EHBBO kit

• Opa
    Advanced
    Opa op 8 augustus 2012 · 10:30
    Er zijn al vaker discussies gevoerd over wat er in een goede EHBBO kit moet zitten. Autoriteit op dit gebied is natuurlijk Menno Boermans. Het is dan ook wel leuk dat er een kit in ontwikkeling is waarvoor Menno en ikzelf input hebben mogen geven. Zoiets wordt nooit zaligmakend, maar we denken dat we een heel eind gaan komen! Er wordt nu gewerkt aan een prototype. Dus als je erover nadenkt er eentje aan te schaffen, is het misschien de moeite waard om te wachten. Vanaf november zou hij leverbaar moeten zijn en de Pro versie gaat € 50,- tot € 60,- kosten. Er komt ook een Basic versie van ongeveer € 30,-. De hoes wordt waterdicht/afstotend en de onderdelen komen waarschijnlijk in een uitvouwbare 'organizer' te zitten.
    Keep you posted!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 8 augustus 2012 · 10:57
    mooie ontwikkeling
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 augustus 2012 · 11:32
    S**t, net te laat 😞  😃

Ik heb net een paar weken geleden een uitgebreidere, waterdichte aangeschaft (van Travelsafe). Maar ik ben wel benieuwd naar wat er bij jullie in zit, want er moeten bij nog wel wat zaakjes aangevuld worden.

Goed initiatief weer, overigens.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 8 augustus 2012 · 14:21
    Cool! Mijne begint een beetje 'oud' te worden (lichte waterschade, pijnstillers op, gaas vochtig, etc)...

Ben benieuwd of Menno een volle rol vershoudfolie in jullie kit weet te proppen 😃.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 augustus 2012 · 15:19

Ben benieuwd of Menno een volle rol vershoudfolie in jullie kit weet te proppen 😃.

lol

Op mijn 'to do' lijstje voor deze vakantie is nog te kijken of een halve rol (dwars doorgesneden, dat is  😉) ook kan werken. Dat past namelijk nog wel in een tasje.
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 8 augustus 2012 · 23:10
    Top! Zeker interesse!
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • MTV
    Beginner
    MTV op 9 augustus 2012 · 09:13
    Vershoudfolie om ...?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 augustus 2012 · 17:39

Vershoudfolie om ...?

... om te spalken (met bijvoorbeeld een lawinesonde), of een arm bij een schouder uit de kom of gebroken sleutelbeen tegen de romp te fixeren. Erg snel en makkelijk.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 9 augustus 2012 · 20:23

[quote author=MTV link=topic=4287.msg57487#msg57487 date=1344496408]
    Vershoudfolie om ...?

... om te spalken (met bijvoorbeeld een lawinesonde), of een arm bij een schouder uit de kom of gebroken sleutelbeen tegen de romp te fixeren. Erg snel en makkelijk.
    [/quote]
    Aha. Never leave home without...
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 10 augustus 2012 · 12:36
    Kan toch ook met een rol duct tape? Is alleen vervelender met loshalen
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 11 augustus 2012 · 09:04
    Ik denk dat als je dat met duct tape doet, dat je de patient met gebroken ledemaat onder verdoving moet brengen om de duct tape los te halen 😮
  • Opa
    Advanced
    Opa op 13 augustus 2012 · 11:51
    Haha! Leuke reacties! De vershoudfolie heeft 90% zeker niet gehaald, kan ik vast verklappen, maar ducttape en andere handige (spalk)zaken staan wel op de planning voor de Pro kit. Pijnstillers komen er (nog) niet in. Dat is vergunningstechnisch een item, schijnt, en daarvoor ontbreekt de tijd. Maar dat is makkelijk zelf aan te vullen. Voor de rest blijft het nog even een verrassing (deels ook voor mij) en wordt de eerste set nu gemaakt. Dan evolueren we verder.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 13 augustus 2012 · 22:54
    Hm... Ter overweging:

Ik heb liever een flinke klos ducttape los in mijn rugzak (om een aansteker gewikkeld), of zoals Mike aan z'n stokken gekleefd, dan dat ie kostbare ruimte in mijn EHBO-kit opneemt... De kit wordt daar of onnodig groot van, of je hebt te weinig ducttape...

Misschien is het belangrijkste onderdeel om deze poederkit van de minder bruikbare kits te onderscheiden wel gewoon een uitgebreide lijst met 'wat-gebruik-je-wanneer', en een lijst met 'los-in-de-rugzak-meenemen' (vershoudfolie, ducttape, thermos, hotpack, blizzardbag, etc).

Verder: http://www.norhand.no/main.aspx?page=article&artno=84.012053... ipv pleisters??
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 23 augustus 2012 · 12:24
    Opa en Menno, wat een top actie!! ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Zit er ook een plastic kaartje met noodnummers v bergredding bij ? Print kwaliteit icm met vocht en schurend materiaal erom heen zal kritisch zijn. Wellicht een openvouwend kaartje met kritische info aan binnenkant.
    Ook handig: een lijstje met de originele inhoud voor als je gaat aanvullen als er spul gebruikt is. Geen idee eigenlijk of dat normaal al bij zo'n compleet pakket zit, want stel nu zelf naar gevoel iets samen...
    http://verticaldissidents.net
  • Bono
    Beginner
    Bono op 24 augustus 2012 · 17:03
    Ik heb hier ook evt interesse in, dus laat maar horen als het zover is
  • skiester
    Advanced
    skiester op 2 september 2012 · 13:56
    yep ik ook.  Basis pakketje.  Heb tenslotte maar een 15l snowpulse.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Murky
    Advanced
    Murky op 18 september 2012 · 23:52
    Ben ook benieuwd naar beide, zit nu naar een ortovox set te loeren.. Keep us posted!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Opa
    Advanced
    Opa op 19 september 2012 · 08:17
    Prototypes ws op het pieperfest!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 22 september 2012 · 11:40
    Als je iemand met een gebroken pootje moet ontducktapen geef je gewoon wat turbo pijnstiller (fentanyl of een andere morfine variant of mijn favoriet de fijne esketamine cocktail). Maar aan dit soort pijnstillers bij trauma patienten zitten wel een paar haken een ogen. Mijn ervaring is dat je echt met grof geschut aan moet komen als er echt wat kapot is, en dat is vergunning technisch nogal lastig.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Bono
    Beginner
    Bono op 22 september 2012 · 14:31
    Helaas kan ik niet op pieperfest zijn, dus ontvang graag de info via de site of mail
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 8 november 2012 · 15:09 Waar het wit is, is een weg.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 8 november 2012 · 17:07

Als je iemand met een gebroken pootje moet ontducktapen geef je gewoon wat turbo pijnstiller (fentanyl of een andere morfine variant of mijn favoriet de fijne esketamine cocktail).

Mijn ervaring ducttape of niet is gewoon ducttape laten zitten en knippen en dan wel in de volgorde eerst knippen en daarna vragen wat er mis is.
    Toerisski
  • psd
    Tourist
    psd op 28 november 2012 · 15:15
    Hoe is de status van de kit?
  • basvennik
    Advanced
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 28 november 2012 · 15:24
    Hoe is de status van de kit? psd op 28 nov. 2012 15:15

Die is inmiddels in de handel, oa bij de NL skivereniging http://www.wintersport.nl/leden-en-voordeel.

... Volgens die care-plus site zit in de kleine trouwens ook een mond op mond kapje, maar dat klopt niet toch?

@RobinN

Wat betreft de 'ingrediënten' kan ik er niet veel zinnigs over zeggen, maar ik heb ze bij L1 cursus even kunnen bekijken en het ziet er allemaal wel goed uit. Mooie degelijke tassen, alles netjes ingepakt.

De basic kun je zonder problemen altijd bij je hebben. De Pro is wel echt een fors pakket, dat lijkt me meer een set waarvan je bv. in een toergroep één meeneemt in plaats van dat je er altijd mee rondloopt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 28 november 2012 · 15:28
    Heeft iemand er al een vast gehad en wat zijn de bevindingen?
    Waar het wit is, is een weg.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 28 november 2012 · 16:03
    Ja, ik! 😃

Het beademings mondkapje in de basic set is nogal...... basic! Ik denk dat freeriders sowieso aan de Pro set moeten denken. Die heeft een goede spalk, top beademingsmasker, een geavanceerd noodverband en 'kleefzwachtel' (een combi van sporttape en een zwachtel) waarmee je snel zaken echt goed vast kunt zetten. Beide sets zijn voorzien van de SOL reddingsdeken, dus die waait niet kapot. Uiteraard een uitgebreide lijst met noodnummers op watervast papier evenals een lijstje wat te doen met lawineslachtoffers van Menno B en gebruiksaanwijzing voor de inhoud. Ook het notitieboekje is watervast. Alles zit een een uitvouwbare 'organiser' zodat niet alles meteen in de sneeuw ligt als je de tas openmaakt, maar je goed overzicht hebt en kunt pakken wat je wilt.

De Pro is inderdaad fors, maar voor de helft bestaat dit uit het beademingsmasker en de spalk. Die zaken kun je makkelijk los in je rugzak doen (het masker zit in een stevig kunststof doosje) en dan is het pakket niet veel groter dan de Basic. Met name de spalk neemt in de tas veel ruimte in omdat hij klein moet worden opgevouwen, maar als je hem lang laat past hij in de lengte op vele plekken in je rugzak en neemt dan nauwelijks meer ruimte in. Je kunt hem makkelijk vervormen (dat is het hele idee!) , maar dat komt dus ook goed van pas als je hem in je rugzak ergens tussen wilt proppen of omheen wilt vouwen.

Ik lijk wel de reclameman, maar krijg echt niets van de opbrengsten hoor. Menno overigens ook niet. Maar ik denk dat met name de Pro een gat vult en het antwoord is op veel vragen, zoals die ook hier op het forum voorkomen. De Pro kit is te bezichtigen bij alle lezingen van de TNF toer (even aan mij of Haas vragen) en ook bij een aantal andere SSC lezingen bij Bever. Verder op al onze theoriedagen.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 28 november 2012 · 16:13
    Hier de inhoud:

Waterafstotende sheet inhoud met inhoudsoverzicht
    Waterafstotend boekje
    Lijst met noodnummers op watervast papier
    Tips wat te doen met lawineslachtoffers op watervast papier
    Steriel kompres 10 x 10 cm 2 stuks
    Alupad 10 x 10 cm
    Eerste hulp schaar (groot)
    Driekantige doek
    Veiligheidsspelden 4 stuks
    Sporttape 2,5 cm x 5 m
    Vinyl handschoenen 1 paar (in de mijne zitten 2 paar)
    Snelverband 10 x 12 cm
    Blaarpleister 3 stuks
    Hydrofiel windsel 8 cm x 4 m
    Kleefzwachtel 6 cm x 4 m
    Wondpleisters 6 cm x 10 cm 8 stuks
    Alcoholdoekjes 6 stuks
    Hechtstrips (5)
    CPR masker in box
    Potlood
    SOL Reddingsdeken
    Sun protection Face & Lip SPF 50+
    Handwarmers 1 paar
    Tenen warmers 1 paar
    Thermometer
    Relieve burn gel
    Traumazwachtel ('kleefzwachtel)
    Splint (Spalk)
    Duct tape 5 cm x 1 m
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 28 november 2012 · 16:35
    Welke spalk is het trouwens, die van Sam Splint? Want die heb ik een keer vast gehad en dat is wel echt mooi spul.
    Waar het wit is, is een weg.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 28 november 2012 · 19:43
    Ik zou willen voorstellen op er zo mogelijk een Guedel Tube er bij te doen (aka Mayo). Als je met een masker zou moeten beademen gaat het in 99% van de gevallen wel, anders is het vaak lastig, zo niet onmogelijk (zeker als je geen ervaring hebt). Het ding is plastic, klein en weegt een paar gram.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro