
    bed van 110 x 180 (mag bestaan uit neerklappen zitplaatsen achterin, niet uit de voorstoelen)
    stromend water en kookgelegenheid op minimaal 60 cm hoogte
    vaste opbergruimte

Als je ook maar 脙漏脙漏n keer bij een controle niet voldoet krijg je naheffing met boete. Schijnen ze niet soepel in te zijn.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 juni 2012 路 19:31
    Dank je steven. Ik vind de 2 vaste zitplaatsen wat lastig te definieren, Ik kan mijn bijrijders stoel omdraaien, en ik kan toch op mijn bed zitten (stilstaand, niet rijdend uiteraard)? Ik hoef geen 3e persoon te vervoeren toch? Tafeltje heb ik een klein klaptafeltje aan de kant van de bestuurder. Hiermee is hij ook gekeurd destijds.

Kun je mij vertellen hoe jij je huishoud accu gaat monteren, heb je hier een schemaatje van? En waar heb jij die "multi elektra aansluiting" vandaan?
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 juni 2012 路 20:05
    Even wat gegoogled en kom ik hier op uit met betrekking tot de zitplaatsen:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=8429264...

Dus als ik nog 1 draai plateau kan vinden, dan is er niets aan de hand! Hij is al gekeurd dus dat opstakel is gepasseerd, dan alleen nog bij een mogelijke coontrole.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 juni 2012 路 20:23
    @Murky Stevens huishoudaccu schakeling vind je http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,4142.msg56616.html#msg566...

Een diodebrug vind je http://www.kampeermarkt.com/Diodebrug.html

O enne, je kunt natuurlijk op jacht gaan naar een standkachel of je koopt een BlueCat van Campingaz. 脗卤 芒鈥毬60,-- en je hebt 7 uur warmte op een tankje.

Check

Vette bak btw, gefeliciteerd. Mooi om te zien hoe het virus in de zomer gewoon doorwoekert.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 juni 2012 路 20:44
    Super Dio! Thanks a million!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 18 juni 2012 路 20:54
    @Dio: bij dat campinggaz dingetje zou ik wel wat opletten ivm CO vergiftiging: je blaast je rookgassen gewoon de leefruimte in. Dan investeer ik toch liever in een Truma E2400 馃槈
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 juni 2012 路 21:16
    ^^ Wat hij zegt ^^

Heeft een standkachel zijn eigen lucht-aanvoer en afvoer van verbrandingsgassen? Zoals het bij veel moderne installaties in huis ook geregeld is?
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 juni 2012 路 21:24
    @emmer Een standkachel zuigt van buiten aan en blaast ook buiten weer af.

@Johan P CO is natuurlijk een aandachtspunt (ventileren!) maar h脙漏, je kookt ook op gas en dat zou dan niet gevaarlijk zijn? Over een gasstel hoor je niemand. Een Bluecat samen met een CO meldertje past waarschijnlijk een stuk beter binnen het budget dan die mooie (!) Truma.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 18 juni 2012 路 21:56
    Koken doe je kortstondig, en een commercieel aangekochte camper hangt van binnen vol met waarschuwingsstickertjes dat je een raampje open moet zetten wanneer je het gasstel gebruikt.

Je standverwarming daarentegen staat (afhankelijk van wie het gebruikt, en of die persoon een dikke slaapzak heeft 馃槈) een hele nacht op, en dan ga je op een verlaten skilift- of snelwegparking vooral geen raampje openzetten. Een verdovingsgas-verklikker wordt dan net aan de orde (mijn vader is bijvoorbeeld al eens overvallen met zijn motorhome).

Tja, langs de andere kant, in een tentje kampeer je ook zonder verwarming, maar waarom heb je je busje dan tot camper omgebouwd?  ;D

Ik hoop in ieder geval dat ik snel iets terughoor van de FOD wegen en verkeer, kwestie van te weten waar ik administratief aan toe ben. Het begint hier anders wel h脙漏脙漏l hard te kriebelen...
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 juni 2012 路 22:03
    Thanks again guys, super dat jullie zo meedenken.

Ik zit inderdaad te kijken naar een standkacheltje van webasto bijvoorbeeld op diesel. Ik heb al 2 co meters hangen (eentje bij mijn gasstel laag, en eentje bij mij hoofd). Dit voornamelijk door de horror verhalen van de overvallen op vrachtwagenchauffeurs. Bizar eigenlijk..

• Steven
    Tourist
    Steven op 18 juni 2012 路 22:08
    Grootste nadeel van binnen gas gebruiken, [size=10pt][size=8pt]naast doodgaan aan CO vergiftiging[/size][/size], is de grooooote hoeveelheid water die je in je camper krijgt. Nog 脙漏脙漏n keer voor de duidelijkheid: Niet koude is je grootste vijand, maar vocht. Dus zeker een kachel die zijn verbrandingsgassen naar buiten gooit, en liefst ook zijn lucht van buiten trekt. (Anders ben je je camper vacuum aan het zuigen. (Als je dan ventileert zuig je lucht aan met een lage absolute luchtvochtigheid, dat is weer gunstig.))

Ik heb in nachten van kouder dan -20 in de de voorloper van mijn camper geslapen, meerdere seizoenen achter elkaar, en dat ging echt prima. Wel een warmte-matje (van een stoelverwarming van 7 euro bij de Action) in de slaapzak, die als het echt koud is, 脙漏脙漏n keer per nacht even aan gaat om de voeten warm te krijgen.

Mijn 220 volt omvormer met USB aansluiting is van de LIDL, ik dacht 25 euro. Mooi ding, tot 350 watt, laptop draait er prima op. Goede dikke voedingskabels erbij, goede koeling, goed ding.

Ik heb trouwens van Roelhttp://www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyrix-i-1224v-120a-intelligent-c... gekregen voor de accu: Het grote voordeel: Niet klooien aan je bestaande bedrading, 15 seconden voor het laden van je boordaccu, en een bypassknop voor als je boordaccu lager staat dan je auxiliary accu. En niet duur.

@Murky: Standkachel is het mooist, maar je ruikt helaas toch altijd wel de diesel binnen. Voor mij zou het handigst een gaskachel zijn die je onder de auto kan hangen in verband met plaatsbespraing binnen. Bestaat dat eigenlijk?

• Steven
    Tourist
    Steven op 18 juni 2012 路 22:12
    Ik heb trouwens een standkachel liggen, alleen zonder de elektronica. Weet iemand hoe je zo'n ding aan de praat krijgt?
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 18 juni 2012 路 23:11
    Jeeh weer een camper erbij!  馃榾  馃榾

Altijd mooi die zelfbouw campers, en ik kan je vertellen dat je het bouwen echt gaan missen als alles uitendelijk af is. Om nog even in te gaan op de huishoudaccu, dit is de manier hou ik het heb gedaan:

Te beginnen bij de startaccu:

- trek een 50mm2(kan ook minder afhankelijk van het Amperage van je je dynamo) kabel richting een http://www.stroomwinkel.nl/p-2502-zekering-125a.aspx... met http://www.stroomwinkel.nl/p-2308-zekeringhouder-groot-model-geisoleer...

- trek vervolgens de 50mm2 kabel door richting een http://www.stroomwinkel.nl/p-2885-relais-bs160-1224v-160a-intelligent-...

- trek de 50mm2 kabel vanaf het relais naar de plus van de huishoudaccu

- sluit de min van de huishoudaccu aan op de carrosserie van de auto (ook 50mm2) of verbind deze met de min van de startaccu.

- trek een voldoende dikke kabel ( afhankelijk van de belasting) naar een centraal punt waar de alle plussen van de verbruikers op aansluit en doe dit ook voor de min.

- laat alle plus kabels van de verbruikers via een sckaelpaneel lopen en je kan alles ook nog aan en uit zetten 馃槂

Mijn dynamo leverd 140A dus ik heb overal een vrij stevige versie voor moeten gebruiken, misschen dat een Vivaro wat minder prik geeft. Mocht het nodig zijn dan kan je als min altijd je carrosserie van je auto gebruiken, maar om een eventuele fout of te kunnen sporen is het mooier om deze allemaal centraal bij elkaar te laten komen.

Voor wat betreft verwarming tc heb ik toch altijd vraagtekens bij de toegevoegde waarde van een standkachel. Het voordeel is natuurlijk dat je altijd diesel hebt waar je op stookt en dat dit ook minder last heeft van eventuele kou. Aan de andere kant wil je toch ook koken in je camper waar je dus ook een gasfles voor nodig hebt. Door te kiezen voor een mooie LPG Damptank kan je zowel koken als verwarmen op dezelfde fles (geen extra ruimte) en de LPG is ook nog eens een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Campinggaz! Een nadeel van LPG is dat het butaan niet vloeibaar kan worden bij temperaturen onder nul, dus mocht je veel koud weer hebben blijft er een laag butaan in de fels zitten waar je niks mee kunt tenzij je de fles weer boven nul weet te krijgen.

Zelf zal ik bij mijn volgende project weer gewoon gebruik maken van een gaskachel en gaspitten op LPG, de kosten van een standkachel zijn het niet waard in mijn ogen, en echte voordelen zijn er niet.

Al met al weer een hoop technisch gelul.... het heeft mij ook de nodige avonden gekost om alles uit te zoeken en te begrijpen, dus mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel!  馃槂

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 19 juni 2012 路 07:22
    @Steven: die E2400 kan onder de camper hangen dacht ik. Nuja, zo groot is ie nu ook weer niet, dus je krijgt dat ding wel ergens weggemoffeld..
  • Steven
    Tourist
    Steven op 19 juni 2012 路 07:30

Voor wat betreft verwarming tc heb ik toch altijd vraagtekens bij de toegevoegde waarde van een standkachel. Het voordeel is natuurlijk dat je altijd diesel hebt waar je op stookt en dat dit ook minder last heeft van eventuele kou.

Het grote voordeel voor mensen met een kleine camper (vivaro, T4) is dat het minder plek inneemt in de binnenruimte, zowel de grootte van de gasfles als de unit zelf.
    In jouw geval vind ik de gaskachel zoals je die hebt perfect.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 19 juni 2012 路 08:15

Voor wat betreft verwarming tc heb ik toch altijd vraagtekens bij de toegevoegde waarde van een standkachel. Het voordeel is natuurlijk dat je altijd diesel hebt waar je op stookt en dat dit ook minder last heeft van eventuele kou. Aan de andere kant wil je toch ook koken in je camper waar je dus ook een gasfles voor nodig hebt. Door te kiezen voor een mooie LPG Damptank kan je zowel koken als verwarmen op dezelfde fles (geen extra ruimte) en de LPG is ook nog eens een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Campinggaz! Een nadeel van LPG is dat het butaan niet vloeibaar kan worden bij temperaturen onder nul, dus mocht je veel koud weer hebben blijft er een laag butaan in de fels zitten waar je niks mee kunt tenzij je de fles weer boven nul weet te krijgen.

Volgens mij kun je ook op diesel koken... geen idee alleen wat zo'n fornuisje kost en hoe makkelijk de leidingen daarvoor aan te leggen zijn...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 juni 2012 路 09:03
    Ik vraag me af of je binnen aan de slag wil met koken op diesel :馃槂, maar misschien zijn er tegenwoordig kooktoestellen die erg schoon zijn bij het stoken op diesel en die geen roet en stank veroorzaken?

Een nadeel van LPG is dat het butaan niet vloeibaar kan worden bij temperaturen onder nul, dus mocht je veel koud weer hebben blijft er een laag butaan in de fels zitten waar je niks mee kunt tenzij je de fles weer boven nul weet te krijgen.

Waarschijnlijk bedoel je hier dat butaan niet goed verdampt bij temperaturen onder nul (omdat het kookpunt van butaan rond nul graden ligt)?
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 19 juni 2012 路 20:59 Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 19 juni 2012 路 21:57

Waarschijnlijk bedoel je hier dat butaan niet goed verdampt bij temperaturen onder nul (omdat het kookpunt van butaan rond nul graden ligt)?

Klopt. Het blijft vloeibaar terwijl het gas zou moeten worden om er iets mee te kunnen 馃槂
  • Murky
    Advanced
    Murky op 19 juni 2012 路 23:45
    Jaa we zijn weer een stapje verder! Het water stroomt, en de pitjes branden! Morgen verder met de afwerking en mijn eerste echte "build from scratch" zelfbouw keuken is een feit!

Thanks voor alle tips guys, echt super!

Ik heb nu dus een dompelpomp op 12v, met een los vat met schroefdop. De pomp sluit niet mooi af met het vaatje waardoor ik (of mijn mede passagier) hem niet kan gebruiken tijdens het rijden omdat anders het water over het vaatje klotst. Welke pompjes/vaten gebruiken jullie?

@Roelaano, Als het slapen etc in de bus bevalt, dan gaat deze in de verkoop en wil ik een T5 gaan rijden, dus dan kunnen we weer lekker opnieuw gaan bouwen 馃槂 Thanks voor je duidelijke uitleg, ik ga er van het weekend mee aan de slag. Mijn buurjongen kwam al aanzetten met een diodebrug die hij op zijn boot heeft gebruikt. vraagje: hoe sterk raad jij de extra accu aan? Er komen waarschijnlijk onafhankelijke spotjes in het dak en misschien een koelbox op 12v. Nou zullen mijn tripjes niet langer duren dan zo'n 3 nachten, wat stel je voor?

@SPAM, heel mooi idee, wel wat prijzig maar kan zeker een optie zijn! Ik neig er toch sterk naar om eerst maar gewoon domweg op trip te gaan met wat extra thermokleding / slaap zak/fleece dekens etc.. Mocht ik het echt te koud vinden dan ga ik eens nadenken over een warmte bron. Ik heb nu water en een gasfornuis, dus desnoods maak ik een paar lekkere warme kruiken voor bij de voetjes 馃槂
  • Murky
    Advanced
    Murky op 20 juni 2012 路 00:17
    @Dio, ik heb nog eens gekeken naar die bleu cat, in de handleiding staat dit:

"NIET BINNENSHUIS GEBRUIKEN en alleen wanneer het ver van ontvlambare
    materialen verwijderd is.
    Dit apparaat mag niet in een caravan, voertuig, tent, afdak, hut of andere kleine
    gesloten ruimte gebruikt worden.
    Het mag niet gebruikt worden wanneer u slaapt en mag nooit onbewaakt achtergelaten worden.
    Ieder gasapparaat werkt volgens het volgende principe: de brandstof gebruikt
    zuurstof en stoot verbrandingsproducten uit. Een gedeelte van deze verbrandingsproducten kan koolmonoxide (CO) bevatten.
    Koolmonoxide dat reuk- en kleurloos is, kan leiden tot flauwvallen of symptomen
    die aan griep doen denken. In extreme gevallen kan het zelfs de dood tot gevolg
    hebben, wanneer het apparaat binnenshuis zonder goede ventilatie gebruikt wordt."

Niet verstandig dus ;D
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 20 juni 2012 路 08:25
    Die extra batterij zou ik zoiezo doen. Je hebt wel frigos op gas, maar die zijn enerzijds 450mm diep (en das teveel naar mijn zin), en anderzijds hebben die hetzelfde probleem als gasverwarming en/of gaspitjes. Je moet dus ook ventilatie naar buiten voorzien. Je hebt dan ook compressorkoelkasten, maar met hun 0,5 Ah/uur bij 20脗掳C omgevingstemperatuur en 5脗掳C koelkasttemperatuur zal die toch wel wat last op je batterij leggen. Ook een omvormer en een gasverwarming (stuurspanning) verbruiken wel wat: na 3 dagen kan je zo met een lege startaccu komen te zitten, en dat wil je echt niet...
  • Dio
    Advanced
    Dio op 21 juni 2012 路 23:06
    @murky: Geweldige disclaimer. Welke plek blijft er dan nog over om dat ding te gebruiken. Aan de andere kant: better to be safe than sorry.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 22 juni 2012 路 10:12
    Kwam ik gisteren tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/571132032
  • iPow
    Advanced
    iPow op 27 juni 2012 路 20:44
    Hier een website waar ik net tegenaan liep,
    http://www.reimo.com/nl/G-camper_busbouw/

Wie weet bruikbaar voor de busbouwers (met een vette bankrekening) onder ons.

Gr. Martin

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro